Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 7:07 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [2013 12 03] Schandpaal
BerichtGeplaatst: di dec 03, 2013 8:11 pm 
Offline

Lid geworden op: zo apr 11, 2010 11:13 am
Berichten: 54
FAKIR (36)

Een fakir toont in het circus allerlei gevaarlijk uitziende tricks. Hij loopt met blote voeten op glasscherven. Hij gaat met zijn blote rug op een spijkerbed liggen. Hij neemt een wurgslang om zijn nek. Hij slikt degens en vuur. Dat wringt en steekt aan alle kanten en het moet wel pijn doen. Toch krijgt hij applaus. De fakir komt uit een land hier ver vandaan dat we alleen kennen uit de sprookjes van duizend en een nacht. Zo ook deze column. Die wordt ook geschreven en verzonden vanaf een schimmig emailadres uit een land hier ver vandaan. En het zal soms ook pijn doen om het te lezen. Applaus? Dat zal voor deze stekende schrijfsels niet klinken. Gelukkig heeft de fakir eelt op zijn hele lijf. Zodat hij de pijn van het niet gegeven applaus niet voelt.


Schandpaal
Ik heb een paar maanden met een circus in een bananenrepubliek meegereisd. Nee niet in Nederland dat zojuist de "triple-A" rating heeft verloren na alle gehannes van Rutte&Samsom. Wel Zuid-Amerika, waar corruptie en drugsbaronnen bijna de normaalste zaak van de wereld zijn. Het circus was ook niet altijd even "oncorrupt". De gage werd niet altijd betaald, ook al zat de tent vol met betalend publiek. Daardoor was ik ook niet altijd bereikbaar. WiFi of gewoon een telefoonlijn waar je in kunt bellen was er niet altijd. En de dure satelliettelefoon? Die hou ik liever voor de hoognodige contacten.

Terug in de bewoonde wereld zie ik dat het forum intussen weer bruist. Al is het niet meer zoals vroeger. Geen stortvloed aan recensies. Geen fotoreportages. Geen gezellige discussies. Maar het is wel het doorgeefluik van tourneegegevens. Alhoewel doorgeefluik? Soms lijkt het er meer op dat er een sport van wordt gemaakt om fouten in publicaties via de openbaarheid onder de aandacht te brengen. Een foutje in de schrijfwijze van de straatnaam. Of een Burgemeester Jansenstraat die eigenlijk Burgemeester Jansenlaan heet. Uw TomTom zal het niet vinden, maar de bewoners in de plaats weten het circusterrein blindelings te vinden. En daar gaat het toch om? Het circus zit echt niet te wachten op die ene fanaat die helemaal van de andere kant van het land naar het boerendorp komt waar het circus staat. En in een dorp zal de circustent toch echt wel opvallen. En mocht dat niet zo zijn dan kun je nog altijd de weg vragen. Of mag dat niet meer in het met technologie volgepropte Nederland? Is face-to-face contact verboden omdat er geen Facebook, Forum of ander internetmedium tussen zit?

Het forum wordt meer gebruikt om anderen aan de schandpaal te nagelen. Is het niet de directie of persmedewerker van een circus omdat er een foutje in een persbericht staat, dan is het wel de Commissie Klassiek Circus die zich zou hebben beziggehouden met iets waarvoor deze niet is opgericht. Of de organisatie van het kerstcircus in Tilburg die niet zou weten wat er nou wel of juist niet in de voorstelling zit. Er wordt gedramd totdat "de waarheid" vanuit het circus wordt medegedeeld. Met de kerstperiode in het vooruitzicht is dat geen prettige gedachte. Al weten we inmiddels wel dat "het kerstkindje" uiteindelijk ook aan een soort Schandpaal werd genageld.


Fakir, Verweggistan, 3 december 2013


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2013 12 03] Schandpaal
BerichtGeplaatst: wo dec 04, 2013 10:48 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Vervelend nou dat onze normaliter zo goed ingelichte fakir ineens overal schandpalen ziet. En deze column daar ook aan ophangt.

De zaken die hij noemt zie ik ook wel, maar zou ik anders willen noemen. Zoiets als : tourmanagement is een serieuze zaak". Het gebeurt inderdaad nog al eens dat door allerlei soorten van miscommunicatie er verkeerde tourinfo verschijnt op dit forum of in andere media. En daar wordt dan over heen- en weer gediscussieerd, en over meer schijven dan nodig is. Er zijn al regelmatig oproepen gedaan naar tourmanagers om de tourinformatie direct op te sturen naar de mensen die de diverse circuskalenders beheren. En eventuele wijzigingen daar zo snel mogelijk achteraan. De agendabeheerders doen hen best zo weinig mogelijk fouten te maken, dus als er iets niet klopt dan wordt dit ook gemeld. Ongeacht of het een grote stad is of een klein dorp.

Sommige circussen sturen op onregelmatige basis hun tourinfo, maar de agendabeheerders moeten alert zijn op wat er verder in de media verschijnt. Ik zou een groot compliment willen geven aan de pr man van Renaissance, die stuurt me al jaren trouw alle info door. (Andy bedankt!) En ook moeten we het hebben van leden zoals Circusboy, die trouw de Belgische tourinfo hier plaatst. En de andere forumleden die te pas en te onpas hun tourinfo hier plaatsen.

Dus circussen: "GEEF AL UW TOURINFO DOOR AAN ONS" dan is onze Fakir weer iets minder ongelukkig. (en zijn uw data up-to-date)

Verder is het al jaren een sport op dit forum om in de aanloop naar het (zomer of winter) seizoen de programma's van de komende circussen te doorgronden, en als eerste met een belangwekkend nieuwtje te komen. Dit hoort er gewoon bij, de namen komen en gaan. Zelfs middenin het seizoen. Zonder schandpalen.

Fakir heeft wel gelijk wat betreft de reportages. De fotografen en recensenten leggen tegenwoordig hun ei heel gemakkelijk op een vluchtig medium als facebook (bestaat dat over een jaar nog of gaat daar ook op afzienbare tijd de stekker uit zoals bij hyves gebeurt). Wat ik helemaal betreur is dat een ballorig forumlid al zijn reportages offline heeft gegooid nadat hij het hier ineens niet meer zo leuk vond.

Wat dit forum betreft... aan alles komt een eind dus dit soort medium zal ook ooit uit de gratie raken. Er kan een tijd komen dat er geen berichten meer geplaatst worden en dat ik geen zin meer heb om te beheren en modereren. Maar ik zal het forum nooit weghalen, het zal altijd (alleen-lezen) online blijven als een gigantisch circus archief. Dus dames en heren fotografen en recensenten: uw foto's en recensies blijven misschien niet eeuwig, maar wel lang bewaard.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [2013 12 03] Schandpaal
BerichtGeplaatst: zo dec 15, 2013 2:14 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:21 am
Berichten: 311
zolang er mensen zijn, zijn er meningen die verschillen. In onze moderne samenleving moeten wij, net zoals toen deze er nog niet was, daar mee dealen. Iemand heeft een mening, overziet een situatie en ventileert dit. Zonder te weten wie die persoon is nemen wij dit tot ons en trekken dan onze eigen conclusie. Mee eens/klein beetje eens/ geheel niet mee eens. alle 3 de mogelijkheden hoeven geen reden te zijn om op dit bericht te reageren, maar het bericht eens goed in ons geheugen door te laten werken. Fakir deelt soms rake klappen uit, maar dat is zijn functie hier dacht ik zo.
En o ja, er zijn in onze moderne digitale wereld meerdere kanalen waarop je liefde voor het circus kunt deponeren, maar bedenk dat het op die andere kanalen maar voortvluchtig is en hier zelfs in het archief kan belanden.

_________________
Het nieuws van vandaag...is morgen weer oud.
Hadeja is Hans (de Jager)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.