Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:12 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 09, 2016 4:52 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
heuvels schreef:
Ik ben zwevende kiezer en mijn sympathie ging de laatste tijd uit naar D'66, maar dat is inmiddels over...
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... cus-weren_

Weliswaar een lokale afdeling, maar toch...


Tja, er is niks zo veranderlijk dan het weer en de mens.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 09, 2016 5:13 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Ik heb geen problemen met GEEN wilde dieren in een circus, maar van de overige dieren moeten ze afblijven zolang die maar
goed verzorgd worden, want anders zou je zelfs dierenwinkels moeten aanvallen en dan geen cavia, vogel, konijn, hondje, goudvis
en noem maar op mogen verkopen, want die leven allemaal in gevangenschap, en gelijkheid voor iedereen, dus dan ook voor ALLE dieren
in gevangenschap, want anders discriminatie!
En dan meteen doorpakken in de paardenwereld, want die dieren moeten ook kunstjes leren als over
hindernissen springen, of hun hart uit hun lijf rennen, dus dierenmishandeling! Of toch niet?
Dan nog de dierentuinen en dolfinaria en we zijn van alle dieren af. Maar geen nood, rond de jaarwisseling
kun je dan nog in Keulen wat wilde beesten gaan bekijken, en die doen niks, zolang je maar een armlengte
afstand houd. Tenminste, dat was een advies van een een of andere politici, en die weten echt wel
waar ze het over hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 10, 2016 2:18 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ik herhaal nog maar een keer wat elders ook al stond maar waar kennelijk overheen is gelezen:
'Het einddoel is een totaalverbod op het houden van dieren, in welke vorm dan ook'.
Ja hoor, ook van huisdieren en vee.
Aan de Universiteit Utrecht is momenteel zelfs een docent die dit aan zijn studenten onderricht.
Een opleiding dierenactivist dus, op kosten van de belastingbetaler.
Dierenethiek, heet dat overigens.

Inderdaad, er staan ons nog barre tijden te wachten.
Het wordt dan ook hoog tijd dat iedereen die echt om dieren geeft een beetje gaat terugvechten. Figuurlijk uiteraard.
En zich niet neerlegt bij wat op dit gebied al voor ons besloten is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 10, 2016 4:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi en duidelijk interview met directeur Alex van Hooff van Burgers' in Arnhem.
Met alle in's en out's over het houden van dieren in heden en verleden. En met een blik op de toekomst.
Een scherpe vragensteller ook, die niet alleen de ondervraagde aan het woord laat maar zelf ook stellingen poneert.
Kortom: een uitstekend interview van Rob Berends, te lezen op de site van De Ondernemer:

http://www.deondernemer.nl/nieuwsberich ... op-ik-niet

'De laatste directeur van Burgers' Zoo? Dat hoop ik niet'

Directer over toekomst familiebedrijf in tijden waarin standaarden dierenwelzijn veranderen

Afbeelding
Foto: Marc Pluim

De kistkalveren verdwenen, de legbatterijen zijn in ongenade gevallen. Vorig jaar kwam er een verbod op wilde dieren in het circus. De manier waarop we omgaan met dieren verandert. Deskundigen voorspellen het einde van de dierentuinen. Directeur Alex van Hooff van Burgers’ Zoo gelooft daar niets van. „De rol van dierenparken zal juist groeien.”

Alex van Hooff denkt even na en zegt dan: "De safari. We gaan naar de safari. Met de giraffen en de zebra's." De vraag was waar hij zelf op de foto wilde. Bij de oude olifanten, de blikvangers aan het begin van het park? In de Ocean, met zijn spectaculaire adelaarsroggen? Nee, hij kiest voor de safari, waar de gnoes, de zebra's, de steenbokken, de giraffen en de neushoorns veel ruimte tot hun beschikking hebben. Dit is voor hem het hart van Burgers' Zoo.

Opstandige gnoe
Even later laveert de directeur een oude jeep tussen een reeks hekken door, die dierenverzorger Philip zorgvuldig opent en sluit. Een opstandige gnoe loopt op mensen te loeren, waarschuwt hij Van Hooff. Een foto tussen de majestueuze giraffen is mogelijk, maar ga niet te ver van de auto. Een dier dat mensen aanvalt of een verzorger die gegrepen wordt, dat zijn nachtmerries van een dierenparkdirecteur.

Nieuw ecosysteem
Hier zijn we bij het spanningsveld van een dierentuin: de spanning tussen wildernis en de mens, tussen vrijheid en gevangenschap. Deskundigen voorspelden onlangs in een BBC-documentaire het einde van de dierentuinen. Dieren in gevangenschap houden en tentoonstellen zou over twintig jaar niet meer geaccepteerd worden. In Nederland wil de Partij voor de Dieren op termijn van alle dierentuinen af. Tegelijkertijd trekt Burgers' Zoo jaar na jaar ruim meer dan een miljoen bezoekers en is het park een nieuw ecosysteem aan het bouwen, een mangrovehal.

Bent u de laatste directeur van Burgers' Zoo?
"Dat hoop ik niet. Ik denk dat de rol van dierenparken alleen maar groter wordt. Dierenparken brengen mensen in contact met de natuur, ze laten de natuur en de dieren van ver weg zien. Het dierenpark van nu is gelukkig niet meer de dierentuin van zestig jaar geleden. En over 20 of 60 jaar zal het weer anders zijn. Maar ik geloof niet dat ik de laatste dierentuindirecteur zal zijn."

Het sentiment over dieren verandert. Wat ooit acceptabel was, is dat nu niet meer. De kistkalveren zijn verdwenen, de legbatterijen zijn weg en inmiddels zijn de wilde dieren het circus uit. Deze veranderende kijk gaat de dierentuinen ook raken.
"Wijzelf hebben in de nieuwe manier van kijken altijd een belangrijke rol gespeeld. In 1913 heeft mijn overgrootvader dit dierenpark geopend. Toen al zette hij geen dieren in heel kleine verblijven naast elkaar, als een levende postzegelverzameling. Hij probeerde ze ruimte te geven, zonder tralies. Hij werkte met rotsen en grachten. In 1971 hebben we het nieuwe chimpanseeverblijf geopend, 1 hectare groot. Op de dag van de opening werd mijn vader nog aangesproken door collega-directeuren dat zeiden dat het nooit wat zou worden. Een chimpanseegroep met meerdere volwassen mannen. Dat zou knokken worden. Er zijn voorvallen geweest, maar het verblijf is er nog steeds. De kijk op dieren is giga veranderd. En dat gaat door. Vroeger kon de bezoeker de apen nootjes voeren en met een stokje een beetje porren naar de aap. Wij kijken voortdurend of de huisvesting nog goed is. Dat heeft in het verleden voor heel pijnlijke beslissingen gezorgd."

Noemt u er eens een?
"We hebben de orang oetans uit het park laten gaan. Het verblijf vonden we niet goed, want ze konden niet naar buiten. Geen vers daglicht. Niet voldoende ruimte. Dat was een moeilijk besluit, want die dieren zaten decennia in ons park. Een aantal van hen is bij ons thuis opgegroeid, bij mijn ouders, mijn zussen en mij. Dat zijn dierbare verbanden. We hebben de keuze gemaakt om ze te laten gaan."

Jullie deden dat puur omdat jullie de huisvesting niet goed vonden?
"Wij vonden dat het niet voldeed. Bedenk: er zijn elders nog steeds verblijven die minder goed zijn dan het verblijf dat wij toen hadden. De kennis en kunde over het houden van dieren verandert. Daar willen wij in mee. Toen de Bush werd gebouwd, zijn de yaks weggegaan. De lama's zijn weg, de zeeleeuwen, de ijsberen, de emoes. Toen we de rimba bouwden, zijn de bizons weggegaan, net als de kleine apen en de wolven. In de afgelopen 30, 40 jaar is het aantal dieren kleiner geworden. Het aantal soorten ook. Dat proces stopt niet."

Zijn er nu dierenverblijven die u niet goed genoeg vindt?
"Ja. Dat van de zeekoeien in de Bush. Die krijgen daarom een nieuw verblijf in de mangrovehal. Vier, vijf keer zo groot."

De kernvraag in de discussie over de toekomst van dierentuinen is: mag je dieren in gevangenschap houden?
"Voor mij is de basisvraag: mag je een dier laten zien? Als je die vraag met 'nee' beantwoordt, dan kunnen we discussiëren wat we willen. Maar als je 'ja' zegt, dan moet je kijken naar hoe je de dieren houdt. Naar het dierenwelzijn."

Laten we even bij ja of nee blijven. Er zijn steeds meer mensen die die vraag met 'nee' beantwoorden. Je moet geen dieren in gevangenschap tentoonstellen. Dat ondergraaft het bestaansrecht van dierentuinen.
"De vraag is: waarom vinden mensen dat dit niet zou mogen? Wat is de achterliggende reden? Is het omdat ze vinden dat je geen vlees mag eten, geen dierlijke producten mag gebruiken? Zijn ze tegen melk drinken? Die groep is pertinent tegen. Heeft het ermee te maken dat mensen denken dat het dierenwelzijn wordt geschaad, dan is het van belang te laten zien hoe het met de dieren gaat. Dan is de vraag: wanneer is het dierenwelzijn goed? Vroeger was het goed als het dier overleefde. Daarna was het criterium: als het jongen krijgt, gaat het hartstikke goed. Maar veel dieren zijn prooidieren, die krijgen veel jongen. Dat gaat vanzelf."

Het verwijt is nu: ze krijgen te veel jongen. En dat doen die parken bewust.
"Ja, dan zeggen ze: dat doen dierenparken om bezoekers te trekken. Nou, er zijn maar een paar jonge dieren die publiekstrekkers zijn. Een olifantenjong bijvoorbeeld. Maar wij hebben twee bejaarde olifanten dus dat gaat niet. Wij fokken alleen met dieren als we weten dat we ze kwijt kunnen raken aan andere dierentuinen."

Dat heeft u tevoren geregeld?
"Ja. Al lukt dat niet altijd. Bij de chimpansees werken we met anticonceptie. Zij krijgen geen jongen meer. Daardoor is onze groep ouder aan het worden. Dieren in dierentuinen worden in 95 procent van de gevallen ouder dan in de vrije natuur. Omdat meer jongen de eerste levensfase overleven, omdat er genoeg eten is, goede veterinaire zorg, minder stress door predatoren. Kerkuilen worden gemiddeld 22 maanden, maar in dierentuinen gaan ze zo over de tien jaar heen. Als de dieren ouder worden, dan kom je op het punt dat je een overschot kunt krijgen. Niet bij alle dieren is anticonceptie mogelijk. Als je toch de populatie in stand wilt houden, kun je soms te veel jongen krijgen en moet je jongen doden. Bij een aantal soorten doen we dat. Ze krijgen een spuitje, net zoals mensen soms hun oude hond of kat laten inslapen."

Met het verschil dat uw dieren gezond zijn.
"Maar het dier zal geen pijn lijden. Het is een ethische vraag. Mag je een gezond dier doden? Wij proberen dat te voorkomen, maar uiteindelijk vinden we dat we dit als onderdeel van ons collectiebeheer mogen doen. We staan er niet bij te juichen. We kijken goed: wanneer gaat het dier bij de moeder weg. Zodat het geen stress oplevert. Het speelt bij vijf, zes soorten hier. Zoals kangoeroeratten en pecari's."

Burgers' Zoo is er niet alleen voor het dierenwelzijn, het is ook een bedrijf. Tast het geven van meer ruimte aan dieren op den duur uw verdienmodel niet aan?
"Dat kan. Het is mogelijk dat bezoekers zeggen: ik ga naar een ander park, want daar zie ik de dieren sneller. Of: daar heb je voedertijden en zien we de dieren goed. Wij hebben geen voedertijden. Wij maken keuzes die op sommige vlakken echt afwijken van andere parken. Keuzes waarvoor de bezoeker een stapje extra moet doen. Je moet verder lopen en ziet minder dieren dan vroeger. De bekende biologe Jane Goodall zegt: als ik als dier mag kiezen of ik leef in een gebied waar continu wordt geschoten of ik leef in een goede dierentuin, dan kies ik voor het laatste."

Jane Goodall zegt ook: straks loop je in dierentuinen alleen nog met verrekijkers rond omdat je anders de dieren anders niet kunt zien.
"Er lopen hier al veel mensen met verrekijkers. In de Safari, de Desert en de Bush moet je de tijd nemen om dieren te ontdekken. Toen de Bush openging, kregen we veel brieven: het is een leuke hal met planten, maar waar zijn de dieren? Toen het chimpanseeverblijf open ging, kregen we dezelfde opmerkingen. Wij bouwen verblijven waar je die verrekijker nodig hebt. En bezoekers zullen in de toekomst steeds vaker een verrekijker nodig hebben."

Dan doet u uw commercieel belang tekort.
"Als wij alleen commercieel dachten, hadden we hier wel een grote olifantengroep en probeerden we elk jaar een jong olifantje te krijgen. Maar wij hebben internationaal een taak als olifantenbejaardenhuis. Wij vinden ons verblijf niet geschikt voor een hele groep. Onze olifanten zijn 48 en 50 jaar oud.

"Als wij commercieel dachten, dan zouden we de mangrove niet bouwen. Het bouwen van de Bush was ook een risico. Stel dat de mensen niet waren gekomen? Dan had ik hier nu niet gezeten. Maar als dit park een park van lachen om de dieren was geweest, zonder educatieve activiteiten, zonder inspanning voor natuurbehoud, weet ik ook niet of of ik wel dierentuindirecteur had willen zijn. Ik ben heel trots op de keuzes die mijn voorgangers hebben gemaakt."

Uw collega's van Ouwehands Dierenpark hebben binnenkort twee panda's. Een geheide publiekstrekker. Denkt u niet: die had ik ook wel willen hebben.
"Wij waren niet geïnteresseerd. Wij varen een eigen koers met het nabouwen van ecosystemen. Tuurlijk leeft een panda ook in een ecosysteem. Dus het had gekund. Wij hebben de keus gemaakt dat niet te doen. Dat het hun gelukt is, is heel knap. Ze zijn er vijftien jaar mee bezig geweest. Het gaat een succes worden. Ze hebben daar veel kennis over beren. En de komst van die panda's is goed voor de hele sector. Als jij hier bent geweest en ziet dat het een rotzooitje is, ga je daarna ook niet naar een ander dierenpark.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 30, 2016 6:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Las net op teletekst over het verkiezingsprogramma van de PvdD. Alle dierentuinen moeten sluiten, niet meer van deze tijd....

Ik zit al een hele tijd met een prangende vraag. Wie bepaalt wat van deze tijd is en wat niet?..... Als je dat maar hard genoeg roept dan lijkt het waarschijnlijk geloofwaardig. Maar als ik deze loze kreet hoor krijg ik altijd jeuk.

Verder nog meer onzin zoals alle prikkeldraad weg uit de natuur.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 30, 2016 8:02 pm 
Offline

Lid geworden op: wo sep 05, 2012 9:57 pm
Berichten: 347
Locatie: Rotterdam
eerst de circus dieren nu de dierentuinen daarna de kinderboerderijen dan de manege's daar na zijn de huisdieren aan de beurt het wordt echt eens tijd dan leugenaars van de pvdd worden aangepakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 30, 2016 9:51 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:21 am
Berichten: 311
Hebben ze nog het paardengebruik bij de jaarlijkse rijtoer tijdens prinsjesdag vergeten.!!!! :clown

_________________
Het nieuws van vandaag...is morgen weer oud.
Hadeja is Hans (de Jager)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2016 3:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou, vergeet het maar! Het gebruik van paarden wordt in fases volledig aan banden gelegd, als het aan deze mafkezen ligt.
Heuvels is zelfs erg beperkt in zijn opsomming.
Het hele rijtje (dat ik al wel eens verwoordde nadat het was uitgelekt) passeert nu (bijna volledig) de revue.
Nog maar even, uit mijn hoofd:

- Dierentuinen sluiten;
- Dolfinaria sluiten (overigens een erkende dierentuin in ons land, dus behoeft geen aparte vermelding);
- Het gebruik van paarden verbieden, te beginnen met de sport;
- De jacht verbieden, ongeacht in welke vorm;
- Duivensport verbieden;
- Het vissen verbieden (bedoeld wordt: de hengelsport);
En op termijn:
- Het houden van dieren in de agrarische sector geheel verbieden;
- Het houden van dieren door de mens in het algemeen verbieden, dus ook van huisdieren.


Deze laatste twee, en mogelijk ook eerdergenoemde, te bereiken door een zogenaamd uitsterfbeleid toe te passen.

Nogmaals: uit mijn hoofd, grote kans dat ik er nog een paar vergeet.
Ha, daar komt er nog één, en wel voor de korte termijn: - Levende kerststallen dienen met onmiddellijke ingang verboden te worden.

Zelfs De Telegraaf vindt vandaag in de krant dat ze doorslaan, hopelijk ontdekken ook de eerdere stemmers dit. Want het clubje veganisten is (gelukkig) niet groot genoeg om de kiesdrempel te halen!

Hoezo, leg je nu maar neer bij die wilde circusdieren, dan kan de rest tenminste blijven? Vergeet het maar!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2016 5:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Of zoals het AD nu meldt op de site: http://www.ad.nl/nieuws/partij-voor-de- ... ~a9a08cb2/

Partij voor de Dieren wil ban op dierentuinen en -winkels

Een dubbel gevoel, en dat proberen ze opzettelijk te creëren. Teneinde mensen die tegen de slechte kanten van de dierenhandel zijn, zoals het ongeremde fokken van huisdieren -compleet met afwijkingen- aan hun kant te krijgen en op deze partij te laten stemmen, waarbij dan tegelijkertijd ook de positieve zijden van de dierenwereld -zoals bijvoorbeeld de dierentuinen- de nek wordt omgedraaid!
Doortrapte politiek noem je zoiets. En het domme stemvee trapt er met open ogen in!
Tot het lachen ze echt is vergaan.......
En dan is er maar één die echt als laatste lacht.....

Afbeelding

Lees vooral ook de reacties onder het artikel!

Uit het kersverse verkiezingsprogramma:

• Het verbod op het gebruik van wilde dieren als
publieksvermaak, zoals in circussen en wildparken,
wordt uitgebreid met (zee)zoogdieren, reptielen,
amfibieën en vogels. Geen enkel dier hoort in een
circus thuis.


Hier gaan ze gedeeltelijk de fout in: er bestaat op dit moment geen verbod op het gebruik van wilde dieren als publieksvermaak in wildparken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 2:25 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het hele verkiezingsprogramma vind je hier: https://www.partijvoordedieren.nl/data/ ... e7a068.pdf

Het is overigens een concept, dat op 27 november voorgelegd wordt aan de leden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.