Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2007 1:17 pm 
Circussen, mét dieren, nog steeds welkom

14 februari 2007

ZWOLLE - Wethouder Gerard van Dooremolen hoeft niet in de pen te klimmen om het op te nemen voor (het welzijn van) circusdieren.
Een voorstel van de raadsfracties van de SP en GroenLinks/De Groenen om wilde dieren in circussen - die ook Zwolle aandoen - te verbieden, is volgens de meeste fracties onzinnig.
Zelfs het voorstel van de wethouder om de nieuwe regering schriftelijk te vragen aandacht te hebben voor de kwestie ging de meeste fracties te ver. Al eerder had de wethouder laten weten dat de positie van wilde dieren in het circus toch echt een landelijke aangelegenheid is.
De wethouder vindt dat de nieuwe regering - die al voornemens is om meer werk te maken van dierenwelzijn - eerst een kans moet krijgen.
'Maar ik wil best in een brief er nog extra aandacht voor vragen', opperde de wethouder.
Een goed plan, volgens de indieners van de motie.
Maar andere partijen zagen er niets in.
De PvdA was het duidelijkst:
'Deze motie is niet doelmatig, niet doeltreffend en niet urgent'.

Bron de Stentor


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2007 3:19 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
A3ana,

Bedankt voor het bericht.
Ik heb het doorgeplaatst naar Gemeente Info > Gemeente Zwolle.

Dat is nog eens goed nieuws!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2007 11:24 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Jah voor mensen die grof geld slaan (letterlijk?!) uit dieren, maar voor de dieren zelf is het toch geen goed nieuws hoor.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2007 12:42 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Stichting Circusdrome is een stichting die zich bezighioudt met het uitdragen van cultuur.

Zonder winstoogmerk!

Dus beste Tieske, eerst even denken en dan pas typen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2007 4:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ron Mikkenie schreef:
Stichting Circusdrome is een stichting die zich bezighioudt met het uitdragen van cultuur.

Zonder winstoogmerk!

Dus beste Tieske, eerst even denken en dan pas typen.



En waar staat ergens dat het om stichting circusdrome gaat?

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2007 4:58 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Sorry,

je hebt gelijk
: dit ging NIET over Circusdrome, want die staan onder het kopje Winschoten. Iets te veel discussies tegelijk :wink:

Maar als het om winstbejag gaat: begin dan in ieder geval geen circus! Je kunt dan maar beter makelaar, advocaat of (het beste) commissaris of CEO worden bij een internationaal bedrijf.

In het circus is het hard werken geblazen om er een paar centen aan over te houden...

De enige motivatie om überhaupt een circus te runnen is dat het je passie is. En anders hou je het echt niet lang vol: zo snel zal je vermogen niet oplopen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2007 10:16 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Natuurlijk moet je een passie voor het circus hebben als je er één opricht, net zoals een advocaat of een dokter de passie voor hun beroep moeten hebben...

Maar je moet ook realistisch zijn... die mensen moeten ook eten, hun gezin onderhouden, ....
Het gaat om meer dan een passie, het is echt een manier om geld te verdienen.

Ik zal een ander voorbeeld aanhalen: ik ken vele fokkers, allemaal stuk voor stuk broodfokkers en ik zweer je dat als ik hier moet komen vertellen wat ik daar allemaal gezien heb.... maar goed, zij hebben ook "ergens" een passie voor die dieren... als je meteen moet braken als je stallen vol stront (om het zomaar te zeggen) binnengaat of als je niet tegen een bevalling kunt... tja dan is dat "beroep" niet geschikt voor jou.

Zo geldt dit ook voor circus mensen. En begrijp me niet verkeerd, iedereen die zijn geld slaat uit dieren, heeft ergens een passie voor dieren en wil ze absoluut niet opzettelijk pijn doen!!! Maar toch kun je niet vermijden dat deze dieren onrecht wordt aangedaan (bij sommigen erger dan bij anderen) gewoon omdat er geld mee verdient moet worden.

Dit is het duidelijkst uit te leggen aan de hand van boeren.
Veeboeren zetten hun koeien en kalfjes op stal, deze dieren mogen van geluk spreken als ze ooit één keer vers gras hebben mogen eten.
Waarom, omdat die boer graag zijn dieren opsluit??? neen hoor, maar als je 200 koeien hebt, dan moet je verdomme veel en grote weides hebben.... en dat heeft gewoon niet iedere boer, weinig boeren zelfs.
De koeien die je wel in de weide ziet zijn meestal van boeren die het meeste geld verdienen met velden gewassen en die daarnaast een paar veedieren hebben, maar de echte veeboeren die alleen maar dieren hebben kunnen zich dit niet veroorloven.

In het circus is dit een beetje hetzelfde... al de dieren hebben zoveel specifieke benodigdheden (veel ruimte, speciaal voer, ...) dat je als baas van een circus onmogelijk ieder dier kunt bieden wat het nodig heeft, je maakt een selectie en je geeft ieder dier een beetje, maar uiteindelijk is dat zeker niet alles dat het nodig heeft.

En geloof me, ik weet dat die mensen hun dieren niet haten of opzettelijk leed willen bezorgen, maar het is een beetje onvermijdelijk omdat het zoveel kost... en dan sluit je (als mens die geldt verdient met dieren) je ogen hiervoor en zeg je tegen jezelf dat je je best doet.

Maar uiteindelijk, als iedereen echt, echt eerlijk is in zijn hart en nieren, dan weet iedereen dat een wild dier het best thuis hoort in zijn natuurlijke habitat.
Zelfs als er roofdieren en (spijtig genoeg) nog wat stropers zijn.
Vrijheid heeft een prijs, maar gevangeschap ook.

Nogmaals: uiteindelijk, als iedereen echt, echt eerlijk is in zijn hart en nieren, dan weet iedereen dat een wild dier het best thuis hoort in zijn natuurlijke habitat.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2007 11:29 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Tieske,

In het geval van productiedieren geef ik je helemaal gelijk. Sterker nog: ik ben het met je eens!

Er is weliswaar sprake van een passie, maar productie staat voorop. De kip wordt na 6 (ellendige) weken geslacht en de stal meteen weer gevuld met een nieuwe scheepslading kuikens die 6 weken later alweer.... Met ook voor de consument een nadeel: kip smaakt allesbehalve naar kip! (dit gaat ook op voor andere productiedieren)

In het circus is er ook sprake van passie. Maar er is toch een verschil: de dieren blijven hun hele leven lang bij de eigenaar (een enkeling daargelaten, maar daar ben ik dan zelf ook kritisch/huiverig over). Er is geen sprake van uitputting van het dier. Doel is niet het zo snel mogelijk opfokken en slachten van dieren of het zo snel mogelijk geld verdienen.

Verder heb je in het circus mensen die hun vak verstaan en heel goed beseffen wat ze doen. Helaas zijn er in dezelfde circuswereld ook mensen die denken "dat ze het ook wel eventjes kunnen". Dat zijn de kanshebbers voor een foute omgang met dieren. Die laatstgenoemde groep mensen mag wat mij betreft best hard worden aangepakt in de betekenis van: het niet meer met dieren mogen optreden.

Vergelijk dit gerust met andere beroepen: Er zijn goede en slechte piloten (de Rus die zijn zoontje even aan de stuurknuppel liet van een verkeersvliegtuig: neergestort), goede en slechte huisartsen (te veel pillen voorschrijven) en goede en slechte onderwijzers om maar een paar voorbeelden uit andere beroepsgroepen te noemen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.