Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:17 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 10, 2010 5:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Een apart soort column, een zogenaamde vrije leeuw probeert zich een mening te vormen over het leven van een circusleeuw.
Van Piek Stor
http://pratenmetvrijedieren.blogspot.co ... euwen.html

De leeuw over circusleeuwen
Het circus is in de stad! Ik zie al helemaal voor me hoe ik met de dieren in het circus contact maak om nou es aan hén te vragen hoe het met ze gaat. Er gaan bij tijd en wijle namelijk behoorlijke meningen over en weer over het welzijn van dieren in het circus.

Helaas ziet circus Renz op dit moment geen belang voor hun bedrijf en geen noodzaak voor de dieren om hieraan mee te werken. We waren er helemaal klaar voor om alles op film vast te leggen! Misschien is het uitstel en geen afstel?
Ik besluit weer es contact op te nemen met de Afrikaanse leeuw die ik in september sprak (het vervolgverhaal staat hier).
Meteen hoor ik: ‘Ik had je eerder verwacht.’ Dat kan ik me voorstellen, ik had het ook beloofd maar de drempel voor nogmaals contact was voor mij best hoog en dat vertel ik hem ook. Tenslotte was ik niet helemaal een volwaardige gesprekspartner voor hem.
Ik vertel hem nu dat ik met een heel gerichte vraag kom: wat heeft hij te zeggen over leeuwen in het circus?
Meteen komt het antwoord: ‘Circusleeuwen gebruiken een groot potentieel niet. Ze gebruiken een beetje maar lang niet alle zintuigen staan volop open.’
Ik geef hem het beeld dat die leeuwen trainen en optreden en vindt dat toch heel wat actie voor een leeuw.
‘Dat is geen werken,’ laat de leeuw weten zonder minnetjes te doen. ‘Zelfs een sterke leeuw in het circus komt niet dicht bij mijn kracht.’
Deze leeuw is zo sterk, ‘staat’ zo, dat ik het niet in mijn hoofd haal om hem in twijfel te trekken of te gaan discussiëren. Wel vraag ik hem nog of we medelijden moeten hebben met dieren in circus of dierentuin, dieren die hun potentieel dus niet volop kunnen gebruiken.
‘Geen enkel dier is ergens zonder reden.’
Als ik het contact verbreek, realiseer ik me dat ik zelf ook een groot potentieel van mijzelf niet gebruik. En ik weet wel zeker dat lang niet elk mens helemaal tevreden is met zijn of haar plek op aarde.

Twee dagen later ga ik naar een voorstelling en ben werkelijk geboeid door de eenheid die ik in die kooi zie. De dieren zijn alert. Ik weet dat het hier om leiderschap gaat, niet om macht. De leeuwen zijn veel sterker dan de man. Wat is het waarom ze hem het leiderschap geven?
Op de laatste dag dat het circus er is besluit ik toch naar de leeuwen te gaan en ik sta wel drie kwartier in de motregen de dieren te observeren. Ik word er enorm rustig van. Het is een gemoedelijke zondagochtend. Ze laten hun diep uit de keel komende brullen horen. Werkelijk fascinerend. Ik heb op geen enkele manier de neiging om contact te maken via de diercommunicatie. Deze dieren en mensen hebben zo’n band met elkaar, daar ga ik niet tussen zitten.

Later lees ik een mooi interview met Tom Dieck jr. en een korter krantenartikel.

Hoe kan het dat deze Afrikaanse leeuw mij deze info weet te geven? Van een slak hoorde ik hoe zij wereldwijd communiceren dus ik noem dit soort interne communicatie altijd de slakkentamtam. Maar het is gangbaar om het Het Veld of The Zero Point Field te noemen, de plek waar alle informatie verborgen én bereikbaar is.
Geplaatst door Piek Stor op 00:26

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.