Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 4:08 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De grote ontnuchtering
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 12:50 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Tja en dan wordt je wakker op een leeg circus terrein. Nou ja van wakker worden zal geen sprake zijn geweest op dinsdagmorgen. Want hoogstwaarschijnlijk heeft Milko geen oog dichtgedaan vannacht. Denken, overwegen, terug kijken, vooruit zien, ja misschien zelfs wel huilen. Zijn eigen wereld uiteengespat. Zijn leven hopeloos overhoop. En ook dat van zijn vrouw en kinderen en vaste medewerkers. Gearrangeerde artiesten vinden elders weer werk hoewel dat ook steeds moeilijker wordt nu de circussen in rap tempo verdwijnen. En de circussen die er nog zijn hebben vaak een beperkt budget voor in te huren acts.
Ik voel met hem mee en geloof me of niet; zelfs mij doet het pijn zonder dat ik er enig belang bij heb. Maar het idee dat Nederland nu niet meer kan genieten van zulks moois stuit mij tegen de borst.

Maar tegelijkertijd tijd is het de schuld van diezelfde Nederlanders die masaal weg bleven en we moeten vooral niet roepen dat het de schuld is van een lege portemonnee. De restaurants puilen immers uit en de terrassen zitten overvol. De festivals zijn in mum van tijd uitverkocht en de uit de hand gelopen telefoonrekening wordt maandelijks keurig voldaan. De reden is veel ingewikkelder.

Ik gaf al eerder aan dat de toegangsprijs door alle acties door de jaren heen niet meer mag bedragen dan 5 of 10 euro. Alleen in de Kerstperiode is het ovegrote deel van de bevolking bereid uit de slof te schieten. Hoewel het succes van Hillenaar voornamelijk bestaat uit familiekaarten voor 40 euro via zijn eigen ticketveiling.nl.
Ook staan in mijn ogen de circussen te lang in een plaats. Plaatsen waar boltini, renz en mikkenie vroeger 1 dag stonden nu ineens 5 speeldagen. Dit komt omdat het niet meer mogelijk is een efficiënte toernee samen te stellen door A) gemeente beleid en B) te veel circussen.
Een land als Nederland is geschikt voor 2 of 3 wat grotere circussen en 4 of 5 wat kleinere. Twintig is te veel.

Maar waarom moet nu juist het mooiste circus van Nederlands oorsprong verdwijnen? Het antwoord is simpel.
Door slechts een op slechts 1 hand te tellen ambtenaren die rond de 26e gewoon hun salaris weer krijgen. Als ik daar op dat pluche had gezeten had ik het dossier steeds opnieuw onderop gelegd en later tegen zijn kleinkinderen gezegd bij een bezoek aan Circus Herman Renz ;

Opa, Opa heeft de geschiedenis naar zijn hand gezet. En al lopend langs De grijze oude Milko zonder ook maar iets te zeggen een dikke vette knipoog.
Dan ben je een vent.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De grote ontnuchtering
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 11:49 am 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Mooi geschreven! Ik herken me helemaal in jouw verhaal.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.