Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 5:16 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 11:12 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Circus & Mindervalide mensen

Er zijn ook rolstoelgebruikers die van circus houden en ook graag een voorstelling willen zien.
Uit ervaring weet ik dat daar niet bij elk circus goed op ingespeeld wordt, rolstoelen die midden in het pad gezet worden en daarna toch weer verplaatst moeten worden. dit tot grote ergenis van de persoon in de rolstoel zelf.

Gelukkig bestaan er ook vele circussen die netjes een rolstoel in de loge neerzetten + 1 of 2 begeleiders voor dezelfde prijs.

Onderstaand verhaal kwam ik op internet tegen, een compliment voor Circus Martin Hanson en toch wel een koude douche hoe Alberto het opgelost heeft.



Wintercircus Martin Hanson wil gedupeerde invalide helpen!


GOES – “Vol verbazing las ik het relaas van Cynneke en haar bezoek aan het Groot Kerstcircus Zeeland. Circus hoort een bijzonder gezellige en plezierige ervaring te zijn voor complete gezinnen, aldus aldus Piet Hein Out van Wintercircus Martin Hanson dat voorstellingen in Goes gaat geven, Cynneke vertelde onlangs op Zeeland.Blog dat ze als invalide slecht is behandeld door Alberto Althoff van het Groot Kerstcircus Zeeland in Vlissingen.

“Wintercircus Martin Hanson was het eerste circus dat in de wintermaanden voorstellingen kwam geven in de provincie Zeeland. Wij hebben ruim 55 internationale medewerkers, een live circusorkest (zelfs een van de beste van Europa) en daarmee wellicht zelfs groter dan het Groot Kerstcircus Zeeland. Wij reizen niet met een tochtige tent, maar bieden onze bezoekers het comfort van het theaterpluche. Al 33 jaar lang zit men bij ons niet op een plank of koud plastic stoeltje, maar heerlijk comfortabel. Gezien de nare ervaring van Cynneke met het circus, willen wij haar graag laten zien dat er wel degelijk circussen zijn waar je wel kunt genieten van een internationaal topspektakel. Ook als mindervalide. Namens directrice Arlette Hanson en de Theaterverkoop Zeeland mag ik haar dan ook het volgende aanbod doen. Cynneke en de negen man waarmee zij het circus van dhr. Althoff bezochten, zijn van harte welkom om gratis te komen genieten van de show van Wintercircus Martin Hanson op woensdag 11 januari om 16.00 uur in Theater De Mythe te Goes. Ik ben zo vrij geweest om alvast een rolstoelplaats en plaatsen bij elkaar te laten blokkeren voor hen.”

“Ik hoop dat Cynneke in de gelegenheid is, en nog zin heeft om, ons Wintercircus te bezoeken. Bij Wintercircus Martin Hanson is een bezoek aan de show een gezellig familiefeest, zoals een circusbezoek dat ook behoort te zijn, ze is van harte welkom.”

Cynneke’s belevenis:

Cynneke: “Ik ben vorige week woensdag met de hele familie naar het Groot Kerstcircus Zeeland in Vlissingen geweest. Manlief en ik hebben uiteindelijk de hele voorstelling niet meer gezien en onze dag was vergald.”

“We kwamen namelijk met zijn negen aan en werden rechts de tent ingestuurd. Een clown in een rood/wit pak haalde voor ons in de loge een aantal stoelen weg, zodat we er met de rolstoel konden gaan zitten. Dit was wel erg fijn.”

Later kwam directeur Althof de kaartjes controleren en omdat wij geen loge hadden, maar parket, zette hij meteen een grote mond op dat we daar niet mochten zitten en dan maar 40 euro bij moesten betalen. Manlief probeerde uit te leggen dat zijn eigen personeel ons daar gezet had, maar hij liet hem keer op keer niet eens uitpraten. Het enige wat hij zei was: Ik ben de directeur en mijn personeel heeft dat niet gedaan.”

“Het liep uiteindelijk nogal hoog op omdat hij zo autoritair deed en ons voor leugenaar uitmaakte. Na eerst nog een tijd woedend dingen te hebben gezegd, zei hij tegen manlief: Uw vrouw mag hier wel blijven staan, maar u moet dan maar parket gaan zitten en daar moet u blij om zijn! Ik had zoiets van: Het is geen gunst dat je naar het circus mág, je moet er veel geld voor betalen. Hij moet blij zijn dat er mensen willen komen! Dus ik heb manlief voorgesteld om weg te gaan en de stad in te gaan.”

“We zijn dus maar gaan winkelen in Vlissingen tot de rest van de familie klaar was. Wel leuk, maar niet direct wat we er van in gedachten hadden. Het Groot Kerstcircus Zeeland ziet óns dus niet meer terug.”

“Het hele probleem wordt trouwens veroorzaakt doordat Circus Althof niet voorziet in plaatsen voor bijv. rolstoelen en scootmobielen. Rolstoelen worden gewoon in de gangpaden gezet en dat veroorzaakt ook veel overlast. Die clown die ons in de loge schoof, was eigenlijk dus wel slim, want dan sta je aan de kant. Hoe je het met een scootmobiel zou moeten doen, geen idee? Ten eerste kan je de tent niet in omdat je 1 stoep op en af moet en ten tweede kan je in de tent ook geen kant op. Het hele circus is jammer genoeg totaal niet ingericht voor mindervaliden.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 11:15 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Vooral de dikgedrukte onderdelen vind ik een aandachtspuntje, wanneer iemand van je personeel een groep in de loge zet hoor je die mensen niet op een onvriendelijke manier te verwijderen. Als er van tevoren duidelijk gecommuniceerd is dat er maar 1 persoon bij in de loge mag gaan zitten is dit een ander verhaal maar bij dit verhaal is de groep in de loge gezet en ik vind het dus schandalig hoe deze personen behandeld zijn.

Gelukkig heeft wintercircus Martin Hanson dit super opgelost en ook een dikke duim omhoog daarvoor.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 11:42 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Aardig van Arlette Hanson, maar het zou PH Out gesierd hebben om niet over de rug van een mindervalide gedupeerde uitbundig reclame te maken voor de eigen voorstellingen.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 12:48 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik was bij Renaissance toen het incident zich voordeed. Ik had van Alberto ook in eerste instantie een logeplaatsje vooraan gekregen maar moest uitwijken omdat de loges uitverkocht waren. Het was erg druk die dag. Toen ontstond ook het probleem met de rolstoeler. Die nam in zijn eentje vier logeplaatsen in beslag. Van een afstandje kon ik de discussie zien maar had de indruk dat het snel opgelost was.

Moraal van het verhaal: circussen moeten rekening houden met de mogelijkheid rolstoelers te bergen, en aan de kassa al te informeren over de (on)mogelijkheden. En rolstoelers kunnen beter even van te voren contact met het circus opnemen zodat de kaartverkopers er rekening mee kunnen houden.
Ook bij Hanson kun je beter niet onverwacht met een joekel van een scootmobiel binnenkomen lijkt mij. Of een buslading rolstoelers.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 1:54 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ik denk dat geen enkel circus daar op voorzien als er ineens een aantal rolstoelen komen.Dat van die drempels is ook onzin: die plaats het circus immers niet zelf. Hanson kan het makkelijker omdat ze in het theater zitten, maar het is ook niet in elk theater zo dat het aangepast is hoor. De oplossing van de loge is een zeer goede. En je kan als rolstoelgebruiker maar beter eens op voorhand bellen ja. Dit jaar hadden wij ook een gehandicapteninstelling op bezoek: maar die hadden netjes gereserveerd dus zat de hele groep inclusief rolstoelen in de loges, geen enkel probleem en dan leg je ze uiteraard een beetje extra in de watten.
Het is leuk dat Hanson aanbied aan die mevrouw om dan maar naar hun voorstelling te komen, maar publiciteit halen uit iets wat "misgegaan" is bij een ander circus: dat is dan weer niet erg netjes.
En de toon van het artikel is ook maar zus en zo: wij reizen niet in een tochtige tent en je zit niet op een plank of koude plastic stoeltjes.
Nou moet het lijken of circus in een theater beter is. Heeft ook z'n nadelen hoor.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 3:02 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
Mario Rutelli schreef:
ik denk dat geen enkel circus daar op voorzien als er ineens een aantal rolstoelen komen.Dat van die drempels is ook onzin: die plaats het circus immers niet zelf. Hanson kan het makkelijker omdat ze in het theater zitten, maar het is ook niet in elk theater zo dat het aangepast is hoor. De oplossing van de loge is een zeer goede. En je kan als rolstoelgebruiker maar beter eens op voorhand bellen ja. Dit jaar hadden wij ook een gehandicapteninstelling op bezoek: maar die hadden netjes gereserveerd dus zat de hele groep inclusief rolstoelen in de loges, geen enkel probleem en dan leg je ze uiteraard een beetje extra in de watten.
Het is leuk dat Hanson aanbied aan die mevrouw om dan maar naar hun voorstelling te komen, maar publiciteit halen uit iets wat "misgegaan" is bij een ander circus: dat is dan weer niet erg netjes.
En de toon van het artikel is ook maar zus en zo: wij reizen niet in een tochtige tent en je zit niet op een plank of koude plastic stoeltjes.
Nou moet het lijken of circus in een theater beter is. Heeft ook z'n nadelen hoor.

Gedrag VNCO!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 4:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
magnum schreef:
Gedrag VNCO!

Krijgen we dat weer... :?
PH Out is de VNCO niet. En Circus Hanson ook niet.
Hanson is aangesloten bij de VNCO, dat wel. So what?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 4:22 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
heuvels schreef:
magnum schreef:
Gedrag VNCO!

Krijgen we dat weer... :?
PH Out is de VNCO niet. En Circus Hanson ook niet.
Hanson is aangesloten bij de VNCO, dat wel. So what?

en Althoff niet!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 4:40 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Wat is dat nu weer voor een logica?
Althoff is wel lid geweest van de VNCO maar ik weet wel zeker dat hij niet is vertrokken om een meningsverschil over rolstoelen. Bovendien is dat een geheel andere discussie.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 5:21 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik deel de mening van Mario Rutelli helemaal. Hoewel het mooi opgelost is, is het helemaal niet netjes dat je publiciteit zoekt op de kap van je collega's. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een manier om gratis reclame in de wacht te slepen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 9:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Ik weet natuurlijk niet wat er precies gebeurd is maar ik vind het wel raar dat een circus een hele familie uitnodigd omdat ze bij een ander circus niet zo prettig zijn behandeld! Weet niet waarom maar krijg er een beetje raar gevoel bij... lijkt inderdaad meer op eigen reclame.

Wie weet er meer van?

ps. nu snap ik ook wel dat het als circus zijnde vervelend is als het druk is, je kunt logeplaatsen verkopen en dan zit er een rolstoeler met complete familie 9 personen! in de loge. Maar dat had bij de kassa idd. beter gecommuniceerd moeten worden. het lijkt mij logisch dat er 1 persoon mee mag in de loge en de rest gewoon op de tribune, mits er natuurlijk heel veel plaats is. Hoe vervelend het ook is voor mensen die in een rolstoel zitten, het betekend natuurlijk niet dat jan en alleman zomaar tegen tribune tarief in de loge kan plaatsnemen!
Gelukkig snappen de meeste rolstoelers dit en vinden ze het al prettig dat er uberhaupt wat extra aandacht aan wordt besteed of een stoel uit de loge wordt gehaald.

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 10:17 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik vond het hele verhaal ook vreemd en vond het wel een leuk discussiepunt.
In de meeste circussen die ik ken word er ook prima mee omgegaan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 10:20 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
als ik het lees
zat de familie op tribune
en mevrouw met partner loge.
rest is ook blijven zitten staat er


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 10:28 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Goed gelezen Bas. Alleen de vrouw moest naar Parket, dus zaten er alleen de rolstoeler en zijn vrouw in de loge. Ze gingen maar winkelen totdat "de rest klaar was". Die zaten dus op de tribune en zijn ook binnen gebleven.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 17, 2012 10:57 am 
Offline

Lid geworden op: ma jun 08, 2009 8:31 pm
Berichten: 125
Feit is dat dank de actie van Hanson, deze mensen toch uiteindelijk een minder "negatief" beeld zullen hebben van het circus in het algemeen. Best is van inderdaad even op voorhand te bellen naar het circus wanneer men met een rolstoel of ander mobiel middel in het circus wil komen, dan kan haast altijd naar een voor beide zijden tevreden stellende oplossing gezocht worden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.