Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 4:19 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2011 11:58 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Geen circusfestival, eerder een rariteitenkabinet:

Den Haag 28-30 december
Groningen 5-7 januari
http://www.carnivale.nl

Was er vorig jaar ook, wegens groot succes geprolongeerd.
De vrolijke website geeft een aardig idee.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2011 12:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wintercircus met een knipoog:
FESTIVAL CARNIVALE IN DEN HAAG EN GRONINGEN

Wintervuur in Antwerpen? Nou, dat kunnen wij natuurlijk ook!

Op het spoor gezet door een artikel in het Dagblad van het Noorden van woensdag 7 december 2011, waarin uitgebreid vooruit geblikt wordt op de 2e editie begin januari in de Oosterparkwijk. Op het Joppe-terrein aan de Klaprooslaan om precies te zijn, bij mijn weten het park achter de plek waar in het verleden het stadion van FC Groningen stond. Herhaald vanwege het grote succes van vorig jaar! Van donderdag 5 t/m zaterdag 7 januari 2012, jammer genoeg maar drie dagen!

Want het belooft! Hier volgen wat omschrijvingen uit de mond van de organisatoren opgetekend door Diane Romashuk van eerdergenoemde krant: We gaan terug in de tijd, terug naar de sfeer en bezienswaardigheden van de rondtrekkende freakkermis van ruim 100 jaar geleden! Maar met een hedendaagse knipoog. Niets was in die tijd te gek. Vermaak was in die tijd een mix van onder andere oorspronkelijke kermis, theater en circus met mens en dier. Met in de Afdeling Biologische Rariteiten de zogenaamde freaks, mensen en dieren met een afwijking, zoals reuzen, dwergen, misvormde en zelfs ernstig zieke mensen. Met in de Afdeling Wetenschap onder meer vuurvreters en zwaardslikkers. En dat alles in een nostalgische aankleding die voor een magische sfeer zorgt!

Inderdaad, in een tijd van toenemende vergrijzing beloftevolle zaken uit veler jonge jaren. Zoals bij mijzelf, ik kan het niet langer verbloemen. Want ik herinner me nog heel goed al die afwijkende zaken als het hoogtepunt van een bezoek aan de kermis. En in het circus, vroeger nauw verweven, later ieder een eigen weg gegaan. Maar ook daar zag (en zie je nog steeds) dingen die je niet iedere dag ziet! En daar gaat het om!

Want, behalve dat iedereen, jong en oud, op het Festival Carnivale ook zelf mag optreden –ha, eindelijk een droomwens in vervulling!- zal het publiek (ook toen uiteraard al hooggeëerd, immers: de bron van inkomsten…) kunnen genieten van, ik pak er maar een paar uit, Miss Volta, de vrouw die bestand blijkt te zijn tegen niet minder dan 380 volt! De door de ogen ademende Ghani! Het Verschrikkelijke Ontembare Monster! De Boeienkoning Mendozi! En, als klap op de vuurpijl: het Phenominarium, een wezen, half kip, half mens! (Als dat maar niet de uit Barneveld ontsnapte verschrikkelijke meneer De Knegt zal zijn!). Recent kwam ik nog een Friedländer-afbeelding van de vrouwelijke tegenhanger tegen: half vrouw, half pauw, 100 jaar geleden te zien in het circus!

Volgens organisator Frans Kerver is ‘illusie’ het toverwoord. ‘Zo was er vorig jaar een vlooientheater. Iedereen wist dat het nep was, mensenvlooien komen nauwelijks nog voor. En toch genoot het publiek in volle teugen! Humor is de belangrijkste toegevoegde waarde. Daardoor kunnen de mensen griezelen met een knipoog!’

Op zoek naar (nog) meer informatie kwam ik wel de website van de organisatie tegen, met daarop een leuk filmpje van vorig jaar. Maar geen verdere doorklikmogelijkheden. Kijk en probeer zelf maar: http://www.carnivale.nl .
Wel zag ik daar dat vooraf aan Groningen een soortgelijk spektakel plaatsvindt in het Haagse Huygenspark op 28, 29 en 30 december 2011.
Tot slot vermeldde het krantenartikel –dat niet terug te vinden is in de interneteditie van het DvhN- (kennelijk niet belangrijk genoeg….) dat de deelnemers vorig jaar in een ouderwetse optocht door de wijk trokken. Op bijgeplaatste foto compleet met diverse aanspanningen. Ha, ook nog paardjes in de baan!

CIRCUSMUZIKANT
Ja, dat was een leuke krant, die van gisteren. Want behalve bovenstaande uitgebreide aankondiging (helaas waarschijnlijk uitsluitend in de editie Stad en Haren, maar toch…) trof ik verderop nog meer ’circusnieuws’, namelijk een interview door Marieke Kwak met Kris Tiemens uit Emmen, de 26-jarige bassist van het orkest van Martin Hanson’s Wintercircus. Daarin vertelt hij uitvoerig hoe hij vorig jaar voor het eerst daar terecht kwam, terwijl hij normaal gesproken op podia als Paradiso te vinden is. En hij vertelt uitgebreid over de voorstelling zelf, en dat is natuurlijk erg mooi met optredens in onder meer Stadskanaal, Groningen (niet minder dan Martini Plaza) en zijn eigen woonplaats Emmen voor de boeg.
Zo vertelt hij dat er met regelmaat een acrobaat voor hem langs vliegt of de ballen van een jongleur. En over alle dieren als paarden, ezels en de prachtige witte honden, die volgens hem, het populairst zijn. Laatst was hij namelijk vergeten zijn oortje in te doen en hoorde toen een opvallend ‘Ooooooooooh’ vanuit de zaal -met veelal jeugdig publiek- toen die opkwamen!
(Voor mij geen verrassing, ik reageerde eerder al op de foto’s met een dergelijke verwachting).
Jammer genoeg vergat hij in het verhaal de loopeenden te noemen. Want dat was, gezien de achternaam van de interviewster, toch wel zo attent geweest!

Overigens is dit interview, naar ik aanneem, wel verschenen in alle edities, maar ook niet terug te vinden in de interneteditie. Zo belangrijk is circus voor ons wel, maar niet voor iedereen, moet je maar denken!

Op onderstaande foto ziet u Kris uiterst rechts.

Afbeelding

Tekst: Didier Eldik
Foto: Sjaak van den Heuvel


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2011 5:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog even over dat attent zijn van Kris (de bassist) naar de verslaggeefster (Marieke Kwak). Daar zelf nog niet eens lang genoeg over nagedacht. Want op het moment van schrijven kende ik de namen van de loopeenden al, gevonden op de site van het Wintercircus. Ze heten namelijk Wammes, Waggel, Willy, Kwik, Kwek en (hoe raadt u het...) Kwak! Inderdaad, toeval bestaat niet!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 16, 2011 2:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2011 6:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ha, eerst even een korte zakelijke mededeling: de site van het Festival Carnivale -voor de link zie boven- is al enige tijd actief! Zowel wat Den Haag als Groningen betreft is er veel nieuws op te vinden! Kijk maar snel....
(Ach, voor het gemak kan ik hem ook even herhalen: http://www.carnivale.nl )

Zondagmiddag (18 december) werd ik aangenaam verrast door de aanwezigheid van een fraal wit semi-historisch circuswagentje op de Grote Markt in Groningen! Zeer opvallend, pal naast de kerstboom!

Afbeelding

Het vanwege de koopzondag in ruime mate aanwezige publiek kon het niet ontgaan. Borden maakten de reden duidelijk, circusdirecteur Frans Kerver liep hoogstpersoonlijk in een opvallend mooie oranje (!) uniformjas uitbundig te flyeren. Een volkomen logische keuze, die kleur, in het jaar dat het jeugdcircus waar hij ook van alles mee te maken heeft (Santelli) een Appeltje van Oranje won! Nota bene door Prinses Máxima op haar eigen verjaardag uitgereikt in Paleis Noordeinde, in aanwezigheid van zowel haar man als de Koningin! Maar daar hebben we het nog wel eens over....
Want in die mooie, van echt houtsnijwerk voorziene woon- en werkwagen gebeurde van alles. Wie zagen we daar? Was dat niet de wereldberoemde Magiër Celsius, de reizend illusionist, presentator en entertainer? De man die er al meer dan 25 jaar om bekend staat de werkelijkheid te kunnen laten verdwijnen? Ja hoor, in hoogsteigen persoon! Welbespraakt lokte hij, met fantastische verhalen over recente ervaringen in Londen, Barcelona en Parijs de voorbijgangers in Groningen naar binnen!

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo heel moeilijk, want het mini-theater bood slechts plaats aan (circa) tien personen per voorstelling! Die overigens gratis waren, nou daar zijn ze in het Noorden ook wel tuk op! Neemt niet weg dat het hem toch maar even lukte om bijvoorbeeld twee mensen op bepakte OV-fietsen naar binnen te praten!
Slechts een korte sponde tijds was hij tijdens zijn vervoerende wereldreis te Groningen, want zeer binnenkort riep de plicht hem weer te 's Gravenhage, waar hij op doorreis naartoe was. En wis en de drommel kwam hij bij het krieken van het Nieuwejaar weerom naar de Martinistad om in het Oosterpark zeer veel volk versteld te doen laten staan!

Afbeelding

Overigens, en ook dat vindt u uitgebreid op de site, wordt er voor het Festival Carnivale nog een aantal vrijwilligers gezocht. Op die site kunt u zich ook aanmelden. Voor een ongetwijfeld schitterende tijd! En heel veel kijkjes àchter de schermen!

Het laatste nieuws op de site onthult overigens nog wel een tamelijk dramatisch probleem: het Vlooiencircus, onderweg naar de Groningse hoofdstad, ondervindt ernstige problemen aan de Duitse grens: de vlooien hebben ruzie gekregen met de Duitse herders van de grenspolitie!! De vlooien schijnen op dit moment aan de winnende hand te zijn, nu maar hopen dat ze afscheid kunnen nemen van het herdersbloed en verder willen reizen....

Nog een nieuwtje, nog niet te lezen op de site, maar exclusief voor Circuswereld onthuld door de directeur: inmiddels is ook de komst van de Vrouw met de Vier Borsten naar Groningen verzekerd!! Kijk, dat is nog eens een primeur, en erg goed nieuws! 'Maar pas op hè', voegde hij er direct aan toe, mijn verlekkerende blik waarnemend, 'Kijken mag, maar aankomen niet!'
Heb je dat weer....


tekst: Didier Eldik
foto's: Festival Carnivale


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2011 7:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou, zelf nog wat toevoegingen, toen ik het schreef had ik de foto's niet bij de hand. Het meeste spreekt voor zich. Op de eerste foto staat op de achtergrond het Stadhuis van Groningen, dat u het maar even weet. En als u heeeel goed kijkt ziet u, links van de wagen, de circusdirecteur met zijn oranje jas in actie, half vescholen achter een passante.
Van de kerstboom, prominent in beeld, mocht de elders besproken wethoudster Karin Dekker onlangs de verlichting ontsteken. Daarbij bleek dat zij, behalve van bezuinigingen op de Drafbaan, ook geen verstand van kerstbomen heeft! Ze noemde de boom bij die gelegenheid: de mooiste die Groningen ooit gehad heeft! Nou, neem me niet kwalijk, kijk maar eens goed. Het moet een gigantische reus geweest zijn, de stam is nu onderaan nog wel 80 cm in doorsnee. En zie die onderste takken: aan de voorzijde liggen ze op straat, aan de achterkant kun je er onderdoor lopen! Nee, zo hoort dat niet bij een fatsoenlijke kerstboom, die had best een beetje gefatsoeneerd mogen en kunnen worden!
Op de achtergrond bij de lokkende Magiër Celsius ziet u de Martinitoren, na de Dom van Utrecht de hoogste toren van ons land. D'olle grieze, is de naam in het plaatselijk dialect.... En die naam doet hij zeker eer aan...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 3:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op de openingsdag (woensdag 28 december 2011) wezen kijken in het Haagse Huygenspark. Dat ligt een paar minuten vanaf station Hollands Spoor (hoofduitgang rechtdoor, als de weg iets naar links buigt ligt het park rechts...), je kunt ook zeggen aan de centrumzijde van het Rijswijkseplein, nog altijd bekend bij veel haringhappers...
Zag er prima en verzorgd uit, geheel omgeven door hoge geblindeerde hekken. Mooie antieke Franse kassawagen.
Want hiet moet voor het hele terrein entree worden betaald, in tegenstelling tot volgende week in Groningen.
Een gedurfde plaats, dat park. Heel vroeger een sjieke buurt, nu grenzend aan een stadwijk waar geen blanke meer woont... Wat dat betreft kan ik over het succes niet oordelen. Wel dat, wat we in de theaterwereld 'het Festivalpubliek' noemen, de weg vanaf het eerste uur heeft kunnen vinden. Mensen met culturele interesse, vaak ook nog ruim voorzien van jeugdig kroost. Overdags dan, want toen was ik er.
Dat was gelijk ook wel jammer, veel attracties begonnen pas 's avonds met de voorstellingen. En een enkele was zelfs nog in aanbouw!
Een lange oprijlaan, met grote Friedländer-posters van minder normale mensen, zoals vroeger te zien in circussen en op kermissen. Met als gasten èchte kleine mensen, laat Randy Newman het maar niet horen!
Ruim voldoende (gratis) sanitaire voorzieningen, een EHBO-wagen, de speeltuin van het park in het festivalterrein opgenomen (handig...) en dan overal verspreid nieuwsgierig makende tenten en theatertjes. En een mooie historische zweefmolen, zien de kindertjes in het Westen vast ook niet elke week...
Verder een levensgrote lekker warme eet- en drinkgelegenheid met van alles te koop, van cappuccino tot glühwein en van erwtensoep tot complete maaltijden. Waar druk gebruik van werd gemaakt... Met knutselmogelijkheden voor de kids.
Jammer dat zoiets leuks dan maar drie dagen duurt, vandaag alweer de laatste dag.... Heb je geluk wanneer je in de buurt woont...
Zou eigenlijk een week (ofzo) moeten duren, maar dat is natuurlijk moeilijk in deze periode met feestdagen...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 4:25 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op de valreep voor Groningen nog maar even wat aandacht, dat is nooit weg!
Het Dagblad van het Noorden van vandaag (woensdag 4 januari) meldt dat de openingsdagen in de noordelijke hoofdstad wellicht een dag worden opgeschoven (van 6 t/m 8 januari i.p.v. 5 t/m 7) doordat men gisteren vanwege de hevige storm onvoldoende heeft kunnen opbouwen. Maar niets met zekerheid, ook niet op hun site. Ga voorlopig dus maar uit van de oorspronkelijke data....
Vandaag zouden de artiesten arriveren in een feestelijke optocht en die zou gewoon doorgaan. Voorafgegaan door de 'Ganzenfanfare' (echte gedresseerde ganzen, diertjes dus...) trekt men door de stadswijk Oosterpark (niet te verwarren met Oosterpoort, een andere wijk).

Nog even 'ere wie ere toekomt': de foto's van het voorproefje onlangs op de Grote Markt in Groningen waren van de hand van Douwe van Oven, overigens tevens de bouwer van het schitterende circuswagentje!

Dan nog wat nieuwe plaatjes.
Eerst een sfeerbeeld van Den Haag.

Afbeelding

Vervolgens Miss Volta, nu wat duidelijker.

Afbeelding

Dan alweer een sfeerfoto, dit keer van vorig jaar.

Afbeelding


En tot slot, wie zien we daar? Nee hè, het zal niet waar zijn! Nu moet ik de mensen in Groningen toch echt heel erg waarschuwen. Want dit komt niet goed, dit kan echt niet! Want wie zie ik daar op de foto? Niemand minder dan mijn eigen broertje Arnold, tegenwoordig beter bekend als Het Monster van Clinch. Inderdaad, ooit ontstaan omdat we in onze jeugd altijd met elkaar overhoop lagen...

Afbeelding

Heel vroeger heette hij ook wel De Duivel van Delft, De Schrik van Scheveningen, De Mastodont van Maassluis, en zo kan ik nog wel even doorgaan, al naar gelang onze toenmalige woonplaats.... In het Westland, bijna aan zee, is zelfs een plaats naar hem genoemd! Inderdaad, Monster!
En dat komt nu maar even met zijn huidige vrouwtje naar Carnivale? Om een paar Carnivoren (of hoe heten die munten ook weer..) te verdienen? Gekkenwerk en levensgevaarlijk! Want 17 uur aan de ketting? Onvoldoende, 25 uur per etmaal zou nog niet genoeg zijn! En, terwijl hij vrijwel permanent wordt geslagenen en geschopt wil hij maar niet doen wat mensen van hem verwachten. Zelfs stroomstokken, zogenaamde teasers, hielpen niet, ook niet in z'n anus!
Dus pas maar op daar in Groningen, met die ketting weet hij ook wel raad! En dat vrouwtje op de foto vertrouw ik ook voor geen meter. Kijk maar eens hoe verlekkerd ze dat SM-zweepje over haar schouder heeft geslagen!
Ik zou zeggen: betreden van het terrein is geheel voor eigen risico!!

Nog een geluk dat Arnold en ik niet dezelfde vader hebben. En ook niet dezelfde moeder trouwens. Want dan had ik er nu misschien zelf ook heel anders voorgestaan.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 12:43 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Carnivale trotseert het slechte weer in Groningen, met hulp van de fanfareganzen. Nieuw soort? Misschien kan onze dierkundige medewerker uit het noorden des lands er meer over zeggen?

http://www.youtube.com/watch?v=BgWun5TVn-o

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 4:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Erg leuk filmpje, allemaal maar kijken! En ze trokken de aandacht, en flink ook! Dit was dan de perfecte soort optocht om de komst van een circus aan te kondigen, of niet dan Ron? Van de optocht op zich wat weinig beelden, de meeste aandacht ging (terecht!) naar de ganzen.

Een werkelijk schitterende foto -over de hele breedte van de krant!- op de voorpagina van de Groninger Gezinsbode van vandaag, donderdag 5 januari 2012. Ze kunnen het daar dus wel, in tegenstelling tot toen het 'echte' circus onlangs in Groningen stond! En dit zijn toch ook èchte dieren....

Een verslag van de optocht ook in het Dagblad van het Noorden (editie Groningen en Haren in elk geval) van vandaag. Foto op de voorpagina, verslag elders. Waarin Diane Romashuk een extra schwung bij de 16 dames constateert tijdens de waggel. Tegen de kou denkt ze, want ze trotseerden wel hagel en regen. Zo nu en dan moesten ze zelfs tot de orde worden geroepen, want liepen ze een tikkeltje te snel, en dus uit de maat! Zij verbaasde zich geen vervaarlijk gesis aan te treffen maar een opzwiepend gegak als een begroeting, waarbij oogcontact zelfs niet uitbleef...
Een jongetje vraagt de ganzenhoedster hoe ze het voor elkaar krijgt dat ze zo keurig in de rij lopen. 'Met veel geduld en liefde', is het antwoord. 'En met m'n fluitje, dat helpt ook enorm...'.
Volgens circusdirecteur Frans Kerver is het allemaal 'pure magie', zoals alles op zijn Carnivale! En wonderen geschieden, laat hij ons weten, want ondanks dat het nog steeds niet echt lekker weer is is de achterstand in de opbouw volledig weggewerkt en blijven de oorspronkelijke data (5, 6 en 7 januari) gewoon gehandhaafd.
Helaas maar drie dagen, maar die opmerking is voor mijn rekening...
Overigens een schitterende uitleg in het filmpje door dresseur/eigenaar/muzikant (en meer...) Marc Picar, die zo ongeveer begint met het persoonlijk uitbroeden....

Dan nog even voor Sjaak, de grote zilveren uitdager...
Picar heeft het zelf over Toulouseganzen, maar daar kan ik niks over vinden. Kwa afbeeldingen komen ze volgens mij nog het meest overeen met de Toendra-rietgans. Hetzelfde soort hebben ze op de Kinderboerderij in het Stadspark van Groningen en die mochten onlangs achter het stadhuis in de kerststal staan. Ook al erg vredelievend...
De ganzen van de optocht zijn eerder onder meer te zien geweest in de Efteling, daar ook al tot groot genoegen van het (jonge) publiek! Inderdaad, erg vermakelijk....

Tot slot een ander soort ganzenberichtje uit het nieuws van vandaag. De provincie Utrecht heeft besloten dat Nijlganzen vergast mogen worden. Omdat ze niet onder de Europese richtlijnen vallen, want ze komen van nature niet voor in ons land.
Wel in bijvoorbeeld Egypte, logisch met zo'n naam! Toch aarden ze hier prima en dat zorgt inderdaad voor behoorlijk veel overlast. Want het zijn echte killers, hoe prachtig ze er ook uit zien. Had zelf vorige winter een paartje in de wei. Heb geen plaatje biij de hand, volgt wellicht later.
Ooit ontsnapt uit gevangenschap, of bewust vrijgelaten, doden ze werkelijk alle levende vogels in een ruime omgeving wanneer ze ergens gaan nestelen. Eenden houden ze onder water tot ze verdronken zijn en zelfs roofvogels hoog in een boom weten ze nog te grazen te nemen! En alles wat daar tussen zit. Terwijl ze zelf amper bedreigers kennen.
Overigens zijn het geen ganzen, ondanks dat we ze zo noemen, maar behoren ze tot een eendenras. Siereenden om precies te zijn.
Zo, alweer wat opgevuld bij onze Sjaak...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 7:57 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Dan ben ik toch liever zo'n "gehoede gans". Dan wordt je tenminste niet op enig moment vergast. Maar mogen ganzen in Groningen wel onaangelijnd over straat? Of gaat Gerjan Kelder nog vragen stellen in de gemeenteraad? Want die mis ik nu nog in alle verhalen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2012 2:19 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gak, gak, gak, hebben we de betreffende gansjes toch nog kunnen vinden! En inderdaad: Toulouse-ganzen. Kennelijk nog niet ontdekt door Wikipedia, maar dat geldt voor meer zaken.
Ze heetten oorspronkelijk Garonne-ganzen, naar de rivier die door Toulouse stroomt. In die omgeving kwamen ze veelvuldig voor en ze werden gehouden voor het vlees (behoorlijk: de buikjes schuiven wel eens over de grond...) en het dons van hoge kwaliteit. En voor de foie gras (vette ganzenlever) natuurlijk.

Nu allemaal maar even flink zijn, de volgende beschrijvingen zijn niet leuk.
Vertgemest en wel brachten ze door hun forse gewicht (wel 8 tot 10 kilo) op de markt (meestal in Toulouse) behoorlijk veel op. Daar werden ze levend verkocht (verser kan niet) na.....geplukt te zijn, voor het dier een uiterst pijnlijke behandeling. Zo sneed het mes voor de verkoper aan twee kanten: de opbrengst van het vlees en van het populaire dons. Pas in 1950 werd in Frankrijk dit levend plukken een halt toe geroepen.

Het verhaal over de ganzenlever kennen we neem ik aan allemaal wel en ook dit mag best verboden worden. Ze kregen een trechter in de keel waar constant voedsel (maïs) in werd gepropt om ze maar snel te laten groeien. De laatste dagen kregen ze uitsluitend pekelwater te drinken waardoor de lever gigantisch uitzette (en ze nog net niet dood gingen). Ook al heel pijnlijk.

In Frankrijk zijn ze na verloop van tijd uitgestorven, ook al doordat de voortplanting meestal niet al te voorspoedig verliep. Veel onbevruchte eieren en dan vervolgens nog heel secuur uitbroeden, dat lukt met de hulp van de mens de laatste tijd aanzienlijk beter.
Nadat ze in Frankrijk zo goed als verdwenen waren doken ze in Engeland op (oorlogsbuit?). Rond 1900 importeerde Radetsky ze naar Duitsland, waar hij de inmiddels tot pompeuze omvang uitgedijde dieren kruiste met zijn eigen ganzen. Tot de soort ontstond zoals we die nu in Groningen actief zagen. In een optocht met vergunning en 'gewoon' loslopend!

Het is een uiterst vriendelijke en leergierige soort, totaal ongeschikt als bewakingsgans. 'Normaal' opgevoed zal hij zelfs geen kind kwaad doen en is daardoor ook uitermate geschikt voor de kinderboerderij. En voor de fanfare, blijft leuk die uitleg in het filmpje door de eigenaar!

Overigens werd in 2008 de foto van een optreden uitgeroepen tot Gelders Nieuwsfoto van het Jaar. Daarop is te zien hoe ze in fanfareverband tijdens een begrafenis op nadrukkelijk verzoek van de overledene voor de kist uitlopen...
Wat moet dat een mooi mens zijn geweest...!



Interesse gekregen in het gedrag van ganzen? Dan mag je de speelfilm FLY AWAY HOME niet missen!
Al weer van een paar jaar geleden, gemaakt door Carroll Ballard met in de hoofdrollen Jeff Daniels, de toen nog (piep-)jonge Anna Paquin en een stoet aan ganzen, van jong tot oud. Met muziek van Mark Isham, ook nooit weg.

Het is een geromantiseerd verhaal over bij mensen opgegroeide ganzen in Canada die, doordat de ouders zijn omgekomen, de weg moet worden gewezen naar het warmere Zuiden. Dat lukt uiteindelijk met van die kleine eenpersoonsvliegtuigjes. Maar het heeft heel wat voeten in aarde voor ze voor het eerst opstijgen voor een testvlucht...!
Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde soortgelijke geschiedenis. Maar dan niet met ganzen (daar zijn er daar genoeg van) maar met een door uitsterven bedreigde kraanvogelsoort.
Nu kun je de film natuurlijk wel downloaden, maar hem zelf hebben is nog interessanter. Want met erg veel bonusmateriaal, onder meer een documentaire over de werkelijke Operation Migration. Valt onder kinderfilms en is (onder meer) zo nu en dan te koop bij Bart Smit. Echt de moeite waard, zeker voor dierenvrienden en -vriendinnen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2012 10:54 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik heb de film gezien een paar jaar geleden, ontroerend einde herinner ik me.

bedankt weer voor deze weetjes.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2012 5:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wat leuk, heb je toch gevoel?? Zag ik daar een traantje toen het meisje het net op tijd haalde na zelfs gecrasht te zijn?
En wij maar denken: nu redt ze het nooit meer binnen de gestelde tijd (want dat moest omdat anders een projectontwikkelaar mocht gaan bouwen in een natuurgebied...).
Maar de echte documentaire moet je ook nog een keer zien, scheelt op veel punten niet eens zoveel van de film! Indrukwekkend, hoeveel mensen over kunnen hebben voor dieren. Iets wat me in de circuswereld ook altijd weer boeit...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inmiddels dus ten einde dat Festival Carnivale, zoals zoveel winters vermaak. Een sfeerverslag in het Dagblad van het Noorden van maandag 9 januari, met foto, geschreven door Jan Schlimbach, collega uit de oude doos....
Met uitgebreid een uitermate tevreden Frans Kerver aan het woord. Ondanks dat het weer niet echt meezat -vooral in Groningen veel regen en dagen vol storm-, hebben ruim 4.000 bezoekers (alleen daar al) genoten van het driedaagse festival. Ongeveer evenveel als vorig jaar, toen er sneeuw lag.
Een bezoekersaantal waar menig (echt) circus jaloers op kan zijn!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 9:06 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 8:15 pm
Berichten: 35
zie ook http://www.oogenblick.nl onder kopje nieuws: carnivale 2010 en 2012


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.