Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 01, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: La Veritá naar Nederland
BerichtGeplaatst: do nov 20, 2014 6:15 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Het doek gaat op en we zien nog een doek. Een kostbaar doek. Het is een gigantisch, origineel doek van Salvador Dalì, dat hij schilderde in de 40-tiger jaren in New York. Een echte Dalì op het toneel? Imponerend en schitterend, adembenemend. La Verità is een wervelende voorstelling. Wonderschone toneelbeelden, moderne acrobatiek, eigentijdse dans en heerlijke muziek uitgevoerd door 13 artiesten. Een betoverend feest waarin al onze zintuigen worden beroerd.

Finci Pasca is een groot theatermaker. Zijn voorstellingen zijn over de hele wereld te zien in de meest toonaangevende theaters. Wij zijn er trots op dat hij voor het eerst in Nederland is te zien met zijn eigen gezelschap. Exclusief in ons theater.

do 5 maart 2015 20:00 uur
vr 6 maart 2015 20:00 uur
za 7 maart 2015 15:00 uur
za 7 maart 2015 20:00 uur
zo 8 maart 2015 14:00 uur

Bron: https://carre.nl/voorstelling/laverita


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: La Veritá naar Nederland
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 3:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Fillempie erbij, want zeer de moeite waard:

https://www.youtube.com/watch?v=BVrfJLg4F5c

Met heel veel circus in de ongetwijfeld schitterende voorstelling, en dat wonderschoon verpakt!
Finzi Pasca is de naam en het (zijn) gezelschap de Compagnia Finzi Pasca.
Dat je het met een c schreef is je niet kwalijk te nemen, Carré maakte dezelfde fout...
Overigens is dat zijn achternaam, Daniele is zijn voornaam. Het is een Zwitser (Lugano), en daar huist ook zijn gezelschap.
Circusliefhebbers kennen zijn werk ook van andere producties, onder meer van Cirque Éloize.
Daarnaast was hij verantwoordelijk voor het verhaal en de regie van Corteo van Cirque du Soleil, twee jaar geleden te zien in Amsterdam en momenteel op tournee in Zuid-Amerika. Door kenners één van de mooiere en betere voorstellingen van dit gezelschap genoemd!
Verdere informatie over de komende voorstelling: http://finzipasca.com/creations/la-verita/

Ik weet wel waar ik ben op zondag 8 maart.......

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: La Veritá naar Nederland
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2015 3:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook nog maar even ter herinnering, want het is bijna zo ver.
Bezoekers van het WereldKerstCircus waarvan het emailadres bekend is hebben inmiddels een aanbieding van Carré gekregen.
Met de volgende tekst:

Beste Wereldkerstcircus bezoeker,

Wij hopen dat u ook zo genoten heeft van het Wereldkerstcircus. Echt een uitje voor het hele gezin. Binnenkort staat er weer zoiets bij ons in het theater. La Verità is circustheater pur sang en exclusief te zien van 5 t/m 8 maart in Carré. Als u nu 2 kaartjes koopt voor de matineevoorstelling op zaterdag 7 maart, aanvang 15.00 uur, mogen de kinderen (tot 18 jaar) mee voor slechts € 12,50 (per persoon).

La Verità is een wervelende show. Er zitten geweldige artiesten in die prachtig kunnen dansen en zingen. Het zit vol met opwindende acts, hoogstaande acrobatiek en natuurlijk ontbreken ook de clowns niet. La Verità is alles wat circus en theater met elkaar verbindt. Gemaakt door de Zwitserse regisseur Daniele Finzi Pasca, de bedenker van de slotceremonie van de Winterspelen in Sotsji.
Reserveren kunt u via http://www.carre.nl o.v.v. de unieke actiecode FAMILIE VERITA (online hoofdlettergevoelig).


Zo, en nu kunnen alle bezoekers van dit forum daar ook van profiteren, daar hebben ze vast geen bezwaar tegen!

Verder informatie over deze ongetwijfeld schitterende voorstelling vindt u op de site van Carré: https://carre.nl/voorstelling/laverita

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: La Veritá naar Nederland
BerichtGeplaatst: di mar 03, 2015 4:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog maar even een herinnering want over een paar dagen is het al zo ver!
Met name liefhebbers van Cirque du Soleil -en die zijn er meer dan je soms zou denken- mogen deze voorstelling niet missen.
Ik schreef het al eerder, Daniele Finzi Pasca, die hier met zijn eigen gezelschap uit Zwitserland komt - een Nederlandse primeur!- staat bekend om zijn schitterende producties. Zo regisseerde hij onder meer de Cirque du Soleil-voorstelling CORTEO, drie jaar geleden in Amsterdam te zien en momenteel nog steeds op tournee in Zuid-Amerika. En dat was volgens kenners één van de mooiste voorstellingen die CdS ooit maakte!

Nu dus La Verità naar Salvador Dali door de Compagnia Finzi Pasca in Carré en wel op:

do 5 maart 2015 - 20:00 uur
vr 6 maart 2015 - 20:00 uur
za 7 maart 2015 - 15:00 en 20.00 uur
zo 8 maart 2015 - 14:00 uur

Er zijn nog kaarten: https://carre.nl/voorstelling/laverita

Dat is de site van het theater. Waarop over de voorstelling wordt gemeld:

Carré kijkt uit naar La Verità
We verheugen ons op de voorstelling. Het is circustheater pur sang. Deze voorstelling is voor een breed publiek gemaakt en zit vol verrassingen. De toverstaf is in handen van de meester-schilder Dalí. Een gigantisch doek van zijn hand komt in de voorstelling tot leven. Er zitten geweldige artiesten in die prachtig kunnen dansen en zingen. Het zit vol met opwindende acts, hoogstaande acrobatiek en natuurlijk ontbreken ook de clowns niet. La Veritá is alles wat circus en theater met elkaar verbindt. Gemaakt door een theatergenie die befaamd is over de hele wereld en die nu ook Nederland gaat veroveren. De meeste van ons kennen de Zwitserse regisseur Daniele Finzi Pasca als de maker en bedenker van de slotceremonie van de Winterspelen in Sotsji. Dat was verpletterend. Nu eindelijk een voorstelling van zijn gezelschap exclusief van 5 t/m 8 maart te zien in Carré.

Daniele Finzi Pasca
Daniele Finzi Pasca is wereldwijd een van de meest gevierde regisseurs van circustheater. Enkele hoogtepunten op zijn imposante CV zijn de spetterende openingsspektakels van de Olympische Winterspelen in Sotsji en Turijn, het wonderschone Corteo bij Cirque du Soleil en het veelgeprezen drieluik Nomade, Rain en Nebbia bij Cirque Éloize. De Zwitserse regisseur bracht circus naar de opera bij Verdi’s Aïda, de openingsvoorstelling van de concertzaal van het Mariinsky Theater, Leoncavallo’s Pagliacci en Verdi’s Requiem. En nog altijd toert hij met zijn solo Icaro de hele wereld over.

De voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door KLM en Hotel Arena.

Speelduur: 130 minuten incl. pauze

Er wordt gedurende de voorstelling Italiaans gesproken.

Boventiteling aanwezig in het Nederlands en Engels.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: La Veritá naar Nederland
BerichtGeplaatst: vr mar 20, 2015 4:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Van mij mag dit jaar nu wel ophouden. Want het mooiste van dit jaar heb ik dus al gezien. Al weer even geleden, op de middag van zondag 8 maart. In een behoorlijk goed gevuld Carré.
Een prachtige voorstelling was het, al blijft dat uiteraard een persoonlijke mening. Maar ik denk dat heel wat medebezoekers er net zo over denken...... Jammer dat daar hier nog niets van is gebleken....

Goed, ik bewonder Daniele Finzi Pasca, onder meer vanwege Corteo bij Cirque du Soleil. Wetend dat hij voor zeer uitgebalanceerde voorstellingen en de ultieme perfectie kiest.
En die verwachting kwam dus volledig uit. Wat wil een mens nog meer?!
Het licht was prachtig, de kostuums schitterend en de muziek onovertroffen. Niet alleen het geluidsniveau was perfect (ja, daar zeur ik nogal eens over) maar met name de kwaliteit en dus de keuze. Eindigend in de operamuziek van Wagner's Tristan en Isolde waar het onderwerp van de voorstelling, het door Dali in 1944 geschilderde (echte!) doek van 9 x 15 meter uit de Metropolitan Opera in New York voor gemaakt werd. Nou ja, voor de balletvoorstelling Mad Tristan naar de opera, om precies te zijn...
Kijk, daar heb ik dan weer helemaal niks mee, met die Dali. Maar om datzelfde - originele - doek toneelvullend in Carré te zien is wel weer leuk! Zie de voorlaatste onderstaande afbeelding: het is eerder angstaanjagend dan vertederend, en zou dus prima dienst kunnen doen in een circus of horror!
Maakt niet uit: de intro van de voorstelling, waarin verteld wordt dat dit doek geveild gaat worden ten behoeve van aan lager wal geraakte circusartiesten was uitermate humoristisch. Dat gebeurde in het Italiaans, maar werd op grote schermen links en rechts van het toneel simultaan in het Engels en Nederlands vertaald. Dus prima te volgen.

Vooraf verschenen er in een paar kranten voorbeschouwingen die je gerust onder positief kunt rangschikken. Geen wonder, want Carré had zeker een drietal journalistes meegenomen naar een eerdere speelplaats, en wel Nice. Per vliegtuig uiteraard en dan ook nog niet in één dag op en neer. In de watten gelegd, zogezegd.
Dat was duidelijk niet het geval met Patrick van den Hanenberg, de recensent van de Volkskrant. Die mocht of wilde niet mee (omkoping!) of heeft de laatste tijd iets tegen Carré. Het één sluit het ander niet uit overigens.
Die schreef de enige recensie naar aanleiding van een voorstelling in dit theater die ik tegenkwam, en die was niet overweldigend. Opnieuw, net als bij het WereldKerstCircus, maar drie van de vijf sterren, en dat staat dan voor een zeventje. Hooguit. Voor mij onvoorstelbaar!
De kop suggereert 'Te veel acrobatisch gekronkel om Dalí'. Circus zonder acrobatisch gekronkel kan ik me overigens niet heugen.....
Ik heb geen behoefte die recensie verder uitgebreid weer te geven, want dan word ik alleen maar (opnieuw) boos.

Acrobaten waren er inderdaad in ruime mate. Een spetterende rolschaatsact gevolgd door een pas de deux in de mooiste uitvoering ooit door mij waargenomen. Wellicht dommelde PvdH toen net even in.....
Veel jonglage, maar in alle gevallen wel bijzonder origineel: met kleren (achter een scherm, leuk effect!), met stokken van een meter of twee zonder dat er ooit één viel, met hoelahoeps en uiteraard ook met ballen. Ook al nog nooit zo spectaculair gezien, met wel acht artiesten door elkaar, waarbij de ballen op de houten vloer het ritme schreven en voor de begeleiding zorgden. Tot aan het eind ging dat nooit mis, toen pas rolde er één balletje de verkeerde kant uit. Om de spanning te breken?
Diabola's, een wiel van Cyr -met uiteindelijk twee mannen en een vrouw in hoepelrok tegelijk!-, luchtnummers (altijd ongezekerd!), een aan illusie grenzende verkleedact (waarbij de twee 'omkleders' nergens in verdwenen, maar uitsluitend aan de blikken van het publiek werden onttrokken door de enorme draaiende vleugels van een engel) en een gecompliceerd wiel van Cyr -maar misschien heet dat wel anders-, zo'n gecompliceerde constructie die geheel onverwachte bochten maakte. Zal zien of ik daar nog een plaatje van kan vinden. Bemand door -afwisselend- één tot wel vijf personen. Terwijl anderen op de vloer lagen en het leek of ze overreden zouden worden, wat door het wenden van de constructie werd voorkomen. Nou, ik ging nog liever voor de olifanten van Elvis Errani in de piste liggen dan voor dit (zware) ding!
Zelfs dieren ontbraken niet: een stier op de fiets en zelfs twee neushoorns. Dat was dan weer een verwijzing naar Dali, die ooit eens 's morgens aan het ontbijt verschenen schijnt te zijn met een gigantisch neushoornmasker op.

Zoals gezegd, veel mooiere dingen ga ik dit jaar vast niet meer zien. Hoewel. Een week later zat ik al bij Circus Roncalli in Oldenburg, en daar weten ze toch ook wel iets van kwaliteit en perfectie!
Het leven blijft dus genieten. En dat allemaal dankzij het circus!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto's: Compagnia Finzi Pasca)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nou, dan zit je daar dus in Carré. Met naast je een leuke familie uit Oss. Wat je pas weet door ermee te praten....
Wel eens vaker in Carre geweest, maar niet naar het circus daar. Een ingeving. Ze genoten.
En dan kun je ze vertellen dat er eind april een ècht circus in hun woonplaats komt, met èchte dieren!
Waar ze enthousiast op regaarden en zeker naartoe zullen gaan.....
Kijk, zo werkt dus, kruisbestuiving.....
(Alvast bedankt voor de koffie!)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.