Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 2:17 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 57 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 2:02 pm 
Veel circussen klagen steen en been dat ze in de zomer amper de kost kunnen verdienen en dat is wel terecht, want in de winter draaien ze des te beter,
dus zou het niet verstandiger zijn om eens af te stappen van de traditie dat circussen in het voorjaar van start gaan, en eens juist vanaf het najaar tot het voorjaar op toernee te gaan? Zeg nou zelf, als het in de zomer mooi weer is, dan gaan de mensen liever aan het water zitten of 'savonds bbqen, en word er veel geklust in en om het huis, en dan heb je om de 2 jaar nog de concurentie van het ek en wk voetballen, en willen mensen in de zomer toch niet in
een snikhete tent zitten omdat er genoeg andere bezigheden te doen zijn.
Het najaar daarintegen is weer een periode waarin het weer de buitenactiviteiten niet meer toelaat, en men weer naar de winter toe leeft en dus veel binnen zit, en dus bij veel mensen de muren op hun af komen, en je daar dan op moet inspelen. Kijk bv maar eens naar martin hanson die vanaf november
t/m eind januari op toernee is, en zie je ook dat er duitse circussen zijn die in januari gewoon doordraaien, dus waarom zou je als circus dan niet voortaan van, ik noem maar wat, begin oktober t/m eind maart een toernee maken, en de zomer lekker zelf op het strand gaan liggen? Want het lijkt er op dat
er meer volk in het najaar t/m het voorjaar naar een circus willen, dan in de zomer.
Heel vroeger schijnen de winters strenger geweest te zijn dan nu, en toen kon een circus ook niet overeind staan, omdat men bang was voor een pak sneeuw op hun toen nog canvas tenten, die dan onherroepelijk kapot zouden scheuren, en was het ontwerp vd tenten toen ook niet geschikt daarvoor en
waren er ook geen kachels zoals we die nu gewend zijn, maar dat is tegenwoordig geen probleem meer, vandaar het aantal kerst/wintercircussen de afgelopen 20 jaar explosief gestegen is, want het materiaal is er nu wel tegen bestand en hebben de bezoekers er dan ook in de winter veel meer zin in,
dus is mijn idee toch zo gek nog niet, of wel?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 2:27 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Klinkt mooi in theorie, maar er zullen altijd circussen zijn die dan juist op tournee gaan omdat het dan zo lekker rustig is in het land. Om niet te spreken van buitenlandse zaken die dan in het ontstane gat springen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 2:40 pm 
heuvels schreef:
Klinkt mooi in theorie, maar er zullen altijd circussen zijn die dan juist op tournee gaan omdat het dan zo lekker rustig is in het land. Om niet te spreken van buitenlandse zaken die dan in het ontstane gat springen.

Daar ben ik het niet mee eens, want een doorsnee gemeente geeft toch niet meer dan 2 of 3 speelvergunningen per jaar af, en of dat nou voor in de zomer is of het najaar, maakt dan niks uit. Dus als er 2 of 3 circussen in het na/voorjaar een vergunning hebben gehad, dan kan er dus niks in de zomer komen te staan. Verder heb ik als een verteld dat een stad als Gent in België er geen geheim van maakt dat ze de eigen circussen voortrekken, en dat zouden ze hier ook moeten doen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 3:43 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Voordat dit een lange discussie wordt: weet je dat een circus in de winter per voorstellingsdag wel 1000 liter diesel voor de verwarming kan verbruiken? Tent is slokop nummer één, en dan heb je ook nog alle woontrailers en caravans die elektrisch (dieselaggregaat) verwarmd moeten worden. En die laatsten moeten gewoon 24/h op 7 dagen verwarming hebben.
Ga eens kijken bij de pomp wat rode diesel kost!
En het Moskoucircus speelde een groot deel van de winter door, maar wat dacht je van het feit dat er dan bij vorst geen stromend water meer is?

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 3:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Inderdaad, in theorie.... Maar je moet wel alle aspecten mee laten wegen.
Eerst al het weer. Onzin om te zeggen dat vroeger de winters strenger waren, wanneer je langlopende vergelijkingen ziet is dat nauwelijks het geval.
Ook 's winters zijn er veel (andere) evenementen. Ja, een bezoek aan een kerstcircus kan daarbij horen.
Ander probleem. De dieren. En dan de niet-opgezette. En vooral uitheemse. Die hebben het toch echt liever wat warmer, wat makkelijker te regelen is op een en dezelfde plaats.
Transportproblemen bij storm, wind, ijzel en sneeuw. Opbouwen van een tent terwijl het vriest dat het kraakt. En dat regelmatig, haast onmenselijk!
Gigantische stookkosten, helemaal nu de rooie diesel is afgeschaft.....
Nu ook bij een wintercircus, maar dat maar twee of drie weken, dus te overzien.
Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.

En de zomers zo slecht? Ook dat verschilt hoor.
Veel circussen zoeken de vakantieplaatsen op, want daar zijn dan de mensen.

Nee, ik denk niet dat je de wintercircusperiode (die vaak ook al bewust kort wordt gehouden, ook al niet voor niks!) als voorbeeld kunt nemen voor de gehele winter.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:13 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Goed geschreven, circusmeisje. Ik wilde al reageren dat "rode diesel" op 1 januari is afgeschaft. Waarom wordt er toch zoveel geroeptoeterd? En dan niet alleen van de kant van wddtu en pvdd!

Al klinkt het leuk: circustijdenspreiding, als variant op de vakantietijdenspreiding die nou juist op de helling gaat. We weten toch nog wel hoe Moskou-Holiday wilde doorreizen maar in Den Helder alsnog vast kwam te zitten? En Belly-Wien heeft het ook een winter geprobeerd. Maar ja, als onze circusfan het zo graag wil: koop een tent, huur artiesten in en ga je gang! Maar vergeet de kachel niet...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:16 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Toch niet te vaak hè, dat we het samen eens zijn?
Daar komen praatjes van.....

Aan de andere zijde is natuurlijk een forum als dit wel de uitgelezen plaats om ideeën op circusgebied te lanceren....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:32 pm 
circusmeisje schreef:
Inderdaad, in theorie.... Maar je moet wel alle aspecten mee laten wegen.
Eerst al het weer. Onzin om te zeggen dat vroeger de winters strenger waren, wanneer je langlopende vergelijkingen ziet is dat nauwelijks het geval.
Ook 's winters zijn er veel (andere) evenementen. Ja, een bezoek aan een kerstcircus kan daarbij horen.
Ander probleem. De dieren. En dan de niet-opgezette. En vooral uitheemse. Die hebben het toch echt liever wat warmer, wat makkelijker te regelen is op een en dezelfde plaats.
Transportproblemen bij storm, wind, ijzel en sneeuw. Opbouwen van een tent terwijl het vriest dat het kraakt. En dat regelmatig, haast onmenselijk!
Gigantische stookkosten, helemaal nu de rooie diesel is afgeschaft.....
Nu ook bij een wintercircus, maar dat maar twee of drie weken, dus te overzien.
Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.

En de zomers zo slecht? Ook dat verschilt hoor.
Veel circussen zoeken de vakantieplaatsen op, want daar zijn dan de mensen.

Nee, ik denk niet dat je de wintercircusperiode (die vaak ook al bewust kort wordt gehouden, ook al niet voor niks!) als voorbeeld kunt nemen voor de gehele winter.

Er word nu ineens gedaan alsof we hier langdurige en extreem koude winters hebben, terwijl het welgeteld alles bij elkaar een week of 4 matig vriest,
en we soms een uitschieter hebben van een weekje of 2 met temperaturen van onder de min 5. Daarnaast hebben we dus ook winter en kerstcircussen die
gemiddeld 2 weken overeind staan en een artiesten met dieren daar dan dik 3 weken aanwezig zijn, dus zie ik het probleem niet.
En die stookkosten heb ik al in mijn vorige bericht besproken, dus dat hoeft niet zo duur te zijn, want in het voor en najaar hoef je niet zo hard te stoken
als tijdens de kerstweken, en tijdens de kerstweken staan de meesten circussen voortaan ook overeind, dus die kosten hadden ze toch al.
Dan kom ik even terug op het waarom men in het najaar t/m het voorjaar circus zou moeten doen, is omdat ik denk dat er dan meer te verdienen valt,
en als dat een feit zou zijn, dan moet het inhuren van een paar extra krachten uit het oostblok ook geen probleem zijn.
Hoe dan ook, het is nu wel een feit dat wintercircussen meer volk trekken dan in het zomerseizoen, en daarmee bedoel ik dus niet dat ze in de winter meer bezoekers trekken dan in de hele zomer bij elkaar, maar gaat het gemiddelde wel enorm omhoog, dus waarom zou je dan niet voor en na de kerstperiode meer volk trekken?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:42 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
Goed geschreven, circusmeisje. Ik wilde al reageren dat "rode diesel" op 1 januari is afgeschaft. Waarom wordt er toch zoveel geroeptoeterd? En dan niet alleen van de kant van wddtu en pvdd!

Al klinkt het leuk: circustijdenspreiding, als variant op de vakantietijdenspreiding die nou juist op de helling gaat. We weten toch nog wel hoe Moskou-Holiday wilde doorreizen maar in Den Helder alsnog vast kwam te zitten? En Belly-Wien heeft het ook een winter geprobeerd. Maar ja, als onze circusfan het zo graag wil: koop een tent, huur artiesten in en ga je gang! Maar vergeet de kachel niet...


Nee, ik wist niet dat beide dat eens gedaan hebben, dus vertel eens de reden hoe en waarom holiday dan vast kwam te zitten?
Was dat vanwege het weer of vanwege te lage opkomst? Hetzelfde voor belly wien, dus wat was de reden waarom die dat maar 1x gedaan hebben?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Rode diesel bestaat nog steeds! Alleen voor de beroepsvaart is echter geen accijnsverhoging toegepast.
De beroepsvaart tankt dus 17 cent per liter minder.
Uit de actuele website van de Rijksoverheid:
Verder mag rode diesel worden gebruikt voor apparaten, zoals: generatoren

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 5:10 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Reden stranden: Sneeuw, gladheid, kou, tent niet warm te stoken.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 5:32 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
het stoken hoeft niet duur te zijn?? denk dat je die rekning voor de stralers die een tent warm houden niet wil zien !!

Idem voor de woonwagens, daar word het verdomd koud als je daar geen hele dag verwarming in hebt.
In een Tabberd ( merk caravan) is dat nog te doen: das een wintercarvan met een soort centrale verwarming en goed geisoleerd maar de meesten zijn er niet zo goed op voorzien.

Transport in de winter is al helemaal de hel: kijk momenteel eens even buiten, en stel je voor dat je nouw met een caravaan vrachtwagens en aanhangers op de weg bent.
opbouwen bij -5 is ook geen pretje.
Nou kan ik mij vorig jaar ergens in februari een dag herinneren dat het onder de min 10 ging en we hadden voorstelling:
Algehele miserie ja was dat!! ' s' nachts waren leidingen van de toiletten dichtgevroren: zou je dus ook al mogen verwarmen
de hele drankvoorraad is toen gesneuveld en er zijn toen extra verwarmingen gekomen en toen was het nog maar zozo.
Want de tent is dan echt niet warm te krijgen: elke keer er onder de voorstelling achteraan de tent opengaat komt er weer een hoop kou binnen.
paardenstallen en zo die mag je dan ook gaan warmstoken.
Om maar te zwijgen hoe het terrein er bij lag.
Weet ook nog goed dat een vrachtwagen met aanhanger een serieus gladde helling toen niet is opgekomen en die een aantal dagen heeft kunnen wachten.
Die maand dat het dus echt vriest dat het kraakt en dat er pakken sneeuw ligt: vergeet het dan maar

Ik geef je wel gelijk als je zegt dat op het heetste van de zomer er weinig mensen zin hebben om in die gloeiend hete tent te gaan zitten
ook om te spelen is het dan geen pretje. Maar toch liever dat dan in de ijzige kou proberen alles draaiende te houden.

Nou spelen de meeste circussen al veel langer door dan vroeger maar die echte koude winter vermijden ze toch allemaal: en dat valt te begrijpen!!

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 5:49 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
misschien een simpel probleem
hoeveel verharde plaatsen zijn er nog in nederland
veelal staan de circussen op gras


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 5:57 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5438
Locatie: Belgie
Om even enkele voorbeelden van 2012 te nemen:

- Circus Malter (februari) kon niet tijdig in Beveren toekomen wegens sneeuw.
De voorstellingen begonnen met één dag vertraging. + er was geen stromend water voor de caravans door de vorst.

- Herman Renz moest in december 2 plaatsen annuleren wegens niet kunnen opbouwen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 6:29 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
Reden stranden: Sneeuw, gladheid, kou, tent niet warm te stoken.


Dus voor die 2 dagen per jaar dat het iets harder sneeuwt dan ze kunnen strooien, zou je een hele wintertournee
niet door kunnen gaan. En een tent niet warm te stoken? Hoe doe ze dan dat tijdens de kerstweken als het echt koud is?
Zou dat dan ook niet eerder een gevalletje van verkeerde bezuinigingen zijn geweest? Want een extra kachel inhuren kun je al vanaf
50,- euro per dag, en als je dan als circus zou besluiten om voortaan altijd zo te gaan reizen, dan kun je beter een paar kachels kopen
ipv huren, want dan ben je nog goedkoper uit, dus daar hoeft het toch niet aan te liggen? En anders huur je 1 artiest minder in.
En dat stranden lijkt me meer de schuld van wagenmateriaal met minimaal onderhoud, en daar zal belly wien vast geen last van hebben
als ik dat materiaal eens bekijk. Als je nou zegt van het loopt gewoon niet in die periode, dan zou dat begrijpelijk zijn, maar voor het
weer hoef je het niet te laten imo. Maar goed, het is dan ook maar een idee allemaal hoor.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 57 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.