Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 18, 2024 6:58 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 5:35 pm 
Didier schreef:
Activisten niet, maar controleurs wel!
Het verschil tussen het ´houden van dieren´ is er al met de recente wetswijziging: Circus Freiwald moet zijn twee tamme zebra's wegdoen maar jij of ik mag gewoon zebra's houden.
Wel is een voorwaarde dat je over voldoende ruimte beschikt.
En dat geldt voor meer dieren.
Je kon het hier al eerder lezen: het ultieme streven van de Partij voor de Dieren is het houden van dieren door de mens IN WAT VOOR VORM DAN OOK (dus ook alle soorten huisdieren) in de toekomst te gaan verbieden! Stukje bij beetje proberen ze dat doel te realiseren.

Of je het nu gelooft of niet, het is echt zo!


Een controleur zal dan toch een geldige reden moeten hebben om op je erf te mogen komen, en dat kan dus nooit als een activistengroep
daar om vraagt, want die mogen niet op je erf komen, dus kunnen die ook niet weten wat je allemaal hebt en doet.
Verder wil ik je best geloven dat de activisten al het bezit van dieren wil verbieden, maar ik denk niet dat ze dat gaat lukken,
want zoals ik al zei, miljoenen mensen bezitten dieren, dus daar valt gewoon niet tegen te vechten. En de paardenwereld bestaat
voornamelijk uit mensen met veel poen en die dus de dienst uitmaken, en die zullen hun invloed dan ook wel laten gelden
in de politiek, dus geloof ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 5:57 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wel eens van controleurs van de hondenbelasting gehoord, om maar een simpel voorbeeld te noemen? Iedere boeren... mag dat doen, er bestaat geen opleiding of diploma voor.
En ze komen echt binnen als ze dat willen hoor!

Activisten mogen ook niet in jouw wei komen, maar sta je daar dag en nacht te waken? Dus ze komen er toch als ze dat willen.

Ach en ik had het niet eens over activisten. Gewoon leden van de Partij voor de Dieren, mensen zoals jij en ik......
Tot op bepaalde hoogte dan.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 6:32 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Ik weet zeker dat ze bij de PvdD een lijstje hebben met nieuwe speerpunt doelen, nu de wilde circusdieren zijn verbannen. Ik gok dat exoten in het circus en het dolfinarium bovenaan staan.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 6:53 pm 
heuvels schreef:
Ik weet zeker dat ze bij de PvdD een lijstje hebben met nieuwe speerpunt doelen, nu de wilde circusdieren zijn verbannen. Ik gok dat exoten in het circus en het dolfinarium bovenaan staan.


Nu dat de activisten een verbod op wilde dieren er door hebben, zou er nu een verbod moeten komen om circussen
nog langer lastig te mogen vallen, en een boete voor laster als ze TOCH komen zeiken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 7:18 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Volgens mij krijgen ze de smaak nu pas goed te pakken na het "succes" van de wilde dieren. Ze zullen een speerpunt kiezen waarvan ze denken dat die niet al te veel tegenstand zal bieden. Eerst de gemakkelijke overwinningen boeken en daarna het echte werk...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2015 1:36 pm 
heuvels schreef:
Volgens mij krijgen ze de smaak nu pas goed te pakken na het "succes" van de wilde dieren. Ze zullen een speerpunt kiezen waarvan ze denken dat die niet al te veel tegenstand zal bieden. Eerst de gemakkelijke overwinningen boeken en daarna het echte werk...


Ik zou zeggen, elk circus dat in een gemeente komt, verplichten om hun dierenhuishouding door een dierenarts te laten controleren,
en als die het in orde heeft bevonden, dan een verbod op demonstraties uitvaardigen, en wel omdat er geen reden is
om te demonstreren en eventuele hardnekkige demonstranten dan laten oppakken en dreigen met een rechtszaak
wegens onnodige hinder en laster. En als ze wettelijk geen demonstratie tegen kunnen houden, dan maar
een verbod om te demonstreren binnen een straal van 1 km van het desbetreffende circus, want een gemeente mag nog
wel bepalen waar er gedemonstreerd mag worden en waar niet. En lijkt het mij dat een gemeente ook mag bepalen
wanneer een demonstratie plaats mag vinden, dus dat moet dan maar op datums gebeuren als het circus er niet staat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2015 2:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De problemen rond het demonstreren tegen een circus hebben we gelukkig zo goed als helemaal achter ons gelaten.
In andere landen hebben ze daar meer last van!
Lekkere simpele oplossingen die Circusfan aandraagt, in de praktijk ligt het allemaal iets gecompliceerder.

Ga maar eens kijken in Harderwijk! Ook daar hebben ze een gemeentebestuur dat er niet aan moet bedenken dat het Dolfinarium er ooit zal worden gesloten.
En toch bestaat er zoiets als vrijheid van meningsuiting en mogen de demonstranten (zoals ik al schreef: veelal uit België!) hun ding komen doen.
Op een manier zoals dat bij circussen hier nooit het geval is geweest!
En dat in een tijd dat de betreffende staatssecretaris tijdens de totstandkoming van het wildedierenverbod zwart op wit heeft moeten bevestigen dat er geen maatregelen getroffen zullen worden om de dierentuinen in hun voortbestaan te beperken.

Circusfan schreef:
Citeer:
Ik heb verder geen verstand van dieren, maar de dieren die ook door burgers gehouden mogen worden, dus van paarden tot pony's en van kippen tot cavia's
gaan ze niet verboden krijgen, want dan kom je aan de dieren van miljoenen mensen, en daar valt niet tegen te vechten imo.

Een aantal van de dieren die mensen nog steeds mogen houden wordt al daadwerkelijk bestreden.
Zoals Heuvels al schreef: van tijd tot tijd boeken ze hun succesjes, en ze wonen nu eenmaal in huisje nooittevree....
Wat die successen betreft: wanneer ik negen jaar geleden gezegd zou hebben dat binnen tien jaar olifanten, tijgers, leeuwen en zebra's verboden zouden zijn in een circus in ons land en er in Central Park geen koetsjes meer mogen rijden, had je me voor gek verklaard!
En toch is dit nu de realiteit.

Elders noemde je nog de naam van Banning. Juist hij is er volledig van overtuigd dat 'wilde dieren' thuishoren in een circus en heeft daar tot het allerlaatst voor gestreden, dwars tegen de wens van het Rotterdamse gemeentebestuur in! Waarvoor hulde!

Dat de jeugd van nu later niet meer weet wat wilde dieren in een circus waren meen ik ook ernstig te moeten betwijfelen.
Ga maar eens kijken wanneer er op een school (vanaf de laagste groepen) circusje wordt gespeeld. Niemand speelt een paardje, hondje of poesje. Maar iedereen wil een leeuw, een tijger of een olifant zijn!
Kijk daarnaast maar eens naar gebruikte symbolen, bijvoorbeeld in de reclamewereld. Op de foto mogen diezelfde dieren (in ons land dan) niet meer, maar je komt ze nog volop tegen!
Ik denk dat dit ook zo zal blijven, verbod of niet!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 30, 2015 3:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Enquête van het Jeugdjournaal, de toekomstige kaartjeskopers geven hun mening
http://jeugdjournaal.nl/vraag/2000140-m ... ircus.html

Je onderscheidt zó de napraters van de spontane reageerders...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 30, 2015 4:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat laatste geldt overigens voor alle standpunten, zo reëel moeten we wel wezen!
Illy is een kind van ons hart, die schrijft:

Ja, want wat is er nou zo leuk aan een hond? Die zie ik elke dag minstens 100 keer op straat. Ik wil olifanten en leeuwen en tijgers en zulke beesten!

Een diepe doordenker schrijft onder andere:

Ze zijn nu vrijgelaten in een opvang.........


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 02, 2016 11:53 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Het Dolfinarium in Harderwijk ligt nu onder vuur.

Citeer:
HARDERWIJK - Het Dolfinarium in Harderwijk is meer een circus dan een dierentuin. Die conclusie trekt VARA-programma Rambam, nadat een van de redacteuren meerdere dagen undercover is gegaan bij het zeezoogdierenpark.

Wat diegene allemaal heeft ontdekt, is woensdagavond om 22 uur te zien op NPO3.

"Een plek waar mensen op een tribune in een halve cirkel kijken naar wilde dieren die trucjes doen in ruil voor eten. Voor de makers van Rambam is het overduidelijk: het Dolfinarium is voor een groot deel een circus en geen dierentuin en heeft dus onterecht een vergunning voor het houden van wilde dieren", zo stellen de programmamakers in een persbericht dat dient als opwarmertje voor de uitzending van woensdagavond.

Verbod
Dankzij nieuwe wetgeving is het voor circussen sinds vorig jaar verboden om wilde dieren te houden. Dat was voor de makers van Rambam reden genoeg om het reilen en zeilen bij het Dolfinarium in Harderwijk eens tegen het licht te houden.

De conclusie van Rambam luidt dat de educatieve functie die het Dolfinarium zegt te hebben, ondergeschikt is aan het bieden van vermaak aan de bezoekers. En dat maakt het zeezoogdierenpark een circus, zo stellen de programmamakers.

Het Dolfinarium wil niet reageren tot na de uitzending.


http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5778269

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 02, 2016 12:18 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Het viel te verwachten hé.... :evil: ?

Ze zullen niet stoppen voordat niet alleen het dolfinarium maar ook alle dierenparken, kinderboerderijen, maneges en dierenwinkels zijn gesloten, en er is vast nog wel véél meer te bedenken....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 02, 2016 2:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Lees in dit verband ook het andere verhaal: http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5765024
compleet met lezersonderzoek. Waaruit op dit moment overigens blikt dat 89% van de stemmers tegen fotomomenten is.

Afbeelding

En, geheel toevallig want heel recent, de keerzijde van de medaille: http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... jk-1.57788


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 03, 2016 9:44 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Dolfinarium reageert: "wij zijn geen circus"
http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5782586

lijkt toch wel op een welles-nietes discussie.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 03, 2016 3:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De website van het Dolfinarium ligt plat na een aanval:

http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5786029

Opnieuw met stemmogelijkheid: wel of niet een circus. Ze kunnen nog wel wat stemmen gebruiken, want op dit moment is, bij 622 stemmen, het percentage tegenstanders met 72% in het voordeel!
Ook alle reacties onder dit artikel zijn unaniem negatief!
Nu is het allemaal niets nieuws, het Dolfinarium ligt al decennia lang onder vuur. Meer dan welke dierentuin dan ook, niet in de laatste plaats dankzij Belgische activisten die zeer regelmatig in Harderwijk te vinden zijn.
Een belangrijke oorzaak van deze protesten ligt, denk ik, vooral in sentimentele gevoelens opgewekt door deze diersoort. En dan bedoel ik uiteraard dolfijnen, ondanks dat er daar veel meer soorten te zien zijn.
Ik heb ze daar ook wel eens van zeer nabij meegemaakt -spelletjes mee gedaan, bijvoorbeeld- en zelden heb ik dieren ontmoet die het (nog) meer naar de zin hadden!
Ze verblijven doorgaans niet in kleine bassins, zoals altijd de indruk wordt gewekt, maar in een zeer grote lagune.
Dat ze in het wild veel meer zeemijlen maken kun je, net als bij bepaalde roofdiersoorten, verklaren door de jacht naar voldoende voedsel, die hier overbodig is.
Inmiddels zijn praktisch alle dieren hier geboren en die kennen dus geen andere wereld dan deze.
En net als bij andere diersoorten: optreden doen ze altijd met veel genoegen en staat los van het krijgen -of verdienen- van voedsel.

Maar goed, voor tegenstanders is het, wederom in samenwerking met de VARA net als ten tijde van de strijd tegen de circusdieren, makkelijk scoren.
Het verdient aanbeveling de reacties van de staatssecretaris over dit onderwerp nog eens terug te lezen die zij kort na de bekendmaking van het naderende wildedierenverbod over dit onderwerp gaf.
Nadrukkelijk liet ze weten het Dolfinarium als een dierentuin te beschouwen en gaf ze de garantie dat dierentuinen niet getroffen zouden worden door dit besluit. Ook niet in de toekomst!
Sterker nog: in dierentuinen is het geven van voorstellingen met dieren -niet alleen dolfijnen maar bijvoorbeeld ook met roofdieren!- zelfs toegestaan!

De reactie van het Dolfinarium:

Het Dolfinarium bestrijdt de conclusie van het tv-programma Rambam waarin wordt gesteld dat het Dolfinarium een circus is en géén dierentuin. Die conclusie mist elke reële grond.

Het Dolfinarium heeft in december enkele dagen een stagiair in dienst gehad die undercover voor het televisieprogramma Rambam bleek te werken. Deze persoon heeft achter de schermen opnames gemaakt van medewerkers en dieren. Al snel ontdekten medewerkers dit en is er contact gezocht met Rambam. Directie en medewerkers van het Dolfinarium vinden het ongelooflijk jammer dat het televisieprogramma niemand direct heeft benaderd om een kijkje te nemen achter de schermen van het Dolfinarium: er is namelijk niets te verbergen.

De aantijging dat het Dolfinarium een circus is en geen dierentuin, mist elke reële grond. Het trainen van dieren staat niet gelijk aan een circus-aanpak. Net zomin als dressuur in de paardensport een circusactiviteit is. Het samenspel tussen mens en dolfijn past in alle opzichten ruimschoots binnen alle wettelijke regelingen waar het Dolfinarium aan moet voldoen, net zoals alle dierentuinen dat moeten.

- Educatie -

Daarbij zijn wij van mening dat het educatieve belang van parken een essentiële bijdrage levert aan de bewustwording van (zeezoog)dieren, hun natuurlijke omgeving en hun bedreigingen bij het grote publiek. De passie die zeezoogdierparken en dierentuinen bij het grote publiek kunnen oproepen door het bieden van direct contact met de dieren is onvervangbaar. Deze passie beweegt mensen de natuur te waarderen en te koesteren.

- Regelgeving -

De Europese eisen waar dierentuinen aan moeten voldoen is de Dierentuinenrichtlijn. Wanneer een dierentuin aan deze vereisten voldoet krijgt het een vergunning (vergunningverlening is op nationaal niveau geregeld in het Dierentuinenbesluit, dat de Dierentuinenrichtlijn omzet in nationaal recht). Dierentuinen met een dergelijke vergunning worden op basis van de Europese CITES-regelgeving gezien als niet-commercieel omdat zij primair op educatie en ook onderzoek gericht zijn. Net als andere dierentuinen moet het Dolfinarium geld verdienen om te kunnen blijven bestaan.

- Diep geraakt -
Alle medewerkers van het Dolfinarium zijn diep geraakt door de aantijgingen en werkwijze van tv-programma Rambam. Met liefde, passie en respect staan wij dag én nacht klaar om de dieren de beste zorg te geven.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De discussie van dinsdagavond bij Pauw. Met het (complete?) VARA-team en onder andere Dion Graus, die het niet gemakkelijk heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=K7dJ0P1LiNA

Jammer dat Wilders er (zelf) niet was, die zou zich wellicht verbaasd hebben over de voortschrijdende integrering van het jonge Marokkaanse volksdeel binnen de omroepwereld!

Naar aanleiding van de discussie. Zoals gezegd kom ik er tamelijk regelmatig en ben ook redelijk nieuwsgierig.
Vind het wel een beetje logisch dat de dieren die gaan optreden niet kort daarvoor in de lagune zwemmen.
Maar wanneer dat wel het geval is laten de verzorgers ze dáár dus exact dezelfde verrichtingen uitvoeren als tijdens de voorstelling!
En chloor? Ik kan er echt niet tegen en heb het er nog nooit geroken tijdens een show.
Ongetwijfeld wordt er iets gebruikt om het water helder te houden, net als dat in zwembaden het geval is. Maar ook daar gelden tegenwoordig strenge richtlijnen voor.
Of is nu de volgende stap dat we alle zwembaden gaan sluiten?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan de (omstreden) uitzending zelf. Ruim 27 minuten lang: http://www.npo.nl/rambam/02-03-2016/VARA_101378109

Zoals verwacht straalt de vooringenomenheid er vanaf. Net als een paar jaar geleden met de tv-uitzending van Vroege Vogels (ook VARA...) over de zogenaamde misstanden in het circus, waar met groot genoegen misstanden in een ver buitenland werden getoond na exterieuropnames van de tent van Belly Wien. Om een voorbeeldje te noemen.

Begint al met de gekunstelde redactievergadering(en).
Gevolgd door -tijdens een bezoek- de constatering dat kinderen de informatieborden voorbij lopen en het daardoor niet educatief zou zijn!
Ze zien tijdens de show met de nodige fantasie zelfs een clown en acrobaten, die er in werkelijkheid dus niet zijn.
Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om het maar te doen lijken dat het hier (ook) een circus betreft!
Nee hoor, geschrokken keerden ze terug ter redactie, want het bleek educatief waardeloos!
Ik ken leerkrachten van basisscholen die daar toch heel anders over denken, want het Dolfinarium is één van de meest gekozen schoolreisdoelen. Goed dat ze dat bij de VARA nog niet wisten!
Dezelfde redactie legt simpelweg door het geven van hen welgevallige informatie iemand van de keuringsdienst de woorden in de mond dat het hier om een circus gaat, in plaats van een dierentuin.
Maar de 'plaats delict' wordt dan ook pas aan het eind van het telefoongesprek onthuld!

Dat er achter de kleinere verblijven een grote buitenruimte is -die wellicht op het moment dat de nep-stagiaire er rondliep toevallig net gesloten was- komt maar beperkt aan de orde.
Nee, dan de stuitende beelden van een dolfijnenrukker, dat is uiteraard genieten geblazen!
Niet te hopen dat dit programma ooit nog de nepkoe of namaakmerrie gaat ontdekken tijdens KI-verrichtingen! Die arme stieren en hengsten worden helemaal niet prettig afgetrokken, maar springen dagelijks op een kunstmatig geraamte!

'Houd het water (en de natuur) schoon' geldt plotseling zelfs voor de VARA niet meer als educatief!
Wat wil je als zelfs de in bepaalde kringen al eerder omstreden Midas Dekkers je het grootste gelijk van de wereld geeft?
Of waren er geen experts te vinden die nog niet de leeftijd van het aanvangende dementeren hadden bereikt?
Compleet belachelijk maken de redactieleden zich tenslotte zelf bij de circusshow aan het eind.

Zoals ik begon: weinig objectief en volledig vooringenomen!
Dat ze de rambam kunnen ze krijgen!

Afbeelding

En de plaatselijke politiek begint zich zorgen te maken: http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5786844


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 04, 2016 12:22 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
HP/De Tijd worstelt ook met de definities van dierentuin en circus
http://www.hpdetijd.nl/2016-03-03/ja-wa ... ierentuin/

en de PvdD wil het in de Kamer gaan uitvechten
http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.5787188

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.