Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:36 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Bongo zonder opvolger
BerichtGeplaatst: do mar 14, 2019 4:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Maar Tamara maakt de vijftig jaar vol!

https://www.tubantia.nl/achterhoek/circ ... ~af5d6b08/

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 14, 2019 5:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor als de link het niet meer doet.....:

Circus Bongo is over tien jaar geen familiecircus meer: ‘Dat doet wel pijn’

LICHTENVOORDE - Tamara Diks en echtgenoot Roy ten Brincke bestieren circus Bongo.
Het Achterhoekse circus van de familie Diks werd door vader Ben en moeder Tine in mei 1978 opgericht.
Tamara nam het stokje in 2005 over.
Maar er komt geen derde generatie aan het roer.
Diks: ,,Ik heb altijd gezegd dat ík degene ben die hier het licht uitdoet.”


Jaren geleden was er nog sprake van een circusseizoen. Van maart tot november was Bongo op tournee.
,,Zes jaar geleden hebben we besloten niet meer te reizen”, zegt Diks.
,,Om twee redenen. Zeven jaar geleden ben ik erg ziek geweest en toen ik net weer op de been was kreeg Roy een rughernia.”.

,,En het heeft ook met de economische omstandigheden te maken.
Toen mijn broer uit Duiven vertelde dat hun kinderen op de buitenschoolse opvang zaten, dacht ik: wacht even!
Dáárom komen ouders minder naar het circus, omdat hun kinderen op de buitenschoolse opvang zitten.
Daarom doen we nog nauwelijks ‘eigen risico-voorstellingen’ zoals wij dat noemen.
Dan zet je de circustent ergens neer, maakt reclame en doet de kassa open. En dan maar zien hoeveel bezoekers er komen.
We doen tegenwoordig bijna alleen nog voorstellingen op ‘uitkoopbasis’.
Bedrijven of instellingen huren ons dan in voor een vast bedrag. Dat geeft zekerheid want je weet waar je aan toe bent.”


Verhuur attributen

Om een breder financieel fundament onder circus Bongo te leggen, verhuren Diks en Ten Brincke circusattributen, tot aan tenten en tribunes toe.
,,Alles wat met circus te maken heeft, verhuren we. Voor musicals, uitvoeringen van gymnastiekverenigingen of voor een vakantiebeurs.”

Het circus van vroeger met dierenacts is door de veranderde publieke opinie nagenoeg verdwenen.
Diks: ,,Het dierennummer en de goochelaar hebben plaatsgemaakt voor een theatershow met een verhaallijn. De verhalen bedenk ik meestal zelf.
‘Pirates in the circus’ bijvoorbeeld, waarbij een groot piratenschip de piste wordt ingereden en van waaruit verschillende acts worden opgevoerd die het verhaal vertellen.”


Suikertante

Afbeelding

Naast de optredens met het circus en de verhuur van materiaal, staat Tamara Diks ook op muziek- en theaterfestivals om suikerspinnen te verkopen.
,,Ik heb een caravan aangeschaft en heb die knalroze laten spuiten met glitters. Daar sta ik verkleed als suikertante en doe een show.”
Daarbij wordt ze soms vergezeld door dochter Gwyneth. ,,Zij is kapster van beroep en brengt dan in haar haartheater bijzondere kapsels.”
Zoon Rigilio is militair en helpt bij tijd en wijle zijn vader met de tentenopbouw of met de verhuur van sfeerverlichting.
Maar zij zetten het familiebedrijf niet voort.

Diks: ,,Zij bewandelen andere wegen. Het betekent dat het familiebedrijf ooit ophoudt.
Dat doet wel pijn maar zo lang we er de vruchten van kunnen plukken en er vreugde van ondervinden, ga ik door.
Ik doe het nu 41 jaar en ik maak graag de 50 jaar vol.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.