Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:15 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mar 12, 2011 11:01 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusfanaat bouwt miniatuurversie voor Speelgoedmuseum
'Zelfs in het klein is het circus indrukwekkend'

Afbeelding

MEERHOUT - Johan Convens uit Meerhout is helemaal weg van het circus. Hij bouwde zelf een miniatuurversie van het vermaarde Circus Krone. Je kan zijn opstelling met 250 wagentjes en tent bewonderen in een tentoonstelling die vanaf april loopt in het Mechelse Speelgoedmuseum.
In het Mechelse Speelgoedmuseum loopt van 9april tot 8januari 2012 een grote tentoonstelling rond circusspeelgoed. Je kan er onder meer kennismaken met diverse speelgoedstukken met een circusthema. Maar er is meer. Je kan er ook een aantal onvervalste miniatuurcircussen bewonderen. Een daarvan is de miniatuurversie van Circus Krone, die Johan Convens uit Meerhout heeft gemaakt.

'Mijn miniatuurcircus is gemaakt op schaal 1/84, dezelfde als die van de miniatuurtreintjes. In totaal telt mijn opstelling 250 wagens. Het gaat onder meer om de transportwagens, de woonwagens en zelfs de toiletwagen voor gehandicapten. Het grootste deel van de wagens heb ik zelf in elkaar gestoken, maar er zitten ook enkele aangekochte stukken tussen', vertelt Johan.

Natuurlijk heb je geen circus zonder circustent, dus ook die ontbreekt niet in de opstelling van Johan. 'Ik heb de circustent volledig op schaal nagebouwd. En ze is identiek aan de echte tent van Circus Krone. In het echt is het een imposant bouwwerk, want er kunnen liefst 5.000 toeschouwers in. Ook op schaal blijft de tent indrukwekkend.'

Hedendaags

Voor Johan is de tentoonstelling in Mechelen de ideale gelegenheid om zijn miniatuurcircus aan het grote publiek voor te stellen. 'Natuurlijk heb ik ze al enkele keren opgesteld. Zo stond ik onlangs in de Roma in Antwerpen, maar daar was de tijd jammer genoeg te kort. In het Speelgoedmuseum hebben we veel meer mogelijkheden om alles tot zijn recht te laten komen. Zo heb ik zeker een oppervlakte van drie bij twee meter om alles op te stellen. Hoewel ik wagens heb nagemaakt uit alle tijdsperiodes, laat ik op de tentoonstelling alleen de hedendaagse zien.'

Circus is een ware passie voor Johan. Hij woont jaarlijks dan ook heel wat voorstellingen bij. 'Ik heb al in heel Europa circusvoorstellingen gezien. Ook ben ik lid van de Circusvrienden, waarmee ik heel wat circussen per jaar bezoek. Als bijvoorbeeld Circus Krone in Aken staat, dan trek ik vooraf naar ginder om voor de hele groep tickets te kopen. Over enkele weken ga ik naar een circus in Rijsel. Ook Engeland staat nog op het programma.'

Vooral in Duitsland en Frankrijk blijven circussen immens populair. In ons land draait het minder. 'België is niet echt een circusland. Circussen hier hebben geen garantie op een volle tent, terwijl dat in het buitenland wel zo is. Ook dierenrechtenorganisaties spelen een rol. Zo is in ons land het gebruik van wilde dieren zoals leeuwen, tijgers en olifanten niet toegelaten, waardoor veel circussen ons land links laten liggen.'

De thematentoonstelling over circusspeelgoed loopt van 9april tot 8januari 2012 in het Speelgoedmuseum van Mechelen

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=SJ37F6GQ

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 6:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Speelgoedmuseum opent tentoonstelling over circus

Het Speelgoedmuseum in Mechelen opent vrijdag een bijzondere tentoonstelling over circus. "Het circus kan beginnen!" toont maquettes van circusminnende modelbouwers en circusspeelgoed.
Het initiatief voor de expo komt van de secretaris van de Vlaamse Circusvrienden. Hij droomde al langer van een échte circustentoonstelling.

Het Speelgoedmuseum zou het Speelgoedmuseum niet zijn indien het niet vooral aandacht zou besteden aan het speelgoed. Het kwam op rond 1900 toen de grote Amerikaanse circussen naar Europa kwamen. Aan de hand van de stukken worden alle aspecten van het circus getoond zoals het transport, de clowns, acrobaten en dieren. Opvallend zijn de grote circusmaquettes.

"Het circus kan beginnen", de grootste thematentoonstelling die ooit in het Speelgoedmuseum te zien was, loopt tot en met 8 januari 2012. (belga/kve)

http://demorgen.be/dm/nl/1006/Kunst-Lit ... rcus.dhtml

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.