Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 4:10 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De Rastelli's
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 12:21 am 
Het is vrijdagavond zes uur. Zal ik weer naar Renaissance gaan? Ik was er gisteren toch al! Een dagje overslaan moet kunnen, ik besluit zaterdag te gaan, ik ben toch geen gekke Gerrit. Het is zeven uur…ik ga toch. De Rastelli’s trekken aan mij. Alleen al om hen te zien werken is het de moeite waard om uit mijn tuinstoel op te staan en mijn onderbroek – want meer heb ik niet aan – te verruilen voor iets meer. Klokslag half acht arriveer ik bij het circus en haast mij naar een lekkere stoel in de loge. Want ik wil vooraan zitten om het allemaal goed te zien. Gisteren was de tent zo afgeladen vol dat ik moest staan. Geen punt maar nu plof ik lekker neer op een lekkere zachte pluche stoel op een paar meter afstand van de artiesten. Ik besef op dit moment dat ik een gelukkig man ben. Veel kwijtgeraakt – zoals velen weten – maar nog steeds in staat intens te genieten van één van de mooiste vormen van kunst: circus. Wat is dat toch met mij? Waarom wordt ik steeds opgewonden als ik olifanten ruik of tentmasten zie staan? Waarschijnlijk is het de nostalgie die steeds opnieuw bij mij komt opdagen als ik in de tent zit of er om heen loop. Vroeger – met mijn vader – naar Althoff, Sarrasani en Krone.
Ik denk dat ik die momenten altijd wil blijven beleven. In het circus droom ik weg naar een wereld die niet echt is, weg van alle ellende en weg van alle dagelijkse beslommeringen. Gewoon optimaal genieten van artiesten die leven voor hun werk. Zelfs als de tent slecht gevuld is nemen zij hun vak bloedserieus. Aan het einde van deze bloedhete dag is er niets mooier dan de zwoele avond doorbrengen onder het tentzeilen dak van het circus.
Ik betrap mij er op dat ik vanavond speciaal voor De Rastelli’s ga. Gisteren heb ik er zo van genoten, dat ik wel heen ‘moet” van mezelf. Ik wil deze levende legende opnieuw zien en horen. Vorig jaar had ik hen al zien werken in Budapest, alwaar zijn portret groot boven het circusgebouw prijkte. Dit jaar dus in Nederland. Goede clowns zijn schaars, dat weet elke circuskenner. In menige voorstelling zit ik mij te vervelen bij uiterst irritante mensen met clownkostuum en het bekende storende voetbalfluitje in hun waffel. Menige keer laat ik kwijl uit mij mond stromen als er een pipo voorbij de tribune loopt die slachtoffers zoekt. Debielen nemen ze namelijk niet. Tergend lange en niet leuke scènes waarbij zogenaamde komieken – want de titel clown zou misbruikt worden – mensen dingen laten doen die ze eigenlijk niet willen doen. Mensenmishandeling is het juiste woord hiervoor. Nee, geef mij maar de ouderwetse muzikale clowns die in staat is voor en niet met publiek een tent te doen glimlachen en soms zelfs schateren. Een uitzondering is David Larible, zo’n beetje de enige die het wel kan. Maar bijna alle na-apers van dit genre falen. Een goede clown moet mensen kunnen laten lachen en mensen kunnen ontroeren. Beide niet makkelijk. Een gewone artiest doet zijn kunstje voor een volle- of lege tent, maar een clown in afhankelijk van het publiek. En nu ben ik aangekomen bij De Rastelli’s. Ik was een paar jaar geleden bij een concert van Liza Minelli en ik verzeker u: Dan komt er wel wat op hoor. Dan komt er een wereldster ten tonele die een eindeloze rij aan triomfen op haar naam heeft staan en niet voor niets wereldberoemd is geworden. Als ik vanavond naar de Rastelli’s kijk overkomt mij hetzelfde gevoel. Vijftig jaar in de manege, miljoenen mensen vermaakt en nu op hun oude dag nog steeds fonkelend in de piste van nota bene een Nederlands circus. Hun act is niet veel veranderd, op YouTube staan diverse filmpjes uit vervlogen tijden. Maar…wat goed is, is goed, niets aan veranderen. Jemaintiendrai, ik zal handhaven. Ik merk dat ik niet de enige ben die hen leuk vind. Naast mij zit een man die bijna continu met brede grijns geniet van dit stuk vakwerk en ik zie op de tribune lachende gezichten bij de uit elkaar spattende piano, de ontploffende Sousafoon en de omhoog wippende haarlokken van Rastelli. Tussen de lachsalvo’s door steeds muziek van hoog niveau. Trompet, klarinet, saxofoon…ze bespelen het met gemak en doen op deze wijze wat echte clowns moeten doen. Van een lachsalvo naar prachtige muziek en van onderbroekenlol naar ontroerend mooi momenten. Als Rastelli aan het einde van zijn optreden ‘What a wonderful World” zingt krijg ik zweet in mijn handen en merk ik dat ik deze mensen hoog in het vaandel draag. Ze zijn wat ouder als toen, wat ouder dan ten tijde van Billy Smart maar ze hebben hèt. En dat ‘hèt” kan ik u niet uitleggen. Ze hebben dat wat vele andere clowns niet hebben. Een clownneus maakt nog geen clown. Ik weet het, ooit kent niemand ze meer en zijn ze dood en vergeten, maar zolang ik leef: niet door mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Rastelli's
BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 8:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Heel mooi geschreven. Zo heb ik hun optreden ook ervaren.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.