Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 5:47 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 9:08 am 
'De dieren hebben het hier fantástisch'
door Hélène Schenk


Donderdag 12 april 2007 - BREDA - Leeuwen en tijgers worden geaaid en vertroeteld, jonge kameeltjes met de hand gevoed en de pers wordt helemaal doodgeknuffeld. De circuswereld is al de kritiek van dierenactivisten en (eveneens) onwetende politici meer dan zat.

Afbeelding

Gisteren vocht ze terug met een dressuurdemonstratie voor de media op het Bredase Chasséveld, waar Circus Renz momenteel zijn tent heeft staan. Een waarschuwing vooraf: "Laat u niet leiden door emoties, het zijn wél dieren. Schrijft u wel met verstand en netjes, dan komt het allemaal goed."

Voor aanvang van de demonstratie (dompteur laat leeuwen met zachte stem én met succes kunstjes doen voor een biefstuk en knuffelt aansluitend een tijger) had de Actiegroep CircusLeed haar eigen actiebijeenkomst belegd, pál voor de ingang van Circus Renz. Zó pal, dat de politie ingreep.

"Opzij. Nee, we gaan niet discussiëren over tien centimeter meer naar links of rechts, u moet gewoon de ingang vrijhouden, anders nemen we u mee."

Twee dierenactivisten waren verkleed als respectievelijk olifant (met ketting om poot) en leeuw met zweepje. Een als dompteur uitgedoste man werd door de leeuw geslagen. Waarmee werd verbeeld dat dieren in circussen mishandeld worden en belachelijk worden gemaakt. Volgens CircusLeed worden ze gedwongen tot het doen van kunstjes en hebben ze een gebrek aan bewegingsvrijheid en afleiding.

Terwijl Alex Romijn van CircusLeed nog vol vuur de circusbeesten stond te verdedigen, kwam Hans Martens, directeur van het Staatscircus Moskou zijn optreden verstieren. Heel vriendelijk handen schuddend en babbelend trok hij de massaal toegestroomde Nederlandse pers naar zich toe. Romijn bleef beteuterd achter.

Dat de dierenactivisten zich maar eens bezig moeten houden met het lot van dieren in slachthuizen, van stieren in Spanje en van poesjes op drie hoog achter, die pas écht niet te benijden zijn, betoogde Martens onder meer. "Onze dieren hebben alle vrijheid", vergiste Martens zich in de discussie die hij voerde met één van de dierenactivisten. "Ja, natuurlijk zitten ze wel vast, maar ze zijn in gevangenschap geboren." Weten dus niet beter. En ze hebben het fantástisch, de circusdieren, volgens Martens. Ze zouden niet anders wíllen. Nóg sterker: "Wij overwegen ons aan te sluiten bij de partij voor de dieren."

Terwijl het hele mediacircus vervolgens de tent in liep, moest CircusLeed buiten blijven. De eveneens aanwezige 'brede coalitie van dierenwelzijnsorganisaties', genaamd 'Wilde dieren de tent uit!' mocht de persbijeenkomst wél bijwonen. Deze groep wil dat er heldere richtlijnen komen voor het welzijn van dieren in circussen. Als de circuswereld daar zelf niet in slaagt, moet ze maar een stevig handje worden geholpen door overheid en dierenwelzijnsorganisaties. De volgende generaties circusdieren moet het leed bespaard blijven dat de huidige generatie volgens 'Wilde dieren de tent uit' moet meemaken.

Op dit moment zouden in de Nederlandse circussen alles bij elkaar zo'n vijftig dieren optreden. In heel Europa zou het om ongeveer driehonderd dieren gaan. Die dus nóg eens enorm veel mazzel hebben, werd tijdens de persbijeenkomst betoogd, 'want dieren worden overal in de wereld massaal afgeslacht'.

Circuswereld en dierenvrienden lijken niet dichter bij elkaar te kunnen komen. Alex Romijn van CircusLeed: "We gaan door met onze acties tot alle dieren uit de circussen bevrijd zijn." Directeur Arie Oudenes van de European Circus Association: "Het is een evangelie voor die jongens hè, dat alle dieren in vrijheid moeten leven. Ze kunnen zich niet voorstellen dat dieren met geduld en beloning tot hun prestaties komen en dat het transport van circusdieren niet te vergelijken is met het commercieel transport van vee. Ik sprak vanmorgen Marijke Vos (wethouder Amsterdam, HS) en die riep: 'Natúúrlijk is er sprake van mishandeling van circusdieren'. Nou já! Wij merken een heel nadrukkelijke tendens dat steeds meer mensen hun oren laten hangen naar dierenactivisten. Dat zijn we zat."

En het wordt nog een hele discussie, op Europese schaal. In Engeland wordt alles 'wild' genoemd wat niet in Engeland geboren is. Waarmee ook kamelen aan gene zijde van het kanaal tot de wilde dieren behoren. Oudenes: "Zonder wilde dieren is het klassieke circus ten dode opgeschreven."

Bron BNdeStem


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 11:07 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Zoals de burgemeester van Oss deze week ook al duidelijk liet horen: Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting.

Goed bericht: "Voor aanvang van de demonstratie (dompteur laat leeuwen met zachte stem én met succes kunstjes doen voor een biefstuk en knuffelt aansluitend een tijger) had de Actiegroep CircusLeed haar eigen actiebijeenkomst belegd, pál voor de ingang van Circus Renz. Zó pal, dat de politie ingreep. "

De politie zou ze echt niet hebben verwijderd als de activisten van Circusleed bereid waren om constructief mee te denken...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 11:45 am 
je word er gewoon een beetje moe van
mensen voer gerust actie maar laat andere wel hun geld verdienen.
actie voeren doe je voor iets.
dat betekend niet dat je moedwillig spullen moet gaan lopen vernielen.
en wat willen jullie nou met de wilde dieren (die overigens tegenwoordig niet eens meer uit het wild komen neem de tijgers van belly wien die komen uit een dierentuin) doen als ze verboden worden in het circus?
moeten ze dan terug de natuur in?
DAT ZOU PAS MISHANDELING WEZEN


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 2:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Goeswest... moet dat nu wéééér uitgelegd worden?

Djeezes heel kort dan: laat die dieren op "pensioen" gaan en plaats ze in een soort van bewaakt reservaat (in het land van oorsprong) zonder natuurlijke vijanden én waarbij je ze nog voert. (een soort van supergrote kooi dus) want duhuh iedereen weet dat ze niet meer terug komen.

Wat nog belangrijker is: STOP MET FOKKEN! dan zijn alle dieren binnen ongeveer 50 jaar uit circussen en zoo's.

Nog even over de foto... prachtige leeuw... alleen jammer van de tralies en de hele gevangenschap!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 4:49 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Tioch eens een gewetensvraag aan Tieske:

Waarom kom je, als dierenrechtenactiviste, op een forum van circusliefhebbers? Omdat je hier, in tegenstelling tot enkele andere fora, niet wordt weg-gesensureerd? Om is het toch een poging om circusliefhebbbers van je gelijk te doen doordringen?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 7:28 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Nou dat is wel een stemmingmakerij zeg...

Het was een goede actie. Veel aandacht van de pers. Veel interviews.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 7:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ron Mikkenie schreef:
Tioch eens een gewetensvraag aan Tieske:

Waarom kom je, als dierenrechtenactiviste, op een forum van circusliefhebbers? Omdat je hier, in tegenstelling tot enkele andere fora, niet wordt weg-gesensureerd? Om is het toch een poging om circusliefhebbbers van je gelijk te doen doordringen?


Ik ben op nog geen enkel forum weg-gesensureerd omdat ik me gewoon overal netjes gedraag, ik ga in op het onderwerp en ik wordt niet persoonlijk. Ook mijn schrijftaal is netjes, ...

Waarom ik hier kom?

Denk even na... Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dieren niet in zoo's en circussen horen. Niet omdat ik de circusmensen en mensen van de zoo's naar de grond wil helpen ofzo, absoluut niet. Ik draag gewoon mijn hart op de juiste plek (en je mag me uitlachen als je wil dat kan me niet schelen). Ik meen het echt dat ik een goed mens men, ik heb een groot inlevingsvermogen, vooral voor dieren omdat het vooral mensen zijn die dieren onrecht aandoen.
Ik haat zulke mensen niet (toch niet mensen zoals circusmensen, wel mensen die een dier verrotslaan omdat ze er plezier in hebben ofzo) in tegendeel: ik probeer zulke mensen te sensibiliseren, hun ogen en hun hart te openen, zich te laten inleven in de situatie van de dieren...

Om op die manier de mensen ervan te overtuigen de dieren juist te behandelen (en met juist bedoel ik niet: grote kooien, maar lege kooien, je weet wel wat ik bedoel).

Je kan het allemaal larie vinden en misschien lig je nu krom langs je stoel van het lachen, maar dat kan me niet schelen.

Ik kom op voor dieren (allemaal) zo lang ze het nodig hebben en zo lang ik dat zal kunnen doen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 8:27 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Gelukkig blijven veel mensen van Circussen met dieren houden en ik hoop eigenlijk ook dat deze nog lang blijven bestaan.
Had een stukje op Tv gezien over de actie... veel aandacht voor de dieren die netjes behandeld worden en gelukkig geen aandacht voor die activisten :)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 10:15 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
We hebben op dit moment inderdaad meer te doen met een paar activisten die circusliefhebbers proberen over te halen.

Dat is net zo iets als de Paus smeken om nog voor komende zondag hervormd te worden...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 8:19 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
tieske schreef:
Ron Mikkenie schreef:
Tioch eens een gewetensvraag aan Tieske:

Waarom kom je, als dierenrechtenactiviste, op een forum van circusliefhebbers? Omdat je hier, in tegenstelling tot enkele andere fora, niet wordt weg-gesensureerd? Om is het toch een poging om circusliefhebbbers van je gelijk te doen doordringen?


Ik ben op nog geen enkel forum weg-gesensureerd omdat ik me gewoon overal netjes gedraag, ik ga in op het onderwerp en ik wordt niet persoonlijk. Ook mijn schrijftaal is netjes, ...

Waarom ik hier kom?

Denk even na... Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dieren niet in zoo's en circussen horen. Niet omdat ik de circusmensen en mensen van de zoo's naar de grond wil helpen ofzo, absoluut niet. Ik draag gewoon mijn hart op de juiste plek (en je mag me uitlachen als je wil dat kan me niet schelen). Ik meen het echt dat ik een goed mens men, ik heb een groot inlevingsvermogen, vooral voor dieren omdat het vooral mensen zijn die dieren onrecht aandoen.
Ik haat zulke mensen niet (toch niet mensen zoals circusmensen, wel mensen die een dier verrotslaan omdat ze er plezier in hebben ofzo) in tegendeel: ik probeer zulke mensen te sensibiliseren, hun ogen en hun hart te openen, zich te laten inleven in de situatie van de dieren...

Om op die manier de mensen ervan te overtuigen de dieren juist te behandelen (en met juist bedoel ik niet: grote kooien, maar lege kooien, je weet wel wat ik bedoel).

Je kan het allemaal larie vinden en misschien lig je nu krom langs je stoel van het lachen, maar dat kan me niet schelen.

Ik kom op voor dieren (allemaal) zo lang ze het nodig hebben en zo lang ik dat zal kunnen doen.

Tieske, je maakt een grote fout. Jij kunt je absoluut niet inleven in het gedrag of de gedachten van een dier. Sommige mensen maken ook de fout om het dier te "vermenselijken". En ongetwijfeld zit je hart op de goede plaats maar dat is bij circusmensen net zo. Iedereen heeft het beste voor met de dieren.
Als er geen circussen of dierentuinen zouden zijn zouden bepaalde diersoorten uitsterven. Bij ons komen de mensen eerst vragen of we ook dieren hebben. Zonder dieren komen de mensen niet eens.
Maar dit blijft een oneindige discussie en misschien moet je inderdaad eens op een ander forum gaan kijken want hier behaal jij geen enkel resultaat.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 11:02 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
tieske, heb jij kinderen?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 11:24 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
O jee ik voel em al aankomen: kindertjes willen zo graag naar het circus met dieren, als er geen diertjes zijn dan wenen de kindjes, dat is o zo zielig en hartverscheurend... Nou en voor de dieren is het dan niet hartverscheurend? Om altijd opgesloten te zitten en kunstjes te moeten doen? Is het dan goed om je kinderen te leren dat dieren in het circus "horen" en horen opgesloten te zitten?

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 12:31 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Citeer:
Nou en voor de dieren is het dan niet hartverscheurend?


Tieske je hebt teveel naar films gekeken als Dombo, Pinoccio en zo zijn er nog wel een paar, met van die boze circusdirecteuren. En niet te vergeten Pipo met de Dikkedeur. In films schijnen circusdirecteuren allemaal kwaaie ppieren te zijn.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.