Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2015 8:59 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Er zijn kamervragen gesteld over het verbod

http://circusweb.nl/wp-content/uploads/ ... -75-29.pdf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 07, 2015 5:26 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een plenair overleg heet zoiets. Met de Staatssecretaris om precies te zijn.
Waar ook moties kunnen worden ingediend, waarover een week later is gestemd.
Nam ik me eerder voor me hier niet meer in te willen verdiepen - het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Eerst maar de rechtstreekse link naar het Kamerverslag van 14 april: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4

De stemming daarover was geagendeerd voor week 17 en wel op 21 t/m 23 april. De uitslagen kan ik zo snel (nog) niet vinden.
Maar dat verschijnt altijd pas later in beeld. Bovendien genieten de geachte Kamerleden nu van hun mei-reces, anders dan scholieren van 1 t/m 18 mei.
Vast wel nodig, want ze denken wat af......

Uit mijn hoofd -ik las de discussie vorige week- is met name vermeldenswaard dat de staatssecretaris een dag daarvoor nieuwe inspiratie ging opdoen bij de Stichting AAP! Inderdaad, in het hol van de leeuw! Want deze superrijke organisatie, die van gekkigheid niet weet wat ze met hun uit spaarpotten, schenkingen als erfenissen, bij elkaar gespaarde airmiles en van de postcodeloterij ontvangen geld moeten doen, is in feite de initiatiefnemer van het wildedierenverbod. Niet zelf en rechtstreeks, maar via het in hetzelfde pand gevestigde filiaal Wilde Dieren de Tent Uit.
Bij gebrek aan op te vangen apen verlegde deze stichting (met zeer ruim winstoogmerk) haar activiteiten naar roofdieren-opvang, waarvoor ze in Spanje een nieuw centrum bouwde. Het zou dus geheel volgens de planning zijn dat daar binnenkort de verboden dieren kunnen worden opgevangen. Ware het niet dat op dit moment sprake is van nog geen handvol tijgers waarvoor al een andere bestemming bestaat. Resten nog zes olifanten. Jammer nou, maar die passen niet in die gloednieuwe opvang..... Daarover in de Kamer geen vragen en dus ook geen antwoorden....
Mevrouw Vestering, de succesvolle actievoerster van WDdTU, is al enige tijd doende met een opvang voor deze diersoort in Zuid-Frankrijk. Maar die zal niet op tijd gereed zijn, voor zover daar al gebouwd wordt. (Niet dus, zie ook onderaan dit bericht!)
Daarbij volledig voorbijfietsend aan het feit dat een olifant als intelligent dier zeer gehecht is aan zijn verzorgers en niet 'zo maar even' door vreemden kan worden opgevangen....
O, en dan nog twee te verbieden zebra's, helemaal een lachertje. Want die hoeven helemaal niet opgevangen te worden nu in het vernieuwde dierenbesluit (de zogenaamde positieflijst) die dieren door particulieren -onder bepaalde voorwaarden weliswaar- 'gewoon' gehouden mogen (gaan) worden! Wel bij mij thuis dus, wanneer ik over voldoende land beschik, maar onder geen enkele voorwaarde nog in een circus!

Ik schreef het al in de aanloop naar de laatste verkiezingen: in feite is het CDA de enige partij die de circusdieren een warm hart toedraagt. Oké, de PVV bij monde van de heer Graus ook. Maar de invloed daarvan is te gering. Dat weten ze op voorhand, vandaar waarschijnlijk geen vragen en geen moties. Want bij voorbaat zo goed als kansloos.
Dan de reactie van het CDA:

Citeer:
De heer Geurts (CDA):
Voorzitter. Het CDA springt niet door de circushoepel van dit kabinet. Het voorgestelde verbod op dieren in het circus is arbitrair en doet geen recht aan de mensen die heel goed zorgen voor hun dieren in het circus.


gevolgd door de volgende motie:
Citeer:
De Kamer, 

gehoord de beraadslaging, 

overwegende dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat er nauwelijks dierenwelzijnsproblemen zijn bij dieren in circussen; 

overwegende dat ten behoeve van het besluit er geen onderzoek is gedaan naar het actuele welzijn van dieren in circussen, noch dat er buitenlandse onderzoeken bij het besluit zijn betrokken; 

overwegende dat de differentiatie wild-gedomesticeerd in het ontwerpbesluit geen enkel inzicht geeft in daadwerkelijke mogelijke welzijnsproblemen en daarmee de mate van inbreuk van de intrinsieke waarde, die voor iedere diersoort anders is; 

overwegende dat het argument van "het rondreizend karakter" onvoldoende is om het reizen met en optreden van dieren te verbieden; 

verzoekt de regering, onderzoek te doen naar het dierenwelzijn van de verschillende soorten dieren die gebruikt worden en daarop een mogelijk verbod te baseren, 

en gaat over tot de orde van de dag. 


Gevolgd door nog twee andere.


En dus was de staatssecretaris, zoals blijkt uit haar reacties, naar haar idee uitstekend voorbereid.
Citeer:
Het is lastig om precies tot op het laatste dier te achterhalen hoeveel het er zijn, maar onze indruk is dat het heel vaak ook gaat om acts die ingehuurd worden en die bijvoorbeeld een buitenlandse herkomst hebben en niet in Nederland worden ingehuurd. Er zijn natuurlijk ook particuliere initiatieven. Ik heb dat ook gezien tijdens dat werkbezoek aan stichting AAP gisteren. Die stichting is bijvoorbeeld bezig om in het zuiden van Europa opvang te realiseren voor grote katachtigen. Men is ook echt bereid om indien nodig een bijdrage te leveren aan de opvang van deze dieren. Ik ben dus van harte bereid om daar een bemiddelende rol bij te spelen, zoals ik in dat overleg ook steeds heb gezegd. 


Dat komt er van wanneer je je niet door de betreffende branche maar door de tegenstanders laat voorlichten....

Ondertussen in Zuid-Frankrijk waar de olifantenopvang Elephant Haven (waarom geen Heaven?) gerealiseerd zou gaan worden en waar Leonie Vestering leiding aan zou gaan geven. Dat laatste gaat wellicht niet door nu ze comfortabel in het pluche van Provinciale Staten van Flevoland is gekozen. Voor de Partij voor de Dieren uiteraard.
Een van de laatste berichten daarvandaan, geschreven door die geflipte Belg die er vast heen is getrokken:

Citeer:
WAT NU?
Elephant Haven is er niet in geslaagd om het totaalbedrag voor de aankoop van het land bij elkaar te brengen op 31 maart 2015.
De huidige eigenaren staan ons toe om in de gîte op het land te blijven wonen, zodat we onze campagne kunnen voortzetten en het geld alsnog in te zamelen. Het is nu dus meer dan ooit van belang de benodigde fondsen te verwerven om het land zo snel mogelijk te kunnen kopen. We zijn meer vastberaden dan ooit!



Ja,ja, en de bouwvergunning zal er dus ook nog steeds niet zijn....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2015 5:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog iets interessants gevonden voor eventuele juridische begeleiders van getroffen circussen.
Het handelde over iets heel anders, maar is ontegenzeggelijk ook in dit verband van toepassing.
Waar het over ging zal ik u besparen, ik beperk me tot de aanhef.
De NRC bracht het dinsdag 5 mei in de rubriek Economie en Recht.
Het betreft 'vergoeding na immoreel handelen'.

Ik citeer:
Citeer:
Als de Kamer een wet aanneemt waardoor jouw bedrijfsactiviteiten in één keer verboden zijn, moet de staat dat dan vergoeden? Zeker als er geen enkele compensatie of overgangsregeling voor is afgesproken?
In artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is immers het 'recht op eigendom' erkent. Overheden mogen daar in beginsel geen inbreuk op maken.


In het genoemde artikel is eveneens sprake van een bepaalde bedrijfsuitoefening die met ingang van een bepaalde datum in Nederland verboden is. Maar in andere landen nog wel is toegestaan.

De maatstaf van dit EVRM-artikel is dat er sprake moet zijn van een 'redelijk evenwicht' tussen het algemene en het individuele belang. Dat is pas verstoord als het individu een 'excessieve persoonlijke last' moet dragen, om dat algemene belang voor te kunnen laten gaan.

Vervolgens is het zaak om duidelijk met cijfers gefundeerd aan te tonen hoe groot het verlies daadwerkelijk is. Wanneer daar niet aan wordt voldaan is een zaak bij voorbaat kansloos. Er moet worden aangetoond hoe groot de financiële schade is.

Zo niet, dan zal een claim al worden afgewezen voordat een rechter zich maar in de inhoud verdiept.


Voer voor juristen: geef het door!
Was er niet een circus-jurist tegenwoordig voorzitter van de VNCO?
Dan zal die daar in ieder geval voor Circus Freiwald iets mee kunnen doen.
De andere circussen zullen zelf hun bijstand moeten regelen......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.