Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:01 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 11:14 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Mike Leegwater juicht over de goede resultaten van de voorverkoop (zie onderstaand artikel). Renz International wrijft zich in de handen met de gouden formule van de uitkoop bij AquaBest.

Hoe is het verder gesteld met de bezoekersaantallen in de Kerst- en Wintercircussen? En welke vorm van promotie en kaartverkoop slaat het beste aan? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de zogenaamde veilingsites het best aardig doen, en dat investeren in de promotie zijn vruchten kan afwerpen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 11:15 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
UTRECHT - Meer dan 10.000 mensen hebben in de voorverkoop kaarten gekocht voor Wintercircus Utrecht. Dat is een absoluut record, aldus woordvoerder Mike Leegwater. Het familie-evenement vindt plaats van 24 december t/m 8 januari op P4 van Jaarbeurs Utrecht. ,,Door de economische crisis hielden we rekening met minder bezoekers. Het tegendeel is nu het geval. De voorverkoop loopt beter dan ooit."

Wintercircus Utrecht is een familieshow die georganiseerd wordt door Hillenaar Circus Events in samenwerking met het Oostenrijkse circus Louis Knie. Acts uit alle delen van de wereld komen exclusief voor deze productie naar Nederland. ,,We organiseren het evenement sinds 2009", zegt Leegwater. ,,Vanaf het begin is de belangstelling groot geweest. Vooral doordat de kerstvakantie de periode bij uitstek is voor uitjes met het gezin. Maar dit jaar hielden we rekening met een lastige voorverkoop door de economische crisis van dit moment. Veel bedrijven ondervinden daar de effecten van, maar het publiek blijkt nog steeds bereid om massaal naar het circus te komen. Tot onze grote vreugde natuurlijk." Per voorstelling is plaats voor 1200 bezoekers. ,,Dat maakt ons één van de grootste kerstcircussen in Nederland. Verschillende shows zijn al compleet uitverkocht. Het succes van dit jaar heeft ons totaal verrast."

Show
De voorstelling van dit jaar bestaat uit ruim 40 artiesten. ,,We presenteren onder meer een grote groep Cubaanse acrobaten, Braziliaanse artiesten aan de vliegende trapeze en een thriller op het rad des doods", zegt Leegwater. ,,Daarnaast zijn als extra attractie The Angels aan de voorstelling toegevoegd, vijf showgirls die een mix van dans en illusie presenteren. " Dieren zijn ook van de partij. ,,De familie Knie is bekend geworden met paardennummers. Dit jaar ziet het publiek een grote vrijheidsdressuur met twaalf hengsten in de piste." Het circus omschrijft de show als 'klassiek circus in een modern jasje'. ,,Een vorm van entertainment die ook in deze tijden nog volop tot de verbeelding spreekt. De publieke belangstelling bewijst dat."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 4:01 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
In Tilburg was de opkomst bij Iarz helaas niet heel erg groot. Opvallend genoeg werden de duurste plaatsen het best verkocht, wat positief is, maar op de 'flanken' waren veel lege plaatsen. Er was goed en tijdig geposterd in de stad en de poster was zelf ook goed. Eveneens waren er verschillende berichten met foto in de dag- en weekbladen verschenen. Alleen had het circus geen goed vindbare website, en kon je op de website geen kaartjes kopen. Mogelijk is de sta-tijd van het circus in Tilburg - ik schat die op meer dan negen dagen - ook aan de lange kant. Hier in Tilburg staat het circus op een evenemententerrein aan de rand van de stad, waardoor de tent zich uit het zicht van het grote publiek bevindt. In een kleiner dorp is een circus vaak veel meer zichtbaar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 4:32 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
cedric schreef:
In Tilburg was de opkomst bij Iarz helaas niet heel erg groot. Opvallend genoeg werden de duurste plaatsen het best verkocht, wat positief is, maar op de 'flanken' waren veel lege plaatsen. Er was goed en tijdig geposterd in de stad en de poster was zelf ook goed. Eveneens waren er verschillende berichten met foto in de dag- en weekbladen verschenen. Alleen had het circus geen goed vindbare website, en kon je op de website geen kaartjes kopen

Iarz is vergeleken met de andere circussen heel laat begonnen met publiciteit te maken. Een Belgisch kwaaltje denk ik, want de andere Belgische Wintercircussen en -evenementen kwamen ook pas veel later onder de aandacht.

Het helpt al om Circusweb op tijd persberichten te sturen. Bijvoorbeeld in het AD van afgelopen zaterdag (reiswereld bijlage) stond in een Kerstvakantiespecial een verwijzing naar Circusweb voor een overzicht van de Kerst/Wintercircussen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: wo dec 28, 2011 12:43 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Voor het vak Marketing-Communicatie (ik ben docent aan de lokale universiteit) heb ik zes groepjes studenten gevraagd om een marketingcommunicatieplan te schrijven voor een nieuw (en bestaand) circus. Vervolgens vroeg ik hen: 'Stel dat jullie plan 100% is van wat het circus zou moeten doen, hoeveel procent doet dit circus momenteel?" De schatting van studenten: tussen de 20% en 40%. Met andere woorden: helaas laten sommige circussen kansen liggen om bezoekers te werven. Iarz was daar inderdaad ook een van. Tevens viel het me op dat je op hun website geen kaartje kon kopen en dat die site op meer punten niet aan hedendaagse eisen voldeed. Jammer, want volgens mij laten ze hiermee omzet liggen, zeker bij een 'reserveer-graag' volkje als Nederlanders.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: do dec 29, 2011 6:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Helemaal mee eens!
Want ze laten nogal wat mogelijkheden liggen en steken vallen! En de belangsrijkste reden? Alles kost geld!
Soms zie je bij een circus iets dat goed werkt. Wat dan weer niet wil zeggen dat ze dat allemaal maar moeten gaan doen!
Op het gebied van publiciteit -voor een deel gratis maar het kost wel wat inspanning of mankracht- is het soms hopeloos: in een grotere stad kun je met heel veel moeite maar een paar posters vinden. En dan bij een lederwarenwinkel in plaats van de drukbezochte snackbar, voor een deel het home van aspirant-cicusbezoekers!
En maar klagen dat ze nergens wat mogen ophangen en de schuld geven aan de gemeente die zonder vergunning geplaatste borden verwijdert!
De plaats waar het circus staat is nergens bepijld, mensen die niet dicht in de buurt wonen zoeken het maar uit!
Pinnen kan vaak nog niet eens, maar weer terug in de auto naar de dichtstbijzijnde automaat (of terug naar huis, maar dat kun je kinderen natuurlijk niet aandoen...).

Zag vorig jaar toevallig de werkwijze van een Duits auto-stuntcircus. Twee lekkere meiden in een blitse auto. En bij bijna praktisch iedere winkel waar ze kwamen mochten ze de poster ophangen. Wat ze zèlf deden, ook erg belangrijk, en netjes recht, op de met de eigenaar overlegde plaats! Daar kreeg hij dan twee vrijkaarten voor, èchte vrijkaarten, en niet van die neppers die het halve dorp ook al heeft...!
Kom regelmatig bij een circus waar men denkt dat potentiële klanten maar moeten kunnen ruiken wanneer de voorstellingen zijn, want op of bij de kassawagen zijn niet eens de aanvangstijden te vinden! Moet toch niet al te moeilijk zijn....
En ook tamelijk belangrijk: het wegnemen of voorkomen van ergernissen bij het publiek. Gewoon een stukje gastvrijheid, dat ontbreekt vaak. Iemand die de mensen de weg wijst (al is het maar naar de niet zichtbare toiletwagen), maar ook er voor zorgt dat ze met die zogenaamde vrijkaarten niet aansluiten in de rij voor de ingang van de tent om als ze eindelijk aan de beurt zijn te horen te krijgen dat ze zich eerst bij de kassa moeten melden. Voor de tweede keer in de rij, die soms dan al best lang is.... Waar de prijzen ook nog wel eens 'aangepast' zijn.... En dan, voor de derde keer, in de rij voor de ingang. Kan me niet voorstellen dat je dan nog echt plezier hebt in je avondje uit....

En die reserveer-graagte komt ongetwijfeld voort uit dit soort ervaringen....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 7:50 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De mogelijkheid om te kunnen reserveren via een website heeft in ieder geval nog een voordeel. Zelfs als je niet wenst te reserveren kun je er in ieder geval zien wanneer de voorstellingen zijn.

Er zijn, ook anno 2011, nog steeds genoeg mogelijkheden om reclame te maken voor het circus zonder dat dit extra kosten oplevert.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 12:57 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Volgens mij is het niet onwil; circussen zijn immers niet-gesubsidieerde, zelfstandige ondernemers die hun eigen broek moeten ophouden. Marketing mag voor hen geen 'gerommel in de marge' zijn, maar is een noodzaak om te blijven bestaan. Een schouwburg kan steunen op 80% subsidie - een circus helaas op (bij mijn weten) 0%. (Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik schouwburgen hun subsidie misgun; alleen dat voor een circus de noodzaak van goede marketing groter is.) Ik denk dat het eerder onwetendheid is. Ik heb jarenlang Marketing van Cultuur gedoceerd en het valt me op hoe weinig studieboeken er over dit onderwerp zijn. Eveneens vraag ik me af of een vergelijkbaar vak op de circusopleidingen gedoceerd wordt. Je noemt in jouw bericht overigens enkele heel goede tips voor circussen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 2:47 pm 
Offline

Lid geworden op: zo nov 27, 2011 5:47 pm
Berichten: 163
Locatie: Weert
Wintercircus Utrecht met een bedrijf als Hillenaar als "marketing en communcatiemachine" is niet zo moeilijk. Free publicity op top A locaties.

Voor een klein wintercircus ligt dit toch net even iets anders.

_________________
De mening van Rick Laresteijn is OnbelangRick.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 3:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ik werk niet met citaten maar hoop dat de opmerking van cedric op mijn 'betoog' slaat. En ik weet er nog veel meer hoor, maar in feite kan iedereen die enige afstand neemt die ook bedenken. (Ik droomde vanacht zelfs dat ik een gastcollege kwam geven....).
Het probleem bij een groot aantal circussen is het automatisme, het gaat allemaal vanzelf, zo doen we het al jaren (goed of niet).
Wat Ron opmerkt klopt ook wel, maar is natuurlijk betrekkelijk. Er zijn genoeg mogelijkheden, maar je moet wel over de mankracht beschikken die het uitvoert. (menskracht mag ook hoor...). En tijd is (ook) geld, dat geldt zeker in de circuswereld! Dus maar uitbesteden? Wel eens een offerte gezien van een echt reclamebureau? Dat gaat het budget van een doorsnee circus al heel snel te boven!
Je kunt het zelf opbouwen, zoals bijvoorbeeld (komt tie weer) Roncalli. Slechts voor weinigen weggelegd, want een kwestie van een lange-termijnvisie en dito investering. En al helemaal niet weggelegd voor circussen die amper rond kunnen komen, en dat zijn er meer dan je denkt in deze tijd.
Dus: gaan we maar een keertje aan de wandel met de olifanten. Kost niks en ze vinden het nog leuk ook. Vroeger zelfs vantevoren aangekondigd, HET CIRCUS KOMT! Nu illegaal (zie Groningen) en nog net geen boete maar wel een dwangsom voor de volgende keer! Nee, het wordt ze bepaald niet makkelijk gemaakt.....



Ik houd van circussen, hoe leuker hoe leuker...!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 5:27 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
We hebben ooit eerder een discussie gehad over reclamemaken voor circussen. Als je een beetje creatief bent en buiten je kader denkt (zoals dat tegenwoordig heet) dan zijn er veel mogelijkheden. Ik heb nog even de discussie opgezocht over dat oudijzerboertje uit Breda
viewtopic.php?f=18&t=2295&p=19604&hilit=+breda+reclamebord#p19604

Wat let de circusmensen om zich tussen het publiek te mengen met aandachttrekkende attributen? Het rijdend materiaal uitbundig op te schilderen en opzichtig een standplaats binnen te rijden? Mogelijkheden zat om de aandacht te trekken. Lasershows die de kranten haalden hebben we voorbij zien komen. Opblaasolifanten kan je met helium vullen en hoog boven het circus laten zweven. Ik roep zo maar wat..

En de simpelste en gratis mogelijkheid voor de tourmanager: lever de gegevens op tijd aan bij Circusweb. Sommige tourmanagers sturen af en toe wat op maar meestal niet. Alleen Staatscircus van Moskou was destijds heel consequent hierin.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 5:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jammer, de foto van het ijzerboertje staat er niet meer bij! Maar kan me er iets bij voorstellen.
Blijft, wat ik eerder zei: zo ongeveer alles kost geld. En opvallend binenrijden? Meestal 's nachts hoor, Ome Sjaak! Zou ik dan niet doen... En een opvallende stoet is een optocht, vegunning voor nodig!
Vroeger reed ik met een geluidswagen door een stad of dorp. Kosten vergunning fl 1,50. Huur geluidsinstallatie fl 25,--. Nu ondenkbaar, want geen vergunning wegens geluidsoverlast!
Nee, het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Ja,ja, gratis reclame op Circusweb. Maar geloof me, daar krijg je de tent niet mee vol, hoe goedbedoeld ook!



Ik houd van circus, maar het moet wel goedbedoeld zijn....!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Succesvol winterseizoen?
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 6:43 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik was het die in het bericht wel heel weinig informatie gaf. En daar heb ik een goede reden voor die je met enig zoekwerk in het forum best wel kunt terugvinden.

Bouglione rijdt elk najaar heel opvallend de stad Brussel binnen. Niet via de kortste weg. En met zwaailichten. Ze zullen het weten. Want die colonne kun je niet mislopen! En je mag nog steeds zelf bepalen via welke route je naar het terrein rijdt. Maar zonder uitvaldagen rij je inderdaad meestal in de avond en bij voorkeur de kortste route om zo min mogelijk tijd te verliezen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.