Hugo schreef:
Even terugkomend op de eerdere opmerking over de naam CHR.
Vanaf 1911 reisde de familie Van der Vegt onder de naam Circus Renz. Voor de oorlog is hier ooit bezwaar tegen gemaakt en is vastgesteld dat de naam R.E.N.Z. stond voor Ras Echte Nederlandse Zwervers. Dat echter terzijde.
In 1989 overleed Nol van der Vegt en aan het einde van dat seizoen werd het circus verkocht door zijn vrouw Marina. Nol en Marina waren de ouders van Herman.
Zoals bekend begon Herman met zijn vriendin Diana Luijckx, dochter van de dompteur Henk en zus van Milko zijn vrouw Sylvia, in 1991 Circus Herman Renz. In eerste instantie als Herman Renz junior. Hij bouwde met hulp van Anneke en Louis Steijvers, Milko en Sylvia en Rob en Brenda Ronday het circus uit tot het grootste circus van Nederland.
Na het tragisch overlijden van Herman en Diana werd het circus inclusief de naam door Marina verkocht voor naar ik meen €800.000,- aan eerder genoemden. Daarmee werd ook de naam Circus Herman Renz vrrkocht.
Dat Milko deze verpacht zou hebben weet ik niet maar de naam CHR is wel degelijk rechtmatig verkregen. Als Milko een doorstart zou maken is het volgens mij slim om die naam weer te gebruiken. Een paar jaar geleden is er onderzoek gedaan naar de bekendhied vsn circussen en toen bleek dat CHR de bekendste circusnaam was van de bedrijven die toen op reis waren.
Denk dat dit nog steeds zo is en vergeet niet dat dit circus jarenlang tot de Europese top behoorde.
Overigens of het verstandig is dat er een doorstsrt komt waag ik te betwijfelen.
Dir verhaal is bij de meesten bekend, denk ik. "Ras Echte Nederlandse Zwervers" was destijds een beetje brutale zet, maar ook een slimme zet omdat de naam RENZ gewoon veel mensen trok. De familie Renz was destijds immers een zeer bekende circus familie. De laatste 15 jaar werkte het precies andersom. Maar intussen was de naam Circus Herman RENZ zo bekend geworden dat ze de imagoschade die de andere RENZ circussen brachten voor lief namen.
Wat ik jammer vind aan circussen is dat ze vaak enorm achterlopen met alles, CHR inclusief, als je het vergelijkt met andere producties en bedrijven. Daardoor lijkt het alsof circussen niet meer "in" zijn. Iedereen roept; een groot circus in Nederland gaat niet meer. Onzin. Het is de laatste jaren niet fatsoenlijk gedaan. Alles veranderd momenteel enorm snel en circussen passen zich te langzaam aan. Wintercircussen doen dat alweer een stuk beter.
Alleen al de manier van marketing. Je bereikt de jonge mensen (waar het geld zit) niet meer met een paar klapborden langs de kant van de weg, die vaak ook nog worden beplakt door dierenactivisten. Het is de tijd van viral video's en social media. Er zijn maar weinig circussen die dat goed doen. Arlette Gruss bijvoorbeeld, doet dat best wel redelijk. Bekijk hun digitale bereik maar eens.
Ik heb misschien makkelijk praten, de beste stuurlui staan aan wal. Maar vanuit het bedrijfsleven verbaas ik me daar wel eens over. Misschien komt het doordat circussen altijd onderweg zijn, druk zijn. Te druk om zich snel aan te passen aan de snel veranderende wereld.
Er bestaan zelfs nog circussen waar je niet kan pinnen bij het kopen van versnaperingen of soms zelfs bij de kassa. Tsja... in een tijd dat 80% van het betalingsverkeer via PIN gaat loop je dan gewoon enorm achter. En dan maar afvragen waarom mensen geen popcorn meer kopen.