Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:41 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [2010 10 24] De Dorpsgek
BerichtGeplaatst: zo okt 24, 2010 10:55 am 
Offline

Lid geworden op: zo apr 11, 2010 11:13 am
Berichten: 54
Een fakir toont in het circus allerlei gevaarlijk uitziende tricks. Hij loopt met blote voeten op glasscherven. Hij gaat met zijn blote rug op een spijkerbed liggen. Hij neemt een wurgslang om zijn nek. Hij slikt degens en vuur. Dat wringt en steekt aan alle kanten en het moet wel pijn doen. Toch krijgt hij applaus. De fakir komt uit een land hier ver vandaan dat we alleen kennen uit de sprookjes van duizend en een nacht. Zo ook deze column. Die wordt ook geschreven en verzonden vanaf een schimmig emailadres uit een land hier ver vandaan. En het zal soms ook pijn doen om het te lezen. Applaus? Dat zal voor deze stekende schrijfsels niet klinken. Gelukkig heeft de fakir eelt op zijn hele lijf. Zodat hij de pijn van het niet gegeven applaus niet voelt.

De Dorpsgek.
Voor mijn vakantie ben ik naar Nederland geweest. Met een ter plekke gehuurde camper. Ik had niet veel zin om enkele weken aan boord van een zeeschip te vertoeven. Even lekker de nomaad uithangen in het koude en met circussen overspoelde Nederland. Meer dan ’n uurtje rijden van het ene naar het andere circus was het niet. Wat is Nederland toch klein. Zeker als je buiten de files om rijdt. Maar goed, daar wil ik niet over schrijven.

Soms stond ik al in een plaats vlak voordat het circus kwam. “Bent u van het circus?” heb ik vaak genoeg gehoord. Maar soms stonden er al andere campers. “Bent u van het circus?” vroeg ik dan soms. Meestal kreeg ik dan hooguit een kort antwoord: “nee”. Alsof Nederlanders bang zijn hun mond open te doen. Behalve die ene keer dat ik op een parkeerplaats stond waar al vier campers stonden. Een ouder echtpaar raakte met me aan de praat. Ze werkten niet bij het circus. Ze hadden de reclameborden wel gezien en wisten dus dat het circus kwam. Ze hadden hetzelfde circus enkele jaren voor het laatst gezien in hun eigen woonplaats, Mijdrecht. Het was hun toen goed bevallen. En dus wilden ze het nu weer bezoeken.

Of kwam het circus nou bij hun op bezoek? Ze waren blij dat ze nu niet de camper in de winterstalling hadden staan en ze het circus in hun eigen woonplaats zouden moeten bezoeken. Want daar werd de sfeer enkele jaren geleden bruut verstoord door de plaatselijke dorpsgek. Die moest zonodig alle bezoekers met een megafoon in de oren schreeuwen en vodjes in de handen drukken met een of andere vage tekst over circusdieren. Ze wisten zijn naam nog: Aleksje. “Hij stond ook wel eens voor de deur van de dorpsslager te posten. Ook daar kregen we vaak een verfrommeld papiertje in onze handen gedrukt. Met ongeveer dezelfde onzin er op”.

Even later kwam ik op het wereldwijde net een bericht tegen over een boek. Dat boek is geschreven door een knappe kop die luistert naar de naam Wesley J. Smith. Een wetenschapper die onder de titel “A Rat is a Pig is a Dog is a Boy” een hele verhandeling heeft geschreven over het diererechtenactivisme.

Met mooie en moeilijke woorden als “De dierenbevrijdingsbeweging is vaak extremistisch, utopisch en staat open voor het gebruik van geweld”. Of wat denkt u van: “De menswaardige behandeling van dieren is iets dat we allen zouden moeten ondersteunen. Maar dierenrechten is een zorgelijke ontwikkeling. Wat een nobele en waardevolle kruistocht lijkt, is eigenlijk een antimenselijke ideologie. Het is feitelijk een “geloofssysteem, een ideologie, zelfs een quasireligie, die zowel impliciet als expliciet streeft naar een morele gelijkwaardigheid van de waarde van menselijk leven en die van dieren”.

Wesley gaat verder met nog meer mooie en moeilijke woorden. Dan zijn de eenvoudige woorden van dat oude echtpaar uit Mijdrecht in hun camper lang zo gek nog niet: De plaatselijke dorpsgek…


Fakir, Verweggistan, 24 oktober 2010


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2010 10 24] De Dorpsgek
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 7:48 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Almere heeft dus ook zo'n dorpsgek: Leonie Vestering die de mening van wddtu naar buiten draagt.

Met veel mooie woorden probeert ze in de (internet)media en in de nog ECHT MOOIE Tuschinski bioscoop de mensen aan te praten dat ze serieus onderzoek hebben gedaan naar het aanbod van circusvoorstellingen. En dat nu nog maar 35% van alle circussen "wilde dieren" in de voorstellingen toont. En dat terwijl het aantal "wilde dieren" volgens wddtu nog steeds gelijk is: 250 stuks.

Rara hoe kan dat? Blijven die 250 dieren opeens meer op stal staan? Doen ze niet meer mee aan de voorstellingen? Wat dan weet in strijd is met de VNCO richtlijnen en de Duitse (en ECA) Leitlinien?

Nee hoor, het antwoord is vele malen ingewikkelder. Zelfs zo moeilijk dat de eerste de beste dorpsgek dat niet zelf kan bedenken. Met in 2010 een recordaantal circussen in Nederland moet je er hogere wiskunde op loslaten. Of domweg eens rondkijken op de agenda van circusweb. Om te zien dat de meeste buitenlandse familiecircussen een programma aanbieden met "wilde dieren". Een onvolledige opsomming: Humberto (leeuwen en kamelen), Renz-Berlin (olifanten en kamelen), Renz-International (olifanten en kamelen), Solero (tijgers), Belly-Wien (olifanten, tijgers en kamelen). Maar ook bij de Nederlandse zaken zie je veel "wilde dieren". Zelfs Harlekino had in 2010 echte leeuwen! Moskou-Holiday had tijgers, Herman Renz een olifant, een kameel en leeuwen.

Maar wat is dan de "truuk speciaal" van wddtu om dit vertekend beeld de wereld in te kunnen sturen? Dat antwoord is nog moeilijker te begrijpen. Wie op hun website de agenda raadpleegt zal zien dat daar van alles en nog wat wordt genoemd. Van Cirque du Soleil tot de CliniClowns Theatertour. Met daartussen het hele spectrum van straattheater festivals tot nouveau cirque. En zelfs de bont dragende Ellen ten Damme wordt met trots genoemd in de agenda. Met haar programma Circus Stiletto wel te verstaan.

Het is wel zo dat er een stortvloed van theatergezelschappen is dat zich presenteert als nouveau cirque. Maar met slechts enkele tientallen voorstellingen per jaar in vaak kleine zalen of tenten is dat eigenlijk gerommel in de marge. Circussen geven gemiddeld 10 voorstellingen per week en een beetje tent biedt plaats aan 700 tot 1200 bezoekers. En dus kunnen de meeste mensen nog steeds een klassieke circusvoorstelling zien. Mét dieren dus. Waarvan sommige alleen in de ogen van wddtu wild zijn...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2010 10 24] De Dorpsgek
BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 10:56 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Volgend jaar krijg je natuurlijk extreem veel circussen, als je in het theater 19% btw moet betalen, en in het echte circus 6%. Dan kun je helemaal je lol op.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2010 10 24] De Dorpsgek
BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 10:01 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Wat krijgen Leonie en Alex het druk in 2011 :mrgreen: Ik zie nu al popartiesten op zoek naar circusacts, bij voorkeur mét dieren, zodat hun optredens in 2011 voldoen aan de definitie van circus en ze, hoppetaa, 6 % BTW afdragen. :clown Waarom zou je het hondje in de musical Alleen op de wereld weglaten? En The lion king is natuurlijk nog veel mooier als er echte leeuwen meedoen. Als die laatste musical dan ook nog eens terugkeert naar het Circustheater dan is het ook nog eens mogelijk om terug te gaan naar het nul procent BTW tarief :D

Zullen we de tourneelijst van L&A ook maar gaan publiceren op circusweb? Of worden de statistieken daarmee toch iets te veel vervuild?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.