Cedric schreef (waarbij niet geheel duidelijk waar mijn citaat eindigt en zijn tekst begint...)
Citeer:
Een kleine nuancering: Smit en anderen zeggen niet dat het oude circus en het nieuwe in de weg staat - ze spreken alleen over de beeldvorming van het klassieke dat die van het moderne overschaduwt. Wanneer mensen het woord circus horen denken ze aan clowns, tijgers en speekstalmeesters (en aan een kunstvorm die jonge kinderen sterk aanspreekt) omdat die al meer dan een eeuw in films (Water for Elephants, de James Bond film Octopussy), boeken (Son of the Circus), strips ('Klauwen van een Onbekende') terugkeren. Het gaat dan wel even duren eerder het grote publiek spontaan beelden van Circolo in gedachten krijgt wanneer deze kunstvorm vermeld wordt. Ook tijdens het festival viel het me op dat er enkele ouders waren die met hun kinderen een tent binnenliepen en eerder Herman Renz of Bossle achtig circus leken te verwachten dan de nouveau variant.
Misschien een advies aan de organisatoren: programmeer ook een circus als Baroloso dat liefhebbers van beide circusvormen en jonge kinderen zal aanspreken. Maak duidelijk dat dit circus voor iedereen geschikt is en vooral voor jonge kinderen, om te voorkomen dat mensen met inaccurate verwachtingen een chapiteau binnen lopen.
Kijk eens aan: Smit en anderen zeggen niet dat het oude circus het nieuwe in de weg staat. Ik herhaal de kop van het artikel nog maar even:
Citeer:
Weg met die rode clownsneus, want circus is zoveel meer
VIDEOTILBURG - Getemde tijgers, klunzige clowns en knappe kunstjes.
Dat even traditionele als hardnekkige beeld staat het hedendaagse circus in de weg volgens circusartiest Lucho Smit.
Een thema dat hij meebrengt naar Festival Circolo.
Tja, dan valt die afwijzing toch niet meer te ontkennen.
Cedric mag dat best nuanceren en uitleggen dat het niet zo letterlijk bedoeld is.
Met gebruik overigens van sommige niet al te positieve voorbeelden.
Gelukkig zijn er ook legio andere.
Het gaat inderdaad nog wel even (eeuwen?) duren voordat het grote publiek (en zeker ook het kleinere -in leeftijd-) spontaan het beeld van Circolo voor ogen krijgt indien sprake is het 'het circus'.
Dat wordt uitsluitend voorbehouden aan kinderen en hun ouders die NOOIT ergens anders geweest zijn!
Hoe leuk en origineel het moderne circus dan ook vaak mag zijn, het leunt voor een groot deel nu eenmaal wel op de traditionele versie.
En dat geldt zelfs voor Lucho Smit: kunstjes met (veel stoelen) heeft hij immers niet zelf bedacht, die waren en al een heel poosje en kenden dus een aardige traditie!
Daar heeft hij vervolgens wel zijn persoonlijke invulling aan gegeven.
De organisatie leunt bovendien voor een deel al wel op langere tijd bestaande circusvormen.
Wat ik zei: elkaar respecteren is niet alleen fatsoenlijk maar ook zinvol om elkaar bestaansrecht te geven.
En dat lukt nu eenmaal niet door te verklaren dat die oudere of andere vormen wat dan ook in de weg staan.....
Et vivere, reservate !