Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 2:20 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 23, 2015 1:55 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Een wereldvermaarde dierentrainer ligt zwaar onder vuur nadat hij een Siberische tijger mishandelde. Op de beelden is te zien hoe Michael Hackenberger met zijn zweep tekeergaat tegen het dier. Als de katachtige daarna zijn bevel negeert, gaat hij ook nog eens verbaal door het lint. "Fucking piece of fucking shit", klinkt het onder meer.

"Ik sla de tijger graag in het gezicht. En op de poten, het voelt aan als een zoete zonde", zegt Hackenberger daarna tegen zijn gesprekspartner. "Dat is ook het probleem. Als je een montage van 45 seconden zou maken van de keren dat ik het dier geslagen heb, zou PETA deze plek platbranden." O ironie: de persoon tegen wie hij het had, is de video daarna inderdaad gaan overhandigen aan de dierenorganisatie.

"De beelden van onze getuige bevestigen dat Hackenberger geweld gebruikt", luidt de persmededeling. "Tot wel twintig keer wordt de tijger met een zweep in het gezicht en op zijn lijf geslagen. Het dier was zo getraumatiseerd dat hij zich ontlastte, bij grote katten is dat een teken van angst. Deze man moet gestopt worden. Een jong kind mag niet afgeranseld worden, waarom een jonge tijger dan wel? Het is ongepast en in onze ogen ook tegen de wet."

Hackenberger ging intussen echter in het verweer door zélf een filmpje van 31 minuten online te zetten. Daarin tracht hij zijn trainingsmethoden in een positief daglicht te zetten. "PETA heeft mijn acties en woorden uit de context getrokken. Ik heb met de zweep hard op de grond geslagen om mijn autoriteit over hem te laten gelden. Mijn taalgebruik? Ja, dat was stom. Maar ik heb die tijger niet geraakt, op de eerste twee keer na om hem te doen draaien."

In zijn filmpje toont Hackenberger de interactie tussen hem en de tijger. Het dier ziet er de hele tijd kalm en rustig uit. "Ik heb dat beest niet geslagen, anders zou hij dit nu allemaal niet doen. Hij voelt zich perfect op zijn gemak in mijn buurt. Die ontlasting? Uno had die dag last van diarree, check de gegevens van de dierentuin maar."

Ook voor zijn stevig taalgebruik heeft Hackenberger een uitleg. "Je kan de situatie vergelijken met een kind dat zijn middelvinger opsteekt naar een van zijn ouders. Dan moet je hem of haar toch ook op zijn plaats zetten? Zo'n grote roofdieren mogen nooit de indruk krijgen dat ze de baas over je zijn. Anders gaan ze je uiteindelijk ook aanvallen."

"We staan recht in onze schoenen"
De zaak is intussen in handen van de dierenbescherming in Ontario. "Het onderzoek is nog aan de gang, het is momenteel te vroeg om extra info te verschaffen", klinkt het.

"Ik besef dat hier heel veel commotie gaat rond ontstaan, maar mijn collega's en ik staan recht in hun schoenen", besluit Hackenberger. "We doen dit al heel lang. We geloven in wat we doen en hebben niets te verbergen. PETA heeft dit verhaal serieus gemanipuleerd."

Waar u Hackenberger moet van kennen? Hij is diegene die de tijger africhtte die meespeelde in 'Life of Pi', de avonturenfilm die vier Oscars in de wacht sleepte. Ook de dieren die James Franco gebruikte in 'The Interview' nam hij onder zijn hoede. Tot slot is hij ook de baas van de Bowmanville zoo in Ontario.

Bron en filmpjes: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... ent=nieuws


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 23, 2015 4:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En de film van ruim een half uur met de reactie van Hackenberger: https://www.youtube.com/watch?v=LUpIjrnRiB0

Overigens kwam de behandeling van King, de tijger die model stond voor The Life of Pi, indertijd ook al uitgebreid in het nieuws. Want bijna had het dier dit niet overleefd:

http://www.cinema.nl/artikelen/10837980 ... verdronken

In de film zelf is deze tijger amper of eigenlijk helemaal niet te zien: dat zijn animatiebeelden gemaakt door de Nederlander Erik-Jan de Boer, die daar ook prijzen mee heeft gewonnen.

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.