Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 79 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Erge spijt, circusfan, dat ook ik weer van het oorspronkelijke onderwerp afweek. Hoop niet dat dit strafbaar is!
Zelf zie ik het probleem niet echt, zolang er maar zinvol gediscussieerd wordt.
Maar: terug naar het keurmerk dus.
Zoals ook al eerder gesteld: een heilloze en onuitvoerbare gedachte.
Want ik kom best vaak in het circus en ken er dus aardig wat.
En misschien, heel misschien, zou ik er twee met elkaar durven vergelijken.
Die bijvoorbeeld in dezelfde categorie (zoals voorgesteld) vallen.
Je wilt een voorbeeldje? Goed. Renz Berlin en Renz International zou ik wel met elkaar durven te vergelijken.
Ondanks dat er ook wel weer genoeg verschillen te bedenken zijn.
Leuk gevonden hè? Twee circussen die van oorsprong tot hetzelfde bedrijf behoren. Geen wonder dat er overeenkomten zijn!
En verder blijft ieder vorm van vergelijking die van appels met peren.
Simpelweg omdat verschillende circussen geheel verschillende doelgroepen hebben.
Dus zou een keurmerk voor bezoekers in spé zinvoller zijn!

En onuitvoerbaar, dat stelde ik al eerder.
En al helemaal niet op Circusweb, ik moet er niet aan denken.
Tja, en dan blijft er niet zo heel veel over.....


Laatst gewijzigd door circusmeisje op di jan 08, 2013 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 5:11 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ron Mikkenie meldde me dat er in Valkenburg ook zo'n combinatie dierentuin/circus bestond.
viewtopic.php?f=10&t=2111&p=18060#p18060

Verder vind ik dat de dierentuinen wel meer kunnen laten zien dan alleen het voederen van de dieren. Dat trekt vast meer publiek. De moeite waard vind ik om circussen en dierentuinen eens met elkaar in gesprek te krijgen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 5:14 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
circusmeisje schreef:
Erge spijt, circusfan, dat ook ik weer van het oorspronkelijke onderwerp afweek. Hoop niet dat dit strafbaar is! Zelf zie ik het probleem niet echt, zolang er maar zinvol gediscussieerd wordt.
Als het nodig is, ga ik de discussies splitsen, de keurmerkdiscussie had ik al eerder losgeweekt.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 5:35 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dat bestaat al wel hoor, alle betere dierentuinen hebben bijvoorbeeld rondleidingen waarbij van alles over de betreffende diersoort verteld wordt.
Maar goed, als u het graag hier wilt horen zal ik u de situatie van de olifanten in Emmen uitleggen (gedeeltelijk dan) en hoe die is ontstaan.
De oorzaak van de olifantenoorlog die daar woedt is namelijk precies tegenovergesteld aan uw 'oplossing'.
Overigens heb ik dit niet geheel zelfstandig bedacht, een groot deel is mij ingefluisterd door Sonni Frankello, de u bekende olifanten(en nu dus ook circusmeisjes-)fluisteraar.
In Emmen was men jaren geleden bijzonder vooruitstrevend in het creëeren van natuurlijke leefomstandigheden voor de dieren. Alomgeprezen, zelfs door wat nu activisten zijn, en nagebootst in heel veel dierentuinen ter wereld.
De natuurlijke habitat in het klein zogezegd.
Met het maken van die ruimtes heeft men de dieren voor een deel hun vrijheid teruggegeven.
Waren voor die tijd de olifanten in Emmen bijvoorbeeld net zo mak als die in een circus (zoals eerder gezegd deden heel veel dierentuinen er ook kunstjes mee), nu de dieren deels hun vrijheid kregen durft er geen verzorger meer bij hen in de stal te komen.
Dat kan eenvoudigweg niet, omdat in hun nieuwe leefomgeving de dieren (weer) de baas zijn geworden!
En met (bijvoorbeeld) een olifant die niet ondergeschikt is aan de mens is het slecht kerseneten! Dat geldt uiteraard ook voor andere diersoorten.

Overigens popelt Frankello om met mevrouw Vestering in contact te komen.
Hij kan haar namelijk vertellen dat haar hele plan een olifantenopvang te gaan vestigen in Zuid-Frankrijk niet door hoeft te gaan!
Echt absoluut zinloos!
Hoewel er nog geen grond en vergunning voor is kan het inmiddels ingezamelde geld beter besteed worden.
Hij heeft namelijk een erkende olifantenopvang in Duitsland!
En dus zouden ze samen kunnen werken, te meer daar hij er vast en zeker meer van weet dan zij.
Want zelfs in Zuid-Frankrijk is het ondenkbaar dieren uit verschillende circussen of dierentuinen, die het grootste deel van hun leven gewend zijn aan hun eigen trainer of verzorger, zo maar even bij elkaar in een mooie ruimte te plaatsen.
Iedere olifant dient gezien te worden als een eigen persoonlijkheid en verdient een persoonlijke behandeling.
Daar zal ze het dus nog knap druk mee krijgen!

Sorry, dit was wel weer een erg OT'tje!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 7:17 pm 
circusmeisje schreef:
Erge spijt, circusfan, dat ook ik weer van het oorspronkelijke onderwerp afweek. Hoop niet dat dit strafbaar is!
Zelf zie ik het probleem niet echt, zolang er maar zinvol gediscussieerd wordt


Je moet eens proberen om niet alles als een persoonlijk aanval op jou te zien, want dat is dus niet het geval hoor.
Ik schreef dan toch ook van "als je het niet erg vind" ?

Verder heb ik nog eens nagedacht over het woord keurmerk, en dat is niet zo'n goede keuze geweest, want het gaat mij er niet om
een circus te keuren, maar om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten circussen, en dat het publiek dan beter weet wat ze te wachten staat. Dus kindercircus, familiecircus of circus met een internationaal programma.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 7:20 pm 
heuvels schreef:
Als het nodig is, ga ik de discussies splitsen, de keurmerkdiscussie had ik al eerder losgeweekt.


Nou, ik heb er geen moeite mee, maar ik dacht dat je liever had dat het overzichtelijk zou blijven, en wellicht dierendiscussies liever in het desbetreffende forumgedeelte zou willen zien.
En wat bedoel je met eerder een discussie losgeweekt? Heb je elders dan nog een topic waar je dit als eens ter sprake hebt gebracht?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 7:27 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik zou eerst eens beginnen als ik Sjaak was om die voorpagina met informatiepagina;s van Circussen eens een flinke make-over te geven. De mensen die dan via hier komen hebben dan een mooi overzicht met wat ze kunnen verwachten.

Door de vele berichten/discussies weet ik niet precies waar dit voorgesteld was maar een paar foto's ter verduidelijking van :

- Hoe ziet het totaalplaatje eruit [buitenfoto]
- Hoe ziet de tent er van binnen uit [Tribune/Piste]
- 2/3 foto's van wat je in de show kan verwachten

en dan een verwijzing naar de website en eventuele doorlink naar het Circus-web foto-album.
Een programmabeschrijving kort en bondig en niet van "voor verwende circusbezoekers moeten de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn" wat ik bij een klein circus terug lees waarvan ik juist niks verwachte en ik een prachtig programma zag.

Verwoord het allemaal wat leuker zodat de bezoeker weet van "het circus is vooral op kinderen en families gericht" , het is een programma grotendeels met dieren gebracht door een klein artiestengezelschap of een grote productie met elk jaar nieuwe artiesten.

De mensen kunnen dan op basis van foto's , website e.d. bepalen of voor hen dit circus de moeite zou zijn.

Iemand een keurmerk opplakken komt me zo over als de Smaakpolitie .... dan zou er uiteindelijk volgens veel geregistreerde leden hier maar 1 circus bezocht mogen worden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 8:09 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
circusfan schreef:
En wat bedoel je met eerder een discussie losgeweekt? Heb je elders dan nog een topic waar je dit als eens ter sprake hebt gebracht?
Deze discussie is een uitvloeisel van een geruchtenkoker...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 8:11 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
MartijnH schreef:
Ik zou eerst eens beginnen als ik Sjaak was om die voorpagina met informatiepagina;s van Circussen eens een flinke make-over te geven. De mensen die dan via hier komen hebben dan een mooi overzicht met wat ze kunnen verwachten.
er zit een volledige re-make aan te komen. bedankt voor de suggesties.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 8:24 pm 
MartijnH schreef:
Door de vele berichten/discussies weet ik niet precies waar dit voorgesteld was maar een paar foto's ter verduidelijking van :

Kijk eens naar mijn bericht van een pagina terug.

Citeer:
Iemand een keurmerk opplakken komt me zo over als de Smaakpolitie .... dan zou er uiteindelijk volgens veel geregistreerde leden hier maar 1 circus bezocht mogen worden.

Kijk eens naar mijn eerste bericht op deze pagina.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 8:26 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
circusfan schreef:

Citeer:
Iemand een keurmerk opplakken komt me zo over als de Smaakpolitie .... dan zou er uiteindelijk volgens veel geregistreerde leden hier maar 1 circus bezocht mogen worden.

Kijk eens naar mijn eerste bericht op deze pagina.


Daar reageer ik ook op .... met in de zin van dat het beter is om inderdaad te informeren dan keurmerken op te plakken.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2013 5:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nog wel een opmerking over die term 'familiecircus'.
Eigenlijk speciaal voor Heuvels, die op de dubbele betekenis reageerde of hij die nog nooit eerder gehoord had.
Voordat hij aan het verbouwen slaat: die term is in dubbele betekenis zo oud als de weg naar Kralingen (om in de buurt te blijven).
Dus zal hij bij gebruik daarvan alleen maar tot nieuwe of meer verwarring gaan zorgen!
En geheel en al overbodig, want: ieder circus is een familiecircus, in de betekenis dat de voorstelling geschikt is voor alle leeftijden!
Zelfs de aanduiding 'kindercicus' is riskant. Mogen daar dan uitsluitend kinderen naar toe? Dacht het niet!
Een voorbeeldje.
Eerder dit jaar bij Barani (dat wellicht in die categorie ingedeeld zou worden) bejaarde mensen in een kleinere plaats volop zien genieten van het programma!
En het waren geen dementerenden hoor! Gewoon oudere mensen in een plaats waar nooit eerder of hoogstzelden een circus komt die dat nu wel (eindelijk) eens zelf willen zien! En dat deden ze met groot genoegen!
En het tegenovergestelde. Een groot circus met bijna jaarlijks nieuwe internationale artiesten zou dan weer niet geschikt zijn voor kinderen? Onzin natuurlijk!
Want alle circussen zijn gewoon geschikt voor iedereen!
En daarom is het eenvoudigweg niet te doen ze in te delen, op wat voor manier dan ook!
Want zo'n indeling gaat averechts werken.
Doordat mensen die overwegen erheen te gaan mogelijk zouden kunnen denken niet tot de doelgroep te behoren.
En minder publiek naar het circus is vast niet de bedoeling!

Daarnaast is het wel erg Nederlands en calvinistisch om alles maar in te delen in soorten of hokjes en er een bepaald stempel op te plakken.
Dus wat mij betreft: weg met iedere vorm van keurmerk of indeling!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2013 6:48 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
circusmeisje schreef:
..........Dus wat mij betreft: weg met iedere vorm van keurmerk of indeling!


absolut richtig :!: :!:
georg


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2013 9:28 pm 
circusmeisje schreef:
Nog wel een opmerking over die term 'familiecircus'.
Eigenlijk speciaal voor Heuvels, die op de dubbele betekenis reageerde of hij die nog nooit eerder gehoord had.
Voordat hij aan het verbouwen slaat: die term is in dubbele betekenis zo oud als de weg naar Kralingen (om in de buurt te blijven).
Dus zal hij bij gebruik daarvan alleen maar tot nieuwe of meer verwarring gaan zorgen!
En geheel en al overbodig, want: ieder circus is een familiecircus, in de betekenis dat de voorstelling geschikt is voor alle leeftijden!
Zelfs de aanduiding 'kindercicus' is riskant. Mogen daar dan uitsluitend kinderen naar toe? Dacht het niet!
Een voorbeeldje.
Eerder dit jaar bij Barani (dat wellicht in die categorie ingedeeld zou worden) bejaarde mensen in een kleinere plaats volop zien genieten van het programma!
En het waren geen dementerenden hoor! Gewoon oudere mensen in een plaats waar nooit eerder of hoogstzelden een circus komt die dat nu wel (eindelijk) eens zelf willen zien! En dat deden ze met groot genoegen!
En het tegenovergestelde. Een groot circus met bijna jaarlijks nieuwe internationale artiesten zou dan weer niet geschikt zijn voor kinderen? Onzin natuurlijk!
Want alle circussen zijn gewoon geschikt voor iedereen!
En daarom is het eenvoudigweg niet te doen ze in te delen, op wat voor manier dan ook!
Want zo'n indeling gaat averechts werken.
Doordat mensen die overwegen erheen te gaan mogelijk zouden kunnen denken niet tot de doelgroep te behoren.
En minder publiek naar het circus is vast niet de bedoeling!

Daarnaast is het wel erg Nederlands en calvinistisch om alles maar in te delen in soorten of hokjes en er een bepaald stempel op te plakken.
Dus wat mij betreft: weg met iedere vorm van keurmerk of indeling!

dat alle circussen geschikt zijn voor alle families, ben ik met je eens, alleen die andere betekenis, dus dat er ook circussen zijn wiens programma
door één en dezelfde familie gepresenteert wordt, is dan handig om aan te geven wat voor soort circus je als bezoeker kunt verwachten,
Dus of een kindercircus, familiecircus, of een circus met een internationaal programma met jaarlijks nieuwe artiesten.

Kindercircus= klein circus met kleinschalig programma zonder wilde of grote dieren of grote acts.
familiecircus= middelgroot tot groot circus met alles er op en eraan, maar dan altijd door een en dezelfde familie gepresenteert
internationaal circus= middelgroot tot groot circus met alles er op en eraan, maar wel met elk jaar nieuwe artiesten.

Ga nu even op de stoel zitten van een doorsnee circusbezoeker en bedenk dan eens dat circus plopla, hoepla, en hopsa hem/haar niks zeggen,
en hij/zij geen kinderen hebben, en dus geen kindercircus willen zien. Hoe moet hij/zij dan weten wat ze te wachten staat?

En wat dat in hokjes duwen en stempel opplakken betreft, als jij een nieuwe tv of auto koopt, dan ga je toch ook eerst een vergelijking
maken wat het beste is qua prijs/kwaliteitsverhouding? Hetzelfde als je een videotheek binnen loopt, want dan pak je ook
10 films beet voordat er 1 mee neemt?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2013 10:20 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Misschien door dat aan de circussen zelf over te laten??

En ook aan het publiek zelf.
Denk niet dat het moeilijk te zien is: gewoon al aan de grote van het circus zelf toch??

Als je een grote tent ziet staan met een hele boel woonwagens rond een hoop trucs en veel staltenten: een massa paarden, grote roofdierenkooi en een boel exoten
dan kan je toch al zien dat het geen klein programma zal zijn ( alhoewel die kans bestaat maar het is heel zelden)

en zie je een klein tentje dat opgesteld word door 5 man, en je ziet een woonwagen of vijf staan en wat ponys en geitjes
dan weet je toch al zo dat je geen enorm internationaal programma mag verwachten.

Denk als je nou Krone ziet staan of je ziet daar pakweg circus Bongo ( noem maar wat hoor, ga nou weer niks denken he) staan dan kan je je zo toch een beetje ( of een beetje veel) een beeld vormen nee??
Zou het nou echt zo eenvoudig kunnen zijn??

En vaak heb je dan ook nog aankondigingen in de krant met een beschrijving van het programma bij en vaak ook wel een foto of meerdere: zegt toch ook al iets.
In kleine dorpjes zal het uiteraard zo niet zijn, en ondertussen strijken ze dankzij het dierenverbod hier ook niet meer neer maar elke keer als er een circus op het grote plein in de stad stond had de krant daar op z'n minst 1 bladzijde over: met een voorbespreking, wat foto's en vooral feiten. Je kent het wel in geval van Krone was dat de afmetingen van de tent, het aantal zitplaatsen, het aantal dieren en artiesten enz.... En de dag na de premiere een uitgebreidde programmabespreking. De kans dat dus iemand in het verkeerde circus binnenzat en verkeerde verwachtingen had: vrijwel uitgesloten!!

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 79 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.