Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:07 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 8:05 pm 
Offline

Lid geworden op: zo apr 11, 2010 11:13 am
Berichten: 54
Een fakir toont in het circus allerlei gevaarlijk uitziende tricks. Hij loopt met blote voeten op glasscherven. Hij gaat met zijn blote rug op een spijkerbed liggen. Hij neemt een wurgslang om zijn nek. Hij slikt degens en vuur. Dat wringt en steekt aan alle kanten en het moet wel pijn doen. Toch krijgt hij applaus. De fakir komt uit een land hier ver vandaan dat we alleen kennen uit de sprookjes van duizend en een nacht. Zo ook deze column. Die wordt ook geschreven en verzonden vanaf een schimmig emailadres uit een land hier ver vandaan. En het zal soms ook pijn doen om het te lezen. Applaus? Dat zal voor deze stekende schrijfsels niet klinken. Gelukkig heeft de fakir eelt op zijn hele lijf. Zodat hij de pijn van het niet gegeven applaus niet voelt.

De echte circusfan
Het laatste circus heeft het afgelopen weekend de laatste voorstellingen gegeven. Het is nu winterstop. Dat is de periode waarin de circussen zich gereed gaan maken voor de reis in het volgende jaar. Of voor de kerstperiode. Voor de circussen best een drukke periode. Die zich echter vaak achter gesloten deuren afspeelt. Want het nieuwe programma of de nieuwe tournee moet vooral een verrassing zijn.

Al vele jaren is dit de periode waarin er voor de circusfans even weinig te beleven valt. De periode waarin de verveling toeslaat. En de periode waarin men gaat dagdromen over de programma’s die in het nieuwe jaar kunnen worden bezocht. En niet te vergeten welke circussen in de kerstvakantie worden bezocht. Er worden lijstjes opgesteld, reizen gepland en plannen in het forum gezet. Soms ook een oproep wie er mee wil gaan naar een circus dat eigenlijk alleen met de auto te bereiken is en een volle auto toch prettiger en goedkoper is omdat je de benzinekosten dan kunt delen. Jullie blijven Hollanders toch?

Waar mist is daar is geen wind Maar toch is er opeens een rimpeltje op de vijver in het anders nu toch windstille Nederland. Er is een forum opgericht voor de echte circusfans. Ook ik zag dat bericht in het forum staan.

Maar wat is nou een echte circusfan? Is dat iemand die rond de jaarwisseling alle kerstcircussen gaat bezoeken? Dat kon toch niet. Zelfs niet als je een helikopter hebt. Daar schreef ik op 4 december 2010 al over. Of gaat het de kant van het voetbal op? Je bent daar voor Ajax en daarom tegen Feyenoord. Of omgekeerd. Je bent voor Feyenoord en daarom tegen Ajax. Of om het bij circussen te houden: Een fan van Freiwalds Menagerie Circus moet Circus Renaissance haten. En de fan van het Magic Circus moet Circus Zanzara haten. Maar hoe zit dat dan met de drie circussen met “Renz” in de naam? Moeten de fans van Renz-Berlin wel Herman Renz haten, maar moeten ze samenspannen met de fans van Renz-International omdat die circussen ooit uit elkaar zijn ontstaan?

Ik zie dat er op 8 januari 2012 een afspraak is voor circusfans om elkaar te ontmoeten in Beverwijk. Ja, dezelfde stad waar Carlo Picornie in 1997 het leven liet bij een “ontmoeting tussen echte voetbalfans” die we hier hooligans noemen. Gaan in Beverwijk de fans van Circus Herman Renz op de vuist met de fans van Circus Renz-International en de fans van Circus Renz-Berlin omdat deze circussen alledrie “Renz” in de naam hebben staan? Slaan ze elkaar de koppen in met olifantenhaken of grondankers van de tent van hun favoriete circus? En van welk circus zal een echte fan de slag bij Beverwijk niet kunnen navertellen?

Of gaan ze vechten in Noordwijk? Daar waar dieractivisten al eens met elkaar op de vuist gingen voor de poorten van Circus Belly-Wien? Want ook voor die plaats zie ik een bekendmaking voor een ontmoeting tussen circusfans. Ik zie de echte fans van het circus met dieren daar al op de vuist gaan met de echte fans van het circus zonder dieren.

Met de kerst(circussen) in aantocht zouden mijn gedachten toch andere moeten zijn dan de gedachte aan echte circusfans die elkaar, waar dan ook ter wereld, en op welke manier dan ook, elkaar de koppen inslaan. Gelukkig ben ik geen circusfan en treed ik met de kerst niet in Nederland op. Ik moet er niet aan denken dat de tent vol zit met echte circusfans!



Fakir, Verweggistan, 22 november 2011


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 8:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusfan?
Een tijd terug stond er in het forum een hele discussie over de definitie van een "circusfan". Daar zijn we nooit echt goed uitgekomen. De vraag wat een "echte circusfan" is, lijkt me nog moeilijker te beantwoorden....
Is fan trouwens geen afkorting van fanaat?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 8:22 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
wat er op dat andere forum bedoeld wordt is dat het een open forum is waar een ieder zijn zegje kan doen over welk circus dan ook.
ik persoonlijk vindt het fijn dat circusweb veel doet om aan informatie te komen.
alleen sta ik persoonlijk niet achter de behandeling van somige leden.
ieder zijn mening toch


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 8:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Een forum zonder moderatoren! Klinkt als de ideale wereld... die hebben we helaas niet.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 11:31 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het is wel duidelijk wat een "echte circusvriend" is. Dat is iemand die lid is van de Club van Circusvrienden (www.circusvrienden.nl). Iemand die elk jaar netjes de contributie betaalt. Iemand die (passief als bezoeker of actief als gastspreker) meedoet aan de bijeenkomsten van de vereniging. Iemand die daardoor ook Circusmagazine De Piste krijgt thuisgestuurd.

Daarnaast mogen "echte circusvrienden" ook allerlei extra dingen doen. Zoals meewerken aan het besturen van de vereniging, meewerken aan het organiseren van activiteiten, meedoen aan het opkomen voor de circussen. Stukjes schrijven voor De Piste, plaatselijke kranten of internet. Opkomen voor de circussen die worden bedreigd door onwettig gemeentelijk (wan)beleid of dieractivisten.

Met het woord "fan" heb ik geen moeite. Zolang het maar niet via fanaat en fanatisme omslaat in fundamentalisme (ernstige vorm van eenkennige halsstarrigheid welke meestal leidt tot haat van andersdenkenden).

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 1:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Citeer:
Het is wel duidelijk wat een "echte circusvriend" is. Dat is iemand die lid is van de Club van Circusvrienden (www.circusvrienden.nl). Iemand die elk jaar netjes de contributie betaalt. Iemand die (passief als bezoeker of actief als gastspreker) meedoet aan de bijeenkomsten van de vereniging. Iemand die daardoor ook Circusmagazine De Piste krijgt thuisgestuurd.

Daarnaast mogen "echte circusvrienden" ook allerlei extra dingen doen. Zoals meewerken aan het besturen van de vereniging, meewerken aan het organiseren van activiteiten, meedoen aan het opkomen voor de circussen. Stukjes schrijven voor De Piste, plaatselijke kranten of internet. Opkomen voor de circussen die worden bedreigd door onwettig gemeentelijk (wan)beleid of dieractivisten.

Met het woord "fan" heb ik geen moeite. Zolang het maar niet via fanaat en fanatisme omslaat in fundamentalisme (ernstige vorm van eenkennige halsstarrigheid welke meestal leidt tot haat van andersdenkenden).


Met alle respect voor de CvC, maar zou dit betekenen dat iemand die niet lid is van deze club, welke reden dat dan ook moge zijn, geen circusvriend is? Dit is natuurlijk volslagen onzin.
Is iemand alleen maar rijk als hij bij de club van rijke stinkers is?

Kevin.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 3:37 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Gelukkig schreef ik "echte circusvriend".

PS: Rijke stinkerds zijn rijke mensen na hun dood. Iemand die rijk was kon zich een begraafplaats IN het kerkgebouw veroorloven. De kerkgangers zaten daarmee in de stank. Vandaar de naam rijke stinkerds...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 11:45 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Als moderator heb ik de berichten die waren geplaatst om een technisch probleem te ondervangen weer verwijderd. De inhoudelijke berichten staan er nog.

Het technisch probleem was dat bij enkele gebruikers de qoute niet in een wit vlak kwam te staan. Haal het vinkjes weg bij "Schakel BBCode uit" en de andere opties als je een bericht wilt plaatsen met citaten, smiley's en weblinks. Anders dan ziet het er allemaal erg vreemd uit.

Zo nu weer on-topic reageren...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.