Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:43 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2020 4:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Het meest gehoorde argument van activisten van elke soort, voor zover ze ergens tégen protesteren. "Het is niet meer van deze tijd". Wie bepaalt dat?? Wie maakt uit of iets van deze tijd is, van het verleden of van de toekomst?? Die broekies van activisten toch zeker niet??

In de Trouw vond ik een column van Rob Schouten die zich ongeveer dezelfde vragen stelde.

https://www.trouw.nl/opinie/typisch-iet ... ~b8c02b8e/

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: do jan 30, 2020 2:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het betreft hier wel een column van 19 maart 2018, maar dit terzijde.
Het onderwerp is 'van alle tijden' en dus zeker nog actueel!
Er stond geschreven:

Column

Typisch iets voor deze tijd om iets 'niet meer van deze tijd' te vinden


Afbeelding

Afgelopen weekend hoorde ik een woordvoerster van de Partij voor de Dieren het weer eens zeggen: ritueel slachten is 'niet meer van deze tijd'.
Het lijkt me typisch iets voor deze tijd om iets 'niet meer van deze tijd' te vinden.
Het is een soort hedendaags toverwoord waarmee je dingen naar de vergetelheid verwijst; als iets je niet bevalt roep je dat het 'niet meer van deze tijd' is en hopelijk, simsalabim, verdwijnt het dan.


Over ritueel slachten heb ik zelf nogal tweeslachtige gedachten maar nu ik begrepen heb dat het een verouderd, ja enigszins barbaars gebruik is dat niet past in onze huidige maatschappij weet ik ineens prima wat me te doen staat.

Wat is er eigenlijk allemaal nog meer niet van deze tijd?
Je kunt natuurlijk de straat op gaan om het aan je medemensen te vragen maar meer van deze tijd is het om op internet te zoeken.
Nadat ik bij Google 'niet meer van deze tijd' heb ingetypt verschijnen de volgende verouderde gebruiken in beeld, in volgorde van belang neem ik aan, en anders in tombolavolgorde: het vetorecht van Ferrari bij Formule-1-races. Niet meer van deze tijd.
Erfbelasting idem dito. 'In eilandjes denken' is ook niet meer van deze tijd, evenals Dierentuinen.

Of neem de volgende zin: 'Dit is eigenlijk een bejaardentehuis anno 1980. Alles even kneuterig. Niet meer van deze tijd'.
Zo gaat het verder: te hoge EU-salarissen, auto's met verbrandingsmotoren.
'De koopzondag is niet meer van deze tijd' (als je het betreffende NRC-artikel leest gaat het vooral over de koopzondag die net zo'n heilige koe is geworden als zijn voorganger de zondagsrust - twee gedateerde gebruiken dus voor de prijs van één).
Ontgroening, ook niet meer van deze tijd evenals het businessmodel van de supermarkt.
En zo voort.

Op staande voet gewurgd
Er blijkt heel veel niet meer van deze tijd te zijn.
En dus begin ik me af te vragen of dingen vroeger soms ook niet meer van hun tijd waren.
Hoe zit het bijvoorbeeld met wetten, zoals de Partij voor de Dieren die wil veranderen.
Dit is wat Montaigne, zestiende eeuw, er onder meer over zegt: 'De wetgever van de Thuriërs (een of ander antiek stadsvolk) verordende dat iedereen die een van de oude wetten afschaffen of een nieuwe invoeren wilde, zich met een touw om zijn hals aan het volk moest vertonen: dan kon hij, als de vernieuwing niet ieders goedkeuring wegdroeg, op staande voet gewurgd worden.'
Nou, dat klinkt inderdaad niet van deze tijd.

Het zijn voornamelijk culturele gebruiken die aan het 'niet meer van deze tijd'-syndroom lijken te lijden.
Je zegt niet dat de tijger of de tijgermug niet meer van deze tijd zijn. Integendeel zou ik haast zeggen.
Oerrunderen zijn net zo van deze tijd als gekloonde schapen.
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat in de grote religieuze boeken gebruiken en zeden tot 'niet meer van deze tijd' worden verklaard.
In de Bijbel, de Koran, ja ook Homerus' verhalen blijft alles in principe tot aan het einde hetzelfde, de moraal, de leefwereld, de gebruiken.
Niemand die zegt: we gaan er nu eens heel anders over denken.
Maar ja, die boeken zijn natuurlijk ook niet meer van deze tijd.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De onruststokers een koekje van eigen deeg geven, dat is misschien wel de beste oplossing!
Zoiets als: 'Dierenactivisme is niet meer van deze tijd'.
Aan het adres van bijvoorbeeld een partij die beweert het beste met alle dieren voor te hebben maar in haar verkiezingsprogramma heeft staan dat alle dierentuinen gesloten dienen te worden!
Misschien kunnen we eens een demonstratie van ongerust dierentuinpersoneel organiseren....?
Waarbij vaste bezoekers uiteraard ook van harte welkom zijn!

Diezelfde partij, die afgelopen weekend haar democratisch gekozen voorzitter de toegang tot het congres weigerde!

We moeten die 'niet meer van deze tijd'-kreet inderdaad vaker gaan gebruiken.

Iemand als Alex Romijn: echt niet meer van deze tijd!

Circus met minder dieren: echt iets uit een ver verleden! En zeker niet van deze tijd!

En zo zijn er nog wel wat te bedenken......


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: di feb 04, 2020 3:25 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Wilders neemt het ineens op voor de varkens in de slachterijen. Toegegeven... die dieren zullen vast wel lijden! Maar het moment is toch wel tactisch gekozen, net nu het rommelt bij de PvdD zullen de dierenknuffelaars welkom zijn bij de PVV.
Dion Graus deed natuurlijk altijd al zijn best, maar nu bemoeit de grote baas zich voor het eerst met de dieren.
Populisme... helaas van deze tijd. :(

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: di feb 04, 2020 4:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Van alle tijden! Knor, knor.......

En het begon allemaal zo mooi......

Afbeelding

Voor wie er meer over wil weten:

Afbeelding

Of zie de film:

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 4:55 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
De moorkoppen zijn het nieuwste slachtoffer van het "niet-van-deze-tijd" activisme.
https://www.nu.nl/binnenland/6028871/he ... debol.html
Citeer:
Vanaf 30 maart zullen er geen 'moorkoppen' maar 'chocoladebollen' in de taartvitrines van de HEMA liggen. Ook online wordt de naam aangepast.
HEMA verandert de naam omdat het bedrijf het woord 'moorkop' niet meer van deze tijd vindt. "Recentelijk hebben wij besloten om dit te veranderen naar chocoladebol. Het product blijft hetzelfde", aldus een woordvoerder van HEMA tegen NU.nl.


Een bakker in Monster doet mee maar noemt ze Roomkop.
https://www.westlanders.nu/nieuws/bakke ... kop-34290/
Een prima manier om in het nieuws te komen. Ik denk aan een reclamestunt. Zal binnenkort misschien verklaren dat het een grap is. :mrgreen:

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niet meer van deze tijd
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 5:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Vanaf 30 maart is dus (bijna) 1 april!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.