Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 2:59 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2013 7:17 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Helaas is dat het grote risico van zaken doen. En alleen als je je eigen baas bent kan je uitsluiten dat je je loon niet krijgt en dan nog.... als het onverwacht niet goed loopt sta je daar ook.

Maar het risico van werk te leveren en dan niks betaald te krijgen kan je alleen uitsluiten als je een voorschot vraagt.Maar welk circus doet dat?

Trouwens een systeem van waardering bestaat al op de site van Kenneth Severinsen: circus scandinavia
daar geven ze punten op diverse onderdelen: 5 punten op de kwaliteit van de artiesten, 5 punten op de kwaliteit van het wagenpark, tent en zitinrichting
en 5 voor het gelicht en geluid en die andere ontgaat me even.

En dan zou je bij een keurmerk die delen waarop je punten krijgt ook zichtbaar moeten maken
want je kan dan op diverse manieren aan een totaalcijfer komen.

je kan 12 op 20 halen door bevoorbeeld 5 en 5 te hebben voor het wagenpark en de tent, maar maar 2 punten voor het programma.
En dan heb je een mooi circus maar met een minder programma

terwijl je ook het omgekeerde kan voorhebben.

Denk dat het heeeeeel lastig gaat zijn om een sluitend systeem te bedenken waarbij er en genoeg informatie voorzien is en dat voldoet voor zowel de bezoeker als de circussen.

Dat garantiefonds zou dan ook zijn zoals ze bij de banken hier hebben. Hoe je dat voor circussen organiseerd?? vooral voor de artiesten dan.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 9:58 am 
Offline

Lid geworden op: zo nov 27, 2011 5:47 pm
Berichten: 163
Locatie: Weert
Ron_Mikkenie schreef:
Via een PB kreeg ik de vraag "Hoe ben je daar nou weer achtergekomen?" (over recente vergunningaanvragen).

Nou dat is heel eenvoudig: Zulke aanvragen zijn openbaar en enkele gemeenten vragen aan meerdere organisaties of men ervaringen heeft met bepaalde circussen. Bijvoorbeeld of ze zich aan de bekende richtlijnen voor dieren houden...

... en dan kom je vanzelf te weten wie de vergunning heeft aangevraagd!


Daarnaast kan elke burger opvragen welke vergunningaanvragen er zijn binnengekomen. Al zal ik mijn tijd daar niet aan verkwisten.


Soms is dat best wel eens leuk om te doen :mrgreen:.

Pakken we Harlingen 2013 als voorbeeld.

U bent er klaar voor?

Aanvraag speelvergunning
(10-10-2012)
2 oktober 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus Renz Berlin, 9703 LC Groningen.

Aanvraag speelvergunning
(03-10-2012)
20 augustus 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus Renz International, 5550 AX Valkenswaard.

Aanvraag speelvergunning
(15-08-2012)
6 augustus 2012, aanvraag speelvergunning 2013, Circus Werona, 5004 BC Tilburg.

Aanvraag speelvergunning
(25-07-2012)
19 juli 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus IARZ-Italiano, p/a 9645 LE Veendam.

Aanvraag speelvergunning
(25-07-2012)
19 juli 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus Equidia, p/a 9645 LE Veendam.

Aanvraag speelvergunning
(04-07-2012)
12 juni 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Nederlands Nationaal Circus Herman Renz, 5700 AH Helmond.

Aanvraag speelvergunning
(04-07-2012)
18 juni 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus Belly Wien, 5004 BC Tilburg.

Aanvraag speelvergunning
(27-06-2012)
12 juni 2012, aanvraag speelvergunning voor het jaar 2013, Circus Herman RENZ, 5700 AH Helmond.

Aanvraag speelvergunning
(06-06-2012)
27 mei 2012, aanvraag speelvergunning voor 2013, Circus Amara, 3762 BL Soest.

Aanvraag speelvergunning
(30-05-2012)
21 mei 2012, aanvraag speelvergunning 2013, Circus Belly Wien, 5004 BC Tilburg.


http://www.harlingen.nl/over-stad-en-dorpen/bekendmakingen_3815/rubriek/speelvergunning_1433.html

_________________
De mening van Rick Laresteijn is OnbelangRick.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 5:47 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Leuk en leerzaam, zij het beperkt.
Het enige nieuwe dat we nog niet (zeker) wisten is dat er een tweede circus Iarz, namelijk Equidia, bijkomt.
Al wel eerder verwacht, maar nu kennelijk definitief en 'geregeld' vanuit Veendam.

Verder een interessant onderwerp voor geïnteresseerden, maar opnieuw verschrikkelijk OT!
En nota bene hier in eerste instantie aangekaard door meneer Mikkenie, die er zelf altijd zo voor streed onderwerpen 'schoon' te houden!
Zo zie je maar weer, niets is veranderlijker dan een circusliefhebber!
Zoals gezegd, jammer dat het hier nu staat, want op zich best een interessant onderwerp.
(Dus afsplitsing gevaagd...)
En, helaas, ondanks de waslijst geen aanvraag vanuit het momenteel zo mooi besneeuwde Yerseke.......

Goed, daarvoor schrijf ik hier niet.
Tenslotte ging het over indelingen en keurmerken.

Want: wie schetst mijn verbazing!
Op een circussite en hun eigen site al een complete kwalificatie-indeling gevonden.
De initiatiefnemer? Het Nederlandse Circus Arena, wie kent het niet?

Geeft op de eigen site eerst uitvoerig uitleg over de eigen standpunten.
Zo zijn ze 'anti Uitheemse en/of anderssoortige Wilde Dieren'.
Maar werken zelf sinds de oprichting uitsluitend met huisdieren/kleindieren of boerderijdieren.
(Waarbij overigens ezeltjes als voorbeeld genoemd worden, die allebehalve inheems zijn in Nederland...)
Verder meldt de site 'Een circus is geen dierentuin'.
En onderschrijft het circus, naar vermeldt met enkele andere Nederlandse circussen, 'het onberispelijke Dierenwelzijnsbeleid'.

Vervolgens roept men bij deze op een Circusklasse in te stellen.
Een klasse-aanduiding van in Nederland reizende circussen.
Die zou er dan alsvolgt uit moeten gaan zien:

Klasse A - Circus geheel zonder dieren, zoals bijvoorbeeld Cirque du Soleil

Klasse B - Circus met uitsluitend huisdieren/boerderijdieren, zoals bijvoorbeeld Arena (NL)

Klasse C - Circus met zowel inheemse als wilde dieren, zoals bijvoorbeeld Freiwald's Menagerie of Belly Wien


Voor alle duidelijkheid: de voorbeelden zijn door Arena zelf zo gegeven.

Ja kijk. Wanneer we het dus aan de circuswereld zelf overlaten komt het dik voor elkaar!!!

En dan te bedenken dat Polianta uitgerekend dezelfde grading wil gaan gebruiken aangaande het al dan niet correct uitvoeren van de betalingen......

En mij lijkt dezelfde grading dan weer prima toepasbaar wat betreft het wagenpark.
En ook nog één aangaande de tent.
En een aparte voor de soort zitplaatsen.
En ook nog één voor het al dan niet sympathieke optreden van het personeel.
En een zoveelste voor de prijs-/kwaliteitsverhouding.
O, de muziek en het licht, helemaal vergeten.
(Wel graag twee afzonderlijke kwalificaties hoor!)
De begaanbaarheid van het terrein verdient ook een indeling.
En de gevoerde reclame: mooi/lelijk/afschuwelijk.
Nou, dan hebben we toch al een paar dingen van groot belang.

Hebben we het nog niet eens over het programma gehad......


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 6:39 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
circusmeisje schreef:
Leuk en leerzaam, zij het beperkt.
Het enige nieuwe dat we nog niet (zeker) wisten is dat er een tweede circus Iarz, namelijk Equidia, bijkomt.
Al wel eerder verwacht, maar nu kennelijk definitief en 'geregeld' vanuit Veendam.

Verder een interessant onderwerp voor geïnteresseerden, maar opnieuw verschrikkelijk OT!
En nota bene hier in eerste instantie aangekaard door meneer Mikkenie, die er zelf altijd zo voor streed onderwerpen 'schoon' te houden!
Zo zie je maar weer, niets is veranderlijker dan een circusliefhebber!
Zoals gezegd, jammer dat het hier nu staat, want op zich best een interessant onderwerp.
(Dus afsplitsing gevaagd...)
En, helaas, ondanks de waslijst geen aanvraag vanuit het momenteel zo mooi besneeuwde Yerseke.......

Goed, daarvoor schrijf ik hier niet.
Tenslotte ging het over indelingen en keurmerken.

Want: wie schetst mijn verbazing!
Op een circussite en hun eigen site al een complete kwalificatie-indeling gevonden.
De initiatiefnemer? Het Nederlandse Circus Arena, wie kent het niet?

Geeft op de eigen site eerst uitvoerig uitleg over de eigen standpunten.
Zo zijn ze 'anti Uitheemse en/of anderssoortige Wilde Dieren'.
Maar werken zelf sinds de oprichting uitsluitend met huisdieren/kleindieren of boerderijdieren.
(Waarbij overigens ezeltjes als voorbeeld genoemd worden, die allebehalve inheems zijn in Nederland...)
Verder meldt de site 'Een circus is geen dierentuin'.
En onderschrijft het circus, naar vermeldt met enkele andere Nederlandse circussen, 'het onberispelijke Dierenwelzijnsbeleid'.

Vervolgens roept men bij deze op een Circusklasse in te stellen.
Een klasse-aanduiding van in Nederland reizende circussen.
Die zou er dan alsvolgt uit moeten gaan zien:

Klasse A - Circus geheel zonder dieren, zoals bijvoorbeeld Cirque du Soleil

Klasse B - Circus met uitsluitend huisdieren/boerderijdieren, zoals bijvoorbeeld Arena (NL)

Klasse C - Circus met zowel inheemse als wilde dieren, zoals bijvoorbeeld Freiwald's Menagerie of Belly Wien


Voor alle duidelijkheid: de voorbeelden zijn door Arena zelf zo gegeven.

Ja kijk. Wanneer we het dus aan de circuswereld zelf overlaten komt het dik voor elkaar!!!

En dan te bedenken dat Polianta uitgerekend dezelfde grading wil gaan gebruiken aangaande het al dan niet correct uitvoeren van de betalingen......

En mij lijkt dezelfde grading dan weer prima toepasbaar wat betreft het wagenpark.
En ook nog één aangaande de tent.
En een aparte voor de soort zitplaatsen.
En ook nog één voor het al dan niet sympathieke optreden van het personeel.
En een zoveelste voor de prijs-/kwaliteitsverhouding.
O, de muziek en het licht, helemaal vergeten.
(Wel graag twee afzonderlijke kwalificaties hoor!)
De begaanbaarheid van het terrein verdient ook een indeling.
En de gevoerde reclame: mooi/lelijk/afschuwelijk.
Nou, dan hebben we toch al een paar dingen van groot belang.

Hebben we het nog niet eens over het programma gehad......

=o= =o= =o= =o=


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 7:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Wanneer forumleden met enige kennis van (circus)zaken hier eens met hun " witte denkhoed" op achter hun pc zouden zitten. Dan zouden zij onbevooroordeeld en met een geheel open geest de mogelijkheden en onmogelijkheden doornemen. Ik refereer hier naar de 6 denkhoeden van Bono. De moeite waard om eens op google te lezen en dan vervolgens deze theorie in praktijk toe te passen. Je zult zien; er gaat een wereld voor je open.
Maar goed dit terzijde. Over het algemeen genomen gaat het met de circussen in ons land niet goed. Te weinig publiek met als gevolg te weinig inkomen. Politici die het de circusondernemers moeilijk maken enz. enz.
Het wordt zo langzaam aan tijd dat men al zijn/haar creativiteit gaan gebruiken om het tij te keren. Alles zou daarbij geprobeerd kunnen worden. Jouw rol als circusvriend/fan/publiek of wat dan ook speelt daarbij ook een rol.
Veranderingen zijn noodzakelijk; voor mensen die hier problemen mee hebben nog maar een een verwijzing naar google;
lees het boekje Wie heeft mijn kaas gepikt van Spencer Johnson, dan begrijp je wat ik bedoel.
Mocht je denken dat jij als circusvriend geen rol kan spelen dan onderschat je je eigen rol in deze. Probeer positief ernaar te kijken.
Ook hier heb ik nog een leuk boekje voor genaamd; Onze ijsberg smelt van John Kotter.

Goed huiswerk voor jullie dames en heren

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 9:35 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
nou circusmeisje kijk dat zijn dan voldoende criteria om je op te baseren. dat zou een volledigheid kunnen bieden.

Die ABC indeling daar kan ik me echter niet in vinden: ook al zou een letter gelijk moeten zijn.
Bij een A denkt dan nog altijd iedereen er aan dat iets beter is dan B.
Dus waarom dan circus zonder dieren een A moet hebben is mij een raadssel want dat suggereert meteen dat het beter is dan dat met dieren.

en als je een witte hoed moet hebben Polianta: ik heb er hier nog wel 6 liggen ja.

En nou heb ik toch echt een praktijkvoorbeeld gevonden waarbij de vergelijking echt opgaat:
In Duitsland zijn de theaters en de operas in een systeem ingedeeld.
In inderdaad met A , B , C, D
en dan onderverdeeld in A1 A2 enz....

En dat systeem slaat op meerdere dingen en is gebaseerd op vanalles
de grote van de zaal ( in het circus word dat dan een tent en zitplaatsen
het programma: hoeveel stukken ze per jaar spelen en hoeveel nieuwe er daar bij zijn
de artiesten die er komen: wereldsterren of niet

En dan is dat inderdaad ook onrechtstreeks een indicatie voor de mogelijke werknemers wat de verloning daar is

want daar hebben ze dan in Duitsland barema's aan gekoppeld wat de lonen betreft
in een A1 huis is er het driedubbele te rapen dan in een C huis.Bij een Duitse vacature staat er dan ook achter de naam van het theater ook altijd de indeling

Bij circussen zou je inderdaad een gelijkaardig systeem kunnen opzetten ja.
En dan heb je de voor en nadelen die je tegen over en elkaar afweegt:

Het systeem is alleen echt gekend onder de vakmensen en voor mogelijke artiesten is het een voordeel:
ze weten meteen waar ze aan toe zijn.
voor de rest is het vooral iets waar dan directies en theaters ( in dit geval dan circussen) onder elkaar mee gaan opscheppen
vooral als ze een categorie hoger gegaan zijn.

het nadeel: het grote publiek is er echter helemaal niet bekend mee en velen weten zelfs niet dat dit systeem bestaat.
En ze kijken er dan ook helemaal niet naar in wat voor huis het is: ze gaan gewoon naar het dichtsbijzijnde theater of gewoon naar een voorstelling die hun interesseerd.
De kenners en de recensenten die zijn er zich wel van bewust en hameren er te pas en te onpas op: in de aard van als ze een voorstelling gezien hebben die ze niet aanstond dat ze dan schrijven dit was een A huis niet waardig. of als ze iets in een B huis gaan zien zijn: dit was zo goed dat het in een A huis niet had misstaan.

Verder weet ik eigenlijk niet WIE juist bepaald wie er in welke categorie valt en hoe ze die controle juist doen.

Er ook misschien even bijvermelden dat dit systeem alleen in Duitsland bestaat: juist omdat daar elk heel klein stadje en elk grote wel meerdere theaters heeft en er enorm veel zijn.
Nederland, Belgie en de rest van de wereld doet er niet aan mee. Zelfs in Amerika hebben ze het niet
Waarom?? omdat er daar gewoon veel minder zijn.

En denk dat er daar ook groter paralellen zijn met het circus: de directeur van een Duits familiecircus zei mij verleden week nog hoe moeilijk het in Duitsland wel was: omdat er daar momenteel iets meer dan 400 circussen rondtouren!! In Frankrijk is het nog erger.
Daar zou zo'n systeem dus misschien echt wel nut hebben: vooral naar de gemeentes toe die dan weten waar ze aantoe zijn.

maar in Nederland?? in vergelijking zijn er maar een handvol circussen onderweg.
En in praktijk blijkt dat het een tiental circussen zijn die zich steeds weer in dezelfde gemeenten bewerven.

Bovendien denk ik dat de gemeenten als ze hun eigen regels zelf correct toepassen ze zelf al een soort beveiliging hebben ingelast:
nou ken ik ze niet allemaal maar de meeste gemeenten hebben in hun aanvraagregels een maximum van drie circussen per jaar.
Waarbij de meesten specifieren 1 groot circus ( meer dan 601 plaatsen) en twee kleinere ( minder dan 601)

sommige gemeentes hebben een maximum van 2 per jaar en de kleinere gemeentes zelfs1.
bij velen las ik dan ook dat ze dan ook nog eens de volgrde van aanvragen belangrijk vinden
dat circussen die het jaar ervoor aanvraag hebben gedaan niet in aanmerking komen tenzij er te weinig aanvragen zijn

en veel gemeentes hebben ook regementering omtrent de periode: een groot circus in een bepaalde periode, het kindercircus in een andere
en dan hebben ze vaak nog plaats voor kerstcircus.uiteraard rond de kerst: kerstcircus in de zomer zou maar belachelijk wezen.

lijkt mij dat ze door deze regels dus zelf al een klassering hebben gemaakt en er voor zorgen dat het publiek geen wildgroei aan circussen te zien krijgt.
En aangezien de meeste mensen enkel in eigen woonplaats naar een circus gaan is dit dus zo ongeveer vanzelf opgelost! Want het zijn enkel de circusvrienden die wel eens een aantal of heel veel kilometers gaan reizen voor een voorstelling: en die weten wel wat er waar geboden word.

En uiteraard heb je een punt Polianta als je zegt dat het tijd word om de creativiteit te gaan gebruiken om het tij te keren:
maar daar is ook al vanalles geprobeerd: neem cirque du soleil is zon voorbeeld: nou ook daar lopen de bezoekersaantallen terug.

het grootste probleem daar: de mensen van achter hun haard weglokken!! Je hoeft je tv en je computer maar aan te zetten en je ziet wat je maar wilt.
sinds het digitale tijdperk daadwerkelijk ook echt wanneer jij het wil: je moet zelfs niet meer thuisblijven als er op de tv iets is dat je echt wil zien.
op eender welk moment vraag je je favoriete programma op en hoppa je hebt wat je graag wil.
Dus waarom zou iemand nog naar de cinema gaan om een film te zien terwijl hij voor veel minder geld vanaf je eigen bank kunt bekijken??
Of naar een circus terwijl je tien keren straffere dingen op je computerscherm ziet voorbijkomen.

Daar ligt het allergrootste probleem: dat je moet proberen dat publiek aan te trekken dat van het livegevoel houd:
dat circus wil voelen en ruiken en in volledig dimensionaal wil zien.

Maar helaas: tegenwoordig doe je alles vanuit je huiskamer: films zien, shoppen,met je in het buitenland wonende familie praten enz...
Misschien moet je gewoon constateren dat circus niet echt meer in het tijdsbeeld van vandaag past! en dat de verwondering die het zou moeten opwekken bij kinderen hetzelfde effect niet meer heeft.
Dat het vroeger gewoon echt bijzonder was wanneer er een circus langskwam en dat dan ook het hele dorp uitliep.

Nu moet je al bijna een bom laten ontploffen wil er iemand je opmerken of een hele speciale stunt hebben of nog beter, ies dat werkt overal er een bekend hoofd van TV bijhebben.
Kijk maar naar de musicals: vanaf dat er een bekend tv gezicht in meedoet gaat iedereen kijken: of die tv ster er nou iets van bakt of niet!
hoe jammer dat ook is maar dat dat gewoon de waarheid is.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 10:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Dank Mario voor deze bijdrage. Al liggen standpunten soms ver uit elkaar ik vind dit positief meedenken over een toekomst voor het circus. Ja en zo'n witte hoed van jou is niet de witte hoed die ik bedoel natuurlijk, maar zo'n witte hoed van een witte clown zou ik zeker niet afslaan.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 11:42 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
je ziet dat het systeem dat jij voor ogen had dus wel degelijk in een andere branche al bestaat he.
En dat het dan nog zeer gelijkaardig is ook.

Dus vaak moet je het niet gaan zoeken of gaan uitvinden.
IS het er al !! Maar moet je gewoon enkele woorden aanpassen en is het meteen sluitend op het circus.

En de toekomst van het circus: goh daar word ook aardig wat over gediscussieerd ja.
Je moet er niet aan twijfelen dat iedereen hier voorstander is van het klassieke circus:
en daarmee bedoel ik met een piste in een tent, met (wilde) dieren en clowns ( in de brede zin van het woord: reprise of entreeclowns)

Maar je kan er ook niet naast dat net dat een aflopende zaak is.
Dat het accent verschoven is naar voorstellingen die elementen van circus bevatten.
Dat er meer en meer artiesten nog nooit in een piste gestaan hebben maar eerder in straatvoorstellingen en op de podia van cuturele centra.
Dat ze uit circusscholen komen als uit de circusschool van Brussel: die een mengvorm van circus en theater aanleert.
En dat er een trend is om circus te maken met een verhaal in: een verhaal te vertellen, personages rond te creeren en daar de acts rond op te hangen en in te passen.
Dat het circus met losse nummers zonder verhaal een minderheid aan het worden is.

En dat die nieuwe trend zich helemaal aan het tijdsbeeld aanpast: waarin alles sneller en flitsender moet.
Maar volgens mij zijn er wel degelijk manieren om de twee te verenigen.
iets tussen cirque du soleil en klassiek circus in. Maar dat dan de klassieke circussen moeten bereid zijn om af te stappen van de gekende manieren en tradities.
Om die tradities aan te passen aan de smaak van de tijd.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 1:02 am 
Mario Rutelli schreef:
je ziet dat het systeem dat jij voor ogen had dus wel degelijk in een andere branche al bestaat he.
En dat het dan nog zeer gelijkaardig is ook.

Dus vaak moet je het niet gaan zoeken of gaan uitvinden.
IS het er al !! Maar moet je gewoon enkele woorden aanpassen en is het meteen sluitend op het circus.

En de toekomst van het circus: goh daar word ook aardig wat over gediscussieerd ja.
Je moet er niet aan twijfelen dat iedereen hier voorstander is van het klassieke circus:
en daarmee bedoel ik met een piste in een tent, met (wilde) dieren en clowns ( in de brede zin van het woord: reprise of entreeclowns)

Maar je kan er ook niet naast dat net dat een aflopende zaak is.
Dat het accent verschoven is naar voorstellingen die elementen van circus bevatten.
Dat er meer en meer artiesten nog nooit in een piste gestaan hebben maar eerder in straatvoorstellingen en op de podia van cuturele centra.
Dat ze uit circusscholen komen als uit de circusschool van Brussel: die een mengvorm van circus en theater aanleert.
En dat er een trend is om circus te maken met een verhaal in: een verhaal te vertellen, personages rond te creeren en daar de acts rond op te hangen en in te passen.
Dat het circus met losse nummers zonder verhaal een minderheid aan het worden is.

En dat die nieuwe trend zich helemaal aan het tijdsbeeld aanpast: waarin alles sneller en flitsender moet.
Maar volgens mij zijn er wel degelijk manieren om de twee te verenigen.
iets tussen cirque du soleil en klassiek circus in. Maar dat dan de klassieke circussen moeten bereid zijn om af te stappen van de gekende manieren en tradities.
Om die tradities aan te passen aan de smaak van de tijd.


Nou, ik vind dat het klassieke circus zich in de afgelopen 25 jaar behoorlijk opnieuw uitgevonden heeft, want de meeste zaken zien er uit om door een ringetje te halen, en dat was vroeger wel anders met die gammele rijdende schroothopen, en ook zijn de programma's sterk verbeterd, en heel veel acts uitgebreid of in een modern jasje gestoken en ook qua verlichting is er veel veranderd. Ik heb me vroeger vaak geërgert aan wat er in monaco te zien was, want die hadden vroeger vaak een slap en afgezaagd programma staan met nummers die tot in den treure zijn gekopieërt en uitgemolken, terwijl daar toch de top van de top had moeten staan, en dat is dan ook de laatste jaren enorm veranderd, want je ziet dus nog steeds weer nieuwe jonge artiesten die imo steeds betere acts presenteren, dus het klassieke cicus blijft nog wel een tijdje voortbestaan.
Die circusvormen waar jij het dan over hebt, trekt dan ook een heel ander publiek, en dat blijkt wel, want bv soleil kan rustig naar nederland komen zonder dat de tenten bij de klassieke circussen leeglopen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 7:46 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Ik hoop maar ik denk tevens dat het klassieke circus nog steeds bestaansrecht heeft. Uiteraard met diverse aanpassingen maar die zien we al in sommige zaken. Neem nu alleen maar de belichting, die om maar een voorbeeld te noemen, bij Herman Renz, echt schitterend is. Maar ook individuele artiesten komen met steeds mooiere aan deze tijd aangepaste kostuums en muziek.
Inderdaad is het zo, naar mijn mening, dat Soleil een ander publiek trekt. Toen ik in Amsterdam naar Soleil ging vond ik niet dat het circuspubiek was . Meer theatergangers en juppen ( als dat woord nog bestaat).
Ook denk ik dat er in de samenleving een stille wens en een behoefte is naar nostalgie is. wat dat betreft vind ik het mooi om te zien wat Alberto doet met zijn circus. Zelf merk ik dat ik al veel vrienden en kennissen de afgelopen jaren enthousiast heb kunnen maken voor het traditionele circus met (wilde) dieren. Het komt er vaak op neer dat je ze "over de streep moet trekken".

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 10:39 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
In diverse landen bestaan er al "ratings". Scandinavië werd al genoemd. Daar bestaat al lang een met CircusWeb vergelijkbare site. Met beschrijvingen van alle aldaar reizende circussen. Met opsommingen van de voorzieningen. Puur registratie zonder waardeoordeel.

Zo'n systeem heb ik zeker vijf jaar geleden hier al eens voorgesteld. Maar niemand zag er heil in. De nu voorgestelde ABC-indeling naar diersoorten maakt zich op twee manieren verdacht. Circus zonder dieren heeft de A-rating en de bron is http://www.circusnet.nl de website van iemand die helaas niet heeft mogen meedelen in de erfenis van Herman en Diana v.d. Vegt en die zich alleen al daarom sterk verzet tegen alles wat maar enigermate met Circus Herman Renz te maken heeft.

Zijn circussen Arena en Piccolo hebben, wat mij betreft, gewoon bestaansrecht. Net als elk ander circus.

Maar ik bespeur toch weer die interne familieruzie over een mogelijk oneerlijk verdeelde erfenis in alle uitingen op het internet. Was het de website http://www.circusnet.nl waarin fel wordt gestreden tegen VNCO en CKC? Was het het daaraan gekoppelde http://www.circusforum.nl waar ook enkele forumleden van http://www.circuswereld.nl zich voor het karretje lieten spannen? Was het het noemen van een "Nederlandse Circus Bond" die verder nergens blijkt te bestaan? Was het het ongevraagd en op details gewijzigde pagina van de BOVAK omdat de VNCO zou samenwerken met de KermisBond? Was het de oprichting van de website http://www.circusklassiek.nl waarin iemand de slogan van de CKC overneemt, maar vervolgens alleen maar anti-VNCO progapanda op die website plaatst? En in de volgorde van de rating A = geen dieren en C = wilde dieren klinkt ook die onvrede door. Want niet alleen Renz-International, Renz-Berlin, Belly-Wien en Iarz-Italiano maar ook Herman Renz krijgen hier een C-rating.

Ik proef hier niets meer en niets minder dan - zoals ik al eerder schreef - onvrede over een mogelijk oneerlijk verdeelde erfenis uit de verkoop van het circus van Herman en Diana (Renz) v.d. Vegt.

Met het op deze manier elkaar tegenwerken komen we er niet. Dan gaat de hele circusbranche in Nederland naar de bliksem. Dat heeft dan wel weer een voordeel: Het rating-systeem is dan niet meer nodig. En het forum kan dan ook meteen worden opgeruimd, net als de websites van CircusWeb, VNCO, CKC en wddtu...

Toch nog iets positiefs? wddtu kan dan ook ophouden...

(Sjaak: verplaats de hele draad maar naar de verborgen rubriek)

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 12:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Ik zou het bijzonder jammer vinden wanneer deze discussie naar een besloten rubriek zou gaan.
Kennelijk geeft de heer Mikkenie een nieuwe "lading"aan een discussie waar ik integer en met de beste bedoelingen aan deelneem. Hoewel ik zijn betoog kan volgen en de strekking ervan snap wil toch wel met klem laten weten dat mij niet aan te rekenen valt. Kennelijk is een kwade genius hiermee bezig. Mijn wens is voortbestaan van het klassieke circus met , als het kan, veel dieren en in het bijzonder roofdieren.
Deze discussie verplaasten naar een besloten rubriek zou mij mijn stem ontnemen, terwijl ik denk dat juist de persoon die door de heer Mikkenie bedoeld wordt, uit de discussie verwijdert zou moeten worden. Gezien vanuit hetgeen door de heer Mikkenie wordt gesuggereerd en dus, gezien zijn parate kennis van feiten, wellicht ook juist is.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 1:45 pm 
Offline

Lid geworden op: ma mar 19, 2012 3:19 pm
Berichten: 47
wie heeft de website www.circusnet.nl opgezet? of initatief genomen?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 4:18 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
polianta schreef:
Ik zou het bijzonder jammer vinden wanneer deze discussie naar een besloten rubriek zou gaan.
Ik ben niet van plan deze discussie besloten te maken, hooguit ongewenste zijsprongen zoals een hernieuwde renzendiscussie.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 5:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Een paar opmerkingen.
Gaat me te ver om steeds de schrijvers te citeren, doe het dus uit mijn hoofd (en op gevoel).
Dank aan Georg. Het lijkt er op dat er toch nog iemand is die mij en met name mijn sarcasme begrijpt!
Dat laatste geldt dan weer niet voor Rutelli, maar dat had ik ook niet verwacht.
Hij gaat serieus op het door mij gemelde in alsof het een goed voorstel betreft.
Terwijl ik juist probeerde de onzin van wat voor ranking dan ook te laten zien.
Vreemd genoeg iets waar hij het eerder mee eens was, met die zinloosheid!
Komt vervolgens met een waslijst aan kenmerken in Duitse theaters. Nou, het zal me worst zijn!
En hemzelf kennelijk ook, want zijn slotconclusie is dat dit niet toepasbaar is. Kortom: verspilde moeite, tijd en energie!
Juist iets dat hij mij in het verleden zo verweet.....

Beste Polianta, waarom begin je geen leesclubje? Dacht je echt dat ik drie boeken ging lezen om enigszins dichter bij jouw standpunt te komen?
Vertel gewoon de essentie ervan, misschien kunnen we daar iets uit leren!

Ja, en dan Mikkenie. Weer helemaal terug van (even) weggeweest! Met als vanouds een overdonderende hoeveelheid informatie, waardoor het zeker de wat minder ingevoerde lezer zal gaan duizelen....
Waarvan sommige zaken inhoudelijk totaal niets aan deze discussie toevoegen, kennelijk alleen om te laten zien hoeveel hij wel niet weet! En daar tegenover natuurlijk hoe dom en simpel wij 'gewone' circusliefhebbers zijn!
En inderdaad, daar gaan we weer, opnieuw over Renz. Ook al iets waar hij zelf altijd zo fel op tegen was!
Noemt de namen: Herman en Diana (Renz) v.d. Vegt. Nou, niet dus, het waren 'gewoon' Herman van der Vegt en Diana Luycx.
Bij Diana Renz denk ik nu eenmaal eerder aan die mevrouw bij Belly Wien, die echt zo heet!

Iemand schrijft over Duitsland, ik zie het al, Rutelli. Overdrijven is ook een vak. Er zijn daar wel veel circussen, maar toch echt niet meer dan 400, zoals hij weet te melden.
Het juiste aantal is onbekend.
Maar ik ken een Duitse circusfan redelijk goed die er zijn hobby van gemaakt heeft echt zo veel mogelijk informatie over daar rondreizende circussen te verzamelen.
Het aantal ligt tussen de de 200 en 300, en dan dichter bij dat laatste getal.
In Frankrijk kan alles wel erger zijn, of er daar meer dan 400 zijn is ook nog maar de vraag.

Ook al weinig zinvol wat hij meldt als criterium (geen voorstel, maar volgens hem het criterium van de MEESTE gemeenten in Nederland): een groot circus heeft 601+, een kleiner 601- zitplaatsen.
Wij zeggen dan meer of minder dan 600 zitplaatsen...
Misschien wel de reden dat een groot circus voor een kleinere tent gaat kiezen? Ik zou het niet weten....

Voor alle duidelijkheid nog maar even, speciaal voor diegenen die dachten dat ik nu een serieus voorstel deed: ik schreef het juist om aan te tonen dat iedere vorm van klassering zinloos, kansloos en ronduit belachelijk is!
Waar ik dan graag nog een aspect aan toe wil voegen: noem eens drie personen die kennis van deze wereld hebben en daarnaast volkomen onafhankelijk en neutraal zijn.
Want die heb je bij het maken van wat voor indeling dan ook wel nodig.
Denk niet dat die te vinden zijn!
Wat dat betreft vertrouw ik mezelf al niet eens!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.