Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:53 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Belly Wien
BerichtGeplaatst: do mar 29, 2007 5:46 pm 
Acrobate maakt ook suikerspinnen
door Peter Deurloo


Vrijdag, 23 maart 2007 - WIJCHEN - Een van de vreemdste momenten van de voorstelling van Circus Belly Wien is de buiging aan het eind.


Afbeelding

Dan blijkt - voor zover dat nog niet duidelijk was - dat de drie uur vertier zijn gevuld door slechts een handjevol artiesten. Iedereen heeft minimaal een dubbelrol, maar in de meeste gevallen zelfs nog meer dan dat.
De dompteur en circusdirecteur Roman Zinnecker temt niet alleen tijgers, maar assisteert ook clown Beppo en laat Siberische steppekamelen rondrennen en knielen.

En Beppo blijkt zich zonder clownsneus als een vervaarlijke messenwerper en een even woeste vuurspuwer te ontpoppen.

Marlon Zinnecker (zoon van) springt net zo makkelijk op en af een circuspaard als dat hij zes Friese hengsten naar zijn hand zet of de giraffe zijn ronde laat maken. Kenai heet dat dier dat Belly Wien als uithangbord gebruikt.

Marlon is de zoon van Diana en Roman Zinnecker-Renz. Ook zijn vier broers en zussen doen mee in het familiecircus. Zoals Mandy, die niet alleen acrobatiek op een rondrennend paard laat zien, maar ook koorddanst en een spectaculaire acrobatiekact in de nok van de tent laat zien. En dan staat ze in de pauze samen met de even verbazende miss Leia gewoon in de koffie- en suikerspinnenwagen.

Het circus dat nog tot en met zondag op de groene strook aan de Buizerdstraat in Wijchen staat, is vermaard vanwege zijn vele dierennummers. Tijgers, kamelen, honden, paarden en een giraffe bevolken de piste. Maar ook andere dieren die niet met een act aan de beurt komen, bevinden zich in de Bellykaravaan. Dierenrechtenactivisten hebben in Belly Wien dan ook een gewild doelwit gevonden. Roman heeft de acties van de activisten al meermaals beantwoord met fikse klappen. De dompteur treedt buiten de piste met ferme hand op, zo wordt duidelijk uit filmpjes op internet.

In de tent is hij een en al beminnelijkheid. En, het moet gezegd, de dieren zien er allemaal puik verzorgd uit. Maar het mag dan wel stikken van de beesten bij Belly Wien, de getoonde acrobatiek is het meest indrukwekkend.
Info: Belly Wien geeft nog voorstellingen op vrijdag om 16.15 en 19.00 uur, zaterdag om 15.00 en 19.00 uur, zondag om 14.00 uur.

Bron de Gelderlander


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr jun 08, 2007 12:00 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Tot mijn grote verrassing stond Belly-Wien in de regio.
Mooi opgebouwd en grote uitlopen voor alle dieren.
En, in tegenstelling van wat dieractivisten beweren, een keurig veiligheidshek om de kooien van de roofdieren en de apen. De kamelen hadden een zeer ruim grasveld tot hun beschikking.

Het was genieten voor zowel de buurtbewoners als de circusbezoekers.
In de tent een vlotte show met naast de traditionele dierennummers ook goede artistieke nummers. Het ontbreken van een orkest wordt gelukkig ruimschoots gecompenseerd door een goede muziekkeuze. En niet ongelangrijk: de geluidskwaliteit die behoorlijk goed is.

Bij het benaderen van het circusterrein schrok ik alleen van een grote menigte met spandoeken, die op afstand echter niet goed leesbaar waren. Er stond echter een tentje van een wandelsportvereniging direct voor het circus en de spandoeken waren ter aanmoediging van de deelnemers aan de avondvierdaagse. Er was deze keer geen enkele dieractivist te bekennen...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jun 08, 2007 1:00 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Op internet kwam ik nog een plaatje tegen van een groep met spandoek voor Circus Belly Wien:

Afbeelding

Bron: soestactueel.nl Foto: Annemieke Geleijnse

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr jun 08, 2007 4:09 pm 
Zie ik dat nou goed? Wordt eindelijk het leger ingezet om activisten van circusterreinen te verwijderen?
Dat is nou eens zinvolle terrorismebestrijding :D


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2007 11:01 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Als je gewoon even bij de caravan van hem langs loopt en aan hem vraagt of je foto,s mag nemen krijg je daar vast toestemming voor.
Over het algemeen mag je vrij het terrein bezoeken succes.
Ik ben ook van plan langs te komen en tevens de voorstelling zien.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2007 11:15 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik heb er gewoon foto's kunnen maken.
Zowel van de voorstelling als buiten tijdens en na een voorstelling.

Je bent toch geen activist?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2007 7:34 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Pieter,

Ik heb nog nooit problemen gehad met fotograferen, behalve dan bij Cirque Du Soleil.

Vragen is altijd de beste methode. Langdurig op het terrein aanwezig zijn wil niet altijd zeggen dat je circusliefhebber bent. Activisten, maar ook hangjeugd uit de buurt, zijn soms langdurig aanwezig. Al hebben die laatsten hoogstwaarschijnlijk geen camera bij zich. Maar met vragen en gesprekken voeren kom je er meestal wel.

Oh ja, en als echte circusliefhebber koop je toch gewoon een kaartje bij de kassa. Of je nou wel of niet foto's maakt voor een website, De Piste, CircusNieuwsBrief of welk ander blad of medium dan ook. Laat de beslissing voor een vrijkaart altijd over aan de circusdirectie. Als die je gratis naar binnen laten dan heb je een mazzeltje. Staks komt iedereen met een camera bij de kassa... :wink:

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2007 10:15 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Pieter,

Dit verhaal klinkt toch even HEEL anders en plaatst de "vraag voor vrijkaarten" ook naar de andere kant van het kassaraampje. De achtergrond voor mijn uitspraak wil ik je niet onthouden: Ik heb vaak genoeg leden van de Club van Circusvrienden en abonnees van de CircusNieuwsBrief met hun favoriete blad in de hand voor de circuskassa zien staan en vragen voor vrijkaarten "omdat men circusvriend is".

Als je een website onderhoudt met allerlei plaatselijk nieuws dan wordt het een heel andere zaak... Kunnen we de foto's nog ergens bekijken?

En dan over CdS: Ik ben niet anders gewend dan mét fototoestel naar een circusvoorstelling te gaan. Bij CdS heerst een totaalverbod op fotografie. Volgens de mededelingen aan het begin van de voorstelling mag je er niet eens "denken aan fotograferen". Dat gaat mij toch net iets te ver. Auteursrechten? Angst dat ik hun voorstelling of concept kopieer? Als ik dat laatste zou willen dan nodig ik toch gewoon een choreograaf, een musicus, een modeontwerper en een clubje circusartiesten uit om naar de show te kijken. Die kunnen veel beter registreren hoe de show in elkaar steekt. Maar waarom zou je CdS willen kopiëren?

De foto's zijn slechts momentopnamen. En als het ook nog eens kwalitatief goede foto's zijn dan is het alleen maar promotie (of zo je wilt: reclame) voor het circus. Maar CdS wil alles in eigen hand houden.

Een verbod om te flitsen, dat kan ik me nog wel voorstellen. Het circus is vaak rond en je hebt al gauw toeschouwers recht tegenover je zitten. Die door het flitsen worden verblind. Verder worden foto's met een flitser niet mooi, omdat je de sfeer van de theaterverlichting teniet doet. En de meeste flitsers zijn eigenlijk ook nog eens onvoldoende om de afstand van je zitplaats naar de artiest goed te overbruggen. Dat laatste heeft dan weer als voordeel dat je de sfeer niet meteen eruit flitst...
Zelf heb ik nooit een flitser bij me. Wel 800ASA film en een lens met diafragma 1.4 zodat het minste licht toch al gauw voldoende is.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2007 11:05 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Ron je hebt volkomen gelijk vragen is altijd de beste manier om de foto,s te maken die je graag wilt, ik fotografeer veel bij circussen in Duitsland en ik meld mij even bij de directie verder heb altijd een klein mapje foto,s bij me en laat die dan even zien zodat ze weten dat ik geen activist ben maar een circusliefhebber.
Maar toch bij sommige circussen mag je geen foto,s binnen de afrastering maken o.a bij Universal Renz en circus Hansa maar bij de meesten is het geen probleem
Om de voorstelling te zien koop ik altijd een kaartje en een programma zo steun je het betreffende circus ook nog

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2007 11:28 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Pieter,

Ik heb de foto's bekeken. Het ging nog iets makkelijker dan je zelf schrijft. De eerste link werkt prima en dan gewoon op de foto's klikken. Dan hoef je geen staarten van URL's te wijzigen in de browser. Je komt vanzelf in de nieuwe opmaak terecht die je herkent aan het woordje ind0ex.

Goed om aandacht te besteden aan de komst van het circus en de mensen thuis via internet alvast mee te laten genieten.

Het vertrekken van een circus heeft altijd iets treurigs. De wagens verdwijnen terwijl je aan het terrein nog dagenlang kunt zien dat er een circus is geweest. Niet zozeer aan de voren die de vrachtwagens achterlaten. Dat doet de kermis ook. Maar door de kring van zand en zaagsel die zo kenmerkend is voor het vertrokken circus.

Als fotograaf alleen enkele opmerkingen van technische aard. Bij de opbouw in de ochtend lijken de foto's onscherp maar ze zijn in ieder geval helaas overbelicht. Maar ze geven toch een goed beeld van het circus. Het fotograferen van voorstellingen is een verhaal apart. Zelf doe ik dat al meer dan 10 jaar. En ik heb de overstap naar digitaal nog steeds niet gemaakt, omdat digitale fotografie het toch nog niet helemaal is onder de extreme lichtomstandigheden die je in het circus aantreft. Maar ja, dan heb ik me ook toegelegd op uitsluitend het fotograferen IN de circustent. Waarbij ik streef naar knalcontrasten. De artiest moet duidelijk en juist belicht zijn, maar de achterdgrond het liefst zo donker mogelijk, tegen het zwarte aan. Zonder ruis of sneeuw in het beeld. Voor het buitenwerk is digitaal meer dan uitstekend.

In ieder geval bedankt voor de fraaie reportage op 112Zwaagwesteinde.nl

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.