Mario Rutelli schreef:
nou dan zijn er toch een hoop gevallen waarvan je zou schrikken: er is namelijk ook nog zoiets als agenten
die artiesten verkopen met erg oude video's enz...
Om je maar een voorbeeld te geven: een circus huurt een trio clowns in van ooit eens erg goede naam.
Via een bureau die gaf ze echt garantie dat dat prima was hoor.
Wat bleek er bleek een serieuze personeelswissel bij het trio geweest te zijn
en grote delen van de act waren of omgewerkt of weggelaten.
Is ook al bij een groep acrobaten gebeurd: daar bleek het ineens zelfs om de zoon te gaan met dezelfde naam ( jnr en senior je kent het wel):
En dat was dan in een topcircus.
Wat doe je dan in dat geval: die act een heel seizoen laten verderwerken of toch echt wel iemand anders opbellen??
Kan je zeggen nou das dan behoorlijk dom om artiesten in te huren op basis van een video die een agentschap doorstuurd.
En toch gebeurd dat erg vaak.
In het zangersvak is het zelfs nog erger: daar leggen ze de contracten soms jaren op voorhand vast: een grote naam soms tot 5 jaar vooraf.
Maar in 5 jaar kan er veel veranderd zijn. Sommigen hebben stemschade opgelopen en kunnen bepaalde rollen niet meer aan: maar ze hebben er al wel 5 jaar een contract voor liggen en moeten dus.
En dan beginnen ze er maar aan he. En de problemen worden erger.
En wat krijgt het publiek dan?? letterlijk en figuurlijk een uitgezongen ster die tegen beter weten in probeert er wat van te maken.
Soms gaan ze dan de gekende trucs toepassen: zich een halfuur voor aanvang ziek melden: kan de vervanger het toneel op.
En wat doen de directeurs als dat wel heel vaak voorkomt: wat anders dan die clausule die hun toelaat van dat te doen gebruiken en de artiest aan de deur zetten.
en twee dagen later is de invaller al ter plekke.
Een uitspraak van Pavarotti himself: een contract? nou en? Daar kan je toch altijd onderuit hoor.
Ik beperk me tot circus, want wat zangers en pavarotti doen heb ik geen ervaring, maar als je een beetje kennis van zaken hebt, dan zie je
wel aan een videoopname of die oud is of niet, en moet je ook altijd vragen of die opname up to date is. Als je dan alsnog bedonderd word, kun je zo'n artiest
gewoon weigeren door gewoon in het contract te eisen dat de act hetzelfde moet zijn als wat op de tape te zien is.
Bovendien zal een zelfrespecterend artiestenbureau z'n eigen niet met dergelijke praktijken inlaten, want dan ben je zo artiestenbureau af in dit kleine circuswereldtje.
Dat je dan als directie met dubieuze bureau's in zee gaat is dan of dom, of een last minute wanhoopspoging om nog snel een programma rond te krijgen als
er bv een andere artiest uitvalt.