Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 2:38 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Actie tegen Circus Renz
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2005 12:53 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
haarlem - De posters van Circus Herman Renz die in Haarlem de start van de voorstellingen aankondigen, zijn vernield. Met een scherp voorwerp zijn ze door nog onbekende personen stukgesneden. Algemeen directeur van het circus Robert Ronday heeft aangifte gedaan bij de politie. Hij gaat ervan uit dat dit het werk is van dierenactivisten. ,,Het is één pot nat'', aldus Ronday.

Een pot nat... tsja.. over een kam scheren is wel erg makkelijk he.. ;0

De vernielde posters, die onder meer de première van komende donderdag aankondigen, waren gisterochtend bijna niet over het hoofd te zien. Brede stroken van de door de stad verspreide posters wapperden naar voren. Het lijkt erop dat de daders nauwkeurig te werk zijn gegaan, want overal is het bekende clownshoofd uitgesneden. Ronday is kwaad. ,,Ik betreur dit ten zeerste. Het kost een hoop extra tijd, geld en inspanning om de borden te verwijderen en te vernieuwen.''

Het is niet de eerste keer dat een circus last heeft van vernielingen. In de zomer van 2003 werd een 15-jarig meisje aangehouden op verdenking van het kapotmaken en stelen van reclameborden van het Groot Russisch Staatscircus. Het meisje werd betrapt door één van de medewerkers van het circus. Vorig jaar was Circus Herman Renz, net als dit jaar, het doelwit. De reclameborden werden toen weliswaar niet doorgesneden, maar de met verf besmeurde posters konden evengoed worden weggegooid.

Ronday weet nog niet wie er verantwoordelijk zijn voor de nieuwste vernielingen, maar hij kreeg wel kortgeleden bericht van een tegen circusdieren-zijnde actiegroep. ,,We ontvingen een brief van Circusleed. Daarin kondigde zij aan om voor iedere voorstelling flyers uit te zullen delen aan de bezoekers en met een megafoon hun mening te zullen verkondigen. We zijn nu in gesprek met de gemeente om te kijken of we dat kunnen voorkomen en hoe we de situatie moeten aanpakken.''

Onjuiste info.. in mijn berichten naar pers enzo.. heb ik alleen aangekondigd dat ik diverse demo's zou houden op diverse plekken. Nooit gezegd dat we iedere voorstelling bij Renz zouden staan.

Volgens medeoprichter van Circusleed, Alex Romijn, zijn de gesloopte posters niet het werk van zijn actiegroep. ,,Wij doen dat soort dingen niet. Hoe fel we ook op het gebruik van circusdieren tegen zijn, we houden het netjes.'' Dat de naam van Circusleed nu naar boven komt, vindt hij raar. ,,Het circus mag ons de vernielingen niet in de schoenen schuiven, ook al is ze er niet blij mee dat we de bezoekers willen wijzen op de pijn die circusdieren lijden.''

Dat de dieren het niet goed hebben in het circus staat voor Romijn als een paal boven water. ,,De tijgers en olifanten vertonen stereotype gedrag. Ze zwaaien soms aan één stuk door met hun hoofd. Het circus zorgt er natuurlijk wel voor dat de bezoeker dat niet te zijn krijgt.''

Ronday spreekt tegen dat de dieren slecht behandeld zouden worden. ,,De actiegroep weet niet waar ze over praat. Er is geen sprake van leed. We zorgen hartstikke goed voor onze dieren. En totdat er regels komen voor het houden van circusdieren, moet Circusleed ons met rust laten en accepteren dat er mensen zijn die nu eenmaal wel graag dieren in het circus zien.''

Meneer Ronday denkt met leed aan grote open wonden.. wij zien het toch anders. Ook geestelijk leed en de uitingen (stereotype gedrag) zijn vormen van leed. En zijn punten waarom wij protesteren.
Overigens kan Renz moeilijk ontkennen dat stereotype gedrag voorkomt bij de dieren van hun. Dat hebben we nl. op video. Men kan natuurlijk ook zelf gaan kijken.

Wil meneer Ronday misschien eens woorden wisselen er over? Wij zijn er donderdag. ;)

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2005 6:00 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Citeer:
Ook geestelijk leed en de uitingen (stereotype gedrag) zijn vormen van leed. En zijn punten waarom wij protesteren.


Dat van dat stereotype gedrag vind ik nogal overtrokken en vaag. Papegaaien die zichzelf uit verveling kaalplukken vind ik zielig, evenals kippen die mekaars kont kaalvreten of biggen die mekaars staart kapotbijten. Maar dieren die af toe wat wiegen?... doe ik ook als ik in een rij sta die niet opschiet, zonder dat ik mezelf zielig vind.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2005 11:06 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Citeer:
Ook geestelijk leed en de uitingen (stereotype gedrag) zijn vormen van leed. En zijn punten waarom wij protesteren.


Dat van dat stereotype gedrag vind ik nogal overtrokken en vaag. Papegaaien die zichzelf uit verveling kaalplukken vind ik zielig, evenals kippen die mekaars kont kaalvreten of biggen die mekaars staart kapotbijten. Maar dieren die af toe wat wiegen?... doe ik ook als ik in een rij sta die niet opschiet, zonder dat ik mezelf zielig vind.


Wat papegaaien doen is ook een uiting van te weinig ruimte e.d. Dat is stereotype gedrag. Elk dier uit het op andere manieren.
Stereotype gedrag zie je bij veel circusdieren. Vooral tijgers/leeuwen hebben er merk ik last van. En ook giraffen en olifanten.
Bij paarden zie je het minder, maar het komt wel voor.
Bij bijvoorbeeld Renz heb ik eens een lange tijd gestaan. Geobserveerd. De tijgers daar waren constant aan het heen en weer bewegen. Hele tijd ijsberen. Uren achter elkaar. Dat is niet GEZOND!

Zelfde voor olifanten. Staan met hoofd te schudden of met lichaam te zwaaien. Of zitten stap voorwaarts te zetten en achterwaarts.
Er zijn diverse studies verricht over dieren in gevangenschap en stereotype gedrag en daarbij was conclusie dat dit gedrag voortvloeit uit stress, verveling, te kleine omgeving etc.

Je vind van die papegaai niet gezond.. maar waarom weer niet als circusdieren dat regelmatig doen?

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2005 12:23 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Citeer:
Je vind van die papegaai niet gezond.. maar waarom weer niet als circusdieren dat regelmatig doen?

Ik heb meerdere malen kerngezonde en levendige papegaaien in circussen gezien, die zullen het vast veel beter naar hun zin hebben in het circus dan de hele dag moederziel alleen in een kooi.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2005 12:44 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Citeer:
Je vind van die papegaai niet gezond.. maar waarom weer niet als circusdieren dat regelmatig doen?

Ik heb meerdere malen kerngezonde en levendige papegaaien in circussen gezien, die zullen het vast veel beter naar hun zin hebben in het circus dan de hele dag moederziel alleen in een kooi.


Wel makkelijk zo reageren, zodat je niet hoeft in te gaan op wat ik zeg :)

Heb wel eens iemand gezien die echt een hele act met een vogel had gemaakt (niet bij circus). Dat dier had last van obsessieve drang. Steeds dat kunstje herhalen en herhalen.. dat is ook niet goed. Dier zag er verder wel goed uit. Had zich niet kaalgeplukt.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2005 5:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Citeer:
Wel makkelijk zo reageren, zodat je niet hoeft in te gaan op wat ik zeg


Deze inkopper kon ik niet laten schieten :D

.
Citeer:
Bij bijvoorbeeld Renz heb ik eens een lange tijd gestaan. Geobserveerd. De tijgers daar waren constant aan het heen en weer bewegen. Hele tijd ijsberen. Uren achter elkaar. Dat is niet GEZOND!

Wat ik bedoel te zeggen is dat jullie alles te veel zwart-wit zien. 't Zal best wel eens voorkomen dat dieren zich op een bepaald moment vervelen, of de tijgers zien een lekkere sappige dierenactivist staan, terwijl het bijna etenstijd is en ze kunnen er niet bij, worden ze ook onrustig van.....

Als de dieren zichzelf of anderen gaan verwonden is er echt iets mis, dan is het tijd om in te grijpen. Een goede dierenverzorger kent de dieren van haver tot gort en zal inspelen op de signalen die de dieren afgeven


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 12:47 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Citeer:
Dat dier had last van obsessieve drang. Steeds dat kunstje herhalen en herhalen..

Stereotiep gedrag, obsesssieve drang.... wat een moeilijke woorden allemaal. Een jaar of twee geleden keek ik rond bij Kerstcircus Ahoy, daar zwommen een paar zeeleeuwen rond in een bassin (staat nog ergens een foto van op onze dierenpagina). Er lagen speeltjes in het water en de dieren gooiden elkaar steeds de bal toe, ik stond daar een tijdje naar te kijken. Op een gegeven moment vonden ze de kijkers interessanter dan de bal en stopten ze met ballen. Helaas kon ik ze geen visje toewerpen. Was dit ballen soms obsessief gedrag? Of vonden ze het gewoon een hartstikke leuk spelletje? Volgens mij het laatste.

Gisteren was ik bij de premiere van Kerstcircus Royal, ook daar traden zeeleeuwen op. Eén zeeleeuw ving op zijn snuit ringen op die vanuit het publiek werden toegeworpen. Het beest genoot zichtbaar van het spelletje.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 12:51 am 
heuvels schreef:
Citeer:
Wel makkelijk zo reageren, zodat je niet hoeft in te gaan op wat ik zeg


Deze inkopper kon ik niet laten schieten :D

.
Citeer:
Bij bijvoorbeeld Renz heb ik eens een lange tijd gestaan. Geobserveerd. De tijgers daar waren constant aan het heen en weer bewegen. Hele tijd ijsberen. Uren achter elkaar. Dat is niet GEZOND!

Wat ik bedoel te zeggen is dat jullie alles te veel zwart-wit zien. 't Zal best wel eens voorkomen dat dieren zich op een bepaald moment vervelen, of de tijgers zien een lekkere sappige dierenactivist staan, terwijl het bijna etenstijd is en ze kunnen er niet bij, worden ze ook onrustig van.....

Als de dieren zichzelf of anderen gaan verwonden is er echt iets mis, dan is het tijd om in te grijpen. Een goede dierenverzorger kent de dieren van haver tot gort en zal inspelen op de signalen die de dieren afgeven


waarom vormen jullie geen 1 club als actie voeders
ik zeg ook niet dat jullie club die borden kapot hebben gemaakt
maar vindt het ook niet gek als jullie er op aan worden gekeken en niet vriendelijk worden behandelt bij de circus mensen


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 1:32 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat jullie alles te veel zwart-wit zien. 't Zal best wel eens voorkomen dat dieren zich op een bepaald moment vervelen, of de tijgers zien een lekkere sappige dierenactivist staan, terwijl het bijna etenstijd is en ze kunnen er niet bij, worden ze ook onrustig van.....

Zucht... geloof je nu zelf wat je zegt. Als tijgers uren achter elkaar ijsberen, dan is er iets mis hoor. Dat een tijger even 5 minuten heen en weer loopt zou een heel ander verhaal zijn, dan zou het eventjes verveling zijn ja..
Maar uren achter elkaar... vind je dat ook nog 'een bepaald moment aan het vervelen' is?

Citeer:
Als de dieren zichzelf of anderen gaan verwonden is er echt iets mis, dan is het tijd om in te grijpen. Een goede dierenverzorger kent de dieren van haver tot gort en zal inspelen op de signalen die de dieren afgeven


Volgens mij kent die verzorgers die studies met betrekking tot stereotype gedrag niet eens. Automutilatie is een hele erge vorm inderdaad. Maar wat mij betreft is ijsberen, zwaaien met hoofd, apathie, etc. ook erg.
Voor circusmensen zal dit gewoon erbij horen en vinden ze dat niet iets erg is omdat hun niet geleerd wordt wat zulk gedrag inhoudt.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 1:38 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Er lagen speeltjes in het water en de dieren gooiden elkaar steeds de bal toe, ik stond daar een tijdje naar te kijken. Op een gegeven moment vonden ze de kijkers interessanter dan de bal en stopten ze met ballen. Helaas kon ik ze geen visje toewerpen. Was dit ballen soms obsessief gedrag? Of vonden ze het gewoon een hartstikke leuk spelletje? Volgens mij het laatste.

Ik was er niet bij dus kan niet bepalen of het obsessief gedrag is. Bij elk diersoort kan er ander gedrag vertoont worden. Zo uit het afwijkende gedrag bij olifanten in andere vormen dan bij katachtigen.

Citeer:
Gisteren was ik bij de premiere van Kerstcircus Royal, ook daar traden zeeleeuwen op. Eén zeeleeuw ving op zijn snuit ringen op die vanuit het publiek werden toegeworpen. Het beest genoot zichtbaar van het spelletje.


Tsja.. het is voor jouw wellicht al snel dat een dier zichtbaar geniet. Maar zelfs dieren waarvan bekend is dat ze door middel van geweld kunstjes moeten doen.. daarvan kan je ook wel denken dat die zichtbaar genieten...

Overigens was ik vanavond bij circus AHOY. Wat me opviel was dat erbij AHOY wel iets meer ruimte was dan gemiddelde circussen. Echter zaten in die ruimte maar een paar dieren. Andere dieren zaten nog steeds opgesloten in die krappe kooien. De dieren waren duidelijk gestresst. Dieren zochten ook ruzie met elkaar. Een leeuw was even ontsnapt begreep ik (had een hek open gekregen..geloof naar een andere kooi).

De dieren vertoonden ook weer het stereotype gedrag. Constant heen en weer lopen enzo.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 1:43 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
sannie schreef:
waarom vormen jullie geen 1 club als actie voeders
ik zeg ook niet dat jullie club die borden kapot hebben gemaakt
maar vindt het ook niet gek als jullie er op aan worden gekeken en niet vriendelijk worden behandelt bij de circus mensen


Waarom moeten we 1 club vormen? Sommige groeperingen kunnen heel verschillend zijn over de aanpak hoor.

Ergens boeit het me niet als circussen denken dat wij borden vernielen enzo. Dan kijken ze ons er maar op aan. Het is meer hun probleem dat ze niet eerst onderzoeken voor ze met beschuldigingen komen.
Ze weten neem ik aan dat hun uitlatingen ook consequenties kunnen hebben.
Dus valse beschuldigingen... tjsa.. dat kan gerechtelijk uitgevochten worden.

En wat betreft mensen die circusborden vernielen.. tsja..ze doen maar.. als ze op die manier actie willen voeren is dat hun keuze natuurlijk. Wij doen het in ieder geval op een andere manier.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 1:09 pm 
Waarom maak je je zo druk als als die clubjes over één kam geschoren worden??? Dat doen jullie toch ook met circussen???!!!!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 2:54 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Citeer:
Tsja.. het is voor jouw wellicht al snel dat een dier zichtbaar geniet. Maar zelfs dieren waarvan bekend is dat ze door middel van geweld kunstjes moeten doen.. daarvan kan je ook wel denken dat die zichtbaar genieten...

Bij de premiere van Royal stonden een aantal logeplaatsen leeg die waren gereserveerd voor dierenactivisten die waren uitgenodigd door de familie Teuteberg. Jammer dat jullie er niet waren..... dan hadden jullie met eigen ogen kunnen zien hoe leuk de dieren zijn, en hoe vanzelfsprekend en relaxed de dieren door de piste bewogen, en hoe enthousiast het publiek reageert als er dieren de piste binnenkomen.
Ook hadden jullie je standpunt kunnen verkondigen naar de aanwezige BN'ers maar deze kans hebben jullie dus laten lopen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 4:09 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ik ben niet uitgenodigd hoor. Een uitnodiging sla ik niet af.Dus ik zie graag de uitnodiging tegemoet. Dus ik vraag me af naar wie ze de uitnodiging dan wel gestuurd hebben. Naar de Dierenbescherming ofzo?

En jammer genoeg was ik die dag dus bij andere circussen.

Welke BN'ers waren bij de premiere van Royal?

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2005 4:36 pm 
CircusLeed.NL schreef:
Ik ben niet uitgenodigd hoor. Een uitnodiging sla ik niet af.Dus ik zie graag de uitnodiging tegemoet. Dus ik vraag me af naar wie ze de uitnodiging dan wel gestuurd hebben. Naar de Dierenbescherming ofzo?

En jammer genoeg was ik die dag dus bij andere circussen.

Welke BN'ers waren bij de premiere van Royal?


ik denk dat er nog genoeg ergere dingen zijn waar dierenleed voorkomt
als jullie maar in de publisiteit kunnen komen dat blijkt wel weer
anders vraag je ook niet naar de bekende nederlanders
dus mischien als jullie geen aandacht meer krijgen kunnen jullie je eens op echt zaken gaan richten waar dierenleed voorkomt


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.