Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:32 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 3:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het Canadese circusgezelschap FLIP FabriQue (ze kennen diverse schrijfwijzen) is op dit moment op tournee in ons land met de voorstelling Transit. Die was eerder al te zien in Carré en oogstte veel lof.

Afbeelding

Het gezelschap is in 2011 ontstaan in Québec, maar wordt toch regelmatig gerangschikt als de zoveelste variatie op Cirque du Soleil.
Zelf zijn ze daar wars van, naar ik denk terecht. Maar ja, in een land dat ooit CdS voortbracht zal die vergelijking altijd wel blijven bestaan....

Ze hebben al een aantal speelplaatsen achter de rug. Zo waren ze onder meer te zien in Alkmaar, Veghel, Winschoten, Utrecht, Waalwijk, Assen, Delft en Meppel.
Op zich een beetje vreemde tournee, ze staan zowel in gerenommeerde schouwburgen maar ook in kleinere theaters. En dat ook nog kris kras door het hele land.
Kennelijk een nieuw of minder ervaren theaterbureau dat dit regelt....

Ze zijn nog te zien in:

di 02 okt - ZAANDAM - Zaantheater, 20.15 uur
wo 03 okt - HELMOND - Theater Het Speelhuis, 19.30 uur
za 20 okt - GRONINGEN - Stadsschouwburg, 20.15 uur
wo 24 okt - HAARLEM - Stadsschouwburg, 20.15 uur
vr 26 okt - DRACHTEN - De Lawei, 20.00 uur
zo 28 okt - AALST(B) - CC De Werf, 20.00 uur.


Na optredens in eigen land, op Malta en in Frankrijk komen ze nogmaals naar België, en wel in het:

Theater Wolubilis, Paul-Henri-Spaak Promenade 1 - Sint Lambrechts-Woluwe (Brussel)
vr 30 nov - 20.30 uur
za 01 dec - 20.30 uur
zo 02 dec - 17.00 uur


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De naam van de groep doet een beetje denken aan iets als Sam de Brandweerman -of iets dergelijks- en daardoor wordt de voorstelling in diverse theaters aangeboden als kindervoorstelling.
Niet geheel terecht, zo blijkt uit de recensies, maar kinderen zullen zich er ongetwijfeld ook prima bij kunnen vermaken.
In het Belgische Aalst meldt de agenda als leeftijdsgrens 6+, maar ook in Helmond is dat 7+ en heeft men zelfs een aangepaste aanvangstijd.
Het wordt daar zelfs een 'feestvoorstelling' genoemd, en dat is het vast wel.

Jacques J. d´Ancona nam afgelopen week een kijkje bij de voorstelling in De Nieuwe Kolk in Assen (kijk, hebben ze daar toch nog iets van circus....) en kwam laaiend enthousiast weer thuis.
Zonder blikken of blozen gaf hij dan ook vijf sterren.
De kop luidde: Circus? Beter is er niet....
Er waren daar 250 medegetuigen....

Desondanks eindigt hij zijn zeer lovende betoog met niet zuinige kritiek. En dat geldt de duur van de voorstelling in combinatie met de entreeprijs.
Met een beetje geluk (of pech...) sta je na 70 minuten al weer buiten. En dan vindt hij de prijs van rond de € 30,- die daarvoor gevraagd wordt te hoog.
Niet dat hij zelf ooit een kaartje hoeft te kopen, maar toch.
Tja, dat is natuurlijk betrekkelijk. Wanneer iets werkelijk subliem is is in feite geen prijs te hoog.
Er zijn instanties waar je aanzienlijk meer betaald voor een korter verpozen.....
Toch vinden sommige theaters kennelijk wel dat hij een punt heeft: schommelen de meeste rond genoemd bedrag, in Helmond vinden ze € 21,50 voldoende.
Dat is netjes, maar daar heb je uitsluitend iets aan wanneer je daar of in de buurt woont......

Ach ja, alle waar is naar zijn geld, moet je maar denken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ach wat is Oom Frank weer snel, was nog niet eens klaar.
Hoe theatertournees ontstaan wil ik hem nog wel eens uitleggen, en anders moet hij maar even met Arlette Hanson bellen. Die weet er ook alles van....

(dat is grappig, een reactie op een opmerking in een volgend bericht, hoop dat jullie het nog kunnen volgen)

Nog een reactie aan zijn kant: een werkelijk subliem filmpje van de voorstelling, dat mensen zonder plannen (zoals hij) wellicht over het drempeltje duwt:
https://www.facebook.com/FLIPFabrique/v ... =1&theater

Bij mij was dat wel het geval overigens, De Lawei wordt mijn reisdoel. Prima schouwburg overigens.....
Met een oud-circusartiest als directeur!!!! Wat wil je nog meer.....


Laatst gewijzigd door Didier op zo sep 30, 2018 4:34 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 3:56 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Citeer:
Kennelijk een nieuw of minder ervaren theaterbureau dat dit regelt....


Nou ja, dat weten wij dus niet, en het hoeft ook helemaal niet zo te zijn.
Wellicht moest men het doen met nog beschikbare data - misschien door late aanmelding van de tour.
En dan krijg je dus zo'n kriskras door het land tour. Maar OOK dat is slechts een kwestie van gissen. :clown

Zelf ga ik niet, maar het zou leuk zijn om van deze show hier (op het forum) nog iets terug te lezen.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 23, 2018 4:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou toe dan maar, omdat je er zo lief om vroeg......
Geen uitgebreide recensie, dat lijkt me niet nodig na bovenstaande voorpubliciteit. Die een redelijk goed beeld geeft van wat er te zien was.
Genoten heb ik wel, dus was het (voor mij) de moeite waard. Voor de overige bezoekers kennelijk ook, want het applaus na afloop was ovationeel.
Wat ik niet verwacht of onderschat had was toch het grote aantal jeugdige bezoekers. Zij genoten voor tien!
In dat verband is de lengte van de voorstelling, waarop d'Ancona kritiek had, uitstekend: 70 minuten de volle aandacht vasthouden is voor hen wel een soort van grens.

De acts zoals in het filmpje en op de foto's passeerden alle de revue, soms zelfs dubbel. Zo kwamen de diabolo's en de hoelahoeps beide nog een keer terug, zij het wel in een andere vorm.
En zo zagen we heel wat acts, uitgevoerd door vijf mannen en een vrouw, waarvoor in Carré toch al gauw een mannetje of 60 à 70 nodig zijn!
Die dan gedurende de hele periode in een vier- of vijfsterrenhotel verblijven.
Zoals bijvoorbeeld het springen door de ringen. Dat doen zij er 'maar even tussendoor' terwijl een paar jaar geleden in Carré daar een troupe van een stuk of twaalf Mongolen (of zo) voor moest aanrukken!
Hetzelfde geldt dan voor de diabolo's, trampoline (het geweldige sluitstuk, niet in de laatste plaats door het special effect van de balletjes) en touwtjespringen, om maar een paar acts te noemen.
Niet in een moordend tempo, zoals ik verwacht had, maar in alle rust en met humor (in het Engels) tussendoor.
Clowneske humor ook, zoals de opgeblazen dikke man aan de stapaten. Schitterend!
Uitermate sfeervol soms ook, zoals bijvoorbeeld het spiegelbeeld-jonglage nummer. Prachtig!

Het enige dat mij stoorde -maar dat is wellicht persoonlijk- was dat men het nodig had gevonden tijdens enkele nummers ook nog eens beelden op de achtergrond (een wand van enorme flight-cases) te moeten projecteren. Want dat leidde behoorlijk af.

Slotconclusie: gaat dat zien wanneer je nog in de gelegenheid bent. Veel kans is er niet, nog een paar voorstellingen in Nederland en een in België.
Met name zij die in heden of verleden dan ook maar iets van doen hebben gehad met jeugdcircus zullen een gouden avond beleven.
Want van dat 'soort' waren er in de schouwburg van Groningen, waar ik was in plaats van het aangekondigde Drachten, in ruime mate vertegenwoordigers aanwezig.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.