Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 7:13 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 3:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Begeleid door een mooie foto mèt roofdieren meldt Omroep Brabant het volgende:

Afbeelding


Faillissement dreigt voor Circus Herman Renz, ton aan belastingschulden

HELMOND - Het doek dreigt te vallen voor circus Herman Renz uit Helmond. Uiterlijk 7 september moet een grote belastingschuld van 100.000 euro worden voldaan, anders is het gedaan met het circus. "We zijn op sterven na dood", zegt directeur Milko Steyvers duidelijk geëmotioneerd.

Het circus kampt al jaren met tegenvallende bezoekersaantallen en sterk stijgende kosten, ook door de vele nieuwe regels voor circussen.

Schulden aan investeerder
Het circus heeft een belastingschuld van 100.000 euro. Daarnaast staat er een bedrag open van 300.000 euro. Daarmee moet het circus worden teruggekocht van een investeerder, die eerder zijn nek uitstak voor Circus Herman Renz. Die investeerder heeft nu het circus echter alsnog te koop aangeboden.

Volgens directeur Steyvers is overheidssteun het enige wat Circus Herman Renz nog kan redden. "In landen als Italië, Frankrijk of België is subsidie voor een circus de normaalste zaak van de wereld", zegt hij. "Niet dat ik alleen maar om subsidie wil bedelen. Maar de opties lijken verder op."

Steyvers heeft nog een beetje hoop dat hij het circusseizoen kan afmaken. "Ik heb het personeel beloofd om te proberen door te gaan tot 3 januari 2016 en ik heb ook al berichten gehad dat we misschien uitstel krijgen tot die tijd. We blijven vechten tot het laatste moment", zegt hij met tranen in de ogen.

Oudste circus van Nederland
Als het circus daadwerkelijk failliet gaat, staan 65 mensen op straat. Circus Herman Renz bestaat 115 jaar en is daarmee het oudste circus van Nederland.

Directeur Steyvers verkocht eerder huis en haard om het circus te behouden. "Valt het doek, dan staan mijn vrouw en ik letterlijk op straat.''


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tja, en wat valt er verder nog over te zeggen. Het circus steunen, zoals geopperd, deden we al door er heen te gaan. En dat doe je ook weer niet iedere week.

Wat Stars verondersteld is deels vast wel waar. Maar dat geldt dan eerder voor de kenners. Die overigens in de circuswereld sterk ondergewaardeerd worden. Hun invloed op anderen is absoluut groter dan je denkt!
Dat de kosten de pan uitreizen -vaak in tegenstelling tot bij de buitenlandse circussen die dat weten te beperken- is zelfs door een niet-insider waar te nemen. Ik geef het je te doen: een compleet programma samen te moeten stellen uit (jezelf uitgezonderd) te contracteren artiesten, ook nog eens van zo hoog mogelijk niveau. Maak maar eens een rekensommetje wat dat op tourneebasis kost! Dat is de realiteit, en daar zou de nadruk op moeten liggen. En niet op alle andere kosten en maar met afgunst wijzen naar die buitenlanders. Dat werkt alleen maar in het nadeel van CHR.
Dat die buitenlanders door de inbreng van de ganse eigen en aangetrouwde familie stukken goedkoper kunnen werken is gewoon een feit. Soms met ingehuurde acts van naam, terwijl ze dat laatste zelf ook flink proberen op te bouwen, getuige de uitnodigingen die ze vanuit het buitenland krijgen.
Minder kosten? Een kwestie van anders investeren denk ik. Want een wagenpark als bij Belly Wien kom je in West-Europa maar weinig tegen! Dat kost gerust een paar stuiver, maar gebeurt grotendeels in eigen beheer. Dat scheelt een slok op een borrel.
Buitenlandse kentekens, om een voorbeeldje te noemen dat ik ook al eens eerder schreef, had CHR gedurende de afgelopen 25 jaar ook best kunnen bewerkstelligen. Maar misschien denk je daar niet aan zo lang het nog (redelijk) goed gaat.....

Iemand vergeleek al de sfeer op het terrein, en dat klopt precies. Dat was en is de halve winst nu het maken van publiciteit en het houden van echte circusoptochten nauwelijks nog mogelijk zijn. Een broodmaaltijd voor de Alpaca's of met de paarden naar zee (ook heel gezond trouwens...) zorgt vast niet voor veel aandacht.

Gissen blijft het voor ons naar die geldschieter. Het zou over die Jumbo-ondernemer kunnen gaan, maar evenzeer om die onverwacht nieuwe sponsor aan het begin van dit seizoen. Ik hoor al geruime tijd weinig tot niets over hondenvoer.....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De landelijke bladen besteedden er nog weinig tot geen aandacht aan, maar dat gaat vast nog wel komen.
Er verscheen een ANP-berichtje over, dat geplaatst werd in (onder meer) de Volkskrant.
Het gaat over het dreigende einde van het oudste circus van Nederland dat -volgens RTL 7- door teruglopende bezoekersaantallen en toenemende regeldruk in financiële problemen is gekomen. Tot 7 september, aldus het bericht, heeft het de tijd een belastingschuld te betalen, lukt dat niet, dan is het voorbij voor het circus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 4:41 pm 
Offline

Lid geworden op: zo nov 27, 2011 5:47 pm
Berichten: 163
Locatie: Weert
Didier schreef:
Gissen blijft het voor ons naar die geldschieter. Het zou over die Jumbo-ondernemer kunnen gaan, maar evenzeer om die onverwacht nieuwe sponsor aan het begin van dit seizoen. Ik hoor al geruime tijd weinig tot niets over hondenvoer.....


Ik houd het op Jumbo n.a.v. een recent nieuwsbericht op: http://www.hermanrenz.nl/Nieuws.aspx

'..De situatie bij het circus is volgens directeur Milko Steyvers helemaal niet rooskleurig. Er is een grote belastingschuld van 100.000 euro, er zijn openstaande rekeningen en daarnaast staat er een bedrag open van 300.000 euro dat ingelegd moet worden om het tentencomplex en wagenmateriaal te waarborgen.'

en onderstaand bericht:

http://www.ed.nl/regio/helmond/udenaar-heeft-groot-aandeel-in-circus-herman-renz-1.4914019

'Udenaar heeft groot aandeel in circus Herman Renz'

HELMOND - De eigenaar is Roland de Laak uit Uden niet, maar de grootgrutter heeft wel veel geld gestoken in circus Hermans Renz om het draaiend te houden. En er zelf af en toe mee op reis te gaan.

"Ik heb er flink wat geld in gestopt en heb het roerend goed als onderpand", zegt hij. "Zo liggen alleen al 34 kentekens van de voertuigen bij mij in de kluis." Hoeveel geld De Laak in het circus heeft gestopt wil hij niet zeggen maar duidelijk is dat het om tonnen gaat. Hij hoopt dat op die manier het enige Nederlandse circus behouden kan blijven.

De Laak, eigenaar van supermarkt Jumbo de Laak, is al vanaf zijn jeugd verslingerd aan het circus. Hij bezit zelfs een eigen circuswagen en reist regelmatig met 'zijn' circus mee. Vanaf dinsdag staat circus Herman Renz in Uden.'

En nog een stukje:

http://uden.kliknieuws.nl/forum/discussie/94885

'UDEN – Roland de Laak uit Uden heeft altijd als kind al iets met circus gehad. Hij hielp al jong mee met het opbouwen bij bijvoorbeeld circus Toni Boltini. Circus is nog steeds de grootste hobby van de man die in Uden een Jumbo supermarkt runt. De liefde voor het circus uit zich ook in financiële transacties voor nationaal circus Renz zodat dit kan blijven voortbestaan.

Roland de Laak trouwde zestien jaar geleden in de tent van circus Herman Renz en acht jaar geleden is hij ook zakelijk in aanraking gekomen met dit circus. Vanaf dat moment heeft hij het circus financieel bij gestaan. Twee jaar geleden deed hij een schenking. In details wil De Laak niet treden. Eigenlijk wil hij er het liefst helemaal geen ruchtbaarheid aan geven. Ook niet aan het feit dat hij een paar weken geleden een financiële transactie heeft gedaan met circus Herman Renz dat in zwaar weer verkeert.

Deal
De Laak: “Ik help Renz financieel zodat het enige echte circus wat Nederland rijk is, een goede kans krijgt om door te kunnen exploiteren. Ik heb een zakelijke deal, waardoor mijn hobby nu ook werk wordt . Ik heb geen aandelen en ben en wil ook niet verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van circus Herman Renz. Milko en Sylvia zijn en blijven de directie van hun bedrijf. Ik gun ze vanzelfsprekend het beste.”
Dankzij de steun van Roland de Laak aan circus Renz kon hij ook als voorzitter van De Knoerissen iets extra's doen. De circustent bood afgelopen Carnaval onderdak aan de Udense feestvierders op de Markt in Uden.

Show
Circus Renz is overigens volgende week weer in de stad met WOW - World Of Wonders’, een verrassende circusshow en geschikt voor jong en oud. Maandag wordt de tent opgebouwd en dinsdag om 20.00 uur is de eerste voorstelling. Op woensdag 13 mei, donderdag 14, vrijdag 15 en zaterdag 16 uur zijn er voorstellingen om 15.00 uur en 20.00 uur. De voorstelling op zondag 17 mei is al uitverkocht. De circuskassa is op speeldagen van 11.00 -17.00 uur en van 19.00 - 20.15 uur geopend. Kaarten zijn ook on line verkrijgbaar. http://www.hermanrenz.nl'

_________________
De mening van Rick Laresteijn is OnbelangRick.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr aug 28, 2015 7:04 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
BNdeStem besteed aandacht aan de vraag of het circus/Herman Renz steun van de overheid moet krijgen. De ruime meerderheid momenteel is het Eens http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op- ... -1.5189527


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr aug 28, 2015 9:32 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Citeer:
"Een investeerder heeft toen onze belastingschuld betaald en het circus overgenomen. We zouden twee jaar de tijd krijgen om het bedrag terug te verdienen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Steun van de overheid is het enige wat ons nu nog kan redden."

Aldus RTLZ.

Goede actie, die crowdfunding, absoluut. Op termijn moet er ook een structurele oplossing komen.... misschien een hele gekke oplossing; maar je als bedrijf inschrijven in het buitenland? EU vrije grenzen, je zou je theoretisch in ieder EU land kunnen vestigen. Wel gewoon door NL toeren. In de luchtvaart en logistiek is het inmiddels gebruikelijk geworden om dit te doen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.