Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 10:18 am

Alle tijden zijn UTC+01:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2021 11:06 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Met de voorstelling l'Ane et la Carotte met Lucho Smit is 22 oktober het circusfestival Circolo in Tilburg van start gegaan. Net als drie jaar geleden - door corona moest het festival een jaar uitgesteld worden - was de openingsvoorstelling modern, van hoog niveau en tegelijkertijd toegankelijk voor een breed publiek. De artiest maakte enkele grapjes over nouveau cirque - 'Is dit allemaal pretentieus en onbegrijpelijk?" en liet tegelijkertijd verschillende klassiekers zien uit het klassieke circus, zoals een evenwichtsnummer, knappe jongleeracts en een stapeling van meer dan 12 stoelen waar hij vervolgens zelf bovenop ging staan. Wanneer deze openingsvoorstelling representatief is voor het hele festival - dat nog de hele herfstvakantie duurt - beloven de komende negen dagen veel goeds.

https://www.festivalcircolo.nl/programma/programma-tijdens-festival-circolo/lane-et-la-carotte


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 23, 2021 7:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Lezenswaardig artikel over Circolo van een oud-student van me:
https://www.tickettotilburg.com/nl/praktische-info/blogs/de-gevaarlijk-goede-terugkeer-van-festival-circolo


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 23, 2021 10:29 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Op de tweede dag van het circusfestival mocht ik meelopen met een circuswandeling van ACAPA- (Academy for Circus en Performance Arts) studenten uit Tilburg. De wandeling door het Leijpark bood de tweedejaars en alumni de mogelijkheid hun kunsten een het grote publiek te tonen. Na (onder andere) twee evenwichtskunstenaars toonde een tweetal zijn kunsten aan de Chinese mast, gevolgd door een knap hoepelnummer aan een van de eiken in het park, waarna de jonge artiesten een menselijke piramide vormden. Zoals vaker bij ACAPA waren de individuele acts van de jonge artiesten beter dan het overkoepelend verhaal, dat mogelijk iets te abstract was. Meer (muzikale) samenhang en een iets pakkender begin hadden de voorstelling zeker goed gedaan. De fraaie herfsttinten van het Leijpark vormden een mooi decor voor de acts, aangevuld door een vriendelijk najaarszonnetje. Beide maakten de genoemde onvolkomenheden meer dan goed.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 26, 2021 9:07 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Inmiddels is het festival weer enkele dagen en heel mooie voorstellingen verder. Ik kreeg vanavond een brok in mijn keel tijdens Music Meets Circus. Studenten van de Tilburgse circusacademie werkten voor die voorstelling samen met die van de Rockacademie en een Saxofoonklas - allen van Fontys. Ondanks dat het gezelschap pas kort met elkaar aan het oefenen was vervoerde hun muziek de bezoekers van Circolo binnen en buiten de tent. Paula Passenheim en Dani Maier openden de voorstelling met knappe partneracrobatiek gevolgd door Dana Rimdjonoka en Micaela Castrillo Vargas die samen een tango dansten op de vervoerlijke melodie van Yo So Maria. Het was een heerlijke voorstelling. Ga dat zien!

https://www.festivalcircolo.nl/programma/programma-tijdens-festival-circolo/music-meets-circus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 26, 2021 9:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Circolo bij nacht


Bijlagen:
circoloIMG_0395.jpg
circoloIMG_0395.jpg [ 283.02 KiB | 4258 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 26, 2021 9:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Het kortste concert van Circolo (en daarbuiten)


Bijlagen:
kortconcertIMG_0360.jpg
kortconcertIMG_0360.jpg [ 445.39 KiB | 4258 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 27, 2021 12:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
De band met studenten is altijd een ingewikkelde: net als je een band met hen gevormd hebt neem je al weer afscheid van ze. Dat geldt zeker voor de artiesten van Tea Time Company, alumni van de dans- (Hannah Rogerson) en de circusacademie (Bavo de Smedt en Pieter Visser), die na hun optredens in de Nieuwe Vorst en op Circolo al weer doorreizen naar Ierland. Tijdens A Matter of Time tonen zij, in futuristische kostuums, hun jongleerkunsten die samenvloeien tot een voorstelling die het volle uur lang weet te boeien. Ze blijven al die tijd strak in hun rol en laten indrukwekkend jongleerwerk zien om uiteindelijk te ontdooien en contact te zoeken met hun publiek. De combinatie van twee kunstvormen, dans en circus, is evenals de samenwerking tussen verschillende disciplines bij Music Meets Circus een geslaagde. Konden we van het talent van deze studenten maar wat langer in onze stad en ons land genieten.

https://teatime-company.com/nl/home/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 27, 2021 4:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Music Meets Circus vond ik zo mooi dat ik er een tweede keer naar toe ben gegaan. En de tweede keer was die zelfs nog mooier. Vanavond voor het laatst, dus ga dat zien.


Bijlagen:
MMC.jpg
MMC.jpg [ 402.32 KiB | 4226 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 6:49 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Van een traan naar een lach gegaan. Bij de mooie muziek van Music Meets Circus moest ik een traan wegpinken van ontroering, zo mooi was de uitvoering van Maria de Buenos Aires. Bij Tutti Frutti van Compagnie Los Putos Makina pinkte ik een traan weg van het lachen. Zelden zo'n plezierig maffe en absurde voorstelling gezien. 'Je hoeft niet alles te begrijpen... Je bent perfect zoals je bent en je mag lachen en klappen wanneer je wilt.' Ik heb niet helemaal begrepen waar de plezierige waanzin van de voorstelling over ging, maar het plezier was er niet minder om. Een quick change act volgde op knappe jonglage en evenwichtskunsten, gevolgd door acrobatiek, en vergezeld van aanstekelijke muziek, die na afloop door de vele bezoekers nagezongen werd. Als ik weer enkele tonen van hun muziek hoor, kan ik een lach niet onderdrukken. Misschien is Tutti Frutti's diepere boodschap wel: je hoeft modern circus niet te begrijpen om er van te kunnen genieten.

https://www.cielpm.com/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 7:01 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Tussen de voorstellingen door vertonen jonge artiesten hun kunsten op en onder het Circusgewelf.


Bijlagen:
circusgewelf.jpg
circusgewelf.jpg [ 107.9 KiB | 4196 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 30, 2021 3:57 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Alles op circusgebied zou gerespecteerd moeten worden. Oud of nieuw, traditioneel of modern.
Dat respect is er over en weer lang niet altijd, getuige wat deelnemers aan Circolo of de organisatie zelf daarover zegt of schrijft.
En dat is een beetje jammer......

Zo stelt in het Brabants Dagblad circusartiest Lucho Smit (over zijn optreden ging het ook in het eerste bericht hierboven) dat het traditionele circus de modernere vormen zelfs in de weg zou staan!
Met andere woorden: weg ermee, wij gaan het voortaan anders doen....
Nee, dat getuigt bepaald niet van respect....

Het artikel (over het festival) in het Brabants Dagblad: https://www.bd.nl/tilburg-e-o/weg-met-d ... gle.com%2F

Afbeelding
Lucho Smit tijdens de voorstelling ‘L’âne Et La Carotte’ (De Ezel En De Wortel) die tot en met maandag 25 oktober te zien is tijdens Festival Circolo in Tilburg.

Weg met die rode clownsneus, want circus is zoveel meer

VIDEOTILBURG - Getemde tijgers, klunzige clowns en knappe kunstjes.
Dat even traditionele als hardnekkige beeld staat het hedendaagse circus in de weg volgens circusartiest Lucho Smit.
Een thema dat hij meebrengt naar Festival Circolo.


Noem één kinderboek over het circus waar geen rode neus, clowns en dieren in voorkomen. Volgens Lucho Smit bestaat het niet.
,,Zeker in Nederland staat circus nog dicht bij de traditie van het vertonen van een kunstje.
Tijdens mijn circusopleiding in Frankrijk leerde ik dat je circus op een heel andere manier kunt beleven.
Als een manier om uitdrukking te geven aan iets, net als bij dans.
Je kunt er een boodschap mee uitdragen en mensen in plaats van ze hun dagelijks leven even te laten vergeten daar juist beter over laten nadenken.”

Doel
De 75 minuten durende solovoorstelling die hij tot en met maandag 25 oktober speelt tijdens Festival Circolo draagt de titel L’Ane Et La Carotte (De Ezel En De Wortel).
,,Waar moet je dan aan denken”, vraagt de geboren Rotterdammer (1983), die na zijn middelbare schooltijd naar circuswalhalla Frankrijk vertrok.

,,Aan een ezel die achter een wortel aanzit inderdaad. Dat is het verhaal van het circus voor mij.
Wat tegenwoordig tot uitdrukking komt in het circus is niet zozeer het bereiken van een doel, namelijk het correct uitvoeren van een truc of een kunst, maar het is vooral de strijd die een artiest levert om naar dat doel toe te werken.
En dat doel duw je alsmaar verder vooruit. Daar staat het beeld van die ezel en die wortel voor.”

Die traditionele hang naar grenzen opzoeken en verleggen - steeds hoger en sneller, hoe gevaarlijker hoe beter - laat Smit letterlijk terugkomen in het Tilburgse Leijpark.
Hij zwaait in de trapeze, vliegt door de lucht, speelt met vuur, bouwt een toren van stoelen en balanceert over koorden.

Maar hij laat ook zien wat circus voor hém betekent. ,,Ik probeer niemand ergens van te overtuigen, maar alleen mijn beleving te delen.
Het traditionele beeld staat het hedendaagse circus in de weg en dat gat is niet zomaar gedicht. Dat kost tijd.”

Volwassen
,,Het is precies de spanning die we met Circolo willen brengen”, zegt festivaldirecteur Marc Eysink Smeets.
,,Dat mensen zich afvragen: waar zit ik nou eigenlijk naar te kijken? Omdat wat ze zien niet in een hokje te plaatsen is.”
Het festival zelf spreekt van ‘modern circus’, met een mix van theater, moderne dans, muziek, vormgeving en beeldende kunst.

Smeets: ,,Circus is een volwassen podiumkunst, net als dans. Daarbij is ook duidelijk dat er veel variatie mogelijk is.
Het gaat bij modern circus minder om virtuositeit en meer om het verhaal.”


Afbeelding

Met VIDEO.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 30, 2021 4:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op de site van Cultuurpers schrijft oprichter Wijbrand Schaap: https://cultureelpersbureau.nl/2021/10/ ... r-glitter/

Festival Circolo: relaxed en zonnig festival viert de vernieuwing van het circus zonder glitter

Een kampvuur, oerhamburgers en flammkuchen met spek en room, maar ook koffie met havermelk en opvallend veel losse knotjes in het Tilburgse Leijpark.
Witte wijn, kombucha en speciaalbier.
Er zijn mensen die van zulke combinaties pukkeltjes krijgen, maar het voelde opvallend goed, afgelopen maandag tijdens Festival Circolo.
Het als superduurzaam beschouwde hipstervolk mengt moeiteloos met de bourgondische Brabander, zo in een park aan de snelweg die de Tilburgse binnenstad omsluit..

Acrobaten en jongleurs, tot een aantal jaar geleden alleen in zomers Frankrijk, Spanje en Italië te vinden, worden nu ook in Nederland professioneel opgeleid, en dat is heel fijn voor een festival dat plaatsvindt in tijden van Corona.
Geen acts uit het Verre Oosten of Latijns Amerika betekent een overvloed aan jong en vernieuwend circusaanbod uit Europa, van veelal makers van onder de veertig.

Veulpoepers
Al was er ook een tentje van De Stijle, Want…, waarvan de overgebleven leden inmiddels allemaal de zestig zijn gepasseerd.
Maar die zijn er dan ook alleen op film, in een echte Brabantse biopic die halverwege ophield wegens technische problemen die niemand kon oplossen.
Een beetje pijnlijk, maar ook passend bij dit gezelschap van goedaardige theatrale charlatans, die in de jaren negentig furore maakten met voorstellingen op De Parade, waarvoor je langer (en leuker) in de rij stond dan dat je binnen was.

Hun energie (met bijbehorende tentjes) was mede de oorsprong (zo claimen ze) van het rondreizende festival van Terts Brinkhoff, maar ze worden niet genoemd in het jubileumboek.
Sic transit gloria mundi, als de laatsten van RK De Veulpoepers BV (want daar liggen hun roots) in het park van het failliete Festival Mundial,
dat afstamde van de Bikse Fiste, ook van de Veulpoepers, in een tentje met de oprichter van de veulpoepers in het publiek hun video zien vastlopen en we nooit zullen weten hoe het eindigt.

Gevaarlijk
Gelukkig is daar de jeugd, bijvoorbeeld in de vorm van Camiel Corneille, die een work in progress liet zien van een wel heel bijzonder soort evenwichtskunst.
Meer een installatie dan acrobatiek, maar daardoor niet minder indrukwekkend.
Gold ook voor de groep Familiar Faces, die al balancerend op elkaars lijven een waterballet uitvoerde dat speels, komisch, lijfelijk en een beetje gevaarlijk was,
en dat is natuurlijk waar we een beetje voor komen, als het om circus gaat.

Topper deze maandag was op dat gebied de act Ice Skates and Other Cruelties van Camille Paycha.
Zij schaatst rond een berg breekbaar glas en valt er uiteindelijk ook in, zij het zonder zichtbare verwondingen.

Kunst
Voorstellingen als deze zijn de nieuwe trend in het moderne circus, waar niet alleen de kunstjes, maar ook de kunsten een plek hebben.
De voorstellingen zijn verstild, de artiesten vragen niet na elke handstand om applaus en hun kleding is functioneel, niet showy.
Ook niet zinsbegoochelend van schoonheid, maar dat stoort niet.
De overdondering van Cirque du Soleil, waarin de acts eeuwig en de uitvoerenden inwisselbaar waren, past niet bij zoiets intiems als Circolo.


Dubai
En dan zijn er ook nog clowns. Ik werd aan het begin van de middag, bij En Fait, Actually… van Duo Ginger Moustache door een hele leuke in de maling genomen (samen met de hele zaal), en dat is best bijzonder voor iemand die clowns doorgaans mijdt.
Maar deze keer kwam een heel aardig meisje naast mij zitten vooraf aan de voorstelling, en dat was zo’n fijn gesprek,
dat ik echt hard schrok toen ze, toen het licht uitging en het programma begon, steeds harder ging praten tegen me,
en toen ik eenmaal hopeloos werd in mijn pogingen haar stil te krijgen, verliet ze de zaal, al bellend met een vriendin uit Dubai.
De zaal in verbijstering achterlatend. Om tien minuten later terug te komen als hoofdartiest van het programma.

Misschien een simpele act, maar hij werkte.
Kwam bij dat ze, al babbelend, letterlijk halsbrekende capriolen uitvoerde als zeer vaardig acrobate, samen met haar zogenaamd stuntelige partner.

Clowns, ze kunnen nog. Ga het meemaken in Tilburg, in alle varianten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 31, 2021 11:59 am 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
[quote="Didier"]"Alles op circusgebied zou gerespecteerd moeten worden. Oud of nieuw, traditioneel of modern.
Dat respect is er over en weer lang niet altijd, getuige wat deelnemers aan Circolo of de organisatie zelf daarover zegt of schrijft.
En dat is een beetje jammer......

Zo stelt in het Brabants Dagblad circusartiest Lucho Smit (over zijn optreden ging het ook in het eerste bericht hierboven) dat het traditionele circus de modernere vormen zelfs in de weg zou staan!
Met andere woorden: weg ermee, wij gaan het voortaan anders doen...."

Een kleine nuancering: Smit en anderen zeggen niet dat het oude circus en het nieuwe in de weg staat - ze spreken alleen over de beeldvorming van het klassieke dat die van het moderne overschaduwt. Wanneer mensen het woord circus horen denken ze aan clowns, tijgers en speekstalmeesters (en aan een kunstvorm die jonge kinderen sterk aanspreekt) omdat die al meer dan een eeuw in films (Water for Elephants, de James Bond film Octopussy), boeken (Son of the Circus), strips ('Klauwen van een Onbekende') terugkeren. Het gaat dan wel even duren eerder het grote publiek spontaan beelden van Circolo in gedachten krijgt wanneer deze kunstvorm vermeld wordt. Ook tijdens het festival viel het me op dat er enkele ouders waren die met hun kinderen een tent binnenliepen en eerder Herman Renz of Bossle achtig circus leken te verwachten dan de nouveau variant.

Misschien een advies aan de organisatoren: programmeer ook een circus als Baroloso dat liefhebbers van beide circusvormen en jonge kinderen zal aanspreken. Maak duidelijk dat dit circus voor iedereen geschikt is en vooral voor jonge kinderen, om te voorkomen dat mensen met inaccurate verwachtingen een chapiteau binnen lopen.

https://www.barolosolo.com/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 31, 2021 12:11 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Vandaag helaas al weer de laatste dag van Circolo.

Vanmiddag wordt de BNG Bank Circusprijs uitgereikt aan aanstormend circustalent van ACAPA (Tilburg) en Codarts (Rotterdam).

[url]festivalcircolo.nl/programma/programma-tijdens-festival-circolo/bng-bank-circusprijs[/url]


Bijlagen:
Gewelf1.jpg
Gewelf1.jpg [ 797.12 KiB | 4112 keer bekeken ]
gewelf3.jpg
gewelf3.jpg [ 577.3 KiB | 4112 keer bekeken ]
gewelf2.jpg
gewelf2.jpg [ 585.74 KiB | 4112 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 31, 2021 2:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Cedric schreef (waarbij niet geheel duidelijk waar mijn citaat eindigt en zijn tekst begint...)

Citeer:
Een kleine nuancering: Smit en anderen zeggen niet dat het oude circus en het nieuwe in de weg staat - ze spreken alleen over de beeldvorming van het klassieke dat die van het moderne overschaduwt. Wanneer mensen het woord circus horen denken ze aan clowns, tijgers en speekstalmeesters (en aan een kunstvorm die jonge kinderen sterk aanspreekt) omdat die al meer dan een eeuw in films (Water for Elephants, de James Bond film Octopussy), boeken (Son of the Circus), strips ('Klauwen van een Onbekende') terugkeren. Het gaat dan wel even duren eerder het grote publiek spontaan beelden van Circolo in gedachten krijgt wanneer deze kunstvorm vermeld wordt. Ook tijdens het festival viel het me op dat er enkele ouders waren die met hun kinderen een tent binnenliepen en eerder Herman Renz of Bossle achtig circus leken te verwachten dan de nouveau variant.

Misschien een advies aan de organisatoren: programmeer ook een circus als Baroloso dat liefhebbers van beide circusvormen en jonge kinderen zal aanspreken. Maak duidelijk dat dit circus voor iedereen geschikt is en vooral voor jonge kinderen, om te voorkomen dat mensen met inaccurate verwachtingen een chapiteau binnen lopen.


Kijk eens aan: Smit en anderen zeggen niet dat het oude circus het nieuwe in de weg staat. Ik herhaal de kop van het artikel nog maar even:

Citeer:
Weg met die rode clownsneus, want circus is zoveel meer

VIDEOTILBURG - Getemde tijgers, klunzige clowns en knappe kunstjes.
Dat even traditionele als hardnekkige beeld staat het hedendaagse circus in de weg volgens circusartiest Lucho Smit.
Een thema dat hij meebrengt naar Festival Circolo.


Tja, dan valt die afwijzing toch niet meer te ontkennen.
Cedric mag dat best nuanceren en uitleggen dat het niet zo letterlijk bedoeld is.
Met gebruik overigens van sommige niet al te positieve voorbeelden.
Gelukkig zijn er ook legio andere.
Het gaat inderdaad nog wel even (eeuwen?) duren voordat het grote publiek (en zeker ook het kleinere -in leeftijd-) spontaan het beeld van Circolo voor ogen krijgt indien sprake is het 'het circus'.
Dat wordt uitsluitend voorbehouden aan kinderen en hun ouders die NOOIT ergens anders geweest zijn!

Hoe leuk en origineel het moderne circus dan ook vaak mag zijn, het leunt voor een groot deel nu eenmaal wel op de traditionele versie.
En dat geldt zelfs voor Lucho Smit: kunstjes met (veel stoelen) heeft hij immers niet zelf bedacht, die waren en al een heel poosje en kenden dus een aardige traditie!
Daar heeft hij vervolgens wel zijn persoonlijke invulling aan gegeven.
De organisatie leunt bovendien voor een deel al wel op langere tijd bestaande circusvormen.

Wat ik zei: elkaar respecteren is niet alleen fatsoenlijk maar ook zinvol om elkaar bestaansrecht te geven.
En dat lukt nu eenmaal niet door te verklaren dat die oudere of andere vormen wat dan ook in de weg staan.....

Et vivere, reservate !


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.