Onlangs ben ik met 2 kinderen naar het circus Solero geweest. Een klein familiecircus met meer dieren dan verwacht. Van buiten zag het circus er best aardig uit. Op de website wordt vermeld dat de toegangsprijzen zeer redelijk zijn, dat vond ik nogal tegenvallen, voor 2e rang moest je toch al €17,-- voor een kind en €19,-- voor volwassenen betalen, maar goed, als de kids dan een leuke middag hebben denk je dan...
Kijk, van een familiecircus hoef je geen hoogstaand programma te verwachten, toch zou je als directie wel je medewerkers kunnen instrueren dat ze tenminste moeten doen alsóf ze blij zijn dat er publiek komt. Maar ja, als je vlak voor de middagvoorstelling de directeur in de deuropening aan het bier ziet zitten dan zou er al een lichtje moeten gaan branden, maar goed, hoeft nog niets te betekenen. Kijk, hier zo'n voorbeeld van ongemotiveerd circuspersoneel. De kassa (zonder raam maar een leeg gat) was onbezet, een meisje in circuskostuum en sigaret(!) kwam al telefonerend in de kassa zitten, nadat ik vroeg wat de prijzen waren wees ze met een handgebaar(ze kon niet praten want ze was aan het bellen) naar een bord met prijzen, om dit te lezen moet je even bukken en half met je hoofd door het gat... Wij naar de tent waar 2 poolse medewerkers met elkaar aan het praten zijn, ondanks mijn 'goedenmiddag' bleven zei ook met elkaar doorpraten, scheurden onze kaartjes en riepen zonder ons aan te kijken 'banken boven' ( tip: even de kinderen begroeten 'jullie mogen daar en daar zitten' was al een leuke binnenkomer geweest) Let op, wij hebben zojuist € 53,-- betaald ! De einlassmuziek is afkomstig van het franse Gruss, hoe weet ik dat? Er stond een enorme Franse aankondiging op de cd met 'welkom in circus Gruss' Raar als je in Nederland in een Duits circus zit, alhoewel, de kwaliteit van de einlassmuziek werd in de voorstelling niet meer geëvenaard. De show gaat beginnen, de microfoon kraakt vooraf, het hele publiek zit met de oren dicht, de wordt de muziek verkeerd ingestart ( dit gebeurd zeer regelmatig, muziek even aan weer stop, verkeerde track) Het meisje uit de kassa met sigaret opent de voorstelling, haar Nederlands is goed te verstaan moet ik zeggen, ik was verbaasd, ik zag haar zonder telefoon.. Het roofdieren nummer is een meneer uit Zwitserland, het nummer duurt vreselijk lang,maar niet zo lang als de kooiafbouw ! Nog nooit heb ik zo'n langzame kooiafbouw gezien, het duurde zeker 5 minuten, ondertussen is er niets te doen, geen reprise niets ! Ik zal u een verdere beschrijving besparen, de schreeuwende clown (waarbij 2 kinderen huilend de tent verlieten) de enorme dikke dame aan de solotrapeze die een parodie probeert te doen, de directeur die zonder lach de pony's laat zien, de poolse rekwisiteurs die bij elke compliment eerst klappen i.p.v het publiek te laten applaudiseren, het loszittende bankje (van €17) waarbij een kind valt etc. Ik heb veel circussen bezocht en ben zeker kritischer dan de gemiddelde vader moeder opa oma, maar als mijn kinderen vlakvoor dat het pauze is aan mij vragen 'papa is het bijna afgelopen?' dan denk ik dat er iets niet klopt. een beetje respect en aandacht voor je publiek, zorgen dat je het gevoel geeft dat je er zin in hebt en je het publiek graag tevreden stelt, zou zelfs dit programma een beetje kunnen upgraden.
|