Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo apr 24, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2014 4:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Er is ook een petitie in de maak,
jullie kunnen die ondertekenen op
http://petities.nl/petitie/wilde-dieren ... -nederland

niet geschoten altijd mis, dus doe het maar...


Dit bericht werd door Heuvels geplaatst op pagina zoveel van een langlopende discussie waardoor het mogelijk minder aandacht krijgt dan het verdient!
Vandaar dat ik het maar als nieuw onderwerp heb geopend. Want het is belangrijk genoeg en ik vind dat niemand het mag missen!
Wel even opletten als je tekent, want de toestemming dat naam en e-mailadres vermeld mogen worden moet je nauwkeurig aangeven. Ik dacht het goed te doen maar sta er nu toch ook op als 'anoniem'!

Hierbij de link naar de oorspronkelijke plaats: viewtopic.php?f=3&t=4453&start=165#p45275
En, om verwarring te voorkomen, dan gaat het wel om het bovenste bericht!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2014 5:08 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
eerder gemeld door Klassiek Circus:
Via dit forum vernemen wij dat iemand het initiatief heeft genomen om een petitie voor het behoud van wilde dieren in het circus.

Hopelijk leest Chantie Hogen hier mee. Er bestaat al een petitie voor het behoud van dieren in het circus, waarbij niet wordt gediscrimineerd op al dan niet "wilde" dieren. Zie http://www.klassiekcircus.nl

De petitie van de Commissie Klassiek Circus kan op meerdere manieren worden getekend:
DIGITAAL via onze website. (u dient dat wel pop-ups en Java Script in uw webbrowser toe te staan).
OP PAPIER daar waar circusvrienden meehelpen met verzamelen van handtekeningen, bij voorkeur in de voortent van een circus. (Handtekeningen inzamelen op straat is niet overal toegestaan, informeer eerst bij uw gemeente alvorens de Commissie Klassiek Circus te benaderen)

Versplintering draagt niet bij tot een goed overzicht.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2014 5:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nee hoor, een prima initiatief van Chantie!
Want de Commissie Klassiek Circus heeft enige tijd geleden laten weten dat op dit forum de doelgroep niet meer te vinden is.
Dus is dit een actie voor een andere doelgroep!
Bovendien is er geen sprake van versplintering, maar van een uitstekend nieuw initiatief. Doelgericht en trefzeker.
Het nut van een petitie is namelijk in korte tijd veel medestanders te laten tekenen en de resultaten ook daadwerkelijk te overhandigen!
Zelfs de datum staat al vast!

Dat is wel wat anders dan een jaaaaaaarenlang lopende handtekeningen-inzamelactie waar vervolgens niets mee gebeurt!
De meeste liggen waarschijnlijk inmiddels dik onder het stof te versloffen op zolder......
Daarnaast is het uitsluitend noemen van wilde dieren geen vorm van discriminatie, maar aansluiten bij de realiteit!

Dus Chantie: goed gedaan en veel succes!
En iedereen maar snel tekenen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2014 7:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat de handtekeningen binnenstromen is overdreven, maar de lijst groeit gestaag.
Leuk om de namen te zien van bekende circusvrienden en mensen die actief zijn op dit gebied!

600 Leden telt de Vereniging van Circusvrienden las ik elders. Met een beetje geluk betekent dat 599 handtekeningen....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2014 3:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Niet vergeten hè, om te tekenen! Al een paar dagen kwam er geen nieuwe handtekening meer bij!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 22, 2014 1:21 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Maar liefst zestien personen hebben de petitie getekend.

Komt dat door de beperkte omschrijving van deze petitie? Behoud van "wilde dieren" in het circus?
Komt het doordat er een onbekende persoon of groep achter zit?
Komt het door de beperkte wetskracht van de gekozen vorm?

Dat eerste is speculeren. Wat we wel weten: Wddtu heeft aangekondigd zichzelf op te heffen zodra er een verbod is op "wilde dieren". Maar vertegenwoordigers uit de dierenrechtenhoek laten weten dat ze door strijden "tot de laatste kooi leeg is", zoals het in hun jargon steevast wordt genoemd. BiteBack, beter bekend als Actiegroep Circusleed van Alex Romijn heeft dat al in de media laten weten. Alleen al daarom is het beter om te gaan voor het meer algemene behoud van het circus met dieren, dus zonder de toevoeging "wilde".

Een onbekende persoon is het zeker niet. De Commissie Klassiek Circus heeft op een andere plek gewoon contact met Chantie Hogen. Het is een fan van Renz-International. Ze is alleen niet zo erg actief op de Facebookpagina die bij de petitie hoort. Handtekeningen verzamelen is gewoon een kwestie van lange adem. Daar kan iedereen nog iets leren van wddtu!

De beperkte wetskracht is wel een feit. De petitie verzamelt alleen naam en mailadressen. Aan een petitie die moet leiden tot een burgerinitiatief (of referendum) worden door de overheid andere eisen gesteld. Elke ondertekenaar dient stemgerechtigd te zijn. Maar ook de organisator van de petitie dient stemgerechtigd te zijn. En er moeten bepaalde gegevens worden vastgelegd. Laat onze petitie, die van de Commissie Klassiek Circus dus, daar nou (niet toevallig!) aan voldoen. Er zijn ook spelregels voor hoe je de petitie uiteindelijk moet aanbieden aan de Tweede Kamer der Staten Generaal. Het is allemaal vastgelegd in wetten. Wetten waar de Commissie Klassiek Circus zich aan dient te conformeren. En waaraan we ons ook daadwerkelijk conformeren.

Nu u dit weet kunnen wij u slechts één ding aanbevelen: Verspil uw tijd niet met allerlei oeverloze discussies en steek uw handen uit de mouwen. Gebruik de petitieformulieren van de Commissie Klassiek Circus, en steun de stille diplomatie waarmee de Commissie Klassiek Circus groot is geworden. Om met een bekend voetballied te besluiten: Geen woorden maar daden!

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 22, 2014 1:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Toch even een vraagje over het fenomeen petitie.
Volgens mij wordt een petitie op een gegeven moment aangeboden aan iemand. Die het al of niet plechtig aanneemt en er dan iets mee doet. Of slechts ter kennisname aanneemt.

Wat is er intussen gebeurd met de ondertekeningen van de petitie van CKC? Of is die inmiddels al ergens aangeboden en de teller intussen weer op nul gezet? Zodat ik een nieuwe petitie opnieuw moet onderschrijven? Of zijn we nog steeds namen aan het verzamelen van de eerste editie?

Dit is geen kritiek of zo maar ik zou het wel graag willen weten.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 22, 2014 2:21 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Sjaak, dat is een goede vraag. En die verdient een antwoord.

De petitie is intussen in meerdere gemeenten aangeboden aan het gemeentebestuur. Daarbij worden gewaarmerkte kopieën beschikbaar gesteld van de elektronische en papieren ondertekeningen. De teller wordt daarbij niet terug op nul gezet. U hoeft dus niet nogmaals te tekenen. Dat zou dubbele ondertekeningen opleveren, die in principe ongeldig zijn.

U kunt ook niet controleren of u al heeft ondertekend. Wettelijke voorschriften bepalen dat. Het heeft te maken met privacy.

Het moment waarop een petitie wordt aangeboden kan vastliggen. Zoals bij de "petitie" van Chantal Hogen. Het kan echter ook zonder einddatum. Waarbij ook delen van de petitie tussentijds kunnen worden aangeboden zoals hierboven geschreven. Zowel de petitie van wddtu als die van de Commissie Klassiek Circus zijn zonder einddatum. Al komt een moment van aanbieding aan de Tweede Kamer wel erg dichtbij. Tenzij de VNCO de snode plannen van Sharon Dijksma kan verijdelen en de onderhandelingen opnieuw beginnen.

In den beginne had wddtu de petitie open staan. Je kon dan zien wie er had ondertekend. En dat ze e-mail adressen in plaats van echte (lees: stemgerechtigde) personen telden. Op een adres in mijn eigen woonplaats stonden meer personen in de lijst dan er daadwerkelijk konden wonen! Daarmee overtrad wddtu de wet. Ze hebben daarvoor een waarschuwing gehad...

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 23, 2014 5:02 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Deze oeverloze uitleg geeft precies aan waarom ik de Commissie Klassiek Circus (en zijn vele werkgroepen, maar in werkelijkheid bestaande uit één en dezelfde persoon!!) alsmede de eeuwigdurende petitie niet zie zitten.
Om de eenvoudige reden dat die laatste nooit is of wordt overhandigd. Ook al dreigt Mikkenie nu dat de tijd snel naderbij komt... O, o, wat zal die mevrouw Dijksma dan schrikken! En onmiddellijk terugkeren op haar schreden.... Pfffffff....

Veel woorden en interessant aandoend taalgebruik, daar staat de CKC al jaren voor. Herhalingen van lappen tekst, herkenbaar aan de (taal)fouten. Eerder ook al geconstateerd door de dierenactivisten overigens. Want die mogen dan misschien niet deugen, lezen kunnen ze wel!

Een paar jaar geleden vond er in Amsterdam een petitie plaats tegen een bepaald circus dat daar neerstreek. In korte tijd werden een paar duidend handtekeningen vergaard. De CKC troefde dat af door te melden dat daar wel 6.000 handtekeningen binnen waren gekomen voor het tegenovergestelde doel.
Niets meer dan bluffen, die 6.000 zijn niet in dezelfde periode verzameld en er is op dat moment niets mee gedaan. Niet overhandigd bedoel ik dan.
Nu schrijft de CKC dat de petitie 'intussen in meerdere gemeenten aangeboden is aan het gemeentebestuur'.
In het kader van de algehele openheid zou het aardig zijn te vermelden aan welke gemeenten en wanneer. Sterker nog: wij ondertekenaars van die petitie eisen die openheid van de organisator! Zo niet, dan wil ik mijn handtekening terug en afgevoerd van de betreffende petitie! En geloof me: ik ben niet de enige!

Wanneer een petitie aan een gemeente is of wordt overhandigd dient de teller vervolgens op nul te worden gezet.
Gebruikt is gebruikt en weg is weg.

Maar niks hoor, want kennelijk kan en mag dit 'van de wet'. Welke wet, om precies te zijn?

Naar het lijkt gaat deze petitie uitsluitend nog voor een vermelding in het Guiness Book of Records.
Niet vanwege het grote aantal ondertekenaars maar als de langstlopende petitie aller tijden!
Toch nog iets bereikt, moet je maar denken!

Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen moeilijk is afstand te doen van je levenswerk....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.