Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 16, 2024 10:34 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Gent (B) met RM Malter
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 12:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
GENT
Kerst- en Nieuwjaarscircus met RM Malter
18 december - 9 januari
voor agenda:
http://www.deleeuwtekstbureau.nl/agenda ... anguage=nl

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gent (B) met RM Malter
BerichtGeplaatst: zo dec 05, 2010 7:42 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5414
Locatie: Belgie
http://kermisland.be/index.php/nieuws/5 ... -gent.html


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gent (B) met RM Malter
BerichtGeplaatst: vr dec 10, 2010 8:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Ook de pastoor komt naar het circus met zijn gevolg....

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101210_001

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gent (B) met RM Malter
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 6:30 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
GENT - Onze Belgische circustrots Rose-Marie Malter heeft sedert zaterdag de tenten opgeslagen aan de Watersportbaan in Gent voor een programma met nationale en internationale circusacts tijdens de kerst- en eindejaarsperiode. Als circusliefhebber in hart en ziel gingen we alvast een kijkje nemen aan de Yachtdreef.

Lees hele artikel op http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101219_002

met flinke fotoserie!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gent (B) met RM Malter
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 6:31 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
'Circus is een virus'
CIRCUS MALTER BLIJFT VOOR VERMAAK ZORGEN, OOK ZONDER DIEREN

GENT - Ver weg van de winterse gezelligheid van de Gentse binnenstad heeft Circus Malter zijn tenten opgeslagen aan de Watersportbaan.

In de tent die dienstdoet als inkomhal, weten enkele kleuters geen blijf met hun enthousiasme. De meisjes staan ongeduldig te springen op hun winterlaarsjes en wijzen vol verwachting naar de grote tent waar het spektakel zal plaatsvinden. Voor het eerst in hun prille leven trekken ze naar het circus. 'Wij willen de clowns zien!', roept de jonge Elena. Haar vriendinnetjes beamen: 'Ja, de clowns!'

Aan de ingang controleert Tamara Tychko de kaartjes. Ze doet dat als vrijwilliger, 'uit liefde voor het circus'. Toen haar zoon Sacha drie was, trok ze voor het eerst naar een circusshow met hem. 'Hij zat met open mond te kijken. De volgende dag wou hij er opnieuw naartoe', herinnert Tamara zich.

Ondertussen gaan moeder en zoon (17 ondertussen) al vijf jaar mee op tournee met Circus Rose-Marie Malter. 'Het is geen passie, maar een virus', lacht Tamara.

In de grote circustent is het lekker warm, ondanks het ijzige weer buiten. Als we even informeren hoeveel stookolie het circus per dag verstookt, beginnen de medewerkers te rekenen. '1.500 liter', zegt Sacha uiteindelijk. Per dag? De vraag lijkt Sacha te verbazen. 'Ja, ja, per dag', knikt hij stellig.

Zo meteen begint de allereerste show van de reeks die het circus gedurende de kerst- en nieuwjaarsperiode zal brengen. Mondjesmaat druppelt er volk binnen, maar uiteindelijk zal slechts een kwart van de tribunes bezet zijn. Enkele gezinnen nestelen zich in de 'loge' - de plastic tuinstoelen die het dichtst bij het podium staan. Op de achtergrond speelt oude jazz.

De twee kinderen van Bart Bouqué zitten met grote ogen op de eerste rij. 'Het is zeker vijftien jaar geleden dat ik zelf nog eens in een circus ben geweest', zegt Bouqué. Het lijkt hem niet te storen dat er geen dieren zijn. 'De show zal allicht eerder humoristisch en artistiek zijn', vermoedt hij. 'De sfeer in zo'n circus is nog altijd iets aparts. Het zal de kinderen allicht nog lang bijblijven.'

De lichten doven, de show begint. Het publiek krijgt vooral acrobatische acts te zijn, gekruid met de nodige humor. De vele kinderen in de tent hebben weinig aanmoediging nodig om te lachen en met de handjes te klappen.

Na afloop vraagt master of ceremony Pierro Malter of het publiek zich geamuseerd heeft. 'Jáááá!', klinkt het overtuigd uit vele kindermonden. Het verzamelde circusgezelschap neemt een minutenlang applaus in ontvangst. Het gezicht van Lily, het driejarige dochtertje van Bart Bouqué, straalt. 'Het was heel leuk', zegt het meisje. 'Ik heb veel gelachen.' Met haar armen probeert ze te tonen hoeveel ze gelachen heeft. 'Zóveel!'

Ondanks de positieve respons is Pierro Malter even later niet helemaal tevreden. 'Er ontbreekt nog iets in de show', mijmert hij. Malter nodigt ons uit in zijn caravan, veeleer een appartement op wielen. 'Pas op als je binnenkomt, er zit stroom op de deur', waarschuwt hij. Inderdaad, we merken het. 'Sécurité', grijnst de man. 'Ik heb een huis in Moerbeke-Waas, maar daar heb ik de voorbije twaalf jaar eigenlijk niet meer gewoond.'

Pierro Malter is de zoon van Rose-Marie. 'Ik ben de vierde generatie', vertelt hij. 'Sinds mijn twaalfde werk ik in het circus. Ik reed toen al rond met vrachtwagens. Mijn moeder schilderde een snor op mijn bovenlip zodat ik er ouder uit zou zien.'

Malter kan er niet meteen zijn vinger op leggen wat er ontbreekt. Dieren misschien? Aan zijn blik zien we dat dat een gevoelig punt is. 'Een show zonder dieren, dat is echt heel spijtig. Onze dieren werden niet mishandeld, maar nu worden wíj wel mishandeld.'

Het zit Malter bijzonder hoog dat gemeentebesturen internationale acts als Cirque du Soleil verkiezen boven de Vlaamse familiecircussen. 'Het deed pijn dat we hier in de herfstvakantie niet mochten staan. De stad Gent liet liever een paardenshow komen. Ik ben gaan kijken: de tickets kostten tientallen euro's terwijl de dieren graatmager waren. Halverwege de show ben ik het afgetrapt, wat ik anders nooit doe.'

'Ik zal vechten voor meer respect voor de circustraditie', zegt Malter strijdlustig. 'Volgend jaar zullen we hier weer staan met dieren. Ja, met olifanten en misschien zelfs met tijgers of leeuwen.'


http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=FM33VG08

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za dec 25, 2010 12:40 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
GENT - Voor al wie aan Kerstmis nog een andere betekenis wil geven dan kalkoen of foie gras is er de speciale kerstviering op 25 december in circus Rose-Marie Malter aan de Watersportbaan te Gent. Het circus zal dan uitzonderlijk gedurende enkele uren voor iedereen een oord van gebed in het algemeen en Kerstviering in het bijzonder worden.
Op die dag wil men terug aangeknopen met een aloude traditie waarbij in het circus een eredienst van en voor foorreizigers en circusmensen wordt gehouden, maar waarbij iedereen meer dan welkom is.

Reeds 25 jaar lang stellen Jean Gebruers-Malter en zijn familie hun circustent belangloos ter beschikking van de foorreizigers om hun jaarlijkse kerstdienst en bijeenkomst te vieren. Een ideale gelegenheid voor deze reizende mensen om veraf verblijvende familieleden terug te ontmoeten en de familiebanden terug aan te halen onder de circustent.

De Eucharistiedienst zal voorgegaan worden door pater Kristiaan Van der Linden en pater Etienne Van Hamel en zal aanleiding zijn tot een samenkomst en uitwisseling van kerstwensen in deze bijzondere en unieke omgeving en sfeer.

Hiermede knopen de initiatiefnemers aan met de langvervlogen geschiedenis van toen circussen nog op de kermissen stonden. Vele oudere gentenaars herinneren zich vast nog de prachtige circusoptredens vroeger tijdens de halfvastenfoor op het St. Pietersplein.

Ook alle inwoners van Gent en omstreken zijn bij deze van harte uitgenodigd op deze kleurrijke, unieke Kerstviering op 25 december om 11 uur. De toegang is uiteraard gratis. Tijdig aanwezig zijn is, gezien de te verwachten grote opkomst, wel sterk aanbevolen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.