Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:55 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 7:29 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Een 37 jarige vrouw uit Antwerpen, die zondagavond werd gedood door een jachtluipaard, heeft zich verstopt in de dierentuin (De Olmense Zoo, Belgie), en heeft zichzelf met sleutels toegang verschaft tot een niet openbare ruimte van het park.
Volgens de Vlaamse krant "Het laatste nieuws"heeft de Olmense Zoo een slechte reputatie de afgelopen jaren door diverse incidenten met dieren.
Zo is vorig jaar nog een lid van een popgroep verwond geraakt door een jachtluipaard, toen ze een videoclip aan het opnemen waren in de kooi.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 7:34 pm 
Ja, sorry hoor! Maar wie gaat er nu verstoppertje spelen in de kooi van een jachtluipaard dat is vragen om problemen! :D
Je mag verwachten van een vrouw van 37 dat ze een gezond verstand heeft.
Tenzij ze een iq(51) lager had dan onze Bonnie st Claire :P dan begrijp ik het verhaal.


Laatst gewijzigd door A3ana op ma feb 12, 2007 7:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 7:36 pm 
Tevens mag gezegd worden dat het park de deuren moet sluiten!.
Het verlenen van toegang tot een roofdier is ten strengste verboden.
Na vele malen is er het besluit gekomen dit park te sluiten


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 7:39 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Dat is eens goed nieuws! Niet voor de mensen, ze moeten het zelf maar weten als ze met een gefrustreerd wild dier in de kooi willen gaan zitten, maar wel voor de dieren!!!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 9:13 pm 
Ze hebben er ook een circusgebouw, en daarin
hebben ze het dak van een oude circustent in opgehangen
en links en rechts een tribune op een verdieping gezet,
en die opzet zag er altijd best mooi uit.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 9:40 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ook de Belgische dierenactivistengroep Gaia heeft al herhaaldelijk geprotesteerd, tegen de onveiligheid in de Olmense Zoo, ook al vanwege de vele incidenten die er hebben plaatsgevonden. Ook nu weer heeft Gaia aan de bel getrokken, dat er nodig een onderzoek moet komen en of het park de deuren moet sluiten.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 11:01 am 
Misschien is het ook hier leuk wanneer we over het volledige bericht praten! A3ana

"Olmense Zoo wist dat Karen in kooi met cheeta's ging"



Directeur Jan Libot wast de handen in onschuld.
Het blijft onduidelijk hoe Karen Aerts (37) zondagavond ongehinderd in de kooi van de jachtluipaarden van de Olmense Zoo kon raken. De vrouw werd door de dieren aangevallen, en stierf ter plekke. De directie van de zoo ligt zwaar onder vuur. Vrienden van Aerts beweren dat ze wel vaker in de kooi van de cheeta's ging, en dit met medeweten van de directie.

Karens beslissing
De ouders van Karen wisten dat ze na de openingsuren wel vaker naar het cheeta-eiland trok. Toch verwijten zij de dierentuin niets: "Het was Karens beslissing, en wij waren op de hoogte. Ons Karen heeft zoveel mooie uren meegemaakt in de Olmense Zoo, dat we die mensen nu niet de schuld geven." Volgens Karens vrienden waren ook de directie en verzorgers van de zoo op de hoogte van haar bezoeken aan de jachtluipaarden.

"Geen schuld"
De directie van de Olmense Zoo wast de handen in onschuld. "We voelen ons moreel verantwoordelijk voor dit drama", zei Jan Libot, woordvoerder van de Olmense Zoo, gisteren. "Maar we treffen geen feitelijke schuld. Karen had zondag tegen vrienden gezegd dat ze een sigaretje ging roken. Niemand durfde te vermoeden dat ze ongemerkt naar de cheeta's trok. Pas na een halfuur werden haar vrienden ongerust, en zijn ze in het park gaan zoeken. Daar deden ze, bij de cheeta's, de gruwelijke ontdekking."

Sleutel
Eén keer, zei Libot, werd Karen onder strikte begeleiding van verzorgers toegelaten in het kweekgedeelte voor cheeta's. "Eén keer, daarna nooit meer." Hoe Karen zondag de sleutel van het kweekcentrum bemachtigde, is voor de directie een raadsel. "Dat moet het onderzoek uitmaken." Vrienden van de vrouw geven echter een heel andere versie. «Iedereen wist dat Karen de cheeta's op haar eentje bezocht: vrienden, verzorgers, personeel. Zelfs de directie was op de hoogte en ging akkoord. Dat is ook waarom Karen zondag haar hondje aan vrienden in de cafetaria gaf: zo kon ze ongehinderd haar vaste wandelingetje naar de cheeta's maken.» Medezaakvoerster Els Verheyen bevestigde ons gisteravond dat Karen inderdaad «vaak» de dieren bezocht na sluitingstijd, maar blijft erbij dat ze geen toestemming had om zonder begeleiding de kooi te betreden.

"Veilige dierentuin"
Karens vrienden zijn er ook van overtuigd dat ze als vaste bezoeker van het park het sleuteltje van de kooi blindelings wist hangen. "Natuurlijk heeft ze die sleutel niet gestolen: iemand had haar die plaats aangewezen. Dat werd al maanden oogluikend toegestaan." Ook al wordt de Olmense Zoo voor de derde keer op korte termijn geconfronteerd met een dramatisch incident, toch denkt de directie er niet aan grote veranderingen door te voeren. "We zijn een veilige dierentuin", vindt Jan Libot. "Maar we zijn ook niet blind voor kritiek. Als men ons verwijt dat we dieren te braaf voorstellen, heb ik daar begrip voor. Vanaf nu is het wel gedaan met bezoekers die welpjes mogen aanraken, met foto's van pasgeboren leeuwtjes op de arm, of rockgroepen die tussen wilde beesten een clip opnemen."

Dieren blijven leven
Opmerkelijk nog: de dieren die Karen aanvielen, blijven leven, ook al hebben ze nu mensenbloed geproefd. "De dieren zijn niet in fout", oordeelt Libot. "Karen zou ook niet gewild hebben dat ze gestraft werden." Of de privédierentuin volgend weekend de deuren weer opent voor kinderen en families, is nog niet duidelijk. Minister Demotte heeft alvast een inspectieploeg gestuurd om de leefomstandigheden van de dieren te controleren. Voor de veiligheid van de bezoekers is dit team echter niet bevoegd. Daar moet de burgemeester van Balen op toezien.

(hln/Het Laatste Nieuws)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 11:16 am 
tieske schreef:
Dat is eens goed nieuws! Niet voor de mensen, ze moeten het zelf maar weten als ze met een gefrustreerd wild dier in de kooi willen gaan zitten, maar wel voor de dieren!!!


Hoezo? voor de dieren?

Ik volg even niet hoor zij weten niet beter dan dat ze daar leven ze zijn daar waarschijnlijk geboren.
Het klinkt misschien hard maar ik blijf er bij Want wie haalt het sowieso in zijn hoofd de sleuteltjes te stelen dat is al strafbaar en dan ook nog eens verstoppertje te spellen in een kooi van een jachtluipaard. Je komt immers in zijn "veilige omgeving" Het is vragen om problemen, een ieder weldenkende 37 jarige zal dit niet in zijn hoofd halen. Het zijn geen huiskatten. Ook die moet je niet storen in hun rituelen, laat staan die hele grote.
Het is en blijft haar eigen verantwoordelijkheid toen ze die kooi binnen stapte het is dom en ondoordacht. Het dier heeft zich bedreigt gevoeld en dit heeft niks te maken met frustratie van het dier zoals je ons zo graag wil doen geloven. Dit dier gaat het echt niet redden in de vrije natuur al zie je dit zo graag anders. Maar helaas dan wordt hij binnen een paar uur of hooguit tot het paasontbijt van de ander of een of andere stroper! :? Nou dan istie lekker af.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 12:00 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het betreden van de comfortzone van een (roof)dier is al een bekend probleem voor 1900. De eerste "optredens" met leeuwen in de menagerieën en circussen bestonden uit het betreden van een veel te kleine kooi. Het roofdier kon niet anders dan reageren met geweld. Om de mens weer op gepaste afstand te krijgen.

Wie nu, meer dan 100 jaar later, nog steeds probeert om heel dicht bij een roofdier te komen kan het dus weten: het is en blijft riskant als je het dier niet zelf hebt grootgebracht, of er vele uren per dag mee optrekt, en je dus niet als groepsleider (alfa dier) wordt gezien.

Dom dus van Karen Aerts om zomaar het hek te passeren. Of die sleutel nou gestolen of "slechts" geleend is doet helemaal niet ter zake. Hooguit voor de advocaten die nu gaan touwtrekken om een schadevergoeding...

Karen heeft dus twee belangrijke basisregels van de dressuur overtreden. Ze heeft dat helaas met haar leven moeten bekopen. Heel spijtig voor haar nabestaanden.

Voor de directie van de Olmense Zoo mag het een leermoment zijn. Om het beheer van de dierentuin te professionaliseren. Want als iedereen zo makkelijk in de kooien kan komen dan klopt er toch iets niet.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 12:01 pm 
Dood in Olmense Zoo blijft groot mysterie
Vader van slachtoffer wil niet dat Olmense Zoo cheeta's afmaakt

mol - ,,Ik mis Karen verschrikkelijk. Maar de Olmense Zoo mag de cheeta's niet afmaken'', zegt Willy Aerts, de vader van de vrouw die door twee jachtluipaarden werd gedood. ,,Dat zou mijn dochter niet gewild hebben. Die dieren waren haar grote liefde.''

Zo vaak mijn dochter kon, ging ze naar de zoo'', zegt Willy Aerts. ,,Ze was verzot op dieren, vooral op de cheeta's. Ze had er zelfs op haar computer staan. Ze waren de liefde van haar leven, maar ze hebben haar verraden.'' Zondagavond is Karen Aerts gedood toen ze op haar eentje de kooi van enkele jachtluipaarden was binnengeglipt.

Zoals wel vaker gebeurde, was ze zondagnamiddag vanuit Mol, waar ze bij haar ouders woonde, naar de Olmense Zoo getrokken. Na sluitingstijd was ze nog wat blijven napraten in de cafetaria. Op een bepaald moment was ze naar buiten gestapt. ,,Om een sigaretje te roken'', zei ze. Maar toen de 37-jarige vrouw een half uur later nog altijd niet terug was, begonnen vrienden, verzorgers en directie van de zoo ongerust te zoeken. Ze vonden haar uiteindelijk zwaar verminkt terug in de kooi van Bongo en Chinouk, twee jongvolwassen cheeta's. De hulpdiensten werden nog opgetrommeld, maar er kon geen hulp meer baten.

,,Ik weet niet hoe het kon gebeuren'', zegt haar vader Willy Aerts, volledig van de kaart door de dood van zijn dochter. ,,Misschien hebben ze haar aangevallen, omdat haar hondje hen gek maakte? Misschien is het anders gegaan.''

In de hoop een antwoord te vinden op al zijn vragen is hij gisteren twee keer naar de zoo getrokken. ,,Ik wilde de kooi zien. Ik wilde ook de dieren zien. Maar het is niet gelukt. Er was altijd te veel volk in de buurt.''

Hij heeft wel met de directeur van de zoo kunnen spreken. ,,Ik neem hem niets kwalijk. En ik heb hem gezegd dat hij de cheeta's zeker niet mocht afmaken. Dat idee is geopperd. Maar ik wil dat niet, want ik weet dat Karen dat ook niet gewild zou hebben. Daarvoor heeft ze te veel mooie momenten met die dieren meegemaakt.''

Sleutel gestolen

De 37-jarige vrouw had al van bij haar geboorte fysieke problemen en onderging verschillende operaties. In de Olmense Zoo, tussen de wilde dieren, vond ze troost.

,,We zullen haar missen'', zegt Simone Houbrechts van vzw Vrienden van de Olmense Zoo . ,,Ik kende haar al enkele jaren. We praatten over niets anders dan over dieren. Zo was Karen. Die passie kwam van diep vanbinnen. Soms kon ze een half uur voor een kooi blijven staan. Gewoon kijken en blijven kijken.''

Ondertussen is het nog altijd een raadsel waarom Karen Aerts zondagavond op haar eentje de kooi van de jachtluipaarden is binnengegaan. En hoe ze dat heeft kunnen doen. De kooi van de cheeta's ligt buiten het bezoekersgedeelte en voor iemand de kooi binnen kan, moet hij door twee gesloten deuren. Om die voorbij te kunnen, moet ze eerst de sleutel hebben gestolen. Volgens de zoo was ze een keer eerder in de kooi geweest. Dat gebeurde toen ze een van de cheeta's had geadopteerd en ze stond toen onder begeleiding van een oppasser.

Een vriend van het slachtoffer gaf gisteren op VTM een andere versie van de feiten. Volgens hem kreeg ze regelmatig de sleutel van de kooi en was ze recentelijk al een paar keer tot bij de dieren gegaan. Telkens na het sluitingsuur.

De directie heeft beslist dat ze het publiek voortaan verder zal weghouden van de dieren. Totnogtoe stond de directie het geregeld toe dat bezoekers de jonge dieren konden aaien of bezoeken in hun kooi.

Het gerecht van Turnhout ziet de dood van Karen Aerts als een ongeval en heeft geen gerechtelijk onderzoek gestart.

Bron Het Nieuwsblad


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 5:23 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
A3ana schreef:

Hoezo? voor de dieren?

Ik volg even niet hoor zij weten niet beter dan dat ze daar leven ze zijn daar waarschijnlijk geboren.
Het klinkt misschien hard maar ik blijf er bij Want wie haalt het sowieso in zijn hoofd de sleuteltjes te stelen dat is al strafbaar en dan ook nog eens verstoppertje te spellen in een kooi van een jachtluipaard. Je komt immers in zijn "veilige omgeving" Het is vragen om problemen, een ieder weldenkende 37 jarige zal dit niet in zijn hoofd halen. Het zijn geen huiskatten. Ook die moet je niet storen in hun rituelen, laat staan die hele grote.
Het is en blijft haar eigen verantwoordelijkheid toen ze die kooi binnen stapte het is dom en ondoordacht. Het dier heeft zich bedreigt gevoeld en dit heeft niks te maken met frustratie van het dier zoals je ons zo graag wil doen geloven. Dit dier gaat het echt niet redden in de vrije natuur al zie je dit zo graag anders. Maar helaas dan wordt hij binnen een paar uur of hooguit tot het paasontbijt van de ander of een of andere stroper! :? Nou dan istie lekker af.


Ten eerste: men mijn eerste post bedoel ik gewoon: eigen schuld voor Karen, ze moest maar beter nadenken, iedereen is het hiermee eens.

2) Het is niet omdat de dieren daar geboren zijn en "zogezegd" niet beter weten dat ze niet gefrustreerd kunnen zijn hoor. Ze zijn niet dom hoor: ze zien ook de ruimte buiten hun kooi en daar verlangen ze ook naar, op de koop toe werd hier al aangehaald dat ze die kooi als hun territorium beschouwen, dus kunnen ze best wel gefrustreerd zijn als een vreemd "dier" dat betreed.
Je moet me dus niet proberen woorden in de mond te leggen die ik niet gezegd heb Adrianna!

3) "zoals je ons zo graag wil doen geloven": het interesseert me eigenlijk niet of jij dat geloofd, het is gewoon mijn mening en die zeg ik hier, dat mag toch hé?!

4) Stropers dit en stropers dat... jullie zeggen dat mensen die tegen dieren in het circus zijn steeds argumenten van 20 jaar geleden boven halen... wel jij ook hoor!
Ok er zijn nog stropers en er worden spijtig genoeg nog dieren gestroopt, maar er zijn ondertussen meer bewakers en oppassers dan stropers dus niet achter iedere struik wordt een dier gestroopt hoor!

5) "dit dier gaat het niet redden in de vrije natuur zoals ik het graag zou willen" --> nogmaals leg me geen woorden in de mond die ik niet zelf gebruik. Ik heb nooit gezegd dat eender wel circus- of zoodier terug in de vrije natuur moest gedropt worden!!!
Ik ben niet achterlijk hoor, al wil jij dat wel graag geloven.
Wat ik zou willen is dat deze dieren terug (gedeeltelijk) hun vrijheid krijgen.
Hoe? in hun land van afkomst in een grote omheining (reservaat kun je ook wel zeggen) met ruim genoeg plaats, én gevrijwaard van vijanden die ze niet kennen en waar ze dus niet mee om kunnen.
En gewoon 1x/dag gevoerd worden, maar met zo min mogelijk menselijk contact, en dan kunnen deze dieren prima overleven!

Trouwens je kunt het jachtgedrag ontwikkelen, dan kun je misschien de oudere dieren niet in het wild uitzetten, maar als ze jongen krijgen kunnen ze dit hun jongen aanleren en deze kunnen, mits ze een tijdje opgevolgd worden, wel een kans maken in het wild! Dan kun je ook de soort behouden zoals sommigen van jullie hier altijd opteren.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 5:58 pm 
Beste Tieske

Ik weet niet waar je het vandaan haalt hoor!
Waar staat dat ik zeg dat je:
Achterlijk bent?
Je woorden in de mond leg?
Of dat je je mening niet mag geven?

Als je die indruk hebt, heb je dat echt mis!
Ik vind het heel erg dat je dit durft te schrijven. :cry:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2007 11:40 pm 
Zo dan nu maar weer back to topic! :D

Gaia wil sluiting Olmense Zoo na dodelijk ongeval

Waslijst klachten
Gaia heeft al meermaals een waslijst met klachten en inbreuken overgemaakt aan de overheid, stelt woordvoerster Ann De Greef. "Wij kunnen het park zelf niet sluiten dus verwachten we van de overheid nu expliciete stappen. Het loopt er al jaren de spuigaten uit. Dit incident is enorm te betreuren, maar lag in de lijn van de verwachtingen."

Verantwoordelijkheid park
Dat de vrouw zichzelf toegang had verschaft tot de gesloten en niet-publieke kooien door de sleutel te bemachtigen, vindt Gaia geen verschil maken. "Het is de verantwoordelijkheid van het park ervoor te zorgen dat die sleutel niet ontvreemd kan worden", aldus nog De Greef. Gaia stelt dat het veiligheidsprobleem in de zoo niet enkel aan de gebrekkige infrastructuur te wijten is, maar ook aan een foute mentaliteit van het personeel en de directie.

Geen knuffelbeesten
"Het park kweekt bij bezoekers al jaren de indruk dat gevaarlijke roofdieren knuffelbeesten zijn. In de dierentuinwetgeving staat bijvoorbeeld dat alle contact tussen bezoeker en dier vermeden moet worden, maar in Olmen mogen de mensen de dieren voederen waar de verzorgers bijstaan. Nog geen jaar geleden stelde een band er zelfs zijn nieuwe CD voor in de kooien van gevaarlijke dieren." (belga)

Bron Het Laatste Nieuws


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2007 5:28 pm 
Olmense Zoo: rouwperiode tot na krokusvakantie

14 februari 2007

De Olmense Zoo in Balen blijft gesloten tot na de krokusvakantie. Dat heeft de directie van het dierenpark op eigen initiatief beslist nadat afgelopen weekend een jonge vrouw werd gedood door twee jachtluipaarden.

De vrouw was een trouwe bezoeker van de zoo, meter van een van de dieren en werd er graag gezien. De sluiting wordt beschouwd als een rouwperiode. "Ook voor ons is de dood van Karen een groot verlies." reageert Els Verheyen van het dierenpark.

"Uit respect voor haar zijn we tot en met vrijdag 23 februari niet open voor bezoekers. Normaal gezien is dat tijdens de winterperiodes wel het geval tijdens de weekends en schoolvakanties."


Bron het belang van Limburg


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2007 11:12 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
A3ana schreef:
Beste Tieske

Ik weet niet waar je het vandaan haalt hoor!
Waar staat dat ik zeg dat je:
Achterlijk bent?
Je woorden in de mond leg?
Of dat je je mening niet mag geven?

Als je die indruk hebt, heb je dat echt mis!
Ik vind het heel erg dat je dit durft te schrijven. :cry:


Dat zeg je nergens letterlijk adrianna.
"Woorden in de mond leggen" is trouwens een uitdrukking...
Ik heb ook niet gezegd dat je zei dat ik men mening niet mocht geven, ik zette er gewoon vraagtekens achter.

Enneuh, jij vat dit weer persoonlijk op, waarom beantwoord je men post niet over de inhoud? (over de stropers, de frustratie, het feit dat ik zeg dat ik best weet dat die dieren niet in het wild kunnen uitgezet worden, ...)

Dit forum is bedoeld om over dieren , circus en dergelijke te praten, niet om te praten over persoonlijke opvattingen. Ok ik zet het er wel bij in mijn posts, maar ik zeg ook nog andere dingen, jij schrijft posts waar er alleen maar persoonlijke dingen in staan.
Als ik over jou over met jou persoonlijk wil spreken dan zal ik je email wel vragen, mijn post is bedoel voor de dieren, antwoord daar dan ook op in plaats van je zo aangevallen te voelen.

Ik krijg daardoor alleen maar de indruk dat ik gelijk had met wat ik schreef en dat je er daarom niet wil op reageren, omdat je dat gelijk niet wil toegeven. Daarom vat je het persoonlijk op.

[/url]

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.