Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:51 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2015 7:34 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Vorige week fietste ik zigzaggend om de takken op het fietspad door zachte regen door Capelle. Er was die middag een zomerstorm over het land getrokken en er stond nog een aardig windje. Kortom, weer om depressief van te worden. Maar mijn eindbestemming stemde mij vrolijk, ik voelde de warmte al, ik kon de mestgeur al bijna ruiken. De lampjes komen in zicht, ik zie een prachtige houten kassawagen en verlichtte sierhekken die het terrein omgeven. Als ik m'n fiets heb neergezet loop ik onder de prachtig beschilderde façade en de mini-voortent -waar drinken en lekkere worstjes en patat verkocht worden- door en neem m'n loge-plaats in, een fijne stevige, zachte stoel. De loges zijn voorzien van schemerlampjes, de rekwisiteurs zijn voorzien van clownachtige pakken en in de show presenteert de directeur zijn paarden, zie een clown met een grote snor en een jongleur die temperamentvol zijn keulen laat draaien, het is puur klassiek circus in een nostalgische sfeer. Ik ga genieten.....

Van een circus dat maandag al (deels) aangekomen was. Dinsdag en woensdag werd de rest opgebouwd. Renaissance is kleiner geworden maar heeft nog steeds de bijzondere sfeer die mij vorig jaar ook al opviel toen het een uitkoop in Capelle had. De enkele vrachtwagens zijn (op de paardenwagen na) nog steeds wit met een rood randje en zijn versierd met posters waarop acrobatengroepen, clowns, veel dieren en de naam Renaissance te zien zijn.

Donderdagavond was de Capelse première in een uitverkochte tent. Er werden zelfs bankjes bijgezet dus de tent zat stampvol, zo vol dat het 2e gedeelde al begonnen was toen ik eindelijk bij m'n plaats was. Van te voren had ik me wel een beetje 'zorgen gemaakt' over de sfeer. Een tribune ontbrak namelijk nog steeds. Maar het is een kleine tent en zeker als die helemaal vol zit is de sfeer goed. Het publiek was ook erg enthousiast, dat werkt altijd sfeer verhogend. Het publiek zag een programma dat eigenlijk alleen maar klassiek genoemd kan worden, en dat bedoel ik positief.

De opening is eigenlijk zo als altijd: de artiesten jongleren wat of maken een handstand en een vuurspuwer zorgt voor de eerste verbazing. Vervolgens een dansje en het openingswoord van Alberto Althoff. Zoals altijd gevolgd door een draadnummer. In dit geval dat van José Munõz. Deze spanjaard begon zijn seizoen bij het Belgische Wiener Circus. Ik had best hoge verwachtingen van hem, die werden ook waargemaakt. Al lijkt hij soms niet helemaal stevig op de draad te staan, zijn trucs zijn van hoog niveau. Hij springt over twee vlaggen heen, maakt een achterwaartse salto door een hoepeltje en sprong over een hoge vlag. Een act met Spaans temperament. Hij bracht samen met een partner (volgens mij zijn broer) een cascadeurs-act, een redelijke act, net als de Wolf Brothers in schotse rokken.
Nog een komische acrobatiek act is de trampoline act van Carlos Urban. Van geweldig acrobatisch niveau is de act niet, en je moet er ook niet keihard om lachen als je wat vaker circussen bezoekt, maar de verhaallijn is leuk, en de act heeft succes bij een groot deel van het publiek.

Bij klassiek circus horen dieren,en bij Renaissance kun je volop van dieren genieten. In het eerste deel de leuke honden act met een Sint-bernard en een grote groep poedels. Het duo Markevich presenteert de dieren op een leuke, vrolijke manier. De dieren lopen op hun achterpoten, doen aan touwtjespringen en zijn vaak eigenwijs. Het rijden op een fietsje van drie poedels mag van mij achterwegen blijven. De directeur presenteert zijn paarden, een klassiek circusbeeld. Alberto presenteert acht pony’s en vier van de vijf fjordenpaarden in twee vrolijke dressuuren, hij presenteert de dieren rustig maar de acts zijn alleen wel erg kort.
In de pauze worden vier kisten neergezet, ze zien er bijzonder uit. Wat er uit komt kan ik ook niet gewoon noemen. Onder leiding van Ferry Torrez zijn er twee leguanen, twee krokodillen en een aantal slangen in de piste te zien. Toen de grootste krokodil de piste betrad gaf het grootste deel van het publiek een staande ovatie met veel gegil. De schrik zat er goed in nadat de kleinere krokodil het tafeltje met daarop de kleinere leguaan omstootte, de geschrokken leguaan klom over de pisterand het vluchtte bijna het publiek in, gelukkig kon hij nog net tegengehouden worden. Zijn beesten zien er trouwens allemaal prachtig uit, je ziet de kracht in die beesten, spectaculair.
Ferry Torrez is een echte dierenfluisteraar. Hij communiceert z'n hele nummer met de dieren, met gebaren en woorden. Op een geven moment laat hij zelfs één van zijn krokodillen op hem liggen en kust hij hem, prachtig!

De clown Tin Tan heeft bij een groot deel van het publiek succes, ik vond hem ook weer niet geweldig. Tijdens zijn nummer met een man die een bloem aan een vrouw geeft lag ik ook in een deuk, dat kwam ook omdat een voor mij erg bekend persoon de 'gelukkige' was om mee te doen...
Zijn act als jongleur en goochelaar lijkt erg op de (wat mij betreft betere versie) acts van Steve Ekley, zelfs de "haaaaai" die om de truc langs komt, ontbreekt niet.
Op donderdag is hij de finale-act (Trio Cesar was er helaas al niet meer) Hij jongleert aardig met keulen, ringen en vier hoeden maar moet het vooral hebben van zijn (komische) presentatie. Hij laat (te) vaak dingen vallen.

Twee luchtacts waren er te zien: Anke de Boer en het Duo Urban. Beide top-acts. Anke de Boer kende ik nog niet, ze is een echt talent van eigen bodem. Aan een hoepel laat ze ronddraaiend boven de piste veel verschillende trucs zien, ook haar uitstraling is prachtig.
Vorig jaar las ik redelijk wat kritieken over het duo Urban, te veel dans het niet erg moeilijke trucs. Op mij hebben ze in ieder geval een goede indruk gemaakt. Mooie tango en veel verschillende trucs aan de strapaten: genieten!

Renaissance blijft klassiek maar vernieuwd ook. Tijdens de opening was er een laser te zien en de verlichting is (bijna) geheel vernieuwd, met zichtbaar resultaat! De bandmuziek is goed en voegt zeker wat toe aan de acts. Alberto is echt een leuke spreekstalmeester. Wel jammer dat de changementen zo lang duurde, ik denk dat hier meer met het licht gedaan had kunnen worden.

Zaterdagavond bezocht ik de show weer, of, de show die ik donderdag had bezocht? Het programma was weer anders, minder vond ik. In plaats van twee uur duurde het nu (ook goed) anderhalf uur. Reden hiervoor: Duo Urban was er niet meer. Wel een erg goede jonglage act van (volgensmij) de broer van José Munõz. (de voornaam kon ik niet verstaan) Ook een act in Spaanse sfeer. Hij is een goede jongleur die in hoge snelheid met (brandende) fakkels jongleert.
De Spaanse sfeer werd deels gemaakt door een goede zangeres. (ik neem aan Munõz’s partner) Met haar danste hij tussendoor ook Tango. De zangeres had ook een aparte act waar ze een versie van The Show Must Go On, van Queen, zong. Wel toepasselijk….

Clown Tin Tan jongleerde deze show niet en ook de act met de bloem deed hij niet. Wel een originele reprise met een tijgerknuffel die maar niet door een hoepel wilde springen en een act als ballerina, voor al het einde hierbij was erg goed verzonnen.

Ondanks een aantal kritiekpuntjes en een programma waar je nooit zeker weet wat je gaat zien blijft Renaissance zeker de moeite waard als het in de buurt is. (of iets verder weg) Want als je gewoon geniet van de leuke acts en dat combineert met nostalgische sfeer kan je niet anders dan genieten. Zo is Renaissance (nog steeds) uniek, en een echte aanrader!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2015 8:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Een goed verhaal Nik. We hebben die zaterdagavond even kort kennis met elkaar gemaakt. Ik kan mij helemaal vinde i ne conclusie Renaissance is echt de moeite van het bezoeken waard.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2015 9:42 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Leuk verslag. Het programma klinkt leuk. Reptielennummers hoeven voor mij niet. Ik hou enkel van dierennummers waarbij de dieren zelf ook effectief iets kunnen en te tonen hebben.
Welk gek dat er zo'n groot verschil was in programmatie tussen beide shows. Het valt op dat Renaissance wel erg veel veranderingen aanbrengt in de loop van een seizoen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 8:06 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Over de reptielennummers ben ik het deels met je eens. De meeste mensen zien deze dieren anders nooit in actie of van dichtbij, en ik hoorde zelfs dat er mensen voor Ferry Torrez speciaal nog een keer kwamen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 2:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wat een prachtig verslag! Zo moesten er meer verschijnen! Hulde!

Het lijkt haast wel of er twee Niks bestaan, want alle foutjes in eerdere berichten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!

Het enige wat ik mij afvraag is of ze een week later dan gepland in Capelle stonden. Want vorige week stond Vlaardingen op de tourneelijst. Maar wellicht ging je een week eerder. Maar dat klopt weer niet met die zomerstorm.....

Maar mooi blijft het, en daar gaat het om!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.