Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:23 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 11:00 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Suzanne Uilenbroek ging met haar dochter naar Circus Bolalou:

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... het-circus

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 3:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad, in Amersfoort vorige week.
Ze deed haar werk grondig en verdiepte zich goed in de huidige stand van zaken.
Wellicht mede dankzij de activiteiten van haar collega Beau van Erven Dorens bij Renz International.

Ze schreef dan ook een mooie en oprechte column, die het bewaren waard is.
Vandaar dat ik hem kopieer.
Het enige jammerige is dat ze de naam van het betreffende circus nergens noemt, en dat verdienen ze toch wel!
Tijger deed dat terecht al wel........

'Gast' in haar relaas is Parick Cramers van de Stichting Circus Cultuur. Je moet tenslotte ergens de juiste informatie vandaan kunnen halen.
Het zou meneer Cramers sieren een tikkeltje positiever te staan ten opzichte van de traditionele circussen die er vandaag de dag nog te zien zijn.
Dat begint al met zijn afronding van het aantal bedrijven naar beneden.......
Alsmede zijn toch behoorlijk negatieve slotconclusie.
Beide sieren hem bepaald niet!


Allemaal naar het circus

Het circus was in de stad. Op het grote veld waar normaal mensen de hond uitlaten en bootcampclubjes hun oefeningen doen, stond een rij caravans.
Geitjes liepen los. Lama’s, kamelen, koeien en pony’s stonden binnen een omheining. De rood met witte circustent werd opgebouwd.
Mijn dochter wilde de pony’s aaien, maar de lama brieste vervaarlijk en een hond blafte.
De koe bonsde zo hard tegen het hek, dat ze elk moment kon uitbreken.

"We gaan zaterdag naar de voorstelling kijken”, beloofde ik mijn dochter om haar mee te krijgen bij de semi-wilde dieren vandaan.

Het circus is voor mij een mysterieuze wereld van vreemde rondtrekkende artiesten.
Je bent welkom bij de voorstelling, maar tegelijkertijd zijn de circusmensen gesloten en op zichzelf.
Dat mysterieuze is natuurlijk een belangrijke troef, want wie gaat er naar een voorstelling in een tent als er slechts ‘gewone mensen’ een optreden verzorgen?

De circuscultuur staat op de lijst met immaterieel erfgoed. De allereerste circusvoorstelling in Nederland werd in 1796 in Delft georganiseerd.
Daarvoor traden artiesten op de kermis op. Vooral tussen 1945 en 1960 was het circus populair in Nederland.
Nu zijn er nog ongeveer twintig circusgezelschappen en verdienen ongeveer 250 mensen de kost als circusartiest.
Van die traditionele gezelschappen die rondreizen met caravans zijn er niet meer zoveel.
Volgens Patrick Cramers van de stichting Circus Cultuur zijn er nog een stuk of vijf in Nederland.

"De uitdaging van levend erfgoed is dat het zich moet blijven ontwikkelen", zegt Cramers. "Daarom zijn er ook twee HBO-opleidingen die opleiden tot circusartiest.
Studenten leren daar niet alleen hoe ze een circusact samenstellen, maar ook over de geschiedenis van het circus en ondernemerschap.
Ongeveer 30 studenten per jaar studeren af als circusartiest. Je ziet dat er daardoor nieuwe concepten ontstaan."
Cramers vertelt over moderne circusgezelschappen die voorstellingen maken die op festivals als Oerol of de Parade niet misstaan.

Bij mij in de stad was er geen sprake van een modern circus dat een superstrakke voorstelling in elkaar had gedraaid.
De kaartjes moesten we contant afrekenen bij de snackkraam.
In de tent praatte Steffie, die ook de kaartjes had verkocht, de show aan elkaar.
Ze zou in de voorstelling ook optreden bij de clowns-, jongleer-, cowboy- en kamelenact.
Haar man Dennis dresseerde de pony’s en kamelen, jongleerde, gooide met messen en stuurde twee lama’s en twee koeien de piste rond.
Dochter Caitlinn van vijf jaar wierp kushandjes naar het publiek nadat ze had gehoelahoept en Valentino liet een hele rits honden de polonaise lopen.
Helemaal aan het einde van de voorstelling deden ook de kinderen Jaslene van drie en Davinio van twee een kunstje.

Vorige week was in het programma Beau Five Days Inside te zien dat het er bij circus Renz International op vergelijkbare wijze aan toe gaat.
De hele familie werkte dag en nacht om een voorstelling neer te zetten.
Niet omdat het een baan is, maar omdat het hun leven is.
En elke keer was er weer die spanning: komt er wel genoeg publiek?

Een simpele rekensom leerde dat in de circustent waar wij op zaterdagmiddag zaten een kleine 2000 euro werd omgezet.
Verdeeld over pakweg vijf artiesten en met aftrek van kosten, rees bij mij de vraag hoe lang zo’n traditioneel circus kan blijven bestaan.
Cramers van de stichting Circus Cultuur is sceptisch. "Ik zou niet in hun schoenen willen staan als ondernemer”, zucht hij.
“Circussen moeten echt met hun tijd meegaan. Ze moeten hun publiek serieus nemen en nadenken over nieuwe concepten en fatsoenlijke lonen.
Gelukkig is er een aantal die dat doen."

Zo eenvoudig is het natuurlijk.
Als het publiek niet meer wil betalen om vuurspuwers, jonglerende acrobaten en steigerende pony’s te zien, dan houdt het op voor de traditionele rondreizende circussen.
Bij de familie Renz sloot Beau af met de woorden “allemaal naar het circus”.
Ik kan mij daar slechts bij aansluiten: gaat dat zien! Zolang het nog kan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 4:34 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Citeer:
Het zou meneer Cramers sieren een tikkeltje positiever te staan ten opzichte van de traditionele circussen die er vandaag de dag nog te zien zijn.


Deze meneer komt helemaal niet op voor de belangen van ''het Circus''.
Check maar even wat hij tot heden zoal heeft uitgevoerd en waar hij betrokkenheid bij heeft. Te vrezen valt dat het een academische praatpop voor o.a. Codarts en het ''nieuwe Circus'' is. Daarbij is de man ook nog lid van- / of actief voor een politieke stroming waar men het geenszins heeft begrepen op het traditionele circus (D66). Je zou derhalve kunnen stellen dat het traditionele circus helemaal niets van deze heer hoeft te verwachten.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van die andere ''belangenclub'' - de VNCO
Daar neemt men geen enkele moeite om inhoudelijk op informatieverzoeken te reageren - het is ongehoord, onfatsoenlijk en volstrekt onzakelijk: een representant van deze mooie bedrijfstak onwaardig.

Kort samenvattend:
Het zijn vaak praatjesmakers die in feite op circusgebied van toeten noch blazen weten (circussen uitgezonderd) - maar wel graag vooraan staan te dringen als er iets te halen valt.
Of, zoals nu ook weer mag blijken, zodra de media zich komt melden - want alleen dan zijn de praatpoppen er als de kippen bij om zich te doen gelden.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Laatst gewijzigd door FrankCirc op wo mei 29, 2019 5:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 4:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Naar ik begrepen heb is de VNCO tijdelijk in ruste, in afwachting van een nieuwe samenstelling en opzet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Didier schreef:
Naar ik begrepen heb is de VNCO tijdelijk in ruste, in afwachting van een nieuwe samenstelling en opzet.


Welnu, mijn beste Didier....
Dat is geen enkel excuus om inhoudelijke informatieverzoeken te negeren.
De boel af te doen met een wel zeer knullige reactie in de PB op Facebook en twee regels per email.
In geen van die twee ''reacties'' maakte men overigens gewag van deze ''pauze''.
Je zou inmiddels na ommekomst van zo'n dikke acht weken haast gaan denken dat men de boel daar niet op orde heeft.

Nogmaals: volstrekt onzakelijk en een representant onwaardig.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 5:30 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Laten we maar weer terugkeren naar het oorspronkelijke onderwerp: de fijne recensie over Bolalou. Het is inhoudelijk een mooi stuk, godzijdank is dat ook nog mogelijk en lijken er dan toch ook nog schrijvers te zijn die wel tijd besteden aan een fair stuk over een circus.

Wellicht is het goed en nuttig om het een andere keer elders eens over de beroepspraatpoppen te hebben.
Want daar lijken er genoeg van te zijn - maar het traditionele circus schiet er geen flikker mee op.

Over naar Bolalou. :clown

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.