Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 2:57 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 8:46 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ron Mikkenie schreef:
Dat schreef je in 2006, Jaar van het Circus, ook al. En is die wens uitgekomen?


Ik weet niet wat ik geschreven heb. Maar het gaat niet zozeer om wanneer, maar dat het er wel gaat komen.

Ik weet nu wel zeker dat dit jaar een goed jaar gaat worden wat dat betreft.

Citeer:
Wellicht heb je ook reeds bemerkt dat het lobbyen van WDDTU alleen in Winschoten tot succes heeft geleid. In alle andere gemeenten, waaronder de "20 gemeenten waar D66 een motie indient" [bron: http://www.circusleed.nl] is de motie bij stemming in de raad verworpen.


Beste Ron, het gaat niet zozeer om een lokaal verbod. Het gaat erom dat de discussie er is. Dat is succes. Diverse gemeenten hebben ook niet zozeer het verworpen, maar gezegd dat er in een breder kader gekeken moet worden, gemeenten schrijven brieven naar de landelijke politiek, omdat ze vinden dat het landelijk geregeld moet worden etc. Kortom.. het is alleen maar goed gegaan, oftewel in de goede richting.

Citeer:
Circus is sinds haar oprichting altijd in beweging geweest.


Blijkbaar staan ze anders aardig stil. Men houdt zich immers steeds vast aan dat dieren en circus hoort. Dat is een verkeerde redenatie.

Als je in beweging bent, dan erken je lijkt mij dat wanneer het publiek geen dieren hoeft of wil, dat je daarin dan meegaat.

Maar ik ben bang dat jullie geliefde circus iets te terughoudend is wat betreft de maatschappelijke ontwikkelingen en te trots is om te erkennen dat ze die beweging zien in de maatschappij.
Het circus zal denk daarom ook ten onder gaan door die trots. Dat lijkt me toch echt jammer.

En ik merk ook alsof de circussen vinden dat hun andere nummers niet waardig genoeg zijn om publiek te trekken ofzo. Ze doen alsof alleen dierennummers publiek zo ver krijgt te komen. Alsof de creativiteit uit het circus is en ze het zonder dieren niet zouden redden.
Dat zegt toch een beetje wat over het circus.. vind je niet?

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 8:59 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Nederland krijgt een verbod op circusdieren nadat Nederland een verbod krijgt op
1. het eten van dieren die zijn gekweekt in de dierenonterende vlees- en visindustrie,
2. het gebruik van paarden in maneges
3. het houden van grote honden in een flat
4. het verkeerd fokken van geliefde huisdieren
5. het vervoeren van vee naar slachterijen
6. het levend vermalen van hanekuikentjes
en zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen die allemaal te maken hebben met het gebruik of misbruik van dieren die mij dunkt nodig voorrang moet krijgen op maatregelen tegen circussen. Zolang die 6 andere dingen nog volkomen "normaal" zijn, wat zeur je dan over circusdieren die een redelijk goed leven hebben en het gewend zijn. Die al generaties lang onder de mensen zijn. Als je de bovenste zes niet eerst aanpakt gaat het gewoon heel veel lijken op circusje pesten.
En een circus met dieren krijgt veel meer waardering van het grote publiek dan een circus zonder dieren. Ga nu niks roepen over Soleil, want die denkt er al jaren over om circussen met dieren te gaan introduceren, kijk maar naar Cavalia... om maar eens een van de argumenten van circusleed neer te sabelen.
Waar je ook naar circussen gaat, zodra de olifanten, tijgers en andere dieren de piste binnenkomen hoor je al aan het publiek, de kinderen wat ze daarvan vinden, dat zegt genoeg.
Circusleed, er zijn voldoende beleidsmakende instanties waar je eens mee zou kunnen gaan praten om te kijken of je iets van je standpunten zou kunnen neerzetten, neem daar maar eens contact mee op, wie weet bereik je dan wel wat, in plaats van goedkope sensatie bij de circussen zelf. Ga maar eens praten met ECA of met de VNCO, volgens mij hebben ze nog nooit iets van jullie rechtstreeks gehoord.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 9:09 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
CircusLeed.NL schreef:
Als je in beweging bent, dan erken je lijkt mij dat wanneer het publiek geen dieren hoeft of wil, dat je daarin dan meegaat.

Maar ik ben bang dat jullie geliefde circus iets te terughoudend is wat betreft de maatschappelijke ontwikkelingen en te trots is om te erkennen dat ze die beweging zien in de maatschappij.
Het circus zal denk daarom ook ten onder gaan door die trots. Dat lijkt me toch echt jammer.

En ik merk ook alsof de circussen vinden dat hun andere nummers niet waardig genoeg zijn om publiek te trekken ofzo. Ze doen alsof alleen dierennummers publiek zo ver krijgt te komen. Alsof de creativiteit uit het circus is en ze het zonder dieren niet zouden redden.
Dat zegt toch een beetje wat over het circus.. vind je niet?


Mijn uitspraken zijn niet gebaseerd op gevoelens of "trots" vanuit de circusbranche, maar op pure feiten.
Toen er vanwege dierziekten transportverboden waren kwamen mensen in de pauze van het programma massaal hun geld terug vragen omdat de dieren niet in het programma waren.

Dat zijn ook de feiten waarop circussen het standpunt baseren dat dieren bij het circus horen.

En als je je niet meer herinnert wat je op je eigen website schrijft, ja dan heb je zelf toch echt een probleem met je geheugen...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 10:16 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
gera schreef:
Ga maar eens praten met ECA of met de VNCO, volgens mij hebben ze nog nooit iets van jullie rechtstreeks gehoord.


Ik heb laatst interview gehad waar iemand van ECA was. Die was niet zo tegen dierenleed.... :roll:

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 10:20 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ron Mikkenie schreef:
Toen er vanwege dierziekten transportverboden waren kwamen mensen in de pauze van het programma massaal hun geld terug vragen omdat de dieren niet in het programma waren.

Dat zijn ook de feiten waarop circussen het standpunt baseren dat dieren bij het circus horen.

Kortom... economische gegevens gaat boven dieren... daarmee erken je dus weer dat dieren ondergeschikt zijn en economie boven alles gaat.
Het is juist grappig dat juist wij vaak horen dat mensen dachten dat wilde dieren al lang niet meer gebruikt werden. Misschien dat mensen nog wel andere dieren verwachten. En daar kan je het welzijn misschien van opschroeven tot een niveau als een opperbest manege..

Citeer:
En als je je niet meer herinnert wat je op je eigen website schrijft, ja dan heb je zelf toch echt een probleem met je geheugen...


Ik heb volgens mij alleen gezegd eens dat we er alles aan zouden doen om dat jaar dieren uit de tent te krijgen. Van dit jaar weet ik dat iig wilde dieren uit de tent binnen handbereik ligt. Wacht maar af Ron..... ;)

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2007 11:22 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Als circusleed nu eens kijkt wat hebben jullie nu in b.v 50 jaar bereikt alleen een verbod in Winschoten wat waarschijnlijk juridisch niet haalbaar is de motie werd tegen het advies van burgemeesters en wethouders aangenomen want die zagen de bui al hangen.
Protest tegen dieren in het circus bestaat al lang jullie befaamde voorgangers het Jack Londen verbond stonden al in de vijftiger en zestiger jaren te protesteren bij de toemalige circussen o.a Mikkenie,Mullens ,Strassburger en vele anderen en wat heeft het jullie geholpen helemaal niets circus met dieren bestaan nog steeds en zullen over vijftig jaar ook nog wel bestaan.
En wat mij betreft jullie moeten eens ophouden met het zelfde bandje af te draaien om ieder keer weer te zeggen dat circusmensen agressief zijn misschien moet je die balk eens uit je oog halen en voor de aardigheid eens op internet kijken wat dierenactivisten allemaal uitvreten ik meen dat vorig jaar in Engeland activisten tot acht jaar cel zijn veroordeeld wegens de ontvoering van een lijk, de zoon van deze overleden vrouw was directeur van een dierenlab en dit is nog maar een voorbeeld.

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: vooroordelen
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 12:24 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Beste Joop, circusdierenfans, en Circusleed,
Vooroordelen zijn juist het probleem, circusleed-leden zijn geen lijkenontvoerders, zijn geen Volkerts van der Graaf, circusmensen zijn geen dierenmishandelaars, zo kom je geen steek verder door maar dingen 'aan te nemen'. Laten we verstandiger zijn en proberen verder te komen, niet alleen op basis van discussie. Conclusies trekken op basis van ware feiten, voor beide zijden, uitwisseling is belangrijk. Elkaar serieus nemen met de intenties verder te komen, met de intenties het beste voor te hebben met mens en dier. Echt welzijn, op de beste manier. Discussies tillen over sensatiebelustheid, de wil om echt verder te komen, dat is waar we naar toe moeten. Inderdaad, circusleed om tafel met VNCO, ECA en echt geinteresseerde politiek, en daarmee bedoel ik de politiek die daadwerkelijk ter plekke gaat kijken wat er nu werkelijk speelt. Dat is ook wat de kiezers willen, betrokkenheid door aanwezig te zijn, niet door lukraak allerlei ongefundeerde modekreten over te nemen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 2:05 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
joop schreef:
Als circusleed nu eens kijkt wat hebben jullie nu in b.v 50 jaar bereikt


Ik ben pas anderhalf jaar bezig beste Joop. En de aandacht is nooit zo groot geweest voor dieren in het circus, gemeenten die een verbod willen, landelijk die er over praat etc.

Citeer:
alleen een verbod in Winschoten wat waarschijnlijk juridisch niet haalbaar is de motie werd tegen het advies van burgemeesters en wethouders aangenomen want die zagen de bui al hangen.


Ja. Ze waren bang voor europa ofzo. Echter de Europese Commissie gaat neits doen tegen oostenrijk. Dus er zijn nu kamervragen gesteld erover, want dat zou kunnen betekenen dat er in principe niets in de weg staat.
Verder willen bepaalde gemeenten wel een verbod, maar willen ze dat het landelijk gebeurd. Zoals ik al zei.. het is een kwestie van tijd.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: vooroordelen
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 2:12 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
gera schreef:
Discussies tillen over sensatiebelustheid, de wil om echt verder te komen, dat is waar we naar toe moeten. Inderdaad, circusleed om tafel met VNCO, ECA en echt geinteresseerde politiek, en daarmee bedoel ik de politiek die daadwerkelijk ter plekke gaat kijken wat er nu werkelijk speelt. Dat is ook wat de kiezers willen, betrokkenheid door aanwezig te zijn, niet door lukraak allerlei ongefundeerde modekreten over te nemen.


Gera, sinds CircusLeed bestaat hebben we nog geen enkele officiele toenadering ondervonden van VNCO, ECA e.d. die een dialoog willen aangaan. En ik heb verder ook geen vertrouwen in het VNCO. En ook niet in het ECA die erkent dat olifanten niet alleen moeten staan, maar dat andere dieren neerzetten ter vervanging van een soortgenoot het dier niet zo eenzaam zou maken... een olifantenexpert zou lachen erom..
Verder hoor ik het VNCO, enzo alleen maar beweren dat de dieren juiste verzorging hebben etc. Maar echt standpunten innemen, concrete standpunten dus... als 'olifantenhaken moet niet meer gebruikt worden', 'dieren mogen niet aan de ketting', e.d. dat hoor je niet.
Het enige dat je lange tijd hoort is dat er regeltjes gemaakt worden, maar we weten allemaal (al) dat deze niet toerreikend zijn (en worden bevonden).

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 8:02 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
CircusLeed.NL schreef:
Kortom... economische gegevens gaat boven dieren... daarmee erken je dus weer dat dieren ondergeschikt zijn en economie boven alles gaat.
Het is juist grappig dat juist wij vaak horen dat mensen dachten dat wilde dieren al lang niet meer gebruikt werden. Misschien dat mensen nog wel andere dieren verwachten. En daar kan je het welzijn misschien van opschroeven tot een niveau als een opperbest manege..


Alex,

Als student aan de Hogeschool van Amsterdam en eigenaar van maar liefst twee bedrijven zou je toch moeten weten dat de economische factor toch echt wel een heel belangrijke is in het runnen van een onderneming.

De eerste factor is je eigen interesse of betrokkenheid. Daarmee maak je immers de keuze of je piloot, brandweerman, machinist, programmeur of circusdirecteur wordt. De tweede factor is de economische: dat heeft te maken met haalbaarheid. Je zou bijvoorbeeld wel bonsaiboompjeskweker willen worden - om eens een beroep uit de oude GAK lijst voor goed te keuren WAO-ers te noemen - maar wat als er geen enkele behoefte aan je product is? Dan kun je je lopende rekeningen niet betalen en is het dus gauw met je gedaan.

Het draait in het circus niet om het maken van winst. Of zoals jij het zo fraai uitdrukt "economische gegevens gaat boven dieren". Het gaat om continuïteit! Want als de bodem van "de schatkist" is zicht komt dan heb je als bedrijf toch echt een probleem. En als circusbedrijf komt er dan nog eens bovenop dat het dierenwelzijn dan écht in het gedrang komt. Een tweede Circus Schneider, daar zitten we niet op te wachten.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 8:05 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Er zijn inderdaad kamervragen gesteld over het welzijn van dieren in circussen. Om precies te zijn door Ouwehand van de Partij voor de Dieren.

De minister heeft ook reeds geantwoord. Zie http://www9.minlnv.nl/pls/portal30/docs ... 07_296.PDF voor de antwoorden.

Jammer voor de dierenrechtenactivisten: Het niet afwijzen van het Oostenrijkse verbod door de EU is voor LNV geen reden om in Nederland een verbod na te streven.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 10:48 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ron Mikkenie schreef:
Als student aan de Hogeschool van Amsterdam en eigenaar van maar liefst twee bedrijven zou je toch moeten weten dat de economische factor toch echt wel een heel belangrijke is in het runnen van een onderneming.


Dus daarmee erken je toch dat dierenwelzijn niet een issue is in de onderneming van het circus.

Overigens zijn mijn bedrijven met een bewust idealistische instelling. Economie gaat daar niet voor mens, dier en milieu.

Citeer:
Het draait in het circus niet om het maken van winst. Of zoals jij het zo fraai uitdrukt "economische gegevens gaat boven dieren". Het gaat om continuïteit! Want als de bodem van "de schatkist" is zicht komt dan heb je als bedrijf toch echt een probleem. En als circusbedrijf komt er dan nog eens bovenop dat het dierenwelzijn dan écht in het gedrang komt. Een tweede Circus Schneider, daar zitten we niet op te wachten.


Continuiteit is zoals ik ook wel eens gezegd heb reden dat dieren MOETEN presteren en dat in de meeste circussen dus slecht is als dieren te vaak weigeren. Reden daarom dat winst en continuiteit belangrijker zullen zijn en blijven dan welzijn van de dieren.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 10:50 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ron Mikkenie schreef:
Jammer voor de dierenrechtenactivisten: Het niet afwijzen van het Oostenrijkse verbod door de EU is voor LNV geen reden om in Nederland een verbod na te streven.


Vooral van Veerman. Maar gelukkig is er een kamermeerderheid.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 6:18 pm 
Beste mensen,

Dierenleed, Circusleed, Mensenleed. Als het moet, is dat het gesprek van de dag. Maar besef wel dat we met zijn allen maar ongeveer 80 a 90 jaar leven. Waarom moeten we al deze dingen dan voor de dag halen.

Natuurlijk Circusleed, Dierenleed en Mensenleed mag niet kunnen, maar alstublieft op een dag stopt deze discussie.
Jij vind dit, ik vind dat..het gezeur over dit onderwerp.

Als we het er niet met elkaar eens zijn onstaat er uiteraard een discussie en zijn we op 90 jarige leeftijd nog niet uitgepraat.
Ik stel voor deze discussie eens te stoppen en gewoon beseffen dat wat hij zegt toch iets van invloed is.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2007 7:26 pm 
Quirico schreef:
Beste mensen,

Dierenleed, Circusleed, Mensenleed. Als het moet, is dat het gesprek van de dag. Maar besef wel dat we met zijn allen maar ongeveer 80 a 90 jaar leven. Waarom moeten we al deze dingen dan voor de dag halen.

Natuurlijk Circusleed, Dierenleed en Mensenleed mag niet kunnen, maar alstublieft op een dag stopt deze discussie.
Jij vind dit, ik vind dat..het gezeur over dit onderwerp.

Als we het er niet met elkaar eens zijn onstaat er uiteraard een discussie en zijn we op 90 jarige leeftijd nog niet uitgepraat.
Ik stel voor deze discussie eens te stoppen en gewoon beseffen dat wat hij zegt toch iets van invloed is.




Sluit jij je ogen maar voor wat er echt toe doet in het leven,..
En als dit jouw doel is prima hoor 3 maal per jaar op vakantie en te leven voor je eigen ikje en te rest van de wereld te laten stikken.


Wanneer men niet meer voor mens en dier zou zorgen zou je toch flink uit balans raken, en de wereld en al wat erop leeft in een mum nog sneller naar de klote helpen!
Ik kan het in elk geval niet mijn ogen sluiten voor het leed, in welke vorm ook.


Maar als jou doel van het leven alleen om jezelf draait en geheel alleen om jezelf prima. Alleen dit zou ik niet kunnen,...


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.