Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:25 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Hans Klok and friends
BerichtGeplaatst: za sep 11, 2021 5:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Panorama nam een kijkje in Zaandam: https://panorama.nl/artikel/458034/back ... -hans-klok

Afbeelding

Backstage bij circus Hans Klok: ‘Deze show zou niet misstaan in Las Vegas’

Als de wereld coronaloos was geweest, had Hans Klok op dit moment nog in Las Vegas gestaan met zijn magische show.
Maar het liep anders, en dus stapt de illusionist deze zondagochtend uit een trailer op een circusterrein in Zaandam.
Een geheel andere setting, maar Hans klaagt niet. Hij is vooral blij dat hij weer mag optreden.
“Ik voelde me als een paard dat te lang op stal heeft gestaan.”


Samen met fotograaf Paul mag ik deze zondag meekijken hoe de voorbereiding verloopt op de laatste (middag)voorstelling in Zaandam.
We zijn er kort voor twaalf uur. Het is even zoeken naar Hans, maar opeens zien we hem lopen.
De karakteristieke blonde haren zijn nog nat van het douchen en zitten wat warriger dan anders.
Zijn ogen gaan verscholen achter een zonnebril.
Om mogelijke opmerkingen voor te zijn, wijst hij zelf lachend op zijn T-shirt, waar kattenharen en wat kleine haakjes en gaatjes in figureren.
“Man, ik zie er niet uit. Kijk mijn shirt... Maar ja, dat krijg je als je twee katten hebt thuis. Dit is dus de echte Hans Klok.
Niet dat de Hans Klok op de bühne en op televisie een heel ander persoon is, hoor. Maar wel een soort van alter ego.
Die Hans Klok houdt wat meer rekening met zijn imago. Dat hoort erbij.
Ze vroegen me eens als jurylid voor een soort van Noorse goocheltalentenshow.
Dat heb ik niet gedaan, omdat je in zo’n programma de illusionisten ook in hun normale doen meemaakt.
Overleggen, een bak koffie drinken... Dat haalt een beetje de magie weg, vind ik.
Bij mij, maar ook bij de deelnemers.”


Het was gisteren laat geworden na de zaterdagavondshow.
“Veel van mijn vrienden wonen vlakbij Zaandam, dus die kwamen allemaal langs. En na de show hadden we een feestje. Dat werd best laat, ja.”
Nu moet hij even naar de supermarkt, en nee, beaamt hij lachend, daar zal hij niet dezelfde entree maken als op de bühne:
naar binnen hollend, de hand door het haar halen en weer twee stapjes achteruit met de handen in de lucht.
Als hij straks terug is, kunnen we even praten. Her en der vraagt hij of iemand nog wat nodig heeft uit de supermarkt.

Dan is hij opeens verdwenen. Zonder rook en gedoe, maar desondanks toch opeens verdwenen.


Circustent
De circustent staat midden in het centrum van Zaandam, op de Burcht. Aan de overkant lonkt het Zaantheater.
Maar daar zul je Hans de komende tijd zeker niet zien. Hij is nu dit avontuur aangegaan: met een circustent door Nederland trekkend.
Samen met een keur aan artiesten die hem bijstaan in de arena. Hans is de hoofdact en rode draad, de rest vult de show aan met soms spectaculaire (circus)acts.
Voorlopig staat er een tour op het programma.

Van 3 tot 12 september staat hij nog in Amsterdam. Maar een vervolg van de tour sluit hij niet uit.
Het idee kwam van Ignace Boreel en circuslegende Alberto Althoff, bekend van onder meer Circus Boltini.
Aan een tafeltje, omringd door foodtrucks op het inloopterrein bij de entree, vertelt Ignace hoe deze tour is ontstaan.
“Toen ik hoorde dat er weer wat mogelijk was na de lockdown, kwam ik op het idee om met een show in een tent een tour te maken.
Ik heb Alberto erbij gehaald en we besloten dat we dan wel een hoofdact moesten hebben. Er moest een grote naam bij.
We moesten gelijk aan Hans denken en dus hebben we hem gebeld. Hij zei meteen ja.”
Op 15 juli beleefde de show zijn première in Utrecht. De reacties waren lovend.
Ignace: “Hans doet het goed in de media. Het jongere publiek kent hem misschien wat minder goed op dit moment.
Ook omdat hij natuurlijk een tijdje weg was en door corona lang niet de bühne op kon. Maar het is een geweldige gast.
Laatst moesten we in Uden zijn, voor een filmpje met de wethouder daar. Onze vergunning voor de show was nog niet helemaal rond.
Maar Hans doet er even een babbel, die hij ter plekke uit zijn mouw schudt, en gooit zijn haar eens achterover.
Twee weken later waren alle vergunningen binnen.”

We wandelen over het nog redelijk verlaten terrein achter de tent.


Afbeelding
Klok: “Het circus heeft mijn hart weer gestolen.”

Een stuk of vijftien campers en trailers bieden hier onderdak aan de sterren van de show.
Een klein dorpje, met zelfs een klein schooltje voor de kinderen van de artiesten.
In een van die trailers maken Hans Kloks Diva’s of Magic zich letterlijk langzaamaan op voor de show later.
In hun trailer hangen vele foto’s aan de muur. Verder zijn een fles wijn, pakjes soep, een fles cola en vele make-upartikelen te zien.
Er is een sticker op een kledingkast geplakt met de tekst: do not tip!
Bo Yael Ufkes, Jenily Wagenmakers en Zarina Potapova vormen al jarenlang zijn vaste hulptroepen op het podium.
Ze zijn bijna familie, vertelt Jenily. “Je bent vaak onderweg en dus vaak samen. En onderweg heb je alleen elkaar. Je deelt alles.”

Ruim 21 jaar lang was ook Nathalie Hoop onderdeel van die familie, maar 3 november vorig jaar werd zij door baarmoederhalskanker op 43-jarige leeftijd weggerukt uit het leven.
Aan de muur van de kleedkamer hangt een opgedroogde roos, die ze nog van haar hebben gekregen.
Het was een verlies dat er stevig inhakte.

Hans is inmiddels teruggekeerd van zijn uitstapje naar de supermarkt.
We gaan aan een tafel zitten en wachten op de koffie van de mobiele koffiekar, die op dat moment nog wordt opgestart.

“Het verlies van Nathalie was vreselijk. Alle ellende kwam tegelijk. We wisten al lang dat ze ziek was en ook dat het ernstig was.
Maar ik heb mezelf altijd wijsgemaakt dat zij die ene persoon op het miljoen zou zijn die het ging overleven.
Het was zo’n mooie vrouw, van binnen en van buiten. Toen ze al dik in de dertig was, moest ze haar ID nog tonen in Amerika als ze iets met alcohol wilde kopen.
Ze was ook een echte showvrouw. Geboren voor de bühne.”


Benieuwd naar de rest van het artikel?
Lees het in de nieuwste Panorama https://tijdschrift.land/product/panorama-2021-36/ of bekijk het op Blendle.


Dat laatste is geheel voor eigen risico!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.