Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 20, 2024 2:27 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2014 4:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Je houdt van een behoorlijk groot circus met een opvallende uitstraling. Met een mooie tent en leuke aankleding van het terrein. Met mooi en goed onderhouden materiaal. Met zo veel mogelijk dieren die goed verzorgd worden in ruime ruimtes. Met een internationale voorstelling in een sfeervol ingerichte tent die staat als een huis. Met goed licht en geluid. Met aardige mensen waar goed mee te communiceren is. Meer verlang ik eigenlijk niet......
Het spijt me, maar afgelopen zaterdagmiddag vond ik opnieuw wat ik zocht! Circus Belly Wien stond op het Rembrandtveld in Almelo. Een circus dat dus geheel en al aan al mijn verlangens voldoet. Wat kan een mens nog meer wensen!

Het klopt: dit is wel een beetje een loftuiting. Maar zo ervaar ik het nu eenmaal. Het voelt als een soort van thuiskomen, als een warme deken die om je heen valt.
Maar goed dat niet iedereen dezelfde smaak heeft, want dan zou er maar één circus overblijven en zouden alle andere brodeloos worden!
Maar bij mij past het perfect....

En uitgerekend dit circus is er dan één op dat lijstje van buitenlandse bedrijven die men het liefst zo snel mogelijk het land uit wil flikkeren! Terwijl ze al meer dan tien jaar onafgebroken in Nederland verblijven!
Wie 'men' is? Een circusorganisatie in ons land die zegge en schrijve vier in het zomerseizoen reizende circussen vertegenwoordigd, te weten één groot (nationaal), twee kleinere (hoofdzakelijk regionaal) en een Duits. Dat laatste overigens mét 'wilde dieren', dat maakt allerlei discussies er niet simpeler op.
Goed, er is nog een vijfde reizend circus lid, maar dat reist uitsluitend in de wintermaanden. Daarnaast hebben ze nog een paar leden, maar dat kun je geen circus(sen) noemen.
Inmiddels samen met de bond van kermisexploitanten (alsof die zelf geen problemen genoeg hebben...) is het streven zelfs 'bij de overheid aan te schuiven' teneinde dus die buitenlandse hier reizende circussen 'de grens over en het land uit' te helpen.
Dat vinden ze hard nodig, want die buitenlanders betalen hier, naar ze zeggen, (bijvoorbeeld) niet voldoende belasting.
Alsof het betalen daarvan een soort morele plicht en schone zaak is!
Nee, terwijl iedereen in ons land zijn uiterste best doet zo weinig mogelijk penningen af te dragen (adviesbureaus spinnen daar garen bij en de belastingtarieven zijn daar zelfs op gebaseerd!) en grote buitenlandse ondernemingen ons land vanwege het voor hen gunstige belastingklimaat gebruiken voor een postbusvestiging (en Nederlandse bedrijven, zelfs multinationals, dat op hun beurt weer doen in prachtige oorden als de Bahama's -en niet omdat ze daar toevallig zoveel producten verkopen-) moeten het liefst al die buitenlandse circussen dus maar 'oprotten'.
Uiteraard dat ene buitenlandse lid uitgezonderd. Die is kennelijk heel braaf en betaalt graag veel belasting en mag daarom blijven....
Waarbij ze gemakshalve vergeten dat er wel degelijk belasting wordt betaald over alles wat een circus hier inkoopt en omzet. En vergeet niet al die grote vrachtwagens die wekelijks tanken. En de olie voor de generator. Om een paar dingen te noemen.

Nou, ik kan jullie één ding zeggen: het gaat helemaal niet om die belasting! Het gaat alleen en uitsluitend om de hinder en de concurrentie die de leden-circussen ondervinden!
Bijzonder kinderachtig om dan als een soort van verradertje met je vingertje naar anderen te wijzen, in de geest van: 'Meester, kijk eens wat hij doet....'
Ja, ik gooi nog een knuppel in het hoenderhok: wanneer je als (groot) Nederlands circus dezelfde mogelijkheden wilt creëren als die 'buitenlanders' zou je zelfs kunnen overwegen je bedrijf hetzij 45 km naar het oosten, hetzij 32 km naar het zuiden te verplaatsen!

Nogmaals, nu wat duidelijker, de essentie: het gaat hier en daar wat minder goed in de circusbranche. Helemaal niets nieuws, kijk maar eens naar oude beelden van Boltini in de jaren '70 en je hoort hetzelfde verhaal! Of hoe er in die tijd gereageerd werd toen zich een Italiaans bedrijf in ons land meldde.
Let wel: dat was in een tijd dat we nog geen open grenzen kenden!
Alleen al vanwege dit laatste aspect (vrijheid van ondernemerschap binnen een Verenigd Europa) zullen ze bij de overheid dan ook vast en zeker nul op het rekest krijgen!
Maar de stemming is gezet! Terwijl die organisatie, het gaat over de VNCO maar dat snapten jullie al wel, zich naar eigen zeggen ten doel stelt 'de belangen te behartigen van circussen in het algemeen en die van eigen leden in het bijzonder'.
Het eerste deel van die doelstelling kunnen ze dus gevoeglijk schrappen!

Wat ik persoonlijk het allerergste vind is dat die gemaakte plannen tot sanering van de branche volledig in strijd zijn met ons nog maar kort geleden erkende culturele erfgoed!
De basis daarvoor, ik wil het nog wel even herhalen, bestaat uit: circa 20 grote en kleinere binnen- en buitenlandse circussen, zonder en met allerlei soorten dieren, die jaarlijks door ons land reizen.
Kun je tellen, tel dan mee!

Lang leve het circus! In al zijn prachtige verschijningsvormen!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk is wat ik schrijf niet objectief. Ik heb tenslotte een eigen mening en geen enkele zakelijke binding met wat voor circus dan ook.



Oeps, dit zou over Belly Wien in Almelo gaan....
Dat komt nog, morgen hoop ik.....
Nieuws genoeg tenslotte!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 11:24 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Mmmm, ik geloof er niet zo in dat de VNCO haar pijlen richt op één circus in het bijzonder. Het is een belangenvereniging voor Nederlandse circussen en doet gewoon waarvoor hij is opgericht: het verdedigen van de belangen van hun leden. En die zijn er niet bij gebaat dat er overal steeds cowboycircussen opduiken die uit de ruif snoepen van de gevestigde circussen. (En wat mij betreft is bijv. Belly Wien intussen voldoende gevestigd)

Wat de VNCO zou willen is dat er een stok achter de deur komt waar men de hond mee kan slaan, en zodoende concurrentievervalsing kan tegen gaan. Niets mis mee, zolang het via de regels gebeurt.

De samenwerking van de VNCO met de kermiswereld dient trouwens voornamelijk tot doel de verstandhouding met de Nederlandse gemeenten te bevorderen met betrekking tot de terreinen, vergunningen, veiligheid, voorzieningen, leges enzovoort. Heeft dus niet te maken met invasies vanuit de rest van Europa of zo.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 4:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mmmmmm. Nergens schreef ik dat de VNCO haar pijlen richt op één circus in het bijzonder. Ik had het over een lijstje. Waarop Belly Wien niet ontbreekt! Leest u gerust het interview met de voorzitter, hier elders te vinden, er nog maar eens rustig op na!
Iets in de trant van (ik citeer uit mijn hoofd, zoveel indruk liet het kennelijk na....) '...het lijkt wel of heel Duitsland en Oostenrijk hier tegenwoordig reist....'. Hoeveel Duitse circussen met een Oostenrijkse achtergrond (en naam...) kent u verder nog in ons land? Dus daar hoeven we niet verder over te discussiëren.
Tussen haakjes: die constatering '....heel Duitsland......' is natuurlijk ook al belachelijk. Want een klein beetje circuskenner weet wel bij benadering hoeveel circussen dat land kent, en dus raakt die opmerking kant noch wal!

Wat de door u genoemde belangenbehartiging betreft verwijs ik u naar de door mij geciteerde doelstelling waarin ook de belangen van circussen in het algemeen genoemd worden, zelfs op de eerste plaats.
Ja hoor, hier vertoevende circussen het land uit helpen is in het belang van circussen in het algemeen! Onzin, het zou alleen maar en uitsluitend in het belang zijn van de leden!
Over het minimale aantal leden hebben we het al gehad. Noem ik nu een aantal niet-leden in willekeurige volgorde: Bongo, Bavaria, Harlekino, Fiësta, Salto, Fantâsia, het Groot Russisch Staatscircus (al dan niet in ruste), Moustache en Renaissance. Ik zal er nog wel een paar vergeten.
Dat zijn er in ieder geval beduidend meer dan het aantal actieve leden van de VNCO. En dus kun je zondermeer stellen dat de VNCO slechts een minderheid van de Nederlandse circussen (en circuswereld) vertegenwoordigt.

Wel een vraag aan Heuvels: wat zijn nu eigenlijk precies cowboycircussen en wat gevestigde circussen. Gaan we weer eens labelen?
En de term 'steeds opduiken', kunt u die ook nader toelichten? Dat doet al aardig denken aan het door de VNCO gebruikte term 'steeds de grens over wippende'. Wat zelfs gebruikt werd in verband met Renz-Berlin, terwijl dat circus hier toch ook al weer heel wat jaren onafgebroken reist.
Moeten we bij 'cowboycircussen' denken aan circussen als Barani, Bossle of Kastello? Waarvan de laatste twee al een aardige staat van dienst achter zich hebben, waardoor je ze 'gevestigd' zou kunnen noemen. En de eerste heel erg zijn best doet zo ver te komen....

Ha, wat u betreft is Belly Wien intussen voldoende gevestigd! Dat lucht op, en niet mij alleen. Want ze kennen een grote schare bewonderaars in het hele land, wat niet zo maar is ontstaan.
Als u nu nog even zo vriendelijk wilt zijn bestuur en leden van de VNCO van dit feit te overtuigen zou dat prachtig wezen! Krijgt u van mij een gouden dasspeld!
Denk niet dat dit zal lukken, met name door die populariteit die ze hier te lande opbouwden worden ze juist gezien als de grootste concurrent en zou hun verdwijnen door dat clubje ten zeerste op prijs worden gesteld!

Een uitleg van concurrentievervalsing zou ik ook op prijs stellen. In het geval van vrij ondernemerschap is dit niet of nauwelijks te duiden.
Wilt u een vergelijkbaar voorbeeld uit een ander deel van het bedrijfsleven? Goed, neem de bouwwereld. Met name hier in het Noorden, maar ik denk in heel oost-Nederland, kom je legio bouw- of verbouwplaatsen tegen waar Duitse ondernemers het werk uitvoeren. Die doen de klus soms voor een vergoeding van amper de helft van wat Nederlandse ondernemers (durven) te vragen. Op grote en kleine schaal.
Hetzelfde geldt steeds vaker in de kermiswereld, wellicht heeft dat tot het samen optrekken geleid. Meer en meer zie je grote Duitse attracties verschijnen waarbij de voertaal tijdens op- en afbouw zelfs nog oostelijker is.

De laatste alinea van uw reactie is eveneens voor uw rekening.
Mooi bedacht, maar in het eerdergenoemde interview toch wel heel anders omschreven!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En om het dan nog maar wat duidelijker te maken ben ik zo vrij daar uitgebreid uit te citeren.
VNCO-voorzitter Lammers heeft het over 'postbuscircussen met (voor de fiscus) onvindbare directies'.
'Die doen het Nederlandse Culturele Erfgoed de das om'.
Circusdirecteuren (lees: onze leden) sluiten zich nu aan bij kermisexploitanten om samen bij de overheid aandacht te vragen voor hun problemen.
Want Nederlandse circussen (lees opnieuw: onze leden) staan onder zware druk. 'Er moet verandering komen anders leggen ze het loodje.'
Vervolgens noemt hij diverse oorzaken van de terugloop in de belangstelling. Maar de belangrijkste oorzaak van de malaise is volgens Lammers toch de toenemende concurrentie van 'postbuscircussen', vaak van Duitse of Oostenrijkse origine.
'Het lijkt wel of heel Duitsland in Nederland toert. Niks ten nadele van goede collega's als Krone of Knie, maar veel buitenlandse circussen zijn van een bedenkelijk niveau en trekken zich werkelijk nergens iets van aan.'
(Tussen haakjes: het is voor het belangrijkste lid van de VNCO niet te hopen dat één van de twee genoemde goede collega's een volledige Nederlandse tournee gaat plannen, dàt zou pas echte concurrentie zijn!)
Lammers vervolgt: 'De directeur is vaak een stroman waardoor ze zich aan de fiscus onttrekken. Ik daag u uit een directeur te vinden, u vindt alleen een postbusnummer. Dat is oneerlijke concurrentie.'
(Weer tussen haakjes: Met alle soorten van genoegen verschaf ik de heer Lammers een lijstje van alle directeuren van op dit moment in ons land reizende buitenlandse circussen. Bovendien zijn die van voor de opbouw tot na de afbouw op het betreffende circusterrein te vinden. Daarnaast biedt een postbus -overigens in gevallen van circussen bijna altijd dat van de tourmanager- geen enkele verschuilmogelijkheid: ze zijn openbaar en de bezitter is door iedereen tegen geringe betaling te achterhalen).
Vanuit het oogpunt van het culturele erfgoed (dat hij anders noemt) wil Lammers aan tafel bij de politiek.
'We willen serieus genomen worden. Dat is nu niet het geval en daarom bundelen we onze krachten met kermisexploitanten, om samen met de overheid zicht te krijgen op de oneerlijke concurrentie.'
Zijn laatste opmerking komt rechtstreeks uit Utopia: Hij wil tevens proberen wellicht een subsidietje los te peuteren voor het gebruik van dieren. 'Want de kosten rijzen de pan uit.'

(Ja, vooral dat laatste is wel een heel opzienbarende en uitdagende opmerking! Een overheid die nog steeds plannen koestert het grootste deel van de dieren te verbannen zal een subsidietje beschikbaar gaan stellen voor die arme schapen.....
In wat voor tijd en wereld leeft die meneer Lammers eigenlijk?)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En meneer Heuvels, die schreef:
Citeer:
De samenwerking van de VNCO met de kermiswereld dient trouwens voornamelijk tot doel de verstandhouding met de Nederlandse gemeenten te bevorderen met betrekking tot de terreinen, vergunningen, veiligheid, voorzieningen, leges enzovoort. Heeft dus niet te maken met invasies vanuit de rest van Europa of zo.

Goed dat u dat allemaal weet, maar de heer Lammers noemde het echter totaal niet!


Laatst gewijzigd door Didier op do apr 10, 2014 5:41 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 5:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Dit is al net zo'n discussie als die over de Marokkanen in Nederland. Er zijn goeie en er zijn slechte.. Onmogelijk om alles met een schaartje precies te knippen.
Hier en daar chargeer ik natuurlijk om mijn standpunten duidelijk te maken, dat doet Didier niet anders.

Onder cowboycircussen versta ik circussen die even over de grens wippen met de bedoeling om even wat geld op te halen. Dat soort circussen heeft meestal niet zo'n belang in het achterlaten van goede indrukken bij publiek en gemeenten, en verpest het eigenlijk voor circussen die hier langer willen verblijven en graag willen terugkomen in gemeenten waar zij goede zaken hebben gedaan. Circussen hebben het recht vrij te reizen maar hebben ook plichten zoals het nakomen van afspraken, betalen van rekeningen etc.

Gevestigde circussen hebben in mijn ogen bestaansrecht verworven door hun zaakjes goed onder controle te hebben, en aldus goodwill hebben gekweekt bij gemeenten en publiek. Het verbaast mij wel dat Belly Wien negatief in het nieuws was door een teleurgestelde burgemeester van Almelo. Het circus zou de afspraken niet zijn nagekomen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 5:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Onder cowboycircussen versta ik circussen die even over de grens wippen met de bedoeling om even wat geld op te halen. Dat soort circussen heeft meestal niet zo'n belang in het achterlaten van goede indrukken bij publiek en gemeenten, en verpest het eigenlijk voor circussen die hier langer willen verblijven en graag willen terugkomen in gemeenten waar zij goede zaken hebben gedaan. Circussen hebben het recht vrij te reizen maar hebben ook plichten zoals het nakomen van afspraken, betalen van rekeningen etc.

Goed dat u uitlegt wat u onder een begrip verstaat, duidelijker zou het zijn wanneer u daar voorbeelden aan toevoegt!
Want ik kan zo één twee drie geen circus bedenken dat in één van de door u genoemde hokjes past!

Ook wat toevoegingen waar en hoe ik chargeer (= overdrijf) zou ik ten zeerste op prijs stellen!

Citeer:
Er zijn goeie en er zijn slechte..

Ja hoor, dat bestrijdt helemaal niemand. Maar in het geval van circussen is die beoordeling toch echt in de eerste plaats aan het publiek! En niet aan u of aan mij. In algemene zin dan wel te verstaan. In de geest van er een etiketje opplakken, bedoel ik dan.
En zeker niet aan de VNCO, want daar komt onmiddellijk belangenverstrengeling om de hoek kijken!

Citeer:
Dit is al net zo'n discussie als die over de Marokkanen in Nederland.

Inderdaad, en waar meneer Lammers namens zijn leden roept: 'Minder, minder, dan gaan we daar voor zorgen!' roept een rechtgeaarde circusliefhebber: 'Meer, meer, want van het circus krijg je nooit genoeg!'
En niemand, echt niemand, zelfs en al helemaal geen overheid, hoeft te gaan bepalen welk circus we wel en welk circus we niet zouden mogen gaan zien!
Leve de vrijheid van het individu en van het circus!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 9:03 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1147
Belly Wien vind ik een mooi circus en net als bij een aantal andere circussen bezoek ik jaarlijks de voorstelling. Maar hoe kom je erbij dat de VNCO erop zou zijn dit circus te weren.
Over de VNCO kan je denken hoe je wilt en Belly Wien is daar inderdaad geen lid van.
De VNCO heeft in de kleine 20 jaar dat zij bestaat zeker een aantal zaken bereikt. De geschiedenis leert dat circusdirecties zich niet zo heel snel weten te verenigen. In de jaren 60 had Boltini de VBNC. Hier heeft Gerrit Reus begin jaren 80 nog een boekje overgeschreven.
Maar een belangenvereniging komt op voor de belangen van haar leden en op hun site staan een aantal eisen waar de leden aan moeten voldoen. Ik snap niet zo goed wat er mis aan is. Er staat nergens op de site dat circussen die geen lid zijn niet aan de eisen voldoen.
Bovendien spreekt men zich uit voor dieren in het circus. Ik begrijp dan ook niet zo goed waar de kop van deze topic nu op gebaseerd is.
Overigens sluit je ogen niet voor cowboycircussen, vroeger werden dat ook wel piratencircussen genoemd. Snel geld verdienen, troep achterlaten en weer wegwezen maar erger nog een armoedig programma brengen. Ik kan je echt wel een aantal voorbeelden noemen van circussen die aan dit criteria voldoen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 11, 2014 3:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gezien het feit dat ik van de heer Lammers, voorzitter van de VNCO, een uitnodiging ontving voor een gesprek vind ik het niet passend op dit moment nog over dit onderwerp te reageren.
Althans niet tot het gesprek heeft plaatsgevonden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jun 13, 2014 4:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou, even een oude koe uit de sloot gevist......

Dat gesprek (zie voorgaand bericht) heeft tot op heden niet plaatsgevonden. En ik denk ook niet dat dat er gaat komen.
Reden is dat de heer Lammers niet inhoudelijk op de zaak wenst in te gaan maar alleen door middel van 'het uitwisselen van meningen en standpunten hoopt begrip voor elkaars standpunt te kweken'.
Dat is mij te vaag. Zeker omdat hij aanvankelijk (niet op dit forum, daar horen of lezen we hem nooit) stelde dat wat ik schreef 'halve waarheden en hele leugens' bevatte. Daar ben ik dan zeer benieuwd naar en zal, indien hij mij van het tegendeel overtuigd, niet nalaten een correctie te plaatsen.
Daartoe dient er echter wel eerst inhoudelijk over gesproken te worden.
Vergeet niet dat ik citeerde uit een door hem gegeven kranteninterview. Tegen de inhoud daarvan kwam hij vervolgens niet in het geweer.

Hugo verdient nog een reactie.
Daartoe herhaal ik wat ik al eerder schreef:
Citeer:
Iets in de trant van (ik citeer uit mijn hoofd, zoveel indruk liet het kennelijk na....) '...het lijkt wel of heel Duitsland en Oostenrijk hier tegenwoordig reist....'. Hoeveel Duitse circussen met een Oostenrijkse achtergrond (en naam...) kent u verder nog in ons land? Dus daar hoeven we niet verder over te discussiëren.
Tussen haakjes: die constatering '....heel Duitsland......' is natuurlijk ook al belachelijk. Want een klein beetje circuskenner weet wel bij benadering hoeveel circussen dat land kent, en dus raakt die opmerking kant noch wal!

En jij denkt vervolgens dat dit niet op (onder meer) Belly Wien slaat? Ken je nog meer in ons land reizende circussen met een Duits/Oostenrijkse achtergrond en naam?
Als de VNCO er niet op uit is (lees: de leden op uit zijn) dit circus te weren kun je me vast wel vertellen wanneer het eerste toenaderingsgesprek heeft plaatsgevonden. Gedurende de meer dan tien jaar dat ze zo goed als onafgebroken in ons land te zien zijn. Nee hoor, zo steekt de vork niet in de steel!

En dan komt spuit elf, die mevrouw van Circusweb die onder een pseudoniem (nota bene Circuspers, alsof zij de woordvoerder is van de Nederlandse circuswereld!) op de site van een Eindhovens huis-aan-huisblad kraait dat inderdaad al dat soort geen belasting betalende circussen het land uit gegooid moet worden. Met als extra reden dat ons land op circusgebeid inmiddels het afvoerputje van Europa geworden is......

(Dit schreef ik uit mijn hoofd, met alle plezier zet ik nog even haar inmiddels gevonden juiste bewoordingen hierbij:
Citeer:
Eindhoven gaat voorbij aan het echte probleem. Gaat het over circussen met of zonder wilde dieren, of circussen die al 20 jaar geen belastingen en afdrachten betalen, nooit worden gecontroleerd door het rijk, buitenlandse circussen dus, want Nederlandse circussen hebben al tijden geen wilde dieren meer. Evenement Assistent, dat is het antwoord op alle onduidelijkheid, en het antwoord op een overheid die zulke steken laat vallen dat Nederland het afvoerputje is geworden van alle circussen die nergens meer in Europa terecht kunnen behalve hier in Nederland, waar geen enkele controle is op de bedrijfsvoering van buitenlandse circussen, in of exclusief goed of slecht dierenbeleid.
).

Kijk, wanneer je in/op een openbaar medium zulke opmerkingen maakt heb je of a. maar heel weinig verstand (en gevoel) van wat zich op circusgebied in ons land afspeelt of b. je wauwelt iemand anders na. Of allebei, dat kan ook nog.
Want dit gebeurde (geheel toevallig) wel heel kort nadat de uitspraken van de heer Lammers waren gepubliceerd.

Maar inderdaad: prachtig circus, dat Belly Wien.
Daar zijn mensen mèt enige kennis van zaken het wel over eens!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.