Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:51 am

Alle tijden zijn UTC+01:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 29, 2016 2:38 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Gistermiddag ben ik naar Dusseldorf gereden om een voorstelling te gaan bezoeken van het Circus Roncalli. Met het motto -40 jahre Reise zum Regenbogen- viert Bernard Paul het 40 jarig bestaan van zijn circus. In 1976 startte hij samen met Andre Heller zijn Circus Roncalli. Het circus strandde maar in 1980 maakte Bernard Paul zijn doorstart met De Reise zum Regenbogen.
Aangekomen in Dusseldorf was het circus vanaf de Rijnbrug al te zien want men stond fraai opgebouwd in het Rheinpark. Dit park ligt aan de aanleghaven waar de riviercruises over de Rijn starten, eindigen of een tussenstop maken.
Na mijn kaartje gekocht te hebben voor de premium balkonloge, waarover later meer, rustig zowel het circus als de boten zitten observeren. Terwijl de voorstelling om 20.00 uur begon stond er alvoor 19.00 uur een schlange voor de fraaie ingang.
Toen de tent om 19.30 uur openging was er een rij ontstaan van een paar honderd meter want de voorstelling was zo goed als uitverkocht.
In de voortent word je ontvangen met confetti, een snoepje en als je dat wilt een stip op je neus. Daarnaast is het orkest aan het spelen en wordt er gejongleerd. Minpuntje is overigens dat je niet de tijd hebt om goed rond te kijken want alle 1200 mensen moeten ook naar binnen en de doorgang is vrij smal te noemen.
In mijn balkonloge aangekomen kom ik bij het grote minpunt. Ik denk dat Bernard Paul aan RyanAir geadviseerd heeft om de beenruimte te beperken. Er staan 8 stoelen maar wil je de stoel bereiken dan moet je er zowat over heen klimmen. Ik zat op de 2e rij en de mensen voor mij hadden met zijn drie-en vier plaatsen gekocht. Omdat op mijn tweede rij ook nog een tweetal mensen zaten waren wij dus met zes mensen in een voor acht personen bestemde loge. Met zes mensen was het te doen. Echter, een deel van het zicht op de piste werd ontnomen door een van de vier masten. Ik heb wel 55,- voor deze stoel betaald. Je kan zeggen dat je dat voor dat geld heen en weer kan vliegen naar Londen met RyanAir maar ik heb van de voorstelling wel genoten.
Voorafgaand worden er op een drietal ronddraaiende schermen oude beelden vertoond uit de 40 - jarige geschiedenis van Roncalli.
Dan de voorstelling. In de 40 jaar hebben muziek en clownerie altijd de hoofdrol gespeeld. Dat is dit jaar niet anders. Het live orkest onder leiding van Georg Pommer wordt actief in de voorstelling betrokken. Daarnaast zijn er meerdere clownsnummers. Op dit gebied een topper was het slotnummer van Robert Wicke. Daarnaast de witte clown Gensi, Anatoli Akerman, Paolo Carillon en de Nederlander Ramon Hopman die in het gezelschap van toppers absoluut niet uit de toon valt. Hij is overigens niet de eerste Nederlander in de veertig jaar Roncalli. In de jaren 80 was Manuela Beeloo een aantal jaren bij Roncalli werkzaam en ook Paulo en Mayke Duiyker van Circus Zanzarra hebben bij Roncalli gewerkt.
Wat betreft dieren zien wij de paarden van Karl Trunk die hij samen met Vivi Paul, de oudste dochter van Bernard Paul en Eliana Larible presenteert. Een goed nummer met o.a. een groot, middel en klein. Maar wel het enigste nummer dat op dierengebied te zien is en dat vind ik toch wel jammer. Een piste vol met zaagsel vraagt om meer dieren wat mij betreft. In het verleden zagen we zoals gezegd Manuele Beeloo met haar hogeschool, maar ook Yasmine Smart en Sarah Houcke zijn in het verleden werkzaam geweest in de onderneming van Paul. Fredy Knie en zijn vrouw Mary Jose en jaren later dochter Geraldine hebben een jaar bij Roncalli gewerkt. Roofdieren zien wij al jaren niet meer in de piste maar tot in de jaren 90 is de Zwitser Rene Strickler met zijn roofdieren werkzaam geweest.
Acrobatieknummers zijn er echter volop. Om te beginnen de Troupe Bingo die met 10 mensen een tweetal nummers voor haar rekening neemt. Ook zien wij Vivi Paul met een mooi acrobatieknummer in de lucht werken en de jongste dochter Lili werkt als controsioniste. Het van Renaissance bekende Trio Czesar presenteert haar wipplanknummer. Wat opvalt is wat een volle tent met een nummer doet. Juichende reacties zorgden voor een fantastische sfeer. Erg goed vond ik de jongleur Ty Tojo. Deze Amerikaan van Japanse origine blonk uit in zijn presentatie. Aan de trapee zagen wij Avital en Jochen en een origineel draadnummer werd gebracht door het Pykhov. Een draadnummer op een soort schip waardoor de draad voortdurend in beweging is. De groep Lift presenteerde een nummer met vliegende mensen en Al'Moko speelde komisch met een ronddraaiende hoepel.
Een geweldige avond met fantastische nummers die echter nog beter tot hun recht komen door uitstekende belichting, regie en muzikale ondersteuning. Dat maakt Roncalli alleszins de moeite waard om een flinke reis te maken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2016 4:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bedankt voor het boeiende verslag!
Staat je leuk, die stip op je neus!
Jammer dat je in die te dure balkonloge bent getrapt, ooit wil ik je wel een advies geven om voor een stuk minder toch optimaal te genieten.
Inderdaad, wel op de tribune, op een echte stoel kun je thuis wel zitten!
Ook die vaak overvolle voortent is eenvoudig te vermijden, die tip gaf Martijn ons al eens en werkt nog altijd perfect!
Vorig jaar kwam Trunk tenminste nog een paar keer, ook dat wordt dus al minder.
Het zou me niet verbazen wanneer ook de paarden verdwijnen, want dat is ook de oproep van de activisten: ALLE dieren uit het circus.
En daar wil meneer Paul nog wel eens gevoelig voor zijn.....
De familie Richter maakte ook langere tijd deel uit van dit topcircus.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.