Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 01, 2024 5:38 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 7:39 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Gelukkig had ik het in mijn eerste post zelf al over het laatste, zij het in iets andere bewoordingen :wink:

Maar, circus is voor mij een totaalplaatje, vanaf het binnenkomen van de eerste wagens, tot het vertrek van de laatste, en alles wat daar tussen gebeurt, een eventueel minder of zwak programma drukt de pret dan niet meer!

Hele goeie herinneringengen bewaar ik in die zin aan het Mariska/Mikkenie van Rob Ritman, Holliday van Hans Martens, ook zijn huidige Moscou, Renz Berlin onder de vorige directie, het kleine Piste van Willem Boekschoten....bezielde circusmensen die er van doordrongen zijn van wie zij het uiteindelijk moeten hebben :idea:

Vergat ik bijna Herman Renz sr, en wijlen zijn zoon Nol, en hun personeel, en niet te vergeten, wijlen de immer joviale oom Pim!

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 8:20 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Shame on me, hoe kon ik het even vergeten te melden, de amicale sfeer bij Joop Teuteberg's Royal!

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 3:30 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Fijn, maar blijf je niet te veel in het verleden hangen?

De circussen waren vroeger vaak kleiner. Maar het allergrootste verschil tussen toen en nu is eigenlijk niet het circus zelf, maar het gegeven dat je nu al lang van tevoren via internet kunt weten wanneer welk circus komt. Vroeger wist je het pas zodra de reclameborden op straat stonden en de eerste advertenties in de krant verschenen. Daarmee is het grootste deel van de charme verdwenen. Het circus kwam, het circus was er en het circus vertrok met onbekende bestemming. En als je geluk had dan kwam dat jaar of het volgend jaar weer een circus. Als een verrassing uit het niets.

Nu weet je wanneer het circus komt en wat er in het programma te zien is. Alle verrassing is daarmee eigenlijk verdwenen. Maar ja, de hedendaagse bezoeker gaat toch ook niet naar de bioscoop en vraagt een kaartje voor de film van 8 uur in zaal 2, zonder te weten welke film op dat moment in die zaal draait? Misschien hou je wel niet van een oorlogsfilm of zo...

Ook het circus moet z'n product profileren. Marketen zoals dit zo fraai heet. Voor liefhebbers van (overigens valse!) romantiek een funest verschijnsel.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 4:28 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Ron Mikkenie schreef:
Fijn, maar blijf je niet te veel in het verleden hangen?


Zou goed kunnen :lol: , maar mijn devies is; het verleden is je enige zekerheid, daarin gebruik ik bewust de tegenwoordige tijdsvorm. van Bever, Jos Mullens, Strassburger, en Mikkenie, ik zou het beslist geen kleintjes willen noemen, maar door deze circussen ben ik met het virus besmet geworden op zeer jeugdige leeftijd. En als dit soort romantische gevoelens het predikaat 'vals' mee krijgt....het zij zo :?

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2007 5:02 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Je moet het woord "vals" in "valse romantiek" niet verkeerd opvatten. Op de Duitse TV is er een programma dat heet "Eisenbahnromantik" (ja veel circusliefhebbers schijnen ook iets met spoorwegen te hebben). Maar wat je daar ziet is toch alles behalve romantiek.

Ik heb zelf eens "de eer" gehad om mee te mogen rijden op een stoomlokomotief. Dat is zwaar werken. ARBO? Nul-komma-nul. In de cabine is het + 60 graden en als je wilt kijken of je groen licht hebt dan steek je je hoofd naar buiten. Daar kan het in de winter zomaar 80 graden kouder zijn! Verder is er veel kolenstof (schadelijk voor de longen), tocht, zwaar werk, veel trillingen (je wordt vanzelf acrobaat!) en lawaai. Hoezo romantiek? Al blijft het wel een mooi gezicht om zo'n stoomtrein voorbij te zien rijden. Maar ook voor de reiziger is het alles behalve romantiek. Je komt thuis en het roet zit nog in je kleren, je bagage en je ogen. En je zult maar langs het spoor wonen en net je was buiten hebben hangen...

Circussen hadden vroeger primitieve voertuigen (slechte of geen vering), open cabine's, zware houten masten, zwaar canvas zeildoek, primitieve woonwagens met bovenlichten. Vraag maar eens aan Tine Diks: Die "krengen" zijn niet warm te stoken! Maar ze zien er voor de circusliefhebber natuurlijk wel mooi uit! De tent opbouwen was handwerk. Geen heftrucks zoals bij Renz of Althoff. Geen pneumatische hamers. Geen elektromotor in elke mast die het zeil op kan hijsen.

Dat is wat ik bedoel met "valse romantiek". Het dwingt overigens wel respect af voor de mensen die onder die omstandigheden het toch voor elkaar kregen om met blinkend gepoetste schoenen en schone kostuums in de piste te verschijnen met een brede glimlach op het gezicht!

Het klokje tikt (helaas) verder. In het verleden blijven steken is net zoiets als een struisvogel doet: je kop in het zand steken en jezelf afsluiten voor het heden en de toekomst. Even mijmeren is prima. Maar blijven steken?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.