Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 18, 2024 2:53 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Herman Renz in Gouda
BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 7:43 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Herman Renz betovert met het wonder dat “Wow” World of Wonders heet!

De laatste tijd was te lezen dat we misschien maar vast zouden moeten vrezen over het voortbestaan van Nederlands mooiste circus. Gelukkig stond het hele circus vorige week weer in Gouda op de redelijk krappe parkeerplaats naast het zwembad.

De shows was helaas wisselend bezocht. Gelukkig was net een serie uitverkochte voorstellingen in Honserlesdijk achter de rug, “we mogen zeker niet klagen” aldus Milko. De hitte was waarschijnlijk de boosdoener. De in de piste hyperactieve honden lagen nu half te slapen in de schaduw en eigenlijk vond ik ook de andere dieren wat duf ogen. Zelf vond ik de geluiden uit het zwembad ook wel aanlokkelijk maar wanneer ik eenmaal in de tent zat vergat ik dat (en eigenlijk alles verder) en kon alleen nog maar genieten van een topshow die alleen maar uitverkochte tenten zou verdienen.

Wow, world of magic!
Wonderen, die waren zeker te zien. De illusies van Vincent Vignaud pasten geheel in dat thema. Deze fransman wordt ook wel de Franse Hans Klok genoemd. Niet voor niks, zijn snelheid haalt dat van de snelste illusionist ter Wereld niet, maar evenals Hans Klok is hij een geweldig showman. Persoonlijk vind ik zijn presentatie nog leuker dan dat van Hans Klok. Op vier momenten in de show verwondert hij het publiek. Dat begint al tijdens de opening als hij een assistente te voorschijn tovert uit een glazen kist. Voor en na de pauze laat hij twee minishows zien. Zijn acts zijn behalve spectaculair soms ook ontroerend en komisch. De swich in bed had ik nog niet eerder gezien en zorgt echt voor wow’s, ah’s en oh’s. De levitatie van één van de assistentes op een fontein was voor mij het absolute hoogtepunt van zijn eerste act. De prachtige belichting, geografiën, natuurlijk de ongewone truc maar vooral de prachtige muziek zorgde voor een moment waar ik tranen in m’n ogen van kreeg.
Zijn tweede act was meer spektakel. Hier verwonderde hij met een letterlijk vlammende jonglage met drie en vier brandende keulen. Het te voorschijn toveren van Joanes en Mathijs te Kiefte uit een kooi en de spectaculaire ‘double saw illusion’ waren enkele ‘Wonders’.

HOOG niveau
Het was een show van hoog niveau. Figuurlijk en letterlijk. De unieke synchrone trapeze-act van Alla en Yevheniia van het bekende Oekraïense circustheater Bingo is een topper uit de circuswereld die o.a. in het Cirque d’Hiver van de Bougliones, Circus Knie en op het Circusfestival van Monte Carlo optrad. Hun act met bijzondere kostuums, muziek en kapsels is van bijzonder hoog niveau. Het snel ronddraaien terwijl de nek hangt (een Aldon-Wirbel dacht ik) is een volgens mij specialiteit van Bingo.
Een tweede sensationele luchtact was die van het Duo Gravity, bestaand uit Niko Huesca en Sven Jahn-Munoz. Hoewel de act nog jong is hebben beide al een enorm goede uitstraling. Ze hebben dan ook al wat ervaring. Niko is namelijk de zoon van Gianni Huesca. (beter bekent als Fumagalli) Met zijn vader en oom stond hij in Januari op het podium in Monaco tijdens het ontvangen van de Gouden Clown. Met Sven was hij ook onderdeel van de ‘Fumaboys’ en hij had ook een aantal jaar een Icariërs nummer.
Partnere acrobatiek aan de straps, afgewisseld met salto’s en sprongen. Een goede combinatie die het een tempovol nummer maakt. Ook hier is de belichting weer prachtig. Het is overigens het enige nummer dat (nog) niet live wordt begeleid, dit komt na de zomerstop waarschijnlijk. Toch stoort dit niet erg, misschien is de muziek voor mensen met de gevoelige oortjes een beetje hard, maar ja, veel mensen om mij heen vonden het juist cool. 8)

Verder kijken
Dat je om een vernieuwend topprogramma te presenteren verder moet kijken dan alleen het klassieke circus werd vorig jaar al bewezen met het binnenhalen van duo Exxtrem en dit jaar met het contracteren van de Franse koorddanser Geoffrey Berhault. Hij werkte eerder al bij Flic Flac, was te zien op het festival van Parijs en was vorig jaar in Nederland met het NoFit State Circus.
Zijn act is voor mij het acrobatische hoogtepunt van de show. Zijn act is soms echt een dans op het koord. Zijn manier van bewegen en bewegingen zijn uniek. De twee koorden bieden natuurlijk nog meer mogelijkheden zoals sprongen van de het hoge naar lage koord en zelfs een achterwaartse sprong over het hoge koord heen. Ook de achter- en zelfs voorwaartse salto gingen alle shows foutloos. Wanneer over een paar jaar de act nog soepeler gaat zal de voor mij mooiste draadact die er is vast nog mooier worden. Het publiek is in ieder geval nu al erg enthousiast.
Sven Jahn-Munoz werkt behalve in de lucht ook als equilibrist. Zijn act is kwa kracht nog merkbaar jong maar met zijn lichaamsbeheersing is goed. Zijn act is een echt rustpuntje in de show. Het publiek raakt (mede door de rustige muziek) betoverd en kijkt ademloos toe hoe Sven een kopstand maakt en een stapel blokjes op en af klimt.

Klassiek Circus in een magisch jasje
Betovering en magie blijft een terugkomend(e) thema/ sfeer. De hoelahoep act van Vanessa Labat heeft een mystieke sfeer die vooral op het begin van de act gemaakt wordt als Vanessa bijna als een soort sprookjesprinses de piste betreed. Een mooi bedacht moment dat voortkomt uit het openingstableau en waar mooi gebruik wordt gemaakt van de nieuwe spots onder de orkestbak.
Normaal ben ik niet zo weg van hoelahoep acts. Ze laten veel te weinig zien en zouden het vooral moeten hebben van hun uitstraling, en van hoe mooi ze zouden zijn…. Ook Vanessa’s act is er een dans verpakt in een hoelahoep act. Toch heeft deze act ook iets magisch, soms lijken haar hoepels wel in de lucht te zweven. Bovendien is haar uitstraling echt mooi, vooral haar act die ik op zaterdagavond zag was een mooie versie met haar witte jurk en losse haar.
De hele act doet denken aan de hoelahoep act van Kooza van Cirque du Soleil. Mensen die de show gezien hebben kunnen zien dat de opkomst maar vooral de muziek op die van Kooza lijkt. In de muziek kan je die van de slangenmensen en hoge draad act uit Kooza herkennen. Het licht tenslotte maakt de act helemaal af.
Het thema magie is ook de basis voor de acts van Milko en zijn nieuwe partner Joanes. Ik heb elk jaar veel respect voor Milko, zijn partner en de regie dat ze elk jaar weer nieuwe, vaak succesvolle acts kunnen bedenken. Met alle respect voor Pascalino en zelfs Frenky, Joanes is toch echt beter. Alhoewel je dat bij Frenky en Milko ook merkte, Joanes en Milko hebben echt een duidelijke band. Niet voor niks wil Milko Joanes graag houden volgend jaar. Vorig jaar waren Milko en Pascalino solo het sterkst, de acts die ze samen deden waren duidelijk toneelstukjes, en een goede clown is meer dan een acteur. De acts waren elke keer hetzelfde.
Telkens als ik in de Gouda de show bezocht zag ik weer andere reprises. Beide hebben leuk contact met het publiek. Helaas doen ze maar twee acts samen: een goocheltruc om de pauze ‘te voorschijn te toveren’ en een fantastische hypnosetruc. Mensen op dit forum waren bang dat Joanes te veel aangever zou worden. Gelukkig kreeg hij zelf meer dan genoeg ruimte met drie reprises. De demontabele fiets is misschien bekend bij liefhebbers maar had veel succes, evenals zijn jacht op een eend. Het publiek gaat uit z’n dak als de clown ook een fantastisch acrobaat en jongleur blijkt te zijn. Met zes ringen en vier kegels jongleert hij op een vrijstaande ladder en op de grond doet hij dat met zeven ballen.
Milko brengt in het eerste deel een klassieke act met de popcorn- en kus op de wang truc. En in het tweede deel een leuk bedachte illusie met spreekstalmeester Mathijs te Kiefte: onder welke emmer zit Milko’s hoofd?
Nog een komische act brengt Pat Clarrison met zijn vier vrolijke ‘hotdogs’. De honden nemen vrolijk hindernissen en doen vaak vooral wat Pat niet wil. Zijn act is zeker één van mijn favoriete hondenacts.
Meer dieren zijn de vier alpaca’s die gepresenteerd worden door Michel Jarz. De ‘schattige versies van lama’s, de lama’s of groote lamaschapen’ (zoals ze om mij heen genoemd werden) veroorzaakten veel reacties. De tweede act van Michel Jarz was de paardenvrijheid met de zes Friezen hengsten uit Zweden. Ze walsen, draaien pirouettes en één hengst stijgert. De acts wordt afgesloten door een stijger van de pony Hugo. De muziek was nog hetzelfde als vorig jaar, ook dit zal na de zomerstop veranderen.

Geweldige aankleding
De show blinkt dit jaar toch vooral uit door de fantastische regie. Het weer verbeterde licht zorgde voor nog schitterendere plaatjes dan voorgaande jaren. Ook de kostuums waren bijzonder. Vooral die van het showballet, Vanessa Labat, de tableaus en dat van de leuke spreekstalmeester Mathijs te Kiefte waren bijzonder. Die van het showballet waren meegekomen met Vincent Vignaud. Het showballet maakt vind ik de laatste jaren trouwens grotere verbeteringen door. De vier balletmeiden van Vincent Vignaud hadden vrolijke geochrafiën en waren een prima ondersteuning voor verschillende acts.
In het orkest zijn dit jaar de drummer, pianist en tweede trompet vervangen. En ook dit klonk beter dan ooit. De hoogtepunten van het orkest waren bij de trapeze act va Alla en Yevheniia, Geoffrey Berhault, Vanessa Labat, sommige trucs van Vincent Vignaud en de opening. Bij de ‘Eclips’ (illusie waarbij de schaduw van een vrouw verdwijnt en verschijnt) werd een bandje voor zang gebuikt maar de muziek was live.
De opening is ook mooi bedacht. De goede geografiën en de vele actie zorgden voor een vrolijk tableau. De blauwe kostuums oogden sportief. Ik had het idee dat ik aan het kijken was naar een vriendengroep, het deed me denken aan Silver Lining.
Spectaculair was de lasershow aan het eind van de show. Misschien vinden sommigen het geen circus, maar het publiek (vooral de kinderen) gaat uit z’n dak! Ook ik vond het erg mooi.
Een bandoneonsolo van Joanes met Milko als dirigent werd ruw verstoord door Vincent Vignaud die de bladmuziek verscheurde en omring door het ballet met het te voorschijn toveren van confetti voor een ontroerend beeld zorgde.
De finale doet kwa kostuums en muziek denken aan het Cirque d’Hiver Bouglione. Wanneer er een wolk confetti op de artiesten neerkomt en ze hun laatste rondje door de piste maken is het publiek telkens terecht enthousiast en op zaterdagavond gaf het ook een geheel terechte staande ovatie. Dan kan je als circusliefhebber alleen maar genieten en hopen dat nog veel publiek dit ook nog gaat meemaken. Herman Renz is weer “beter dan ooit!”

Milko en vele anderen, bedankt voor de leuke week!


(Dat was weer heel wat tekst, sorry ik kon me niet inhouden :clown )


Laatst gewijzigd door Nik Boris op zo jun 14, 2015 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 8:04 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 05, 2013 8:20 pm
Berichten: 169
Locatie: Noordwijk aan zee. Nederland
Mooi verslag van de voorstelling!
ik heb de voorstelling nog niet bezocht
Maar kan me wel voorstellen dat milko en joanes goed bij elkaar passen in de piste,
Maar mijn persoonlijke mening is dat bij herman renz niets het haalt bij milko en frenky.
Deze 2
Waren door al die jaren ZO goed op elkaar ingespeeld
En dan vooral bij het graffiti nummer!

_________________
The Show Must Go On! :clown


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 11:27 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5417
Locatie: Belgie
Hele mooie tekst Nik!

Ook ik heb WOW nog niet bezocht.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.