Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 1:36 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 9:03 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Op zondag 9 januari reisde ik naar het European circusfestival in Luik (allerlaatste show). Graag wilde ik het nummer van Lars Holscher weer eens zien, aangezien deze vrijwel altijd ver weg zit (komend seizoen in Scandinavie). Lars Holscher was in 2003 bij circus Royal te zien. Hij werkte daar op een goede manier met de Afrikaanse solo olifant Sonja. Bijzonder aan Sonja is dat Lars haar gekocht had van het toen nog in Oostenrijk reizende Belly Wien. Hij had haar samen gekocht met nog een Indische olifant met dusdanige gezondheidsproblemen dat hij kort na aankoop er nog maar 1 had.

Aangezien een olifant alleen een uiterst ongewenste zaak is (en in Duitsland volgens de regels bovendien verboden!) moest hij er nog een soortgenoot bij. (Belly had niets meer. De laatste Belly olifant, de Indische Seila, was verkocht aan Renz Berlin (wat daarmee 5 olifanten had). Interessant is dat op de restauratiewagen van Belly Wien nog altijd mooie foto's hangen van deze olifanten in de Oostenrijk tijd.)

In 2005 wilde Lydia Togni 2 van haar 3 olifanten kwijt. Dehli en Vana Mana. Op het allerlaatste moment voordat deze met pensioen naar Ouwehands Dierenpark Rhenen zouden vertrekken werden ze daar geweigerd vanwege pootproblemen bij Dehli (die al 2 keer niet op kon staan en overeind getakeld moest worden door de brandweer). Een tip voor Lars leidde er toe dat hij nu met een trio olifanten werkt.

Een olifant die door een dierentuin ongeschikt wordt verklaard en dan naar een circus gaat is iets wat je meestal juist andersom ziet. Reden om in Luik eens een kijkje te gaan nemen.

Wat ik zag is een niet te ingewikkeld nummer waarbij de nadruk ligt op de menselijke prestaties (spagaat van de partner van Lars tussen 2 olifanten, onder olifant liggen, handstand van Lars op stoottanden). Dehli heeft uiteraard een bescheiden rol op de achtergrond. Zichtbaar is een stijve voorpoot.

De combinatie van Afrikaan en Indische olifanten in 1 nummer is wel mooi om te zien. (Krone kan dat ook, maar houdt tijdens het zomerprogramma de Afrikanen de laatste jaren op stal.)

Het was een circusfestival. Lars kreeg een prijs uitgereikt door de directeur van Americano.

Een ander interessant dierennummer was hier nog dat van Kid Bauer. Naast zijn witte en 'gewone' leeuwen had hij vorig jaar 1 tijger. Nu zijn dat er 3, al komen de 2 nieuwe (nog?) niet de piste in. Opvallend is dat hij zijn commando's door een microfoon roept. Nadeel van dit geroep vind ik dat het zijn uitgebreide nummer nogal onrustig maakt.

Naast mooie ballet optredens maakte deze show in totaal op mij niet zo'n heel grote indruk. Ik miste een stuk tempo. Het kan ook zijn dat ik na de vele wintercircussen enigszins circusmoe was geworden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.