Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 6:53 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 9:52 am 
Offline

Lid geworden op: zo nov 27, 2011 5:47 pm
Berichten: 163
Locatie: Weert
Vandaag een opmerkelijk bericht en ik maak er gelijk maar een stelling van n.a.v. onderstaand bericht van de heer Milko Steijvers: Circus is geen cultureel erfgoed!

Ben je het eens met deze stelling? Graag beargumenteerd.

'Ook vandaag schijnt er weer gediscuteerd te zijn over Kermis en Circus dat het behoord tot het Nederlandse cultuurerfgoed tot nu toe heeft het Nederlands nationaal Circus nooit geen bericht hebben gehad over wat het precies inhoud cultureel erf goed wij worden door dat zooitje gespuis wat daar aan tafel zit de dood ingejaagd ze zien in de tweede kamer het circus als melkkoetje we worden overal genaaid waar het maar kan of het nou met je reclame borden is of je loonbelasting wij betalen overal het duurste tarief vrijkaarten die uitgedeeld worden moet belasting overbetaald worden als Nederlands Nationaal Circus wordt je dubbel en dwars genaaid dank zij het cultuur en erfgoed is der straks geen Nederlands nationaal Circus meer je kan beter Asielzoeker Circus zijn dan een echt Nederlands bedrijf dan heb je veel en veel minder kosten dan een circus uit Nederland volgens ministerie van Financiën is een Nederlands Circus een doorbloeiende toko letterlijk in mijn gezicht gezegd van de hele tweede kamer krijgt het Nederlandse circus totaal geen steun alleen maar nieuwe regels en nieuwe weten voor het verkrijgen van buitenlandse artiesten maar mede dank zij mijn hoofd sponseren Jhonsen Pet foods en de Familie de Laak kan ik met een top programma op reis maar als je op hulp rekent van Den haag dan kan je het schudden je kan beter met een theater programma gaan reizen want daar staat op iedere lege stoel 15 euro subsidie op maar een circus met 85 man de cultuur prijzen laten betalen ( driehoekbordenreclame,lagebtw hoofdprijs dieselkosten ) helaas Nederlands nationaal circus cultuur laat me niet lachen en circus vrienden die knokken voor het Nederlands Circus die zijn er niet meer wij als Nederlands Nationaal Circus kunnen ons niet vinden met circus is cultureel erf goed want dat is een grote leugen'.

_________________
De mening van Rick Laresteijn is OnbelangRick.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 11:36 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Niet mee eens. Bovenstaande komt voort uit frustratie over het eigen falende management.
De argumentatie dat circus Cultureel Erfgoed is, is duidelijk verwoord in deze publicatie van de Stichting Circuscultuur:
http://www.circuscultuurnederland.nl/tr ... l-erfgoed/

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 12:27 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik ben het deels eens, circus is cultuur, dat vind ik zeker
Maar als je erkent bent als cultuur dan verwacht je steun van de overheid, het moet je dus niet moeilijker gemaakt worden. Wanneer dat wel het geval is, dan ben ik het eens met deze stelling.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 9:21 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Stelling heeft geen verband met de frustraties van Milko. Cultuur betekent niet dat je automatisch subsidies krijgt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
ik bedoel niet perse subsidie, je mag wel verwachten dat het je niet moeilijker gemaakt wordt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 10:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
Het is een algemeen feit dat circus en kermis bij de gemeente's gewoon meegenomen wordt in de jaarlijkse begroting en dan wel onder de kollom winst.
dit is ook gelijk het probleem.
Kijk het hoeft de gemeente geen geld te kosten. maar winst willen maken op vermaak voor je burgers is misschien ook wat overdreven.
Een beetje winst misschien ook nog te doen maar sommige zijn er in doorgeschoten helaas.
neem nou precario rechten.
er zijn gemeente die daar bedragen voor vragen per vierkante meter.
nu weet ik de bedragen niet uit mijn hoofd maar dit kan in sommige gevallen flink oplopen.
sommige zijn nog wel zo reeel dat ze alleen deze belasting heffen over de oppervlakte waar geld wordt verdiend
maar er zijn er ook enkele die dit berekenen over het hele terrein.
reken het dan voor de gein maar eens uit.
circus en kermis is de oudste volkscuktuur en dat moet zo blijven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2015 3:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Over uit de hand gelopen frustraties gesproken.....
Ben eigenlijk wel benieuwd waar hij zich op deze wijze uitte, want bijzonder slim is het niet.
Zelfs niet wanneer je op bepaalde punten gelijk hebt.
Of is zijn facebook (o.i.d.) opnieuw gehackt?
Taalkundig gezien lijkt me het wel van zijn hand.
Als het als een soort noodkreet bedoeld is is de situatie (nog) ernstiger dan sommigen al dachten: dan zouden we binnenkort wel eens het einde van dit circus kunnen gaan meemaken.
Want denk maar niet dat er verder iemand of wat voor instantie dan ook bereid is na zoveel ongebreidelde moddergooierij de helpende hand uit te steken. Sterker nog: hij moest zich schamen zo tekeer te gaan. Al was het maar vanwege het niet geringe aantal mensen die dit circus nog wel een goed hart toedraagt.

Waar het ten dele over gaat is de vraag of het vroeger anders (of beter) was. Sommige dingen waren vroeger anders, dat is wel zo. Of het altijd beter was is maar de vraag. Want van al die vroegere bedrijven is verder ook maar weinig of niets over...
Deze vorm van Cultureel Erfgoed heeft zich in de loop der geschiedenis niet kunnen handhaven vanwege ruim geopende subsidiepotten.
Niet alleen op dit gebied wordt het door de vaak doorslaande veranderende regelgeving een onderneming steeds moeilijker gemaakt. Er mag steeds minder voor steeds meer geld, datzelfde zegt Milko in andere woorden. En dat allemaal in het kader van minder bemoeizucht door de overheid. Zogenaamd....

Waren het eerder meestal de buitenlandse circussen die het hem moeilijk maakten (deels onzin, want die lopen tegen exact dezelfde problemen op) nu is het 'Den Haag'.
Dezelfde plek waar hij nog niet eens zo lang geleden kwam vertellen dat je ook zonder wilde dieren een topvoorstelling kon maken en een uitstekend seizoen kon draaien.

Ik las net van de week in een boek zijn verzuchting dat hij teveel hooi op zijn vork heeft genomen en maar beter 'gewoon' clown had kunnen blijven. Misschien is dat wel zo.
Dat boekje is overigens CIRCUS, een bevlogen passie van Arthur Hofmeester en Mike Leegwater. Waarin dit circus als eerste terecht heel veel aandacht krijgt. Een boek uit de serie 'Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed' van het gelijknamige Nederlands Centrum. Een instantie waar hij deze (gratis) publiciteit door kreeg en waar hij zich nu tegen verzet.
Niet echt slim. Net zo min als het ontkennen dat er nog echte circusvrienden bestaan.
Zonder hen was dit circus wellicht al eerder ten grave gedragen.

Als dit een werkelijke noodkreet is is die wel heel erg slecht, onbeholpen en beledigend verwoord.
Zelfs Milko zou ondertussen toch wel moeten weten dat je dit soort zaken beter aan iemand anders kunt overlaten, zoals een woordvoerder of perschef.
Zeker wanneer het over het grootste circus van de Benelux gaat....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.