Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 12:35 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mar 11, 2007 11:07 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Hoog geëerd publiek!
Enkele dagen voor Kerstmis beviel Bert Anciaux van een fantastisch, innoverend idee: het oprichten van een circuscentrum in Vlaanderen, meer bepaald in Gent. Het centrum, onder vorm van een vzw en onder leiding van een zekere Johan Mast die ervaring heeft met multiculturele muziekfestivals, wil circusfestivals organiseren, ook straattheater.

Van een minister van Cultuur wordt verwacht dat hij tevens een circusbeleid voert, omdat circus een van de oudste vormen van volkscultuur is.

Jarenlang hebben ze dat in Brussel doodgezwegen, nu wil Anciaux plots ‘Vlaanderen op de kaart zetten als een circusvriendelijke en innoverende regio’.

Als er ooit van overheidswege iéts gedaan werd voor het circus in Vlaanderen, dan was het in de jaren ’70 van vorige eeuw, door minister voor Cultuur Rika De Backer. Toén was het Vlaamse circus gekend o.a. op het prinselijke paleis van Monaco, mede door de inspanningen van Pierre Jegers die er door Rika De Backer voor was vrijgesteld. Na haar bleef het donker in de piste. Haar opvolgers applaudisseerden wel luid, maar gingen toch met een grote boog om ‘the big top’ heen.

De Vlaamse circussen zijn daar zelf niet helemaal onschuldig aan. Ik draag ze in mijn hart, maar kan niet ontkennen dat bij sommigen nog steeds amateurisme troef is: een oubollig programma, een administratieve puinhoop, gesjoemel op het randje van fatsoenlijk zakendoen, een grote bek die de schuld altijd bij de anderen legt, en vooral… mekaar het licht in de ogen niet gunnen.

Uit een vorig leven ken ik het wereldje zeer goed, van binnenuit. Ik ken de charmes en de noden, de immense vreugde van het applaus en de wrange pijn van de halflege kassa, het kriebelen van zaagsel in je neus en de jeuk van lekkende zweetdruppels op de huid, het heilige geloof in glinsterende kinderogen en de wurgende angst om de dag van morgen.

Daarom is het goed dat een minister van Cultuur zich om deze kunstvorm bekommert. In het huidige geval, ben ik echter bang dat het de zoveelste geldverslindende opsmukoperatie wordt, waar geen enkel circus noch het publiek beter van wordt.

Woorden zoals ‘circusvriendelijk’ en ‘innoverend’ klinken me leugenachtig in de oren als ze uit de mond komen van iemand die nooit een poot heeft uitgestoken toen de Vlaamse circuscultuur vakkundig werd kapot gemaakt.


We hebben hier geen festival zoals in Monaco nodig, geen ‘uitwisselingen en samenwerkingen’, zeker ‘geen eigen producties van een officieel circuscentrum’ als we alleen in Vlaanderen al 7 erkende circussen hebben en nog een resem andere aanleunende initiatieven en ondernemingen met visuele attracties.

Ik kan haarfijn opsommen wat er ècht fout gaat voor het Vlaamse circus. Als Bert Anciaux en Johan Mast dààrmee beginnen, verwerven ze geloofwaardigheid. Anders kunnen ze beter de artiesten hun werk laten doen en er zich vooral niet mee bemoeien.

Een van de rampzaligste beslissingen voor de circuswereld was het verbod op nummers met zgn. ‘wilde dieren’. Wat zijn wilde dieren? In een circus zijn alle dieren tam, vaak in gevangenschap geboren. Ik ga veel liever om met olifanten en zelfs met tijgers, dan met een pitbull. Ik wil met een krokodil in de piste staan, maar voel me niet veilig in het gezelschap van enge fundamentalisten zoals Michel Vandenbosch.

Dat circusdieren hun kunsten met zweepslagen krijgen aangeleerd, is een fabel. Geen enkele dompteur, die kapitalen heeft geïnvesteerd in de dieren die zijn broodwinning zijn, zal ze verwaarlozen. Hij zal ze evenmin durven slaan of tergen, want ze wreken zich ongenadig op hem. Dierenmishandeling kan je in de piste je leven kosten.

Dierendressuur gebeurt met veel geduld, veel liefde en veel respect. Anders lukt het gewoon niet.

Dat het onnatuurlijk is, dat een aap een kinderwagen voortduwt of een jaguar door een brandende hoepel springt? Ja, dat is zo. Even onnatuurlijk als een schoothondje aan de leiband of een kind met gekruiste armpjes op een schoolbank.

En dan?! Lees verder op onderstaande link

http://www.vrijvanzegel.net/blog2/index.php?/archives/125-Hoog-geerd-publiek!.html


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.