Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 01, 2024 9:29 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 11, 2008 9:50 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Als circusliefhebber heb ik al heel wat circussen bezocht. Maar de mooiste voorstelling zag ik in 2000, toen circus Alberto Althoff terug naar Nederland kwam. Het was een show met een waanzinnig mooie choreografie, livemuziek, dans en kostumering en een fantastisch op elkaar ingespeelde Althoff troupe. De show was verdeeld in vier tablaeu's. O.a. een Spaans tableau en een exotentableau.
(Heeft hier iemand een video van?)

Helaas heb ik dit circus in de jaren er na langzaam zien afbrokkelen.

De teloorgang van het mooiste circus.....

Het begon ermee dat het prachtige orkest met (zoals het hoort) veel koperen instrumenten er uit werd bezuinigd. Geen levende muziek meer!

De show werd vaak afgelast vanwege veel te weinig bezoekers. Hierdoor kwam er weinig geld binnen. Gevolg: artiesten hingen werkloos rond, konden niet betaald worden en stapten op.

Het fantastisch dansende ballet is verdwenen.

Nadat de eigen paarden werden verkocht, werden vervolgens ook de exoten verkocht. Uiteindelijk werd de neushoorn, de trots van Alberto, verkocht aan circus Fliegenpiltz.

Orkest weg, artiesten weg, ballet weg, paarden weg, exoten weg, neushoorn weg...........
Alleen de koeien en de tent zijn nog over.

Tegenwoordig doet Alberto het op dezelfde commerciele manier als bijvoorbeeld Herman Renz. Geen eigen dieren meer, maar dierennummers contracteren. Gelukkig waren er dit jaar weer wat meer dieren, (ossen, paarden, kamelen) maar niet van het circus zelf.

Ook Herman Renz heeft na de dood van Herman zijn kamelen, olifanten en daarna ook Friese paarden verkocht. Alleen het orkest is er nog.

Wagens zijn vervangen door containers.

Begrijpen jullie het wanneer ik zeg dat op die manier de ziel uit het circus is verdwenen?

En dit vind ik intens zonde!!!

Momenteel ben ik vooral een fan van Belly Wien. Die hebben tenminste nog eigen paarden, kamelen en exoten en mooie wagens! Dat circus heeft nog een ziel!

Ook het circus Benelux heeft nog mooie oude wagens en veel eigen dieren als paarden, leeuwen, tijgers, lama's. Daar heb ik grote bewondering voor.

Bij Herman Renz en Alberto Althoff werkt men als een 'manager' en 'koopt' men als het ware van achter het bureau de show bij elkaar, waardoor er geen eenheid is.

Ook het Groot Russisch Staatscircus is zo'n voorbeeld.

Leve het ambachtelijke, amateuristische 'eerlijke' circus met hard werkende mensen, mooie wagens en EIGEN dieren!!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jan 12, 2008 2:18 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Groot gelijk sylvio, ik denk er net zo over.
Bij ons in Vlaanderen heb je vooral het Wiener Circus die dit gevoel nog uitstralen, altijd welkom om de échte circussfeer te komen opsnuiven.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2008 10:35 pm 
Als liefhebber snap ik je best..Als doorsnee klant, maakt het waarschijnlijk geen donder uit of het paardje of het kameeltje wel bij het circus hoort. En zal het de klant uitmaken of het transport in containers word gestopt inplaats mooie wagens?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: reactie Sylvio
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2008 11:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Sylvio, ben je wel een Nederlander, als ik jou posting zo lees niet, je hebt onterechte kritiek op het Nederlandse circus, we mogen toch best trots zijn op onze eigen vier grote circussen, te weten circus Herman Renz, circus Alberto Althoff, het Staatscircus van Moskou en het Groot Russisch Staatscircus en ook op de kleinere zoals Bongo en Magic-circus.
Door de vele regels en meestal hoge staangelden en vele andere hoge kosten waar een circus niet onderuit komt is het bijna niet meer op te brengen om een circus draaiende te houden. Ik ben er als circusliefhebber dan ook byzonder trots op, dat wij van eigen bodem een aantal topcircussen mogen huisvesten en waarvan we elk jaar weer met volle teugen van kunnen genieten, van telkens maar weer topprogramma's en hopen dat we dat nog in lengten van jaren kunnen doen, daarom wens ik ze voor het komende seizoen enorm veel succes toe.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 1:04 am 
Zoeff schreef:
Als liefhebber snap ik je best..Als doorsnee klant, maakt het waarschijnlijk geen donder uit of het paardje of het kameeltje wel bij het circus hoort. En zal het de klant uitmaken of het transport in containers word gestopt inplaats mooie wagens?


De meeste mensen komen voor de show...die moet staan als een huis.
De facade (entree) moet er ook staan en spreken. Wat er daarnaast allemaal op en achter en naast de tent gebeurt is voor het gros niet zo belangrijk. Dat wij nu als circusliefhebbers van diverse leeftijden graag mooie wagens zien en een net terrein is ons proleem.

Beter een circus met een goed management (het is immers een bedrijfstak) zonder eigen dieren, als een circus met veel dieren en geen beleid.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 10:08 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Voor mij heb je voor de volle 100% gelijk, sylvio!

Ik had zojuist een heel lijvig verhaal zitten tikken met argumenten, wil ik het verzenden, moet ik opnieuw inloggen......alles weg!

Mijn pure circusgenoegen wordt in Nederland helaas bijna uitsluitend nog geleverd door de Duitsers, dus gun hen aan de liefhebbers!

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 2:41 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Nichols schreef:
Voor mij heb je voor de volle 100% gelijk, sylvio!

Ik had zojuist een heel lijvig verhaal zitten tikken met argumenten, wil ik het verzenden, moet ik opnieuw inloggen......alles weg!


helaas hebben we technische problemen met de webserver. Er wordt aan gewerkt...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 9:23 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Lisa schreef:
Zoeff schreef:
Beter een circus met een goed management (het is immers een bedrijfstak) zonder eigen dieren, als een circus met veel dieren en geen beleid.


NOG beter is een circus met EN een goed beleid EN eigen dieren.

Zo'n circus is Belly Wien. Mijn favoriet!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 9:27 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
heuvels schreef:
Nichols schreef:
Voor mij heb je voor de volle 100% gelijk, sylvio!

Ik had zojuist een heel lijvig verhaal zitten tikken met argumenten, wil ik het verzenden, moet ik opnieuw inloggen......alles weg!


Leuk om te lezen dat andere mensen er net zo over denken! Dat wist ik niet. Ik las het ook al van Gert.

Ik hoop je verslag alsnog te kunnen lezen. Ik ben erg benieuwd naar jou argumenten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: reactie Sylvio
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 10:01 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
max schreef:
Sylvio, ben je wel een Nederlander, als ik jou posting zo lees niet, je hebt onterechte kritiek op het Nederlandse circus, we mogen toch best trots zijn op onze eigen vier grote circussen, te weten circus Herman Renz, circus Alberto Althoff, het Staatscircus van Moskou en het Groot Russisch Staatscircus en ook op de kleinere zoals Bongo en Magic-circus.
Door de vele regels en meestal hoge staangelden en vele andere hoge kosten waar een circus niet onderuit komt is het bijna niet meer op te brengen om een circus draaiende te houden. Ik ben er als circusliefhebber dan ook byzonder trots op, dat wij van eigen bodem een aantal topcircussen mogen huisvesten en waarvan we elk jaar weer met volle teugen van kunnen genieten, van telkens maar weer topprogramma's en hopen dat we dat nog in lengten van jaren kunnen doen, daarom wens ik ze voor het komende seizoen enorm veel succes toe.


Max, voor alle duidelijkheid: ik ben een rasechte Nederlander!

Ik begrijp niet dat jij mijn kritiek onterecht noemt. Mijn argumenten waren toch heel uitgebreid beschreven?

Over Althoff:

Is het niet waar dat bij het eens zo FANTASTISCHE Althoff de vaste Althoff troupe, het orkest, de eigen paarden, de eigen exoten en het FANTASTISCHE ballet allemaal er uit bezuinigd zijn??

Het ENIGE maar dan ook het enige wat er nog over is gebleven van dit eens zo prachtige circus is de tent!!

Om te huilen vind ik het!

Dieptepunt was enige jaren geleden dat leeuwtje waarmee rondgezeuld werd om extra geld binnen te halen!

Over Herman Renz: als je eerst een show bezoekt bij de vroeger zo mooie 'VOLWASSEN' show van Althoff en bij het schitterende Louis Knie (met EIGEN exoten en paarden) ten tijde van hun Nederlandse tournee en dan bij Herman Renz komt en iedereen mee gaat klappen wanneer het Renz lied gespeeld wordt dan heb ik het idee in een kindercircus binnen gekomen te zijn.....

Als Herman Renz nog geleefd had waren olifanten, paarden en kamelen NOOIT en te nimmer verkocht!! Hij was een echte dierenman. (Net als een Roman Zinnecker.)

Dat het circus tenwoordig bijna niet meer draaiende is te houden zou ik niet zeggen als ik de woontrailers en auto's van de Herman Renz directie zo eens bekijk!

Over Bongo: Dit vind ik een kindercircus.

Groot Russisch Staatscircus: vind ik zeer commercieel, heeft geen mooie wagens, heeft te weinig sfeer, te weinig dieren en geeft weinig openheid van zaken. Zo staan er vaak hekken om het terrein heen zodat je de stallen niet eens kan bezoeken.

Staatscircus van Moskou: heeft te weinig sfeer en geen mooie wagens. En nu is Job Lijfering nog weg ook!

Volgens mij ben jij te veel met het (Herman) Renz virus besmet om objectief te kunnen oordelen. Ook bekijk je het (zoals de Nederlandse circussen) te commercieel. En dat is nou juist het probleem.

Het enige voordeel wat ik toe kan geven is dat met ingehuurde acts het programma elk jaar nieuw is.

Voor de grote massa maakt het inderdaad niet uit dat men het zo commercieel bekijkt, maar ik ben een freak en hou van ECHT cicus. Daarbij horen geen ingehuurde, maar EIGEN dieren.

Wat is anders het hart van het circus?????

Geef mij maar Belly Wien! Met EIGEN paarden, EIGEN kamelen, lenige dochters en prachtige wagens! DIT is tenminste nog echt eerlijk circus.
En goed verzorgd! Een lust voor het oog!

Belly Wien vind ik een aanwinst voor Nederland!!!

(N.B.: Begrijp mij goed! Renz Berlin vind ik trouwens absoluut maar niks.)

Leve Belly Wien!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: reactie Sylvio
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2008 10:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
sylvio schreef:
max schreef:
Sylvio, ben je wel een Nederlander, als ik jou posting zo lees niet, je hebt onterechte kritiek op het Nederlandse circus, we mogen toch best trots zijn op onze eigen vier grote circussen, te weten circus Herman Renz, circus Alberto Althoff, het Staatscircus van Moskou en het Groot Russisch Staatscircus en ook op de kleinere zoals Bongo en Magic-circus.
Door de vele regels en meestal hoge staangelden en vele andere hoge kosten waar een circus niet onderuit komt is het bijna niet meer op te brengen om een circus draaiende te houden. Ik ben er als circusliefhebber dan ook byzonder trots op, dat wij van eigen bodem een aantal topcircussen mogen huisvesten en waarvan we elk jaar weer met volle teugen van kunnen genieten, van telkens maar weer topprogramma's en hopen dat we dat nog in lengten van jaren kunnen doen, daarom wens ik ze voor het komende seizoen enorm veel succes toe.


Max, voor alle duidelijkheid: ik ben een rasechte Nederlander!

Ik begrijp niet dat jij mijn kritiek onterecht noemt. Mijn argumenten waren toch heel uitgebreid beschreven?

Over Althoff:

Is het niet waar dat bij het eens zo FANTASTISCHE Althoff de vaste Althoff troupe, het orkest, de eigen paarden, de eigen exoten en het FANTASTISCHE ballet allemaal er uit bezuinigd zijn??

Het ENIGE maar dan ook het enige wat er nog over is gebleven van dit eens zo prachtige circus is de tent!!

Om te huilen vind ik het!

Dieptepunt was enige jaren geleden dat leeuwtje waarmee rondgezeuld werd om extra geld binnen te halen!

Over Herman Renz: als je eerst een show bezoekt bij de vroeger zo mooie 'VOLWASSEN' show van Althoff en bij het schitterende Louis Knie (met EIGEN exoten en paarden) ten tijde van hun Nederlandse tournee en dan bij Herman Renz komt en iedereen mee gaat klappen wanneer het Renz lied gespeeld wordt dan heb ik het idee in een kindercircus binnen gekomen te zijn.....

Als Herman Renz nog geleefd had waren olifanten, paarden en kamelen NOOIT en te nimmer verkocht!! Hij was een echte dierenman. (Net als een Roman Zinnecker.)

Dat het circus tenwoordig bijna niet meer draaiende is te houden zou ik niet zeggen als ik de woontrailers en auto's van de Herman Renz directie zo eens bekijk!

Over Bongo: Dit vind ik een kindercircus.

Groot Russisch Staatscircus: vind ik zeer commercieel, heeft geen mooie wagens, heeft te weinig sfeer, te weinig dieren en geeft weinig openheid van zaken. Zo staan er vaak hekken om het terrein heen zodat je de stallen niet eens kan bezoeken.

Staatscircus van Moskou: heeft te weinig sfeer en geen mooie wagens. En nu is Job Lijfering nog weg ook!

Volgens mij ben jij te veel met het (Herman) Renz virus besmet om objectief te kunnen oordelen. Ook bekijk je het (zoals de Nederlandse circussen) te commercieel. En dat is nou juist het probleem.

Het enige voordeel wat ik toe kan geven is dat met ingehuurde acts het programma elk jaar nieuw is.

Voor de grote massa maakt het inderdaad niet uit dat men het zo commercieel bekijkt, maar ik ben een freak en hou van ECHT cicus. Daarbij horen geen ingehuurde, maar EIGEN dieren.

Wat is anders het hart van het circus?????

Geef mij maar Belly Wien! Met EIGEN paarden, EIGEN kamelen, lenige dochters en prachtige wagens! DIT is tenminste nog echt eerlijk circus.
En goed verzorgd! Een lust voor het oog!

Belly Wien vind ik een aanwinst voor Nederland!!!

(N.B.: Begrijp mij goed! Renz Berlin vind ik trouwens absoluut maar niks.)

Leve Belly Wien!


Iedereen heeft gelijk eigenlijk. waar het op neer komt is dat het de circussen erg moeilijk wordt gemaakt met de regelgevingen. Er moet o.a. dik betaald worden voor een plaats en het maken van ouderwetse reclame mag ook al bijna niet meer.
Alberto Althoff heeft het water al meerdere malen tot aan de lippen gestaan maar hij slaagt er steeds weer in een behoorlijk programma te presenteren. Om het plastisch uit te drukken: Alberto (en ook andere circussen) hebben in het franje moeten knippen om het tafelkleed te sparen....
Familiecircussen als Belly Wien en Malford hebben het anders aangepakt: De sfeer behouden en het programma aanpassen: bijna uitsluitend familie aan het werk zetten en met eigen dieren werken.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: reactie Sylvio
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2008 10:23 am 
sylvio schreef:
Dieptepunt was enige jaren geleden dat leeuwtje waarmee rondgezeuld werd om extra geld binnen te halen!


sylvio schreef:
Belly Wien vind ik een aanwinst voor Nederland!!!
...
Leve Belly Wien!


En je vergeet voor het gemak maar even die aapjes waarmee rondgezeuld wordt om extra geld binnen te halen? Of vind je dat wel om te juichen? :?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: reactie Sylvio
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2008 9:13 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Kiwi schreef:
sylvio schreef:
Dieptepunt was enige jaren geleden dat leeuwtje waarmee rondgezeuld werd om extra geld binnen te halen!


sylvio schreef:
Belly Wien vind ik een aanwinst voor Nederland!!!
...
Leve Belly Wien!


En je vergeet voor het gemak maar even die aapjes waarmee rondgezeuld wordt om extra geld binnen te halen? Of vind je dat wel om te juichen? :?


Met dat leeuwtje werden foto's gemaakt. Met die aapjes niet!!!

Bovendien hebben die apen een zeer ruime kooiwagen helemaal voor zichzelf ter beschikking. Deze is zeer goed en gevarieerd ingericht en doet nauwelijks onder voor een dierentuin verblijf!! Het is zelfs gelukt om met deze aapjes te fokken!

Belly Wien houdt haar dieren zeer goed!

Hier kunnen sommige andere circussen nog een voorbeeld aan nemen!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 11:17 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik schreef al eens eerder dat er bij circusliefhebbers ook "valse romantiek" meespeelt. De houten wagens, zoals Circus Bongo en Roncalli ze nog hebben, zijn prachtig om te zien. Maar in het stookseizoen zijn die wagens niet warm te krijgen in tegenstelling tot een moderne "all-weather" (wintersportvaste) caravan. Dat is voor iemand die bijna het jaar rond in zo'n verplaatsbare woning leeft een niet onbelangrijk argument. Ook heb je aan de houten wagens veel onderhoud. (schilderen, rot hout vervangen) Dat kost veel geld. Dat is voor de directie een belangrijk argument. Koop je verf en nieuw hout of koop je dieselolie voor het reizen en verwarmen?

Het aantal circussen en het concurrerende aanbod van amusement bepaalt hoeveel bezoekers er per circus komen. In de jaren 40/50 van de vorige eeuw waren er 5 grote circussen en een aantal kleinere. Er was geen TV, geen (spel)computer en ook geen amusementshal. Wel bioscoop, theater en circus/ Nu zij er 4 grote circussen (Herman Renz, Moskou/Holiday, Groot Russisch en Alberto Althoff) , nog minstens 10 andere middelgrote tot kleine circussen (Bongo, Bavaria, Belly-Wien, Renz-Berlin, Magic-Circus, Malford, Solero, Fantasia, Rigolo, MaXimum) en om de paar jaar een groot buitenlands circus (Krone) en dan nog eens vele tientallen (tot honderden) TV-kanalen, PC (internet, games, multimedia), tig pretparken en amusementbedrijven die strijden om daar je spaarzame vrije tijd te besteden. De spoeling wordt alleen al daardoor dunner.

Ook in de jaren 40/50 waren er "verliezers". Circussen die aan het kortste eind trokken en door de directie noodgedwongen moesten worden ontbonden.

Dat neemt niet weg dat ik ook graag een klassieke houten circuswagen zie staan. Maar containers kunnen, zoals Herman Renz bewijst, ook mooi zijn. En er zijn nog wel wat voordelen te noemen voor de bewoners van de Renz-containers. Zoals het ontbreken van een trapje dat je 's nachts moet afdalen als je even naar de WC moet...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.