Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:32 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Herman Renz in Zwolle
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 3:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het zal niet meevallen om onder deze omstandigheden nog een 'normaal' verslag te schrijven van een bezoek aan dit circus. Toch wil ik het proberen. Want toen ik daar vorige week woensdag was leek er nog geen vuiltje aan de lucht. In ieder geval niet voor de doorsnee bezoeker...

Zwolle dus, want noordelijker zouden ze, ondanks een eerdere optie, dit jaar wel niet meer komen. En dus moest ik maar een stukje 'afzakken'.
De gemiddelde Nederlander weet waar Zwolle ligt: daar waar de rest van het land (het Noorden) is afgeplakt met kranten. De uiterste grens van de beschaving dus. Verder wil je niet, of het moet als asielzoeker onder dwang zijn....
Wat een schitterend circusterrein hebben ze daar, aan de Wethouder Alferinkweg, ik was er nog niet eerder.
Het circus met toch niet weinig materiaal stond er ruim opgesteld, ze hadden er best twee keer op gekund!
Een grasveld om door een ringetje te halen, een mooie soort gras, goed onderhouden en zo vlak als een biljartlaken.
Amper was ik op het terrein gearriveerd of loeiende politiesirenes klonken voor de ingang. Twee motoren met licht en geluid begeleidden een grote witte personenauto. Het zal toch niet waar zijn? Onze koning, die een bezoek brengt aan dit circus? (Een afscheidsbezoek wellicht, maar dat kon ik toen nog niet weten). Maar nee hoor, niks Willem-Alexander.
Uit de auto rolde een familie in het kader van zoiets als Doe Een Wens voor als ik het goed zag slachtoffertjes van taaislijmziekte.
Een mooi initiatief, want kinderen met deze ziekte hebben als enige zekerheid dat ze niet oud worden.
De familie werd als eregasten onthaald.

Een rondje over het terrein, heerlijk in het zonnetje. Naar binnen. Programmaboekje gekocht. Ziet er keurig uit en is zeer volledig. Alleen de gebruikte inkt ruikt nogal sterk, er moet ook iets te zeuren blijven. Tenslotte kun je voor die prijs (gekoppeld aan de oplage) geen glossy van 64 pagina's verwachten.
Cappuccino gekocht (prima prijs € 2,-, mensen naast me vonden € 3,- voor een halve liter fris veel te duur. Hadden ze maar beter moeten kijken, want er waren ook blikjes voor € 2,-. Zeker nog nooit in Pathé geweest.....) en m'n plekje opgezocht. Uiteraard de beste plaats, op de tribune recht voor de piste.
Aan de kassa al gevraagd of het heel druk was. Daar kreeg ik uit de mond van de hoofd-caissière te horen dat het 'gezellig druk' was. Mooi gezegd waar eigenlijk niet druk genoeg wordt bedoeld!
Precies geteld heb ik ze niet, maar ik schat op ruim half vol, zo'n 450. Het was op woensdagmiddag.

Amper zat ik op mijn plaats of wie stond er naast me: Milko! Inderdaad, zo hoort het: hele belangrijke gasten hoor je persoonlijk welkom te heten!
We hadden elkaar nog nooit echt gesproken of ontmoet, dus het verraste me wel. Hij kende zelfs mijn naam!
Op de vraag hoe hij wist wie ik was vertelde hij dat mijn foto op zijn bureau hing. 'Zeker op het dartbord om pijltjes naar te gooien', was mijn reactie.
Hij wilde een hand (die ik tot mijn verbazing ook nog terugkreeg) en vroeg me een leuk stukje te schrijven.
Een stukje wordt dit wel, of het leuk is moet iedereen, inclusief Milko, zelf maar beoordelen....

Over de voorstelling lazen we hier nog niet vaak heel uitgebreid, wel herinner ik me Apirama. (Zie: Circus Herman Renz in Bergen op Zoom).
Hoe persoonlijk eenieder dezelfde voorstelling beleeft blijkt maar weer: in sommige opzichten ben ik het roerend met hem eens, in andere helemaal niet.
Want wat was mijn allergrootste drive om dit jaar naar dit circus te gaan? Juist ja, de alpaca's! Die van hem wel thuis hadden mogen blijven. Het waren de eerste dieren in de show en het allereerste grote Ohhhhh-moment. Want schattig en schetig zien ze er zeker uit, bovendien mooi geschoren en in diverse kleuren.
Dat ze niks kunnen vind ik niet waar, ze deden een hele aardige poging tot vrijheidsdressuur. En hoe ze een rammelende voerbak negeerden is ook niet niks!
Waren ze eigendom van het circus en ging er een vaste trainer veel mee aan het werk dan zou er zeker nog meer in zitten!

Tweede Ohhhh-moment later de Friezen, die volkomen in hun natuurlijke outfit optraden. Derde moment was de entree van het aansluitende kleine paardje, een shetlander of een falabella, dat kon ik zo snel niet zien.
Zeker in het laatste geval was die een keer of drie te vet en moeten ze behoorlijk oppassen. Ook nu weer was een suikerklontje de beloning, en dat snap ik niet goed. Dat het tot iemand met zoveel ervaring als Michel Jarz nog steeds niet is doorgedrongen dat suiker het tegenovergestelde van goed is voor deze dieren.
Maar hij is niet de enige die te 'blamen' is op dit gebied: bij heel wat circussen zie je nog altijd dozen vol suikerklontjes achter de coulissen. Er zijn tegenwoordig talloze andere en gezondere beloningen te koop, soms zelfs nog een stuk goedkoper ook.

De introductie met veel tekst. Waar ik zo nu en dan een woord van verstond maar meer ook niet.
Mathijs te Kiefte die als eerste opkwam als een balletdanseresje... Nee, zo krijg je inderdaad nooit verkering....!
Ook dit keer was de dubbele trapeze nog steeds een enkele. Volgens mij ontbrak Alla. Mogelijk geblesseerd of ziek. Maar dat laatste duurt in het circus meestal niet langer dan heel kort... De overgeblevene deed wel of dit standaard zo hoorde en wipte van de ene op de andere trapeze. Die hing er tenslotte niets voor niks!
Vincent Vignaud & Co boeide ook mij voor de pauze meer dan erna. Van het slotnummer met de cirkelzagen vraag ik me zelfs af of je dit wel in middagvoorstellingen of aan kinderen moet laten zien. Ik zag diverse gezinnen op dat moment vertrekken en lang niet allemaal terugkomen na een plaspauze....
Joanes was prima, maar voegde niets toe aan zijn optreden vorig jaar bij Sijm. Integendeel, denk ik zelfs.
De clownerie met Milko vond ik maar matig, echt gelachen heb ik niet.
Dit in tegenstelling tot vorig jaar bij de acts met Pascalino die ik wel heel leuk vond.
De hondencomedy van Pat Clarrison was aardig maar meer ook niet. Er bestaan heel wat leukere.
De tweede draad bij Geoffry Berhault is zeker een aanwinst maar minder revolutionair dan aangekondigd. Ook dat zagen we eerder....
Nou dat was het wel zo ongeveer in grote lijnen.
Ha, de lasershow, die anderen liever wegdachten. Misschien ligt het aan waar je zit, maar ik vond het prachtig en een volwaardig nummer op zich. Het meeste publiek trouwens ook, de ooh's en aah's bij iedere nieuwe kleur of samenstelling waren niet van de lucht, te vergelijken met een afgestoken vuurwerk.
Het orkest. Prima hoor. Maar ik schreef dat al eerder: een voorwaarde is het voor mij niet. Zeker niet als er zo nu en dan toch een band loopt en wanneer ze maar weinig ruimte geven om te applaudisseren. Dat was nu slechts eenmaal het geval en aan het eind. Maar het tegenovergestelde, een vaste applausdeuntje na ieder nummer, vind ik ook afschuwelijk!
Nog twee 'bezwaartjes', ik kan het niet laten.
Een spreekstalmeester zo goed als permanent in beeld, is echt teveel van het goede. En maar geïnteresseerd kijken, alsof hij het nummer op dit moment voor het eerst van zijn leven ziet.
Ik ken aardig wat acteurs en weet van hen dat geveinsde interesse één van de moeilijkste dingen is om te spelen. Nou, dan maar liever niet! Kan me ook geen ander circus heugen waar hij of zij zoveel in beeld was, praktisch de gehele voorstelling! Ha, en dan staat hij je in de uitgang ook nog eens op te wachten, nee hè!
Voor het tweede bezwaar zorgden de volgspotmachinisten. Die op geringe afstand naast elkaar zaten, ik denk een metertje er tussen. Normaal in een zaal heb je dit probleem niet, dan zitten of staan ze in de linker- of rechterbovenhoek. Hier kan dat door de indeling mogelijk niet. Maar het storende was met name dat ze op momenten dat ze niets te doen hadden in hun Oost-Europese taal met elkaar gingen zitten praten. Tja, en dat moest wel aardig hard teneinde boven het orkest uit te kunnen komen.
Erg hinderlijk voor de mensen die daar in de buurt zitten.
Bijkomend nadeel van volgspots recht tegenover de artiesteningang is dat je met enige regelmaat pisteknechten tussen de doeken door ziet kijken of ze al aan de beurt zijn. Bij licht vanuit een hoek is die kans geringer.
Bij een circus op dit niveau hoort dat gewoon niet!

En nu maar hopen dat er met deze aanwijzingen iets gedaan gaat worden, want dat zou betekenen dat het circus weer draait!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een dag later ging ik naar een voorstelling van Circus Renz International in Haren. Even heb ik overwogen een vegelijkend verhaaltje te schrijven over beide circussen.
Ja hoor, dat is appels met peren vergelijken. Volgens mij mag dat best als je maar genoeg van fruit houdt...
Gezien de recente ontwikkelingen toch maar niet gedaan, misschien kom ik op dat laatste bezoek elders nog wel terug.


Laatst gewijzigd door Didier op wo okt 07, 2015 4:20 pm, 11 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 3:58 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Aldus onze beroeps forummer...
Redelijk negatief voor iets wat gewoon goed is.
Maar het is natuurlijk persoonlijk.
Zelf heb ik drie keer de voorstelling gezien en niemand zien wrglopen bij de act met de zaag. En Didier er maar achter aan rennen om te controleren of deze wel of niet gingen plassen. :lol:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2015 4:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wanneer je boven het pad zit is het eenvoudig om te constateren dat gezinnen weggaan en al dan niet terugkomen.
Dat laatste hoef je niet eens af te wachten wanneer ze hun jassen meenemen!

Vreemde redenatie houd je er op na. Eerst brand je elders circussen af en laat je uit voorbeelden weten hele hoge maatstaven te hanteren.
Ik noem wat dingen op zoals ik ze heb ervaren en sommige dingen die niet klopten. Dat kan volgens jou niet, want het was gewoon goed. Het spijt me, maar 'gewoon goed' is voor mij niet goed genoeg! En dat is inderdaad persoonlijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 08, 2015 3:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Na afloop zag ik een wagen van een ballonvaarder het naastgelegen terrein oprijden. Het resultaat daarvan is te vinden op onder meer de site van het circus:

Bijlage:
zwolle-2015-5a.jpg
zwolle-2015-5a.jpg [ 132.65 KiB | 3477 keer bekeken ]


Bijlage:
Zwolle-2015-6.jpg
Zwolle-2015-6.jpg [ 116.94 KiB | 3477 keer bekeken ]


Bijlage:
Zwolle-2015-9.jpg
Zwolle-2015-9.jpg [ 180.98 KiB | 3477 keer bekeken ]


Het was die dag schitterend weer en dus hadden de passagiers een mooie vaart. Die eindigde bij Elburg. Niet vermeld werd of de landing aldaar plaats vond op het plaatselijke circusterrein....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.