Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:15 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 2:39 pm 
Offline

Lid geworden op: zo apr 11, 2010 11:13 am
Berichten: 54
Een fakir toont in het circus allerlei gevaarlijk uitziende tricks. Hij loopt met blote voeten op glasscherven. Hij gaat met zijn blote rug op een spijkerbed liggen. Hij neemt een wurgslang om zijn nek. Hij slikt degens en vuur. Dat wringt en steekt aan alle kanten en het moet wel pijn doen. Toch krijgt hij applaus. De fakir komt uit een land hier ver vandaan dat we alleen kennen uit de sprookjes van duizend en een nacht. Zo ook deze column. Die wordt ook geschreven en verzonden vanaf een schimmig emailadres uit een land hier ver vandaan. En het zal soms ook pijn doen om het te lezen. Applaus? Dat zal voor deze stekende schrijfsels niet klinken. Gelukkig heeft de fakir eelt op zijn hele lijf. Zodat hij de pijn van het niet gegeven applaus niet voelt.

Kinderarbeid
Op 18 april 2011 ging het bericht rond dat het Hooggerechtshof in India kinderarbeid in circussen heeft verboden. India? Dat ligt toch lekker ver weg? Kinderarbeid? Dat is toch iets van vroeger?

Het was toch het “Kinderwetje van Van Houten” die in 1874 kinderarbeid verbood? Dat klopt. Alleen ontbrak het aan toezicht. En dus bleef kinderarbeid in Nederland helaas bestaan. Pas in 1901 maakte de leerplicht een einde aan kinderarbeid. Nou ja, zo goed als. Want ook in de eenentwintigste eeuw komen we helaas nog kinderarbeid tegen. Opvallend vaak in het circusbedrijf, waar hele families het bedrijf draaiend houden. Van transport tot voorstelling, alles wordt er samen gedaan.

Daarmee ligt de ouderwetse kinderarbeid in het circus op de loer. Al is er intussen naast de leerplicht ook nog zoiets als de Rijdende School. Kinderen van circussen moeten in Nederland lessen volgen. De Rijdende School komt met het klaslokaal op wielen naar de circussen en de kinderen hebben ook de beschikking over een laptop met een draadloze verbinding met hun school. Handig voor het huiswerk en voor de momenten dat de bekende rood met crème gekleurde wagen er niet staat. Elk circus moet er aan geloven. Niet alleen de Nederlandse zaken als Herman Renz of Renaissance. Ook de Duitse familiecircussen hebben regelmatig de bekende Nederlandse vrachtwagen met klaslokaal naast de circustent staan.

Een vak zullen ze bij de rijdende school niet geven: gymnastiek. Want de circustent die naast de schoolwagen staat is een groot gymlokaal. De ouders van de kinderen zorgen er voor dat de kinderen leren omgaan met zaken als touw, trapeze of trampoline. Tot ze ver is er niets aan de hand.

Helaas worden kinderen min of meer gedwongen om mee te werken in de voorstelling of in de staltent. Bij de circussen zie je daarom niet alleen kinderen optreden, maar ook elders aan het werk. Stront scheppen. Roskammen. Kaartjes verkopen voor het springkussen. Op zich lijkt dat niet schrikbarend. Maar dat springkussen moeten ze ook zelf opzetten. Dat betekent sjouwen met de elektromotor en dat ding aansluiten. Niet echt ongevaarlijk werk met 220 uit de generatorwagen. Heeft het kind verstand van elektrotechniek en kan het de gevaren inschatten van elektriciteit en vocht? Wie garandeert dat het springkussen veilig staat opgesteld? Dat kan een twaalfjarige toch echt niet zelf beoordelen.

Er is nog een ander aspect. Iets met leeftijden, tijdstippen en gevaarlijke machines. Best een ingewikkeld verhaal dat gelukkig goed wordt uitgelegd op de website van het ministerie van sociale zaken.

Verboden werkzaamheden die je ook in het circus tegen kunt komen zijn onder andere dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo, dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo, achter de kassa werken en vrachtwagens laden of lossen; Ook voor de tijdstippen zijn er regels. Zo mogen kinderen bijvoorbeeld na 20 uur niet werken.

Hoe ouder een kind is, hoe meer het mag doen. Maar werken mag pas na het twaalfde jaar. Eerst alleen maar licht werk en met het ouder worden steeds iets meer en onder toezicht van een deskundige. Al blijven machines en gevaarlijke omstandigheden taboe. Pas vanaf je 16e mag je met allerlei machines werken. Maar dan wel onder toezicht van een deskundige. Want het kind mag geen enkel moment gevaar lopen. En gevaar is er wel in het circus. Vooral tijdens de op en afbouw van de tent. Delen van de tribune kunnen (om)vallen of het kind kan terecht komen onder het tentzeil. Laat staan dat ze onder een vrachtwagen of heftruck komen.

Een bijzonde situatie is het optreden van kinderen. Daarvoor zijn er goed werkbare regels. Maar let op: niet alleen de tien minuten in de piste gelden als werktijd. De repetities tellen even hard mee! Nou moet je het wel heel bont maken om aan de uren te komen. Want die eis is behoorlijk ruim. Maar er is een addertje onder het gras: Het aantal uitvoeringen dat een kind mag geven. Laat dat aantal nou onhandig laag zijn. Want het mogen niet meer dan 24 uitvoeringen per jaar zijn. Een beetje circus zit al gauw op 300 tot 400 voorstellingen per jaar. Dan laat je het kind toch alleen maar in het weekend optreden? Dan kan. Maar als het kind op zondag optreedt dan moet het op zaterdag vrij zijn! En dan nog mag het maar 24 keer optreden.

Kinderarbeid komt toch niet voor hoor ik u nu tot hier zeggen. Was het maar zo. Ik zie in jullie forum genoeg foto’s van kinderen die optreden in de voorstellingen. Als jonge jongleur of als voltigeur met een pony. Maar tijdens mijn bezoek aan circussen zie ik geregeld kinderen meehelpen bij de afbouw. Slepen met ijzeren stangen van de tribune. En zelfs met de heftruck spullen op de vrachtwagen zetten. In 2011 en 2012 bestaat er helaas nog kinderarbeid in het circus. Niet in India maar in Nederland..

Fakir, Verweggistan, 20 maart 2012


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 4:38 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Natuurlijk moet het werken van kinderen in een circus niet op uitbuiten gaan lijken. We moeten er voor het gemak maar van uit gaan dat circusmensen weten hoe ze hier mee om moeten gaan.
We moeten er ook maar van uit gaan dat de kinderen dit "werk" met plezier doen. Het circus zit immers in hun bloed? Daarnaast is het ook een stuk beroepsopleiding.

Het wordt natuurlijk anders als het kind geen circus-gen blijkt te hebben. Dan zou er een alternatief moeten zijn. Ik weet niet of dit er is. Een schippersinternaat? En in de weekenden naar "huis"?

Het heeft geen zin om de "kinderarbeid" in circussen langs de bestaande maatlat van de arbeidsinspectie te leggen. Dan zou er speciaal voor circussen (en kermissen) een andere maatlat moeten komen. Misschien is die er al?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 4:58 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik vind het maar een vreemd artikel wat je geschreven hebt .... zoals sjaak al zegt dit hoort bij de beroepsopleiding.
een kind wat zich later in de ringtrapeze wil ophouden zal als hij/zij jong is al getraind moeten worden om flexibel te blijven.
Verder is er ook geen sprake van dwang.... sprak vorige week nog een circusdirecteur die zijn dochter de strakke draad wilde aanleren, de dochter heeft er angst voor dus het wordt niet gedaan.

Ik heb me vroeger zelf in allerlei bochten kunnen wringen , gewoon omdat ik dat als klein kind leuk vond waardoor ik nu nog bijvoorbeeld mijn been kan dubbelvouwen. had ik dat vroeger niet gedaan was ik nu ook niet zo lenig geweest.

de stukjes van fakir zijn vaak interressant om te lezen maar deze slaat nergens op naar mijn mening.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 5:05 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Een columnist hoeft niet per definitie gelijk te hebben, of wil per se gelijk krijgen. In dit geval gooit hij de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, en lokt dus een discussie uit.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 5:06 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Arbeid van kinderen zal in familiebedrijven altijd blijven bestaan. Er is ook niks mis mee want de kinderen groeien er mee op en kijken er naar uit om zelf ook op te mogen treden. Er is op het circusterrein voldoende toezicht en alles beter dan de kinderen afgezonderd op een of ander internaat te laten opgroeien.

En als ze zelf niet tevreden zijn over hun opvoeding of leven in het circus waren ze wel iets anders gaan doen. Maar het tegendeel is de waarheid. Bedrijfsopvolging vind veelvuldig plaats in de familiebedrijven.

Als je met circus opgroeit wil en kun je niet meer zonder. Circuskinderen zijn gelukkig daar durf ik om te wedden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: di mar 20, 2012 5:43 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het is ook vreemd dat er in Nederland andere regels gelden dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië. Ik zie kinderen wel eens helpen met de afbouw. Slepen met stukken ijzer van de tribune of de rondeelstangen die al op de grond liggen. Ze weten niet beter en willen helpen. Het is bij mijn weten (in Nederland) ook nooit tot ongelukken gekomen. En al helemaal niet tot uitbuiting. Al vind ik het zelf ook best wel link om tijdens de afbouw op een circusterrein te lopen.

Gymles waarvoor je applaus krijgt is natuurlijk helemaal het einde. Want zo'n oefening in de piste die past bij het kunnen van het kind die gewaardeerd wordt door het publiek? Van de gymjuf kregen we vroegen nooit die blijk van waardering. Een gezonde verslaving: applaus!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 12:13 am 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Ik hielp aanboort ook gewoon met alles.
Schip afspuiten, ruim uitvegen, motor schoonmaken, touw vastzetten en zelfs sturen of rechte stukken kanaal als papa even wou slapen.

Die dingen waren echt geen kinderarbeid.
Gewoon dingen die zelfs LEUK waren om te doen.
Ik vond het altijd super stoer als ik dat mocht van papa en mama en ik vroeg ook vaak genoeg of ik het mocht doen.

Ik denk echt niet dat de ouders hun kids dwingen.
Kinderen willen over het algemeen vaak doen wat hun ouders ook doen.
Meisjes staan al vroeg met speelgoed strijkplanken en stofzuigertjes mama na te doen en jochies willen maar al te graag net zulke stoere dingen als papa doen. je ziet het erg vaak.. vader is aan het klussen en zoonlief staat hem te ''helpen'' en geeft zijn pa al het gereedschap aan.

Deze kinderen groeien alleen om in een andere omgeving vandaar dat ze andere dingen doen.
Je kan dat niet vergelijken met andere kinderen want het is een hele andere situatie.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 9:00 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
"Arbeid van kinderen zal in familiebedrijven altijd blijven bestaan. Er is ook niks mis mee want de kinderen groeien er mee op en kijken er naar uit om zelf ook op te mogen treden." zie ik als reactie van Kevin.

Wel allemachtig zou ik zeggen. Zijn jullie helemaal gek geworden? Als de kinderen van de AH filiaalhouder op 9-jarige leeftijd al vakken moeten vullen omdat het een familiebedrijf is, dan is die winkel binnen een dag gesloten!
Onlangs sprak ik een jongetje die meehielp bij een musical. Hij zou dolgraag elke avond op het podium willen staan, maar in Nederland gelden regels per leeftijd voor hoe vaak zo'n kind mag optreden, hoe leuk hij het ook vindt. Regels zijn regels en die zijn er niet voor niets, die moeten ook wel degelijk gelden voor rondreizende circussen.
Voor een eenmalige bezoeker heeft een kind die optreedt in t circus best een hoog schattigheidsgehalte, maar als je je bedenkt dat die circusjes gewoon drijven op het optreden van hun kinderen, of ze nu willen of niet, dan is dat heel vreemd dat dit in Nederland zomaar kan en wordt toegestaan. Goedkope arbeid is dit. Het valt me ook op dat Kommedianten die hier rondreizen zoveel kinderen hebben. Ik vraag me me af of ze het hierom doen.
Ik verbaas me er wel meer over wat er allemaal kan in circussen die rondreizen, illegale werknemers, kinderarbeid, benzine bietsen als je niet verder kunt, spelen zonder vergunning, diesel stelen uit onbeheerde vrachtwagens om verder te komen als de bezoekersaantallen tegenvallen. Zucht. Hoe lang nog.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 9:35 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Gera, je maakt de discussie nodeloos ingewikkeld. Het gaat hier over kinderen die meewerken in een circus, niet over criminele randverschijnselen. Waar of niet waar.

Zo lang de kinderen er geen probleem mee hebben, en zo lang ze zich ook op andere manieren kunnen ontplooien, is er weinig aan de hand. Je moet het niet vergelijken met Aziatische toestanden, waar kinderen in fabrieken moeten werken.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 10:27 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Gelukkig zijn bijna alle kinderen die in Nederland meereizen met de zogenaamde Kommedianten al boven de 16. :)
Op een enkele uitzondering daargelaten.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 12:42 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Quote: "Zo lang de kinderen er geen probleem mee hebben, en zo lang ze zich ook op andere manieren kunnen ontplooien, is er weinig aan de hand. Je moet het niet vergelijken met Aziatische toestanden, waar kinderen in fabrieken moeten werken."

Ik vergelijk het niet met Aziatische toestanden. Wettelijk gezien is het gewoon niet toegestaan. En dan heb ik het niet over de kinderen die "bijna" allemaal 16 zijn.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 2:18 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Er is ook een groot verschil tussen het moeten doen en het willen doen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 4:51 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik zie iets anders dat mogelijk problemen kan geven in de ontwikkeling van een kind. Circussen zijn altijd op reis en de kinderen hebben eigenlijk alleen maar contact met de andere kinderen die met het circus mee reizen. De vriendenkring is daarmee tamelijk klein. Maar schippers en kermisreizigers hebben daar ook mee te maken. Op een schippersinternaat komen de kinderen in ieder geval in contact met een grotere groep kinderen. Nou rijst alleen de vraag in hoeverre je de opvoeding van een kind aan een internaat wilt of kunt overlaten?

Dat circusmensen "los" staan van de rest van de samenleving zien we vaak genoeg als je goed rondkijkt. Ze weten vaak niet wat er over ze staat geschreven in de krant. Bij Belly-Wien zag ik wel altijd een krant, maar dat was dan wel een Duitse krant. Dan weet je dus nog niet wat er leeft in het land of de stad waar je op dat moment bent. Zo komen de kinderen ook los te staan van de rest van de samenleving. Al zal de rijdende School er heus wel voor zorgen dat kinderen juist op dit punt ook worden klaargestoomd voor hun rol in de samenleving. En ze zullen heus wel leren dat je ook gebruik kunt maken van satelliettelevisie en nog belangrijker: internet. Waarmee de nieuwe, jonge, generatie wel eens minder los in de samenleving kan komen te staan dan hun (groot)ouders.

Blijft het gegeven dat kinderen niet op regelmatige basis mogen werken. Al blijft optreden en applaus vangen toch wel kicken! Maar het kind op de heftruck?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: wo mar 21, 2012 6:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Mijn ouders hebben spijt gehad dat ze mij en mijn zus naar het internaat gedaan hebben.
Ik heb op het schippersinternaat in Capelle aan de Ijsel gezeten en in Lemmer.

Je word er niet opgevoed, je word simpelweg in de gaten gehouden dat er niks ergs gebeurd maar dat is het dan ook.
Daarnaast zat er een jongen van een circus bij ons op het internaat een korte tijd en die werd ontzettend gepest niet normaal meer.
De reden?
Nou ja hij was geen schipperskind en kwam van een circus...
En ook het enkele kermiskind dat ik gezien heb bleef nooit lang.

De leraren of ''leiding'' zoals wij ze moesten noemen bemoeide zich daar nooit zo mee het kon ze niks schelen of ze snapte simpelweg niet wat er nou gaande was.
Dus spelen met andere kinderen? Ja dat gebeurde maar het was ''ons kent ons''

Spelen met wal kinderen deden we niet veel.
Net als dat circus kind was dat ''anders'' en ''raar''

Op school hadden wij altijd heel veel moeite om een beetje een klik te maken met klasgenootjes en in de pauze zag je al gauw dat ''die rare kinders van dat internaat staan weer samen''

Nu natuurlijk achteraf schaam ik me dood voor dit alles, Maar een internaat is echt geen goede keuze voor een kind.
Ik denk dat circus kinderen zo prima opgroeien en dat het internet hun de vrijheid kan bieden om sociale contacten op te bouwen.

Ook vind ik het niet te vergelijken.. een circuskind die dingen rond en in het circus doet met kinderarbeid.
Kinderen van boerderijen doen ook dingen die een kind uit een flatje niet doet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2012 03 20] Kinderarbeid
BerichtGeplaatst: za mar 24, 2012 12:24 am 
Offline

Lid geworden op: do nov 24, 2005 12:16 am
Berichten: 58
Het is wel degelijk wettelijk toegestaan voor circuskinderen om vanaf jeugdige leeftijd op te treden en te repeteren. Reden hiervoor is dat je voor bepaalde acts/beroepen jong moet beginnen. Bijvoorbeeld flexibel blijven voor een act als slangenmeisje.

Verschil met kinderen in musicals is dat je niet jong hoeft te zijn om acteren en zingen onder de knie te krijgen.

Wettelijk gezien mag het wel, maar er is geloof ik wel een meldingsplicht.

Daarnaast is het uiteraard aan iedereen en het publiek om zelf een mening te vormen over wat hij/zij graag in de piste ziet. Als mensen directies die kinderen laten optreden er op aanspreken dat zij vinden dat zoiets niet kan, dan zal men bij regelmatige klachten toch echt wel bij zichzelf te rade gaan als men hun vak en show serieus neemt.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.