Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di jul 01, 2025 1:40 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 20, 2025 11:14 am 

In de maand juni trakteert de Tilburgse circusacademie inwoners van de stad op enkele mooie en vaak ook gratis voorstellingen. Doorgaans vindt er één plaats in hun oefenruimte op de campus van Fontys, waar voorheen een chapiteau stond. Deze klassieke circustent bleek in de warme zomermaanden echter minder praktisch (lastig te koelen) net als in de wintermaanden (te koud), waardoor er nu al enkele jaren een semipermanente oefenruimte staat. De andere voorstelling vindt doorgaans plaats in de Concertzaal, en gisteren, in de Schouwburg. De derde jaars hadden daar een vrolijke, absurdistische en bij vlagen ontroerende voorstelling. Er werd een aerial silk act opgevoerd waarvan ik kippenvel en een brok in mijn keel kreeg. Heel erg mooi. Ik heb deze studenten al verschillende keren zien optreden bij Circolo, waar ze een groepsvoorstelling geven in het Spoorpark, of individuele acts toonden (zoals Stuck on You) in de eigen Fontys-tent. Gelukkig blijven ze nog een jaar in Tilburg, voordat ze gaan uitvliegen. Vanavond vertonen de laatstejaars hun kunsten in de Graduation Show.

Bijlagen:
flowers.png
flowers.png [ 588.99 KiB | 270 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: vr jun 20, 2025 2:43 pm 

Hierbij nog een link naar de voorstelling vanavond (20 juni):

https://tilburg.com/agenda/afstudeervoorstellingen-fontys-circus-en-performance-art-22-juni/#:~:text=Op%2020%20en%2022%20juni,in%20de%20Fontys%20Circus%20Hall!

Tevens is meer informatie te vinden op de Facebookpagina van de academie:

https://www.facebook.com/fontys.circusandperformanceart/

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2025 12:16 pm 

De circusacademie was de plek waar meer dan 15 jaar geleden mijn liefde voor het circus wakker gekust werd. De eerste voorstelling die ik na hun optreden zag, was die van een klassiek circus (Moscow Holiday). De afscheidsvoorstelling van de vierdejaars getiteld Fly Out kende enkele acts die prima in zo'n traditioneler circus zouden passen, en ook enkele die meer aansluiten bij wat contemporain circus wordt genoemd. In die laatste categorie viel de openingsact Lumen van Leire Froufe, die eerder op Circolo indruk op mij maakte met haar kunsten aan de Chinese mast. Een trailer van haar volledige voorstelling is hier te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=ZLbSbB41V-Q

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2025 12:55 pm 

Een mooie mix van klassiek en contemporain circus werd geboden door Benjamin Raz (die ik eerder o.a. op Circolo indruk maakte met zijn talent als meswerper) en Rebecca Neubauer. Benjamin had zijn messen thuis gelaten en toonde op de afstudeeravond zijn vaardigheden met een diabolo. Rebecca had een bekend muziekstuk in een nieuw jasje gestoken voor haar act aan de aerial rope, die liefhebbers van alle smaken circus zal hebben aangesproken. Heel mooie acrobatiek, begeleid door aansprekende muziek en goede belichting. Een kippenvelmoment. Meer over haar optredens vind je op haar website:

https://www.lionbexx-circus.eu/

De acts werden aan elkaar gepraat door alumni Alice Davies (die vorig jaar de BNG Circusprijs won) en Lance Priester. Beide waren gekleed als stewardessen van Fontys Air ('we are the inflight entertainment entertainment'), geïnspireerd door de titel FlyOut. Na de pauze traden o.a. de krachtige acrobaten Christoph Tergau en Jean-Baptiste Thevenod op. Als docent roepen afstudeerbijeenkomsten altijd dubbele gevoelens bij me op: ik ben blij voor de studenten met hun succes en tegelijkertijd zal ik hen missen. Dat geldt zeker voor Christoph die aan de Chinese mast en Jean-Baptiste in de trapeze fraaie acts opvoerden, en nu net als hun jaargenoten de stad zullen verlaten.

https://www.instagram.com/christornadoo/

De avond werd met humor en in stijl afgesloten door Lyre Zachor. Een mooie en krachtige slotact die een staande ovatie opriep.

https://www.instagram.com/lyre_za/

BerichtGeplaatst: do jun 26, 2025 10:56 am 

Alle drie de voorstellingen (de derdejaars traden donderdag op; de tweede- en vierdejaars vrijdag) spraken het publiek aan. Tegelijkertijd zag ik ook enkele punten voor verbetering. De voorstellingen van de circusacademie doen me denken aan de platenzaak uit Nick Hornby's High Fidelity: schitterend aanbod, maar veel te weinig mensen kennen het. Op de website van de Circusacademie is het heel moeilijk om een overzicht van de voorstellingen te zien. (Volgens mij staat dat er niet op.) Het boeken van een ticket moet via een ándere website. De circusacademie ligt op de Fontyscampus tegenover de communicatieopleiding. Waarom worden de communicatieburen niet gevraagd de website en inzet van sociale media te actualiseren? Waarom wordt niet iedere circusartiest gekoppeld aan een communicatiestudent, waarbij de laatste de eerste helpt om goed vindbaar te worden voor circusvrienden en circussen? Van sommige artiesten die optraden kon in geen website of zelfs geen instagram account vinden. Nog een ander idee voor samenwerking: bij Circolo 2021 werkten het conservatorium (koperblazers) en de circusacademie zeer succesvol samen. Waarom niet enkele optredens van live muziek voorzien? Christoph speelde tijdens zijn act op de Chinese mast trompet. Waarom hem niet omringen door enkele trompettisten van het conservatorium?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00