Eerste faillissementsverslag (aanvangsverslag) in het faillissement van:
NEDERLANDS NATIONAAL CIRCUS HERMAN RENZ B.V.
Faillissementsnummer : C/01/15/627 F
Curatoren: mr. M.J.G.A. Filemon en mr. S.H.F. Hoppenbrouwers Rechter-commissaris: mr. L.G.J.M. van Ekert
Datum: 13 november 2015
FAILLISSEMENTSVERSLAG Nummer: 1 Datum: 13 november 2015
0. ALGEMENE GEGEVENS
Gegevens onderneming: Nederlands Nationaal Circus Herman Renz B.V. Vlierdensedijk 105 5705 CK Helmond
Faillissementsnummer : C/01/15/627 F
Datum uitspraak: 13 oktober 2015
Curatoren: mr. M.J.G.A. Filemon en mr. S.H.F. Hoppenbrouwers
R-C: mr. L.G.J.M. van Ekert
Personeel op faillissementsdatum: 48
Datum eerste faillissementsverslag: 13 november 2015
Saldo einde verslagperiode: € 4.850,59
Verslagperiode : 13 oktober 2015 t/m 13 november 2015
mr. M.J.G.A. Filemon
Bestede uren in verslagperiode: 23:30 uren Bestede uren totaal : 23:30 uren
mr. S.H.F. Hoppenbrouwers
Bestede uren in verslagperiode: 80:48 uren Bestede uren totaal : 80:48 uren
1. INVENTARISATIE
1.1 Directie en organisatie
De gefailleerde vennootschap is opgericht op 4 april 2014. Het geplaatst en gestort kapitaal bedraagt € 1,-.
Bestuurder van de gefailleerde vennootschap is Beheermaatschappij Circus Renz B.V. Beheermaatschappij Circus Renz B.V. is tevens enig aandeelhouder.
Bestuurders van Beheermaatschappij Circus Renz B.V. zijn mevrouw J. Olivier, de heer S. Steijvers en mevrouw Steijvers-Luijcx.
1.2 Bedrijfsactiviteiten
De onderneming van de gefailleerde vennootschap hield zich bezig met de exploitatie/uitoefening van een circusbedrijf. Gedurende een vaste periode per jaar trok het circus door Nederland en België om op diverse locaties voorstellingen te geven.
1.3 Financiële gegevens
1.3.1 Omzet
- 2015: € 661.232,47; - 2014: € 1.754.102,31.
1.3.2 Winst en verlies
- 2015: € 245.834,23 (voor belasting).
1.3.3 Balanstotaal
- 2014: onbekend - 2015: onbekend
1.4 Lopende procedures
Er is volgens opgave van het bestuur geen sprake van lopende procedures.
1.5 Verzekeringen
Er is volgens opgave van het bestuur geen sprake van op naam van gefailleerde gestelde verzekeringen.
1.6 Huur
Onroerende zaken
Gefailleerde huurde ten tijde van het uitspreken van het faillissement een bedrijfsterrein met opstallen van Beheermaatschappij Circus Renz B.V. De betreffende huurovereenkomst werd door de curatoren opgezegd.
Roerende zaken
Er was volgens opgave van het bestuur ten tijde van het uitspreken van het faillissement geen sprake van huur van roerende zaken.
Dieren
Gefailleerde huurde ten tijde van het uitspreken van het faillissement diverse dieren van een derde partij. De dieren werden reeds voorafgaand aan het faillissement teruggegeven aan de verhuurder. De huurovereenkomst werd, voor zover noodzakelijk, door de curatoren opgezegd.
1.8 Oorzaak faillissement
De curatoren bespraken met het bestuur de oorzaken van het faillissement. Vooralsnog merken de curatoren hierover het navolgende op. Het bestuur verklaarde desgevraagd dat het al enige tijd financieel slecht ging met het circus. Het circus kreeg om diverse redenen te kampen met financiële problemen. Als oorzaken hiervan wijst het bestuur naar het niet meer kunnen gebruiken van wilde dieren, de verminderde belangstelling van het publiek voor het circus, de hoge premies die voor het personeel moesten worden betaald, het afschaffen van “rode diesel” en de hoge fiscale lasten. In navolging daarvan verklaarde het bestuur, dat de laatste periode (o.a. kerst) van het jaar traditioneel de meeste opbrengsten genereren. Het door de Belastingdienst gelegde beslag en, in navolging daarvan de faillissementsaanvraag, heeft tot gevolg gehad dat de traditioneel beste maanden, waarin de slechtere eerste periode van het jaar wordt gecompenseerd, niet meer heeft kunnen bijdragen aan het verbeteren van de liquiditeitspositie.
Directe oorzaak van het faillissement is de faillissementsaanvraag door de Belastingdienst. Er is sprake van een forse schuld in verband met niet afgedragen loonheffingen. Het bestuur verklaarde desgevraagd eerdere achterstanden te hebben ingelopen en met de Belastingdienst in overleg te zijn geweest met betrekking tot de actuele achterstand. Het bestuur geeft aan geen inzage te hebben in de beweegredenen van de Belastingdienst om, ondanks dat partijen met elkaar in gesprek waren, de door gefailleerde gebruikte roerende zaken in beslag te nemen en, in navolging daarvan het faillissement aan te vragen.
Werkzaamheden: bespreking bestuur, correspondentie bestuur, correspondentie Rechtbank, studie dossier, correspondentie derden, correspondentie Kamer van Koophandel.
2. PERSONEEL
2.1 Aantal ten tijde van faillissement
48 personeelsleden.
2.2 Aantal in jaar voor faillissement
48 personeelsleden.
2.3 Datum ontslagaanzegging
De personeelsleden werden, met toestemming van de rechter-commissaris, bij schrijven d.d. 16 oktober 2015 door de curatoren ontslagen. Werkzaamheden: correspondentie rechter-commissaris, correspondentie personeel.
3. ACTIVA
3.1 Onroerende zaken
Beschrijving
Per faillissementsdatum was de vennootschap geen eigenaar van onroerende zaken.
Verkoopopbrengst N.v.t.
Hoogte hypotheek N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
3.2 Bedrijfsmiddelen
Beschrijving
Voorafgaand aan faillissement zijn de bedrijfsmiddelen van het circus door de Belastingdienst in beslag genomen. De in beslag genomen zaken zijn door de Belastingdienst veiliggesteld en opgeslagen op diverse locaties. Op dit moment claimen meerdere partijen eigenaar te zijn van de door de Belastingdienst in beslag genomen zaken. Mogelijk bevinden zich onder de in beslag genomen zaken ook zaken die eigendom zijn van gefailleerde. De curatoren onderzoeken thans de eigendomsverhoudingen.
Verkoopopbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Bodemvoorrecht fiscus De Belastingdienst diende tot op heden een vordering in van in totaal € 111.435,-.
Werkzaamheden: n.v.t.
3.3 Voorraden/ onderhanden werk
Beschrijving
Zie 3.2. Er is volgens opgave van het bestuur geen sprake van onderhanden werk.
Verkoopopbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
3.4 Transportmiddelen
Beschrijving Zie 3.2.
Verkoopopbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
3.5 Andere activa
Beschrijving
Zie 3.2.
Verkoopopbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
4. DEBITEUREN
Omvang debiteuren
De vorderingen op debiteuren werden door het bestuur gespecificeerd. Volgens de specificatie is sprake van een totaalbedrag van € 8.388,98 aan vorderingen op debiteuren. De debiteuren werden aangeschreven.
Opbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: correspondentie debiteuren.
5. BANK/ZEKERHEDEN
5.1 Vordering van bank(en)
Gefailleerde onderhoudt een bankrelatie met de Rabobank Dommelstreek. Per faillissementsdatum is sprake van een creditsaldo van € 4.850,59. Dit bedrag werd in opdracht van de curatoren overgemaakt op de door de curatoren aangehouden boedelrekening.
5.2 Leasecontracten Volgens opgave van het bestuur is gefailleerde geen partij bij leaseovereenkomsten.
5.3 Beschrijving zekerheden Volgens opgave van het bestuur werden door gefailleerde geen zekerheden verstrekt.
5.4 Separatistenpositie N.v.t.
5.5 Boedelbijdragen N.v.t.
5.6 Eigendomsvoorbehoud
Er werd door een viertal leveranciers een beroep gedaan op een eigendomsvoorbehoud. De betreffende zaken bevinden zich onder de door de Belastingdienst in beslag genomen zaken. De leveranciers werden (vooralsnog) doorverwezen naar de Belastingdienst.
5.7 Reclamerechten Er werden door derden tot op heden geen reclamerechten geclaimd.
5.8 Retentierechten Er werden door derden tot op heden geen retentierechten geclaimd. Werkzaamheden: correspondentie bank, correspondentie crediteuren.
6. DOORSTART/VOORTZETTEN
6.1 Voortzetten
Exploitatie / zekerheden Voortzetting van de activiteiten van gefailleerde is niet aan de orde.
Financiële verslaglegging N.v.t.
Werkzaamheden: correspondentie bestuur, correspondentie bank, correspondentie crediteuren
6.2 Doorstart
Beschrijving
Van een doorstart is geen sprake.
Verantwoording N.v.t.
Opbrengst N.v.t.
Boedelbijdrage N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
7. RECHTMATIGHEID
7.1 Boekhoudplicht
De administratie van gefailleerde is over diverse partijen gespreid. De curatoren inventariseren op dit moment of de reeds ingeleverde administratie compleet is. Zodra de administratie compleet is zullen de curatoren onderzoek instellen naar de gevoerde administratie.
7.2 Depot jaarrekeningen
Er werden geen jaarrekeningen gedeponeerd.
7.3 Goedkeurende verklaring accountant N.v.t.
7.4 Stortingsverplichting aandelen N.v.t.
7.5 Onbehoorlijk bestuur De curatoren stellen onderzoek in.
7.6 Paulianeus handelen
De curatoren onderzoeken in de komende periode of sprake is geweest van paulianeus handelen, voorafgaand aan het faillissement. Werkzaamheden: correspondentie bestuur/derden.
8. CREDITEUREN
8.1 Boedelvorderingen
Er zijn tot op heden geen boedelvorderingen ingediend.
8.2 Preferente vordering fiscus
De Belastingdienst heeft een vordering ingediend ad € 111.435,-.
8.3 Preferente vordering van het UWV
Het UWV heeft nog geen vordering ingediend.
8.4 Andere preferente crediteuren
Geen.
8.5 Aantal concurrente crediteuren
Er hebben zich 50 crediteuren met een concurrente vordering bij de curator gemeld.
8.6 Bedrag concurrente crediteuren
In totaal is er een bedrag aan concurrente vorderingen bij de curator ingediend: € 134.034,81.
8.7 Verwachte wijze van afwikkeling Nog niet bekend.
Werkzaamheden: correspondentie crediteuren, rapportage.
9. PROCEDURES
9.1 Naam wederpartij(en) N.v.t.
9.2 Aard procedure N.v.t.
9.3 Stand procedure N.v.t.
Werkzaamheden: n.v.t.
10. OVERIG
10.1 Termijn afwikkeling faillissement
In dit stadium kunnen de curatoren nog niet aangeven wanneer het faillissement is afgewikkeld.
10.2 Plan van aanpak
De volgende werkzaamheden dienen nog te worden verricht: - inventarisatie administratie; - rechtmatigheidsonderzoek; - verificatie vorderingen; - incasso vordering op debiteur; - onderzoek naar eigendomsverhoudingen in beslag genomen zaken Belastingdienst.
10.3 Indiening volgend verslag
Uiterlijk op 30 april 2016.
Werkzaamheden: rapportage.
Veldhoven, 13 november 2015.
mr. M.J.G.A. Filemon/mr. S.H.F. Hoppenbrouwers curatoren
Bijlagen:
bijlage 1: tussentijds financieel verslag.
Disclaimer: Dit verslag en de daarbij behorende bijlagen betreft een openbaar verslag als bedoeld in artikel 73a Fw. Met het verslag beoogt de curator om belanghebbenden zo zorgvuldig mogelijk te informeren over de voortgang in het faillissement. De curator staat echter niet in voor de volledigheid of de juistheid van de in het verslag opgenomen informatie. Niet uitgesloten is, dat de curator nog niet alle informatie ter beschikking staat dan wel dat bepaalde informatie in dit stadium nog niet openbaar gemaakt kan worden. Aan dit verslag kunnen om die reden geen rechten worden ontleend.
_________________ De mening van Rick Laresteijn is OnbelangRick.
|